Predstavenie projektu
Žiaci diskutujú o úlohe anorganických látok v ich každodennom živote. Skúmajú, kde všade sa s nimi stretávajú - či už doma, v obchode alebo v škole. Svoje vedomosti si doplnia štúdiom literatúry a internetových zdrojov. Nadobudnuté informácie spracujú do príručky, ktorá aj nechemikom pomôže získať základný prehľad o najčastejšie sa vyskytujúcich anorganických látkach.
Kľúčová otázka:
Vieme vytvoriť príručku chemických látok, ktoré používame v bežnom živote, pre nechemikov?
Záverečný produkt:
Žiaci vytvoria príručku, kde sa používatelia dozvedia základné informácie o oxidoch, hydroxidoch, kyselinách a soliach, ktoré sa využívajú v domácnostiach.
Príručku zverejníme na webe a fb stránke školy a odprezentujeme v triede a počas Dňa vedy, ktorý sa koná v škole.
Edukačné ciele:
- Vytvoriť a odprezentovať príručku anorganických chemických látok, ktorá obsahuje porovnanie vlastností vybraných oxidov, hydroxidov, kyselín a solí, posúdenie ich vplyvu na životné prostredie a príklady ich použitia v bežnom živote.
- Získavať informácie z rôznych zdrojov, posudzovať správnosť informácií.
- Spolupracovať v tíme, diskutovať, niesť zodpovednosť za výsledky.
Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Lenka Paseková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Knihy, encyklópedie o chemických látkach
- Šablóna pre jednotlivé strany vytvorená v Canve
- Zoznam látok, ktoré budú v príručke
- Projektový denník
- Tablety pre pracovné skupiny
- Prístup na internet
Krok 1: Oboznámenie sa s témou projektu
Diskusia - Deň bez chémie
- žiaci sa zamyslia:
Viete si predstaviť jeden deň bez chémie?
Ako by vyzeral váš deň bez chemických látok?
Brainstorming – Zoznam chemických látok okolo nás
- žiaci zapisujú, aké chemické látky poznajú alebo používajú denne (napr. ocot, soľ, sóda bikarbóna, čistiace prostriedky, farby, hnojivá)
Prepojenie s projektom – úloha príručky
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky
Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine
-
žiaci sú rozdelení do predpripravených vyvážených skupín na základe poznania žiakov (schopnosti, temperament, spolupráca)
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
Krok 3: Zber informácií
Oboznámenie s jednotlivými prvkami obsahu príručky – obrázok, vlastnosti, použitie
- žiaci sa dohodnú na obsahu príručky
Triedenie materiálov
-
vytvoríme prístup k materiálu pre všetkých, prostredníctvom ktorého vie učiteľ poskytnúť okamžitú spätnú väzbu a pomoc
Zhromažďovanie materiálov
- žiaci zhromažďujú informácie o vybraných látkach, doma, v obchode čítajú zloženie bežne používaných prípravkov
- dopĺňajú informácie do zdieľaného priečinka
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- tablety pre pracovné skupiny
- literatúra k téme projektu
- prístup na internet
Krok 4: Dizajn príručky
Návrh dizajnu, tvorba šablóny pre jednotlivé strany príručky
- žiaci (členovia skupín zodpovední za dizajn) sa dohodnú na jednotnom dizajne príručky a vytvoria spoločnú šablónu
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- tablety pre pracovné skupiny
- prístup na internet
Krok 5: Dopĺňanie jednotlivých strán príručky
Stanovenie spôsobu zdieľania materiálov a termínov dopĺňania vybraných údajov do príručky
Finalizácia príručky
- žiaci doplnia zhromaždené informácie do šablóny príručky
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- tablety pre pracovné skupiny
- prístup na internet
Krok 6: Príprava prezentácie príručky
Príprava prezentácie príručky
- skupiny sa dohodnú na tom, akou formou odprezentujú príručku
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- tablety pre pracovné skupiny
- prístup na internet
Krok 7: Prezentácia príručky
Prezentácia príručky
- žiaci prezentujú príručku na Dni vedy
Krok 8: Hodnotenie projektu
Vyplnenie hodnotenia
Diskusia k projektu
Ako by som zhodnotil/a svoju prácu na projekte?
Ako by som zhodnotil/a prácu svojej pracovnej skupiny?
Čo som sa počas projektu naučil/a?
Ako by som zhodnotil/a výsledný produkt projektu?