Amerika: Naskenuj a objavuj

Predmety:

Informatika
Anglický jazyk
Dejepis

Ročníky:

ZŠ 4. roč.
ZŠ 5. roč.
ZŠ 6. roč.
ZŠ 7. roč.
ZŠ 8. roč.
ZŠ 9. roč.

Trvanie:
7 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Krajina, ktorej jazyk sa učím, Multikultúrna spoločnosť

Predstavte si školskú chodbu, ktorá sa na chvíľu zmení na interaktívnu mapu Spojených štátov – plnú vizuálnych hádaniek, výziev, krátkych videí, zvukových ukážok či kvízov, ktoré čakajú na objavenie. Nie je to obyčajný projekt, je to učebnica v pohybe.


Predstavenie projektu

Cieľom projektu je predstaviť najdôležitejšie historické udalosti, známe osobnosti a kultúrne či geografické zaujímavosti Ameriky zaujímavým a interaktívnym spôsobom. Žiačky a žiaci vytvoria jednotlivé zastavenia označené QR kódmi a sprevádzané grafikami na chodbách školy. Pod každým QR kódom sa bude ukrývať úloha, za splnenie ktorej dostanú súťažiaci potvrdenie do svojho "American Pass". Do práce na projekte sa môžu zapojiť rôzne ročníky. Výsledný produkt - interaktívna výstava spojená so súťažou - bude dostupná všetkým žiačkam a žiakom školy a môže byť odprezentovaná tiež širšej verejnosti - rodičom počas rodičovského združenia či návštevníkom počas dňa otvorených dverí.

Kľúčová otázka:

Ako môžeme predstaviť históriu, kultúru a zaujímavosti Ameriky tak, aby sa celá škola niečo nové naučila? 

Záverečný produkt: 

Výstava na chodbách školy obsahujúca infografiky a interaktívne prvky (QR kódy odkazujúce na rôzne úlohy, kvízy a ďalšie zaujímavosti) 

Aktivita pre žiačky a žiakov školy a jej návštevníkov - "American Passport", do ktorého získavajú potvrdenia o absolvovaní jednotlivých zastavení 

Edukačné ciele:

  1. Rozvíjať komunikačnú kompetenciu žiačok a žiakov. 
  2. Používať cudzí jazyk na získavanie a prezentovanie informácií. 
  3. Osvojiť si historické fakty a kultúrne poznatky o USA. 
  4. Rozvíjať digitálne zručnosti. 
  5. Podporiť kreativitu.

 

Projekt navrhli a zrealizovali účastníci PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Počítač/tablet s pripojením na internet
  2. Tlačiareň 
  3. Mobilný telefón na skenovanie QR kódov

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Finálny produkt v malom 

  • v triede pripravíme zmenšenú verziu očakávaného finálneho produktu - po triede rozmiestnime QR kódy s jednoduchými úlohami súvisiacimi s témou 

Príklady: krátke video, z ktorého musia žiačky a žiaci vypísať 10 kľúčových slov, online tajnička, jednoduché puzzle s obrázkom známej pamiatky/osobnosti, obrázková nápoved (5 obrázkov, na základe ktorých je treba zistiť o akú známu osobnosť Ameriky ide), audio opis (jednoduché audio, v ktorom je opísaná známa historická udalosť), krátky Kahoot kvíz, ... 

  • žiačky a žiaci individuálne absolvujú jednotlivé zastavenia - pravidlá môžeme nastaviť podľa časových možností (kto ako prvý absolvuje všetky, kto ako prvý absolvuje 4, kto v stanovenom čase nazbiera najviac správnych odpovedí, ...) 

Oboznámenie sa s projektom 

  • žiačkam a žiakom predstavíme kľúčovú otázku a finálny produkt projektu - celoškolskú QR výzvu 
  • žiačky a žiaci sa rozdelia do skupín 
  • spoločne naplánujeme kroky potrebné na úspešnú realizáciu projektu, vytvoríme si spoločnú mapu pokroku, na ktorej budeme sledovať zrealizovanie jednotlivých bodov 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • telefón s možnosťou čítania QR kódov 
  • materiál potrebný na vytvorenie mapy pokroku - digitálna alebo papierová verzia 

Krok 2: Tvorba infografík

Brainstorming tém 

  • spoločne spíšeme zoznam zaujímavých tém, ktoré by mohli byť predmetom spracovania - historické udalosti, osobnosti, zaujímavé miesta, zvyky, umelecké diela, ... 

Voľba témy 

  • každá skupina si zvolí tému, na ktorej bude pracovať 

Vyhľadávanie informácií 

  • skupiny pracujú s rôznymi zdrojmi, v ktorých vyhľadávajú informácie 
  • v prípade potreby poskytneme šablónu, s ktorou môžu pracovať - body, ktoré majú byť v infografike spomenuté 

Tvorba infografiky 

  • podľa ročníka, s ktorým pracujeme, tvoria skupiny svoje infografiky v papierovej alebo digitálnej podobe, digitálnu následne vytlačíme 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač/tablet s pripojením na internet
  • Canva alebo iný nástroj na tvorbu digitálnej grafiky/materiál na tvorbu papierovej verzie infografiky 

Krok 3: Príprava úlohy

Príprava úlohy 

  • každá skupina vytvorí úlohu súvisiacu so svojou témou
  • k úlohe vytvoria a vytlačia QR kód

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač/tablet s pripojením na internet 
  • Canva alebo iný nástroj na tvorbu QR kódu 

Krok 4: Príprava na otvorenie výstavy

Príprava na otvorenie výstavy 

  • podľa formy realizácie výstavy si skupiny rozdelia ďalšie úlohy:
  • scenár na otvorenie výstavy
  • Výroba "American Pass", do ktorého budú účastníci získavať potvrdenia o absolvovaní jednotlivých zastavení (pečiatku alebo digitálnu známku, podľa technických možností) 
    pozvánka na otvorenie 
  • formulár na spätnú väzbu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • počítač/tablet s pripojením na internet 

Krok 5: Inštalácia a testovanie

Výber vhodných miest 

  • spoločne so žiačkami a žiakmi vyberieme miesta vhodné na inštaláciu infografík 
  • každá skupina pripraví svoje zastavenie 

Testovanie 

  • žiačky a žiaci si vyskúšajú jednotlivé zastavenia, aby si overili ich funkčnosť a kvalitu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • telefón s možnosťou čítania QR kódov 

Krok 6: Otvorenie výstavy a jej prezentácia

Otvorenie výstavy

Spätná väzba od účastníkov 


Krok 7: Záverečné hodnotenie a reflexia

Záverečné hodnotenie 

  • na základe stanovených hodnotiacich kritérií zhodnotíme prácu skupín

Reflexia 

  • spoločne si prečítame spätnú väzbu od účastníkov výstavy
  • žiačky a žiaci individuálne vyplnia formulár na reflexiu - cieľom je zistiť, čo sa naučili, ako sa im na projekte pracovalo, ako sa im pracovalo v skupine, či vidia na svojej práci ešte nejaký priestor na rast a podobne

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • tabuľka s hodnotiacimi kritériami 
  • formulár na reflexiu 

Zverejnené 5.12.2025 | Posledná zmena 5.12.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.