Anorganické látky - Hrdinovia každodenného života

Predmety:

Chémia

Ročníky:

ZŠ 8. roč.

Trvanie:
10 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Významné chemické prvky a zlúčeniny

Deň bez chémie? Ťažko. Vďaka práci na tejto príručke o anorganických látkach pre nechemikov si žiaci uvedomia, že s chemickými látkami sa v bežnom živote stretávajú oveľa častejšie, ako by si mysleli.


Predstavenie projektu

Žiaci diskutujú o úlohe anorganických látok v ich každodennom živote. Skúmajú, kde všade sa s nimi stretávajú - či už doma, v obchode alebo v škole. Svoje vedomosti si doplnia štúdiom literatúry a internetových zdrojov. Nadobudnuté informácie spracujú do príručky, ktorá aj nechemikom pomôže získať základný prehľad o najčastejšie sa vyskytujúcich anorganických látkach.

Kľúčová otázka: 

Vieme vytvoriť príručku chemických látok, ktoré používame v bežnom živote, pre nechemikov?

Záverečný produkt: 

Žiaci vytvoria príručku, kde sa používatelia dozvedia základné informácie o oxidoch, hydroxidoch, kyselinách a soliach, ktoré sa využívajú v domácnostiach. 

Príručku zverejníme na webe a fb stránke školy a odprezentujeme v triede a počas Dňa vedy, ktorý sa koná v škole. 

Edukačné ciele: 

  1. Vytvoriť a odprezentovať príručku anorganických chemických látok, ktorá obsahuje porovnanie vlastností vybraných oxidov, hydroxidov, kyselín a solí, posúdenie ich vplyvu na životné prostredie a príklady ich použitia v bežnom živote.
  2. Získavať informácie z rôznych zdrojov, posudzovať správnosť informácií.
  3. Spolupracovať v tíme, diskutovať, niesť zodpovednosť za výsledky.

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Lenka Paseková (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Knihy, encyklópedie o chemických látkach
  2. Šablóna pre jednotlivé strany vytvorená v Canve 
  3. Zoznam látok, ktoré budú v príručke
  4. Projektový denník
  5. Tablety pre pracovné skupiny
  6. Prístup na internet

Krok 1: Oboznámenie sa s témou projektu

Diskusia - Deň bez chémie 

  • žiaci sa zamyslia: 

Viete si predstaviť jeden deň bez chémie? 

Ako by vyzeral váš deň bez chemických látok?

Brainstorming – Zoznam chemických látok okolo nás 

  • žiaci zapisujú, aké chemické látky poznajú alebo používajú denne (napr. ocot, soľ, sóda bikarbóna, čistiace prostriedky, farby, hnojivá)

Prepojenie s projektom – úloha príručky


Krok 2: Oboznámenie sa s projektom

image

Predstavenie kľúčovej otázky 

Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine

  • žiaci sú rozdelení do predpripravených vyvážených skupín na základe poznania žiakov (schopnosti, temperament, spolupráca) 

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Krok 3: Zber informácií

image

Oboznámenie s jednotlivými prvkami obsahu príručky – obrázok, vlastnosti, použitie

  • žiaci sa dohodnú na obsahu príručky

Triedenie materiálov

  • vytvoríme prístup k materiálu pre všetkých, prostredníctvom ktorého vie učiteľ poskytnúť okamžitú spätnú väzbu a pomoc

Zhromažďovanie materiálov

  • žiaci zhromažďujú informácie o vybraných látkach, doma, v obchode čítajú zloženie bežne používaných prípravkov 
  • dopĺňajú informácie do zdieľaného priečinka 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • tablety pre pracovné skupiny
  • literatúra k téme projektu
  • prístup na internet

Krok 4: Dizajn príručky

image

Návrh dizajnu, tvorba šablóny pre jednotlivé strany príručky

  • žiaci (členovia skupín zodpovední za dizajn) sa dohodnú na jednotnom dizajne príručky a vytvoria spoločnú šablónu 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • tablety pre pracovné skupiny
  • prístup na internet

Krok 5: Dopĺňanie jednotlivých strán príručky

image

Stanovenie spôsobu zdieľania materiálov a termínov dopĺňania vybraných údajov do príručky

Finalizácia príručky

  • žiaci doplnia zhromaždené informácie do šablóny príručky 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • tablety pre pracovné skupiny
  • prístup na internet

Krok 6: Príprava prezentácie príručky

Príprava prezentácie príručky

  • skupiny sa dohodnú na tom, akou formou odprezentujú príručku 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • tablety pre pracovné skupiny
  • prístup na internet

Krok 7: Prezentácia príručky

Prezentácia príručky

  • žiaci prezentujú príručku na Dni vedy

Krok 8: Hodnotenie projektu

Vyplnenie hodnotenia

Diskusia k projektu

Ako by som zhodnotil/a svoju prácu na projekte?

Ako by som zhodnotil/a prácu svojej pracovnej skupiny?

Čo som sa počas projektu naučil/a?

Ako by som zhodnotil/a výsledný produkt projektu?


Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.