Predstavenie projektu
Úlohou žiakov je určiť priemernú spotrebu plastových fliaš svojej rodiny, triedy, dediny a celého Slovenska a na základe týchto údajov zodpovedať otázku - Dosiahli by tieto fľaše až na mesiac? Počas práce na tejto aktivite si žiaci precvičia prácu s desatinnými číslami, výpočet priemerných hodnôt a učivo týkajúce sa jednotiek dĺžky. Upozorníme ňou tiež na ekologické dopady vysokej spotreby PET fliaš.
Výstup žiakov:
Projekt s jasne formulovaným cieľom a hypotézou, jeho realizácia a prezentácia výsledkov
Edukačné ciele:
- Použiť už získané vedomosti o výpočte objemu a premene jednotiek v praxi.
- Uvedomiť si rozdiel medzi jednotkami dĺžky, povrchu a objemu.
- Uvedomiť si dôležitosť ekologického správania.
- Nájsť a použiť matematický aparát na riešenie problémových úloh.
Navrhli účastníčky programu EduPOWER, Zuzana Belková, Adela Stajníková a Ľudmila Štupáková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje:
- PET fľaše
- Vrecia
- Škatule
- Meter/pásmo/pravítko
- Plagát/prezentačný panel
- Kalkulačka
Krok 1: Spotreba fliaš v domácnosti
Výpočet spotreby fliaš v domácnosti
- žiaci zistia spotrebu plastových fliaš v ich domácnosti počas týždňa
- vypočítajú spotrebu fliaš za rok
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kalkulačka
Krok 2: Priemerná spotreba
Výpočet priemernej spotreby
- žiaci vypočítajú priemernú spotrebu fliaš na žiaka v triede
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kalkulačka
Krok 3: Spotreba v obci a na Slovensku
Odhad dĺžky hada, ktorý by vznikol z plastových fliaš spotrebovaných v obci a na Slovensku
- žiaci odhadnú dĺžku hada, ktorý by vznikol z plastových fliaš spotrebovaných v obci a na Slovensku
Výpočet približnej dĺžky hada
- žiaci na základe údajov získaných vo vlastnej domácnosti vypočítajú približnú spotrebu fliaš vo svojej obci (prípadne v modelovej obci s približne 2000 obyvateľmi) a následne dĺžku hada, ktorý by vznikol ich spojením
- rovnako vypočítajú aj dĺžku hada vytvoreného z fliaš spotrebovaných na Slovensku
Porovnanie odhadu a výpočtu
- žiaci porovnajú hodnoty, ktoré získali odhadom a výpočtom
Materiály, pomôcky, zdroje:
- plastové fľaše
- meter/pásmo/pravítko
- kalkulačka
Krok 4: Koľko tried by zaplnili spotrebované fľaše - výpočet objemu
Výpočet objemu
- žiaci vypočítajú, koľko tried by zaplnili fľašami spotrebovanými v obci a na Slovensku
Objem stlačenej fľaše
- žiaci navrhnú postup na zodpovedanie otázky o koľko sa zmenší objem fľaše jej stlačením
- vyhodnotíme najlepší návrh
- hľadáme odpoveď na otázku koľko tried by zaplnil rovnaký počet stlačených fliaš?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- plastové fľaše
- škatule
- vrecia
- meter/pásmo/pravítko
- kalkulačka
Krok 5: Cesta na mesiac
Cesta na mesiac
- žiaci hľadajú odpoveď na otázku koľko fliaš je potrebných na to, aby dosiahli až na mesiac a koľko by to trvalo pri už vypočítanej spotrebe ich triede, obci a Slovensku
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kalkulačka