Amerika včera a dnes

Predmety:

Informatika
Anglický jazyk
Dejepis

Ročníky:

SŠ 4. roč.

Trvanie:
4 vyučovacie hodiny

Téma / oblasť:
Anglicky hovoriace krajiny

Žiačky a žiaci sa ponárajú do americkej histórie a premieňajú ju na moderný obsah, ktorý by obstál aj na Instagrame. Učia sa pritom nielen o minulosti, ale aj o tom, ako ju kreatívne komunikovať dnešnému svetu.


Predstavenie projektu

Projekt Amerika včera a dnes je určený pre žiačky a žiakov  strednej školy. Zameriava sa na tému anglicky hovoriacich krajín a jeho cieľom je kreatívnym spôsobom priblížiť 250 rokov americkej histórie. Žiačky a žiaci pracujú v tímoch a vytvárajú digitálne príspevky na sociálne siete. Obsah vychádza z ich výskumu o kľúčových osobnostiach, udalostiach, kultúrnych pamiatkach či ikonických miestach USA. Projekt prepája jazykové, historické a digitálne kompetencie. Dôležitou súčasťou je aj mini workshop o práci so zdrojmi, kde sa žiaci učia hodnotiť informácie pomocou modelu CRAAP (aktuálnosť, relevantnosť, autorita, presnosť, účel) a krátky workshop digitálneho storytellingu. Projekt podporuje pochopenie historických súvislostí, rozvoj mediálnej a digitálnej gramotnosti, prácu s časmi v angličtine a prezentačné zručnosti, pričom motivuje žiakov tvoriť autentické digitálne výstupy pre reálne publikum.

Kľúčová otázka:

Ako môžeme spolužiakom predstaviť 250 rokov americkej histórie prostredníctvom sociálnych sietí? 

Záverečný produkt: 

Príspevky na sociálne siete (carousel, reel, post s infografikou) obsahujúce informácie o kľúčových historických udalostiach a osobnostiach, významných miestach a kultúrnych pamiatkach 

Edukačné ciele:

  1. Vedieť vysvetliť význam roku 1776 v histórii USA. 
  2. Oboznámiť sa s kľúčovými udalosťami a osobnosťami histórie USA. 
  3. Uvedomiť si význam slobody a demokracie. 
  4. Uvedomiť si vplyv USA na svetové dejiny. 
  5. Rozvíjať digitálne zručnosti. 
  6. Rozvíjať slovnú zásobu potrebnú na realizáciu projektu. 
  7. V praxi používať minulé a prítomné časy. 

 

Projekt navrhli a zrealizovali účastníci PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Počítač s pripojením na internet 
  2. Náučná literatúra
  3. Časopisy 
  4. Kartičky s obrázkami 
  5. Tabuľka s hodnotiacimi kritériami
  6. Formulár na záverečnú reflexiu 
  7. Canva

Krok 1: Kahoot kvíz

Kahoot kvíz - fakty o Amerike 

  • žiačky a žiaci individuálne odpovedajú na otázky v kvíze 

 

Materiály, pomôcky, zdroje

  • Kahoot kvíz 

Krok 2: Oboznámenie sa s projektom a rozdelenie do skupín

Rozdelenie do skupín

  • žiačky a žiaci sa rozdelia do skupín po 4-5 podľa témy obrázku, ktorý si vybrali (zakladajúce osobnosti, film a hudba, známe miesta, historické udalosti, ...) 
  • každá skupiny pracuje na téme, ktorú si takto vybrali 

Oboznámenie sa s projektom 

  • skupinám predstavíme kľúčovú otázku a podmienky úspešnej realizácie projektu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kartičky s obrázkami 
  • tabuľka s hodnotiacimi kritériami 

Krok 3: Digitálny storytelling - mini workshop

Digitálny storytelling - mini workshop

  • žiačkam a žiakom predstavíme digitálny storytelling formou videa/krátkej prezentácie 
  • každá skupina si vyberie svoju formu príspevku na sociálne siete 
  • skupiny si pozrú niekoľko príspevkov, u ktorých zhodnotia podľa vopred zvolených kritérií silné a slabé stránky 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač/tablet s pripojením na internet 

Krok 4: Práca so zdrojmi

Mini workshop - práca so zdrojmi 

  • žiačky a žiakov oboznámime s kľúčovými zásadami pri práci s internetovými zdrojmi
  • predstavíme im model CRAAP používaný na hodnotenie informácií (currency - aktuálnosť, relevance - relevantnosť, authority - autorita autora, accuracy - presnosť, purpose - účel)
  • každá skupina vypracuje myšlienkovú mapu, v ktorej zhrnú tému vyhľadávania informácií a zdrojov, ktoré budú počas práce na projekte používať 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač/tablet s pripojením na internet

Krok 5: Tvorba príspevkov

Tvorba príspevkov

  • skupiny pracujú na príprave zvolených príspevkov - carousel, reel, infografika 

Spätná väzby - galéria 

  • skupiny vystavia svoje príspevky v triednej galérii
  • skupiny si navzájom dajú na príspevky spätnú väzbu 

Úprava príspevkov na základe spätnej väzby 

  • skupiny môžu na základe spätnej väzby svoje príspevky upraviť 

Priebežná publikácia príspevkov na školských sociálnych sieťach 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet 
  • náučná literatúra
  • časopisy 
  • Canva

Krok 6: Záverečné hodnotenie a reflexia

Záverečné hodnotenie a reflexia

  • spoločne zhodnotíme príspevky na základe hodnotiacich kritérií
  • žiačky a žiaci individuálne vyplnia krátku záverečnú reflexiu 
  • môžeme tiež hlasovať za najkreatívnejší príspevok, najinšpiratívnejší príspevok, príspevok s najlepšou grafikou, ...  

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • tabuľka s hodnotiacimi kritériami 
  • formulár na záverečnú reflexiu

Zverejnené 5.12.2025 | Posledná zmena 5.12.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.