Predstavenie projektu
Projekt Amerika včera a dnes je určený pre žiačky a žiakov strednej školy. Zameriava sa na tému anglicky hovoriacich krajín a jeho cieľom je kreatívnym spôsobom priblížiť 250 rokov americkej histórie. Žiačky a žiaci pracujú v tímoch a vytvárajú digitálne príspevky na sociálne siete. Obsah vychádza z ich výskumu o kľúčových osobnostiach, udalostiach, kultúrnych pamiatkach či ikonických miestach USA. Projekt prepája jazykové, historické a digitálne kompetencie. Dôležitou súčasťou je aj mini workshop o práci so zdrojmi, kde sa žiaci učia hodnotiť informácie pomocou modelu CRAAP (aktuálnosť, relevantnosť, autorita, presnosť, účel) a krátky workshop digitálneho storytellingu. Projekt podporuje pochopenie historických súvislostí, rozvoj mediálnej a digitálnej gramotnosti, prácu s časmi v angličtine a prezentačné zručnosti, pričom motivuje žiakov tvoriť autentické digitálne výstupy pre reálne publikum.
Kľúčová otázka:
Ako môžeme spolužiakom predstaviť 250 rokov americkej histórie prostredníctvom sociálnych sietí?
Záverečný produkt:
Príspevky na sociálne siete (carousel, reel, post s infografikou) obsahujúce informácie o kľúčových historických udalostiach a osobnostiach, významných miestach a kultúrnych pamiatkach
Edukačné ciele:
- Vedieť vysvetliť význam roku 1776 v histórii USA.
- Oboznámiť sa s kľúčovými udalosťami a osobnosťami histórie USA.
- Uvedomiť si význam slobody a demokracie.
- Uvedomiť si vplyv USA na svetové dejiny.
- Rozvíjať digitálne zručnosti.
- Rozvíjať slovnú zásobu potrebnú na realizáciu projektu.
- V praxi používať minulé a prítomné časy.
Projekt navrhli a zrealizovali účastníci PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Počítač s pripojením na internet
- Náučná literatúra
- Časopisy
- Kartičky s obrázkami
- Tabuľka s hodnotiacimi kritériami
- Formulár na záverečnú reflexiu
- Canva
Krok 1: Kahoot kvíz
Kahoot kvíz - fakty o Amerike
- žiačky a žiaci individuálne odpovedajú na otázky v kvíze
Materiály, pomôcky, zdroje
- Kahoot kvíz
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom a rozdelenie do skupín
Rozdelenie do skupín
- žiačky a žiaci sa rozdelia do skupín po 4-5 podľa témy obrázku, ktorý si vybrali (zakladajúce osobnosti, film a hudba, známe miesta, historické udalosti, ...)
- každá skupiny pracuje na téme, ktorú si takto vybrali
Oboznámenie sa s projektom
- skupinám predstavíme kľúčovú otázku a podmienky úspešnej realizácie projektu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kartičky s obrázkami
- tabuľka s hodnotiacimi kritériami
Krok 3: Digitálny storytelling - mini workshop
Digitálny storytelling - mini workshop
- žiačkam a žiakom predstavíme digitálny storytelling formou videa/krátkej prezentácie
- každá skupina si vyberie svoju formu príspevku na sociálne siete
- skupiny si pozrú niekoľko príspevkov, u ktorých zhodnotia podľa vopred zvolených kritérií silné a slabé stránky
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač/tablet s pripojením na internet
Krok 4: Práca so zdrojmi
Mini workshop - práca so zdrojmi
- žiačky a žiakov oboznámime s kľúčovými zásadami pri práci s internetovými zdrojmi
- predstavíme im model CRAAP používaný na hodnotenie informácií (currency - aktuálnosť, relevance - relevantnosť, authority - autorita autora, accuracy - presnosť, purpose - účel)
- každá skupina vypracuje myšlienkovú mapu, v ktorej zhrnú tému vyhľadávania informácií a zdrojov, ktoré budú počas práce na projekte používať
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač/tablet s pripojením na internet
Krok 5: Tvorba príspevkov
Tvorba príspevkov
- skupiny pracujú na príprave zvolených príspevkov - carousel, reel, infografika
Spätná väzby - galéria
- skupiny vystavia svoje príspevky v triednej galérii
- skupiny si navzájom dajú na príspevky spätnú väzbu
Úprava príspevkov na základe spätnej väzby
- skupiny môžu na základe spätnej väzby svoje príspevky upraviť
Priebežná publikácia príspevkov na školských sociálnych sieťach
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- náučná literatúra
- časopisy
- Canva
Krok 6: Záverečné hodnotenie a reflexia
Záverečné hodnotenie a reflexia
- spoločne zhodnotíme príspevky na základe hodnotiacich kritérií
- žiačky a žiaci individuálne vyplnia krátku záverečnú reflexiu
- môžeme tiež hlasovať za najkreatívnejší príspevok, najinšpiratívnejší príspevok, príspevok s najlepšou grafikou, ...
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tabuľka s hodnotiacimi kritériami
- formulár na záverečnú reflexiu