Automatizované parkovisko

Predmety:

Informatika

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Technológie:

BBC micro:bit

Trvanie:
11 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Algoritmické riešenie problémov –pomocou vetvenia a cyklov

Aj v okolí vašej školy je ťažké zaparkovať? Ukážte žiakom, že aj oni dokážu nájsť riešenie na problém, ktorý je súčasťou ich každodenného života.


Predstavenie projektu

Projekt "Automatizované parkovisko” je zameraný na simuláciu parkovacieho systému s využitím BBC micro:bitov a Cutebot autíčok. Žiaci sa učia programovať základné algoritmy pre detekciu prekážok, navigáciu a rozhodovanie o parkovaní, pričom kombinujú cykly a vetvenia. Výsledný projekt simulovaného parkoviska učí nielen základy algoritmického myslenia a programovania, ale podporuje aj rozvoj kritického myslenia a riešenie reálnych problémov pomocou inteligentných systémov.

Kľúčová otázka:

Ako môžeme pomocou technológie uľahčiť parkovanie a znížiť stres pre vodičov?

Záverečný produkt:

Zmenšený model parkoviska, ktorý obsahuje malé parkovacie miesta pre Cuteboty a modelové značenie. Tento model môžu žiaci prezentovať verejne na dni otvorených dverí školy alebo na technickej súťaži.

Edukačné ciele:

  1. Rozvíjať algoritmické a kritické myslenie, schopnosť žiakov navrhovať algoritmy, riešiť problémy krok za krokom a efektívne kombinovať cykly s podmienkami.
  2. Prepojiť svoje poznatky s problémom z každodenného života. 
  3. Naučiť sa pracovať s chybou. 

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Hardvér: BBC micro:bit, Cutebot autíčka
  2. Softvér: Programovacie prostredie MakeCode
  3. Pomôcky: Materiál na vytváranie modelov (kartón, farby, lepidlo)
  4. Šablóny a formuláre: Denníky na reflexiu, šablóny na algoritmy, hodnotiace tabuľky a spätné väzby
  5. Dôležité zdroje a dokumenty: odkazy na online kurzy, ktoré môžu žiakom pomôcť pri programovaní alebo práci s BBC micro:bitmi

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte

Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • harmonogram projektu 

Krok 2: Úvod do témy projektu

Diskusia o problémoch s parkovaním v každodennom živote

  • žiaci identifikujú problémy s parkovaním vo svojom okolí 
  • spoločne hľadáme odpoveď na otázku, ako môžu technológie pomôcť riešiť problémy s parkovaním 
  • prezentácia o technológiách, ktoré môžu podporiť automatizáciu (BBC micro:bit, Cutebot)

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • BBC micro:bity
  • príklady podobných technológií
  • harmonogram projektu

Krok 3: Návrh dizajnu parkoviska a jeho funkcií

Návrh dizajnu parkoviska a jeho funkcií

  • každá skupina pripraví vlastný návrh parkoviska - brainstorming v skupinách 
  • počas práce sa snažia odpovedať na otázky ako: 

Aké parametre (veľkosť, značenie) by malo mať efektívne parkovisko?

Ako môžeme zabezpečiť, aby parkovisko simulovalo reálne podmienky?

Aké funkcie má mať algoritmus pre prácu na parkovisku?

  • skupiny odvzdajú svoj návrh plánu na papieri (vrátane značenia a rozmiestnenia prekážok 
  • skupiny diskutujú o predložených návrhoch a vyberú finálny dizajn 

Krok 4: Návrh algoritmu na papieri

Návrh algoritmov 

  • skupiny navrhnú algoritmus na papieri a nakreslia diagram toku, odpovedajú na otázky:

Aké kroky by mal obsahovať algoritmus pre parkovanie?

Ktoré podmienky musíme ošetriť?

Ako určíme, či je parkovacie miesto voľné?

Konzultácia návrhov algoritmov s učiteľom 

  • žiaci prezentujú svoje návrhy, každý člen skupiny musí dokázať vysvetliť jednotlivé kroky algoritmu

  • učiteľ dáva žiakom spätnú väzbu k ich návrhu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • šablóny na kreslenie algoritmov

Krok 5: Programovanie základného algoritmu

Programovanie základného algoritmu

  • žiaci v skupinách riešia otázky ako:

Ako implementovať algoritmus na BBC micro:bit?

Ako detegujeme prekážky pomocou senzorov?

Ako nastavíme pohyb Cutebota podľa algoritmu?

  • žiaci pracujú v tímoch na kóde, ktorý implementuje základné funkcie parkovania (napr. detekcia prekážok).

  • prípadné chyby sa žiaci snažia sami opraviť, v prípade, že potrebujú pomoc, oslovia učiteľa 

Spoločná diskusia a vzájomné návrhy na zlepšenie

  • žiaci diskutujú o problémoch, ktoré sa vyskytli počas testovania
  • skupiny si vzájomne navrhujú možné zlepšenia 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 


Krok 6: Rozšírenie algoritmu o nové funkcionality - implementácia spätnej väzby

Rozšírenie algoritmu o nové funkcionality - implementácia spätnej väzby 

  • skupiny rozširujú svoj algoritmus o ďalšie pravidlá a podmienky, implementujú návrhy, ktoré zazneli počas vzájomného hodnotenia 

Materiály, pomôcky, zdroje: 


Krok 7: Integrácia algoritmu s hardvérom

Práca na prepojení algoritmu s fyzickým hardvérom (senzory, pohon)

Ako prepojíme algoritmus s pohybom Cutebota?

Aké parametre musíme doladiť, aby systém fungoval správne?

Ako môžeme zabezpečiť spoľahlivosť systému?

Testovanie pohybu Cutebota na parkovisku a ladenie funkčnosti

Tvorba denníka problémov a ich riešení 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:


Krok 8: Výroba modelu parkoviska

image

Výroba modelu parkoviska

  • žiaci z dostupných materiálov (kartón, farby, lepidlo) vytvoria model parkoviska  
  • označia parkovacie miesta a pridajú prekážky na testovanie 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • materiál na výrobu modelu 

Krok 9: Príprava na prezentáciu

Príprava na prezentáciu

  • skupiny si pripravia prezentáciu, v ktorej vizualizujú svoje riešenie a opíšu výsledky testov 
  • spíšu si zoznam otázok, ktoré by im mohli položiť spolužiaci, a pripravia si odpovede 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet 

Krok 10: Prezentácia a reflexia

Prezentácia výsledkov 

  • skupiny prezentujú svoju prácu na projekte a odpovedajú na doplnkové otázky

Vzájomné hodnotenie 

  • v rámci hodnotenia zohľadníme kvalitu prezentácie, funkčnosť modelu a schopnosť odpovedať na otázky publika

Reflexia 

  • žiaci sami zhodnotia, čo sa naučili, a navrhujú zlepšenia pre budúce projekty 

Aké chyby sme počas projektu objavili a ako sme ich riešili?

Čo sme sa naučili o algoritmoch?

Aké časti projektu boli najúspešnejšie?

Čo by sme urobili inak, ak by sme mali viac času?

Čo sme sa naučili o tímovej práci a technických zručnostiach?

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • Cuteboty
  • model parkoviska
  • počítač na prezentáciu

Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.