Predstavenie projektu
Cieľom projektu je predstaviť najdôležitejšie historické udalosti, známe osobnosti a kultúrne či geografické zaujímavosti Ameriky zaujímavým a interaktívnym spôsobom. Žiačky a žiaci vytvoria jednotlivé zastavenia označené QR kódmi a sprevádzané grafikami na chodbách školy. Pod každým QR kódom sa bude ukrývať úloha, za splnenie ktorej dostanú súťažiaci potvrdenie do svojho "American Pass". Do práce na projekte sa môžu zapojiť rôzne ročníky. Výsledný produkt - interaktívna výstava spojená so súťažou - bude dostupná všetkým žiačkam a žiakom školy a môže byť odprezentovaná tiež širšej verejnosti - rodičom počas rodičovského združenia či návštevníkom počas dňa otvorených dverí.
Kľúčová otázka:
Ako môžeme predstaviť históriu, kultúru a zaujímavosti Ameriky tak, aby sa celá škola niečo nové naučila?
Záverečný produkt:
Výstava na chodbách školy obsahujúca infografiky a interaktívne prvky (QR kódy odkazujúce na rôzne úlohy, kvízy a ďalšie zaujímavosti)
Aktivita pre žiačky a žiakov školy a jej návštevníkov - "American Passport", do ktorého získavajú potvrdenia o absolvovaní jednotlivých zastavení
Edukačné ciele:
- Rozvíjať komunikačnú kompetenciu žiačok a žiakov.
- Používať cudzí jazyk na získavanie a prezentovanie informácií.
- Osvojiť si historické fakty a kultúrne poznatky o USA.
- Rozvíjať digitálne zručnosti.
- Podporiť kreativitu.
Projekt navrhli a zrealizovali účastníci PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Počítač/tablet s pripojením na internet
- Tlačiareň
- Mobilný telefón na skenovanie QR kódov
Krok 1: Oboznámenie sa s projektom
Finálny produkt v malom
- v triede pripravíme zmenšenú verziu očakávaného finálneho produktu - po triede rozmiestnime QR kódy s jednoduchými úlohami súvisiacimi s témou
Príklady: krátke video, z ktorého musia žiačky a žiaci vypísať 10 kľúčových slov, online tajnička, jednoduché puzzle s obrázkom známej pamiatky/osobnosti, obrázková nápoved (5 obrázkov, na základe ktorých je treba zistiť o akú známu osobnosť Ameriky ide), audio opis (jednoduché audio, v ktorom je opísaná známa historická udalosť), krátky Kahoot kvíz, ...
- žiačky a žiaci individuálne absolvujú jednotlivé zastavenia - pravidlá môžeme nastaviť podľa časových možností (kto ako prvý absolvuje všetky, kto ako prvý absolvuje 4, kto v stanovenom čase nazbiera najviac správnych odpovedí, ...)
Oboznámenie sa s projektom
- žiačkam a žiakom predstavíme kľúčovú otázku a finálny produkt projektu - celoškolskú QR výzvu
- žiačky a žiaci sa rozdelia do skupín
- spoločne naplánujeme kroky potrebné na úspešnú realizáciu projektu, vytvoríme si spoločnú mapu pokroku, na ktorej budeme sledovať zrealizovanie jednotlivých bodov
Materiály, pomôcky, zdroje:
- telefón s možnosťou čítania QR kódov
- materiál potrebný na vytvorenie mapy pokroku - digitálna alebo papierová verzia
Krok 2: Tvorba infografík
Brainstorming tém
- spoločne spíšeme zoznam zaujímavých tém, ktoré by mohli byť predmetom spracovania - historické udalosti, osobnosti, zaujímavé miesta, zvyky, umelecké diela, ...
Voľba témy
- každá skupina si zvolí tému, na ktorej bude pracovať
Vyhľadávanie informácií
- skupiny pracujú s rôznymi zdrojmi, v ktorých vyhľadávajú informácie
- v prípade potreby poskytneme šablónu, s ktorou môžu pracovať - body, ktoré majú byť v infografike spomenuté
Tvorba infografiky
- podľa ročníka, s ktorým pracujeme, tvoria skupiny svoje infografiky v papierovej alebo digitálnej podobe, digitálnu následne vytlačíme
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač/tablet s pripojením na internet
- Canva alebo iný nástroj na tvorbu digitálnej grafiky/materiál na tvorbu papierovej verzie infografiky
Krok 3: Príprava úlohy
Príprava úlohy
- každá skupina vytvorí úlohu súvisiacu so svojou témou
- k úlohe vytvoria a vytlačia QR kód
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač/tablet s pripojením na internet
- Canva alebo iný nástroj na tvorbu QR kódu
Krok 4: Príprava na otvorenie výstavy
Príprava na otvorenie výstavy
- podľa formy realizácie výstavy si skupiny rozdelia ďalšie úlohy:
- scenár na otvorenie výstavy
- Výroba "American Pass", do ktorého budú účastníci získavať potvrdenia o absolvovaní jednotlivých zastavení (pečiatku alebo digitálnu známku, podľa technických možností)
pozvánka na otvorenie - formulár na spätnú väzbu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač/tablet s pripojením na internet
Krok 5: Inštalácia a testovanie
Výber vhodných miest
- spoločne so žiačkami a žiakmi vyberieme miesta vhodné na inštaláciu infografík
- každá skupina pripraví svoje zastavenie
Testovanie
- žiačky a žiaci si vyskúšajú jednotlivé zastavenia, aby si overili ich funkčnosť a kvalitu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- telefón s možnosťou čítania QR kódov
Krok 6: Otvorenie výstavy a jej prezentácia
Otvorenie výstavy
Spätná väzba od účastníkov
Krok 7: Záverečné hodnotenie a reflexia
Záverečné hodnotenie
- na základe stanovených hodnotiacich kritérií zhodnotíme prácu skupín
Reflexia
- spoločne si prečítame spätnú väzbu od účastníkov výstavy
- žiačky a žiaci individuálne vyplnia formulár na reflexiu - cieľom je zistiť, čo sa naučili, ako sa im na projekte pracovalo, ako sa im pracovalo v skupine, či vidia na svojej práci ešte nejaký priestor na rast a podobne
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tabuľka s hodnotiacimi kritériami
- formulár na reflexiu