Časový kolotoč

Ročníky:

ZŠ 1. roč.

Trvanie:
7 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Čas

Čas je pre žiakov často veľmi abstraktný pojem. V priebehu tohto projektu ho však budú mať možnosť spoznať prostredníctvom praktických aktivít - výrobou presýpacích hodín a tvorbou vlastného plánu dňa.


Predstavenie projektu

Projekt je zameraný na oboznámenie žiakov 1. ročníka ZŠ s pojmom času a jeho praktickým využitím v každodennom živote. Cieľom je, aby sa žiaci naučili rozpoznávať základné časové jednotky (hodiny, minúty, sekundy) a pochopili, ako čas ovplyvňuje ich denné aktivity. Prostredníctvom rôznych aktivít – diskusií, tvorby časového plánu dňa, výroby presýpacích hodín z plastových fliaš a piesku a hier na určenie času – sa žiaci oboznámia s časovými jednotkami a naučia sa organizovať svoj deň podľa času. Okrem praktických cvičení sa žiaci naučia, ako efektívne spolupracovať v skupinách a aplikovať vedomosti o čase v bežných situáciách. 

Kľúčová otázka:  

Ako čas ovplyvňuje naše každodenné činnosti a ako ho môžeme merať a organizovať v rôznych častiach dňa?

Záverečný produkt:  

Presýpacie hodiny

Individuálny časový plán dňa

• Triedna výstava a prezentácia: Na záver projektu usporiadame triednu výstavu, kde žiaci predvedú svoje časové plány dňa a vyrobené presýpacie hodiny. Každý žiak bude mať priestor na prezentáciu svojej práce pred spolužiakmi a učiteľom.  

• Vytvorenie nástenky alebo výstavy v škole: Výsledky projektu môžu byť prezentované aj na nástenke alebo výstave v škole. Žiaci môžu vystaviť svoje časové plány a vyrobené presýpacie hodiny na viditeľnom mieste, kde si ich môžu pozrieť ostatní žiaci a pedagógovia. Tento spôsob zverejnenia poskytne širšiemu okruhu ľudí možnosť oboznámiť sa s prácou žiakov. 

• Fotogaléria projektu: Na stránke školy môže byť vytvorená sekcia alebo fotogaléria, kde budú zverejnené fotografie z triednej výstavy, časových plánov dňa a vyrobených presýpacích hodín. Každá fotografia môže byť doplnená krátkym popisom, ktorý vysvetlí, čo žiaci vytvorili a čo sa naučili.

Edukačné ciele:  

  1. Pochopiť základné pojmy.
  2. Naučiť sa čítať čas na analógových a digitálnych hodinách.
  3. Aplikovať poznatky na situácie z každodenného života.
  4. Rozvíjať manuálne zručnosti a kreativitu pri tvorbe presýpacích hodín.
  5. Rozvíjať skupinovú spoluprácu.   

 

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Aitec internetová knižnica - Prvouka pre 1. ročník základnej školy
  2. Analógové hodiny, digitálne hodiny, presýpacie hodiny
  3. Pomôcky na vytvorenie plánu dňa - obrázky a tabuľka
  4. Plastové fľaše
  5. Piesok/soľ 
  6. Kancelárske potreby

Krok 1: Úvod do témy projektu

Úvodná diskusia o čase 

  • žiaci si osvoja základné pojmy o čase, ako sú hodiny, minúty, sekundy, deň a noc, dni v týždni, mesiace
  • diskusia so žiakmi o tom, čo je čas a kedy vykonávame rôzne aktivity počas dňa, učiteľ vyzve žiakov, aby sa podelili o svoje skúsenosti s každodennými činnosťami

  • učiteľ pripraví rôzne pomôcky (analógové hodiny, digitálne hodiny, presýpacie hodiny) a pomôže žiakom pochopiť, aké rozdiely existujú medzi týmito nástrojmi na meranie času, žiakov podporíme v tom, aby vytvárali porovnania a zdieľali svoje skúsenosti s rôznymi zariadeniami

Ako vieme, kedy je ráno, popoludnie a večer? Prečo máme hodiny a na čo slúžia? 

