Cesta na mesiac z PET fliaš

Predmety:

Matematika

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
8 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Premena jednotiek, Povrch a objem, Desatinné čísla

Koľko plastových fliaš sa ročne spotrebuje na Slovensku? Dosiahli by až na mesiac?


Predstavenie projektu

Úlohou žiakov je určiť priemernú spotrebu plastových fliaš svojej rodiny, triedy, dediny a celého Slovenska a na základe týchto údajov zodpovedať otázku - Dosiahli by tieto fľaše až na mesiac? Počas práce na tejto aktivite si žiaci precvičia prácu s desatinnými číslami, výpočet priemerných hodnôt a učivo týkajúce sa jednotiek dĺžky. Upozorníme ňou tiež na ekologické dopady vysokej spotreby PET fliaš. 

Výstup žiakov:

Projekt s jasne formulovaným cieľom a hypotézou, jeho realizácia a prezentácia výsledkov

Edukačné ciele: 

  1. Použiť už získané vedomosti o výpočte objemu a premene jednotiek v praxi.
  2. Uvedomiť si rozdiel medzi jednotkami dĺžky, povrchu a objemu. 
  3. Uvedomiť si dôležitosť ekologického správania.
  4. Nájsť a použiť matematický aparát na riešenie problémových úloh. 

 

Navrhli účastníčky programu EduPOWER, Zuzana Belková, Adela Stajníková a Ľudmila Štupáková (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje:

  1. PET fľaše
  2. Vrecia 
  3. Škatule
  4. Meter/pásmo/pravítko 
  5. Plagát/prezentačný panel
  6. Kalkulačka 

Krok 1: Spotreba fliaš v domácnosti

Výpočet spotreby fliaš v domácnosti 

  • žiaci zistia spotrebu plastových fliaš v ich domácnosti počas týždňa
  • vypočítajú spotrebu fliaš za rok 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kalkulačka 

Krok 2: Priemerná spotreba

Výpočet priemernej spotreby

  • žiaci vypočítajú priemernú spotrebu fliaš na žiaka v triede 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kalkulačka 

Krok 3: Spotreba v obci a na Slovensku

Odhad dĺžky hada, ktorý by vznikol z plastových fliaš spotrebovaných v obci a na Slovensku 

  • žiaci odhadnú dĺžku hada, ktorý by vznikol z plastových fliaš spotrebovaných v obci a na Slovensku 

Výpočet približnej dĺžky hada 

  • žiaci na základe údajov získaných vo vlastnej domácnosti vypočítajú približnú spotrebu fliaš vo svojej obci (prípadne v modelovej obci s približne 2000 obyvateľmi) a následne dĺžku hada, ktorý by vznikol ich spojením 
  • rovnako vypočítajú aj dĺžku hada vytvoreného z fliaš spotrebovaných na Slovensku 

Porovnanie odhadu a výpočtu 

  • žiaci porovnajú hodnoty, ktoré získali odhadom a výpočtom 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • plastové fľaše 
  • meter/pásmo/pravítko 
  • kalkulačka 

Krok 4: Koľko tried by zaplnili spotrebované fľaše - výpočet objemu

Výpočet objemu 

  • žiaci vypočítajú, koľko tried by zaplnili fľašami spotrebovanými v obci a na Slovensku

Objem stlačenej fľaše 

  • žiaci navrhnú postup na zodpovedanie otázky o koľko sa zmenší objem fľaše jej stlačením 
  • vyhodnotíme najlepší návrh 
  • hľadáme odpoveď na otázku koľko tried by zaplnil rovnaký počet stlačených fliaš? 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • plastové fľaše 
  • škatule
  • vrecia
  • meter/pásmo/pravítko 
  • kalkulačka 

Krok 5: Cesta na mesiac

Cesta na mesiac 

  • žiaci hľadajú odpoveď na otázku koľko fliaš je potrebných na to, aby dosiahli až na mesiac a koľko by to trvalo pri už vypočítanej spotrebe ich triede, obci a Slovensku

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kalkulačka 

Zverejnené 13.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autori

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.