Predstavenie projektu
Projekt je zameraný na oboznámenie žiakov 1. ročníka ZŠ s pojmom času a jeho praktickým využitím v každodennom živote. Cieľom je, aby sa žiaci naučili rozpoznávať základné časové jednotky (hodiny, minúty, sekundy) a pochopili, ako čas ovplyvňuje ich denné aktivity. Prostredníctvom rôznych aktivít – diskusií, tvorby časového plánu dňa, výroby presýpacích hodín z plastových fliaš a piesku a hier na určenie času – sa žiaci oboznámia s časovými jednotkami a naučia sa organizovať svoj deň podľa času. Okrem praktických cvičení sa žiaci naučia, ako efektívne spolupracovať v skupinách a aplikovať vedomosti o čase v bežných situáciách.
Kľúčová otázka:
Ako čas ovplyvňuje naše každodenné činnosti a ako ho môžeme merať a organizovať v rôznych častiach dňa?
Záverečný produkt:
Presýpacie hodiny
Individuálny časový plán dňa
• Triedna výstava a prezentácia: Na záver projektu usporiadame triednu výstavu, kde žiaci predvedú svoje časové plány dňa a vyrobené presýpacie hodiny. Každý žiak bude mať priestor na prezentáciu svojej práce pred spolužiakmi a učiteľom.
• Vytvorenie nástenky alebo výstavy v škole: Výsledky projektu môžu byť prezentované aj na nástenke alebo výstave v škole. Žiaci môžu vystaviť svoje časové plány a vyrobené presýpacie hodiny na viditeľnom mieste, kde si ich môžu pozrieť ostatní žiaci a pedagógovia. Tento spôsob zverejnenia poskytne širšiemu okruhu ľudí možnosť oboznámiť sa s prácou žiakov.
• Fotogaléria projektu: Na stránke školy môže byť vytvorená sekcia alebo fotogaléria, kde budú zverejnené fotografie z triednej výstavy, časových plánov dňa a vyrobených presýpacích hodín. Každá fotografia môže byť doplnená krátkym popisom, ktorý vysvetlí, čo žiaci vytvorili a čo sa naučili.
Edukačné ciele:
- Pochopiť základné pojmy.
- Naučiť sa čítať čas na analógových a digitálnych hodinách.
- Aplikovať poznatky na situácie z každodenného života.
- Rozvíjať manuálne zručnosti a kreativitu pri tvorbe presýpacích hodín.
- Rozvíjať skupinovú spoluprácu.
Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Aitec internetová knižnica - Prvouka pre 1. ročník základnej školy
- Analógové hodiny, digitálne hodiny, presýpacie hodiny
- Pomôcky na vytvorenie plánu dňa - obrázky a tabuľka
- Plastové fľaše
- Piesok/soľ
- Kancelárske potreby
Krok 1: Úvod do témy projektu
Úvodná diskusia o čase
- žiaci si osvoja základné pojmy o čase, ako sú hodiny, minúty, sekundy, deň a noc, dni v týždni, mesiace
-
diskusia so žiakmi o tom, čo je čas a kedy vykonávame rôzne aktivity počas dňa, učiteľ vyzve žiakov, aby sa podelili o svoje skúsenosti s každodennými činnosťami
-
učiteľ pripraví rôzne pomôcky (analógové hodiny, digitálne hodiny, presýpacie hodiny) a pomôže žiakom pochopiť, aké rozdiely existujú medzi týmito nástrojmi na meranie času, žiakov podporíme v tom, aby vytvárali porovnania a zdieľali svoje skúsenosti s rôznymi zariadeniami
Ako vieme, kedy je ráno, popoludnie a večer? Prečo máme hodiny a na čo slúžia?
Kedy vstanem? Kedy idem spať? Prečo je dôležité vedieť, koľko je hodín?
Prečo je dôležité plánovať svoj deň?
Ako si môžeme zorganizovať svoj deň, aby sme všetko stihli?
Kedy sa v priebehu dňa robia rôzne aktivity (škola, hra, jedlo)?
Skupinová aktivita – Tvorba časového plánu dňa
- žiaci rozdelení do skupín vytvoria plán dňa so zadanými aktivitami a rôznymi časmi pomocou obrázkov a kreslenia
Materiály, pomôcky, zdroje:
- analógové hodiny, digitálne hodiny, presýpacie hodiny (rôzne typy)
- pomôcky na vytvorenie plánu dňa - obrázky a tabuľka
Krok 2: Čítanie času na analógových hodinách
Čítanie času na analógových hodinách
- žiaci sa učia rozpoznať a určiť čas na analógových hodinách
- učiteľ rozdá každému žiakovi kartičku s časom alebo obrázkom aktivity, žiaci sa prechádzajú po triede a hľadajú spolužiaka, ktorý má správny čas pre ich aktivitu (napríklad žiak s kartičkou 7:00 hľadá žiaka, ktorý má kartičku s obrázkom raňajok), keď nájdu správne páry, stanú sa tímom a spoločne zverejnia svoje odpovede pred triedou
- učiteľ poskytne spätnú väzbu a podporu žiakom, ktorí majú problémy s určením času
Materiály, pomôcky, zdroje:
- analógové hodiny
- kartičky na rozdelenie do dvojíc - časy a obrázky tvoriace páry
Krok 3: Výroba presýpacích hodín
Oboznámenie sa s presýpacími hodinami
- žiaci v dvojiciach, ktoré vznikli v predchádzajúcej aktivite, skúmajú rôzne presýpacie hodiny (obrázky, reálne objekty) a hľadajú odpovede na otázky ako:
Ako fungujú presýpacie hodiny?
Aké materiály sa používajú pri výrobe presýpacích hodín?
Ako nám presýpacie hodiny pomáhajú sledovať plynutie času?
Výroba presýpacích hodín
- dvojice vyrobia vlastné presýpacie hodiny z plastových fliaš a piesku/soli
Prezentácia presýpacích hodín
- žiaci pri prezentácii svojej práce zhrnú, čo sa naučili o presýpacích hodinách
Materiály, pomôcky, zdroje:
- rôzne presýpacie hodiny (reálne objekty, obrázky)
- plastové fľaše
- piesok/soľ
Krok 4: Tvorba časového plánu dňa
Tvorba časového plánu dňa
- na základe získaných vedomostí si žiaci vytvoria svoj vlastný časový plán dňa
- svoj časový plán odprezentujú spolužiakom
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kancelárske potreby
- ukážka časového plánu dňa
Krok 5: Záverečná reflexia a hodnotenie
Skupinová diskusia a reflexia – Čas v našich životoch
- po dokončení aktivít žiaci diskutujú o tom, ako používajú čas vo svojich životoch a aké aktivity vykonávajú v rôznych častiach dňa
- spoločne zreflektujeme prácu na projekte - čo sme sa naučili, ako sa nám pracovalo, čo bolo na projekte zaujímavé/náročné/poučné...?
Rozumieš teraz lepšie tomu, ako používať čas v každodennom živote?
Ako organizuješ svoj deň teraz, keď vieš viac o čase?
Môžeš dať príklad, ako si zorganizuješ čas na budúci týždeň?
Ako si sa cítil/a pri vytváraní časového plánu?