Kedy vstanem? Kedy idem spať? Prečo je  dôležité vedieť, koľko je hodín? 

Prečo je dôležité plánovať svoj deň? 

Ako si môžeme zorganizovať svoj deň, aby  sme všetko stihli? 

Kedy sa v priebehu dňa robia rôzne aktivity  (škola, hra, jedlo)?

Skupinová aktivita – Tvorba časového plánu dňa

  • žiaci rozdelení do skupín vytvoria plán dňa so zadanými aktivitami a rôznymi časmi pomocou obrázkov a kreslenia

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • analógové hodiny, digitálne hodiny, presýpacie hodiny (rôzne typy)
  • pomôcky na vytvorenie plánu dňa - obrázky a tabuľka

Krok 2: Čítanie času na analógových hodinách

Čítanie času na analógových hodinách 

  • žiaci sa učia rozpoznať a určiť čas na analógových hodinách
  • učiteľ rozdá každému žiakovi kartičku s časom alebo obrázkom aktivity, žiaci sa prechádzajú po triede a hľadajú spolužiaka, ktorý má správny čas pre ich aktivitu (napríklad žiak s kartičkou 7:00 hľadá žiaka, ktorý má kartičku s obrázkom raňajok), keď nájdu správne páry, stanú sa tímom a spoločne zverejnia svoje odpovede pred triedou
  • učiteľ poskytne spätnú väzbu a podporu žiakom, ktorí majú problémy s určením času

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • analógové hodiny 
  • kartičky na rozdelenie do dvojíc - časy a obrázky tvoriace páry 

Krok 3: Výroba presýpacích hodín

image
image
image

Oboznámenie sa s presýpacími hodinami 

  • žiaci v dvojiciach, ktoré vznikli v predchádzajúcej aktivite, skúmajú rôzne presýpacie hodiny (obrázky, reálne objekty) a hľadajú odpovede na otázky ako:  

Ako fungujú presýpacie hodiny? 

Aké materiály sa používajú pri výrobe presýpacích hodín? 

Ako nám presýpacie hodiny pomáhajú sledovať plynutie času?

Výroba presýpacích hodín

  • dvojice vyrobia vlastné presýpacie hodiny z plastových fliaš a piesku/soli

Prezentácia presýpacích hodín 

  • žiaci pri prezentácii svojej práce zhrnú, čo sa naučili o presýpacích hodinách 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • rôzne presýpacie hodiny (reálne objekty, obrázky)
  • plastové fľaše
  • piesok/soľ

Krok 4: Tvorba časového plánu dňa

Tvorba časového plánu dňa

  • na základe získaných vedomostí si žiaci vytvoria svoj vlastný časový plán dňa
  • svoj časový plán odprezentujú spolužiakom 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • kancelárske potreby
  • ukážka časového plánu dňa 

Krok 5: Záverečná reflexia a hodnotenie

Skupinová diskusia a reflexia – Čas v našich životoch

  • po dokončení aktivít žiaci diskutujú o tom, ako používajú čas vo svojich životoch a aké aktivity vykonávajú v rôznych častiach dňa
  • spoločne zreflektujeme prácu na projekte - čo sme sa naučili, ako sa nám pracovalo, čo bolo na projekte zaujímavé/náročné/poučné...? 

Rozumieš teraz lepšie tomu, ako používať čas v každodennom živote? 

Ako organizuješ svoj deň teraz, keď vieš viac o čase? 

Môžeš dať príklad, ako si zorganizuješ čas na budúci týždeň? 

Ako si sa cítil/a pri vytváraní časového plánu?


Zverejnené 1.9.2025 | Posledná zmena 1.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.