Ako rýchlo vysušiť mokré tričko

Predmety:

Fyzika

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
1 vyučovacia hodina

Téma / oblasť:
Skúmanie premien skupenstva látok, Vyparovanie

Predstav si, že si v letnom tábore a zašpinil si si svoje obľúbené tričko. Potrebuješ ho vyprať a veľmi rýchlo vysušiť. Ako to urobíš?


Predstavenie projektu

Žiaci navrhnú experiment, pomocou ktorého si overia vlastné hypotézy týkajúce sa rýchlosti vyparovania kvapalín. Nájdu podmienky, za akých dokážu čo najrýchlejšie vyusušiť mokré tričko.

Výstup žiakov:

Experiment, jeho dokumentácia a prezentácia výsledkov. 

Edukačné ciele:

  1. Objaviť faktory ovplyvňujúce rýchlosť vyparovania kvapalín. 
  2. Overiť vlastné hypotézy pomocou experimentov. 
  3. Zovšeobecniť výsledky pokusov. 

 

Navrhli účastníčky programu EduPOWER, Daniela Ďurišová, Lenka Figurová a Mária Wagnerová (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Voda
  2. Kvapadlá
  3. Varič
  4. Fén
  5. Kancelárske potreby 

Krok 1: Predstavenie problému

Predstavenie problému

  • žiakom predstavíme problém - obľúbené tričko je mokré a potrebujeme ho vysušiť čo najrýchlejšie 

Rozdelenie do skupín 


Krok 2: Návrh riešení problému

Brainstorming riešení problému 

  • žiaci navrhujú podmienky, v akých by sa tričko mohlo vysušiť čo najrýchlejšie 
  • na základe návrhov skupiny sformulujú svoje hypotézy 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • kancelárske potreby - flipchart, fixy/tabuľa 

Krok 3: Experimentovanie

Návrh a realizácia experimentu 

  • žiaci testujú svoje hypotézy prostredníctvom experimentov, ktoré sami navrhnú 
  • pri navrhovaní experimentov spíšu potrebné pomôcky a postup

Zápis výsledkov 

  • výsledky svojich pozorovaní žiaci zapíšu do tabuľky 

Prezentácia výsledkov 

  • skupiny prezentujú svoju prácu a jej výsledky 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • voda
  • kvapadlá
  • varič
  • fén
  • kancelárske potreby 

Krok 4: Hodnotenie a záverečná reflexia

Hodnotenie

  • prácu skupín zhodnotíme na základe hodnotiacich kritérií 

Záverečna reflexia 

  • žiaci odpovedajú na otázky ako:
    • Čo si sa naučil/a počas aktivity? 
    • Ako sa ti pracovalo v skupine? 
    • Ktorá časť aktivity bola pre teba najzaujímavejšia? 

Zverejnené 13.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autori

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.