Predstavenie projektu
Žiaci v štvorčlenných skupinách vytvoria spoločenskú hru so švihadlom. Hra bude obsahovať desať stanovíšť, kde každé stanovište predstavuje iný druh cvičenia so švihadlom. Jedenáste stanovište bude venované vytvorenej choreografii.
Žiaci si vyhľadajú rôzne cviky so švihadlom, naplánujú stanovištia od najľahšieho po najťažšie cvičenie, vyrobia hraciu dosku s použitím výstrižkov, kreslenia, farbenia a pod., precvičia si všetky druhy cvičení a naplánujú a nacvičia choreografiu. Každá skupina si zvolí názov a tému hry (napr. Olympijské hry, Zvieracia show, Cesta okolo sveta, Záhada rozprávok, ...).
Hodnotiace kritériá:
-
V hre musí byť zahrnutých desať rôznych cvičení so švihadlom, z toho štyri musia byť pre dvojice s jedným alebo dvoma švihadlami.
-
Skupina naplánuje hru od prvého stanovišťa (ŠTART) - najľahšie cvičenie, po desiate - najťažšie cvičenie a potom jedenáste (CIEĽ) - choreografia.
-
Choreografia musí obsahovať minimálne 6 rôznych druhov skokov so švihadlom, z toho 2 musia byť "cvičenie pre dvojice", skupina si vyberie hudbu a musí choreografiu predviesť do rytmu.
Skupiny vytvorenú spoločenskú hru aj choreografiu odprezentujú spolužiakom v triede. Spoločenské hry budeme neskôr využívať na telesnej výchove počas školského roka ako časť vyučovacej hodiny, kedy sa všetci žiaci pokúsia prejsť desať stanovíšť vybranej hry. Za úspešné zvládnutie stanovišťa sa považujú tri preskoky za sebou bez prerušenia.
Projekt môže byť prepojený s výtvarnou výchovou. Na hodinách výtvarnej výchovy by sa žiaci venovali kreatívnej časti projektu. Realizovali by samotnú tvorbu spoločenskej hry – navrhovanie a výrobu hracej dosky, figúrok či kariet s využitím kreatívnej práce s papierom, kreslenia a maľovania. Na hodinách telesnej výchovy by sa žiaci sústredili na pohybové a organizačné časti projektu. Medzi ne by patrilo vyhľadávanie a praktický výber cvičení, zdokonaľovanie techniky preskokov, tvorba a nácvik choreografie, ako aj vstupné a výstupné testovanie. Takéto prepojenie by nielen prehĺbilo medzipredmetové vzťahy, ale zároveň by poskytlo viac času a priestoru na kvalitné zvládnutie jednotlivých častí projektu v rámci príslušných predmetov.
Kľúčová otázka:
Ako môžeme pomocou švihadla vytvoriť zábavnú a originálnu hru, ktorá nás zároveň naučí nové pohybové zručnosti?
Edukačné ciele:
- Budovať pozitívny vzťah k pohybu.
- Prepájať kreatívne myslenie s fyzickým pohybom.
- Povzbudzovať žiakov k spolupráci a vzájomnej pomoci v skupine.
Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Gabriela Luptáková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Švihadlo
- Stopky
- Tablet s pripojením na internet
- Projektový denník
- Materiál na výrobu hier
Krok 1: Vstupné testovanie motorických zručností
Vstupné testovanie motorických zručností
- žiaci si vo dvojiciach zhodnotia úroveň svojich motorických zručností - testujú, koľko preskokov znožmo a striedavo urobia za jednu minútu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- švihadlo
- stopky
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte
Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
Zápis do projektového denníka
- žiaci do projektového denníka zapíšu úlohy, ktoré musia splniť na úspešné realizovanie projektu
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
Krok 3: Výber 10 druhov preskakovaní cez švihadlo
Vyhľadávanie a skúšanie rôznych druhov preskokov
- skupiny na tabletoch vyhľadávajú rôzne druhy individuálnych a párových cvičení so švihadlom
- vybrané cviky v skupine skúšajú a vyberajú tie, ktoré zvládnu všetci členovia skupiny
- členovia skupiny prezentujú svoje skoky učiteľovi
Zápis do projektového denníka
- žiaci do projektového denníka zapíšu, aké cviky si vybrali a ako sa im darilo pri ich nácviku
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- švihadlo
- tablet s pripojením na internet
Krok 4: Príprava choreografie
Výber hudby
- žiaci si vyberú pesničku, na ktorú bude ich skupina nacvičovať svoju choreografiu
Príprava choreografie
- žiaci si podľa zadaných kritérií vyberú 4 individuálne a 2 párové cvičenia vhodné do spoločnej choreografie k vybranej hudbe
Nácvik choreografie
- žiaci si precvičujú pripravenú choreografiu
Zápis do projektového denníka
- žiaci do projektového denníka zapíšu, ako sa členovia skupiny podieľali na príprave choreografie
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- švihadlá
- tablet s pripojením na internet
Krok 5: Vytváranie spoločenskej hry (môže prebiehať na hodinách výtvarnej výchovy)
Návrh spoločenskej hry
- skupiny pripravia návrh jednoduchej spoločenskej hry, v ktorej uplatnia skákanie na švihadle, vytvoria k nej pravidlá a krátky popis
- hráči budú postupovať od najľahších preskokov k tým najnáročnejším, v cieli ich čaká predvedenie skupinou naplánovanej choreografie
Výroba spoločenskej hry
- žiaci vyrobia všetky komponenty potrebné na hranie ich hry (hraciu dosku, kartičky, pravidlá, ...)
Zápis do projektového denníka
- žiaci do projektového denníka zapíšu, ako u nich prebiehala výroba hry, či sa do procesu jej výroby zapojili všetci členovia a akým spôsobom
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- materiál potrebný na výrobu hry
Krok 6: Prezentácia výstupov
Prezentácia hry a záverečnej choreografie, hodnotenie
- skupiny prezentujú spolužiakom svoje hry a choreografie
- skupiny si hry navzájom vyskúšajú a zhodnotia podľa stanovených hodnotiacich kritérií
Reflexie v skupinách - 2 stars and one wish
- žiaci v skupinách zreflektujú svoju prácu na projekte - 2 stars (dve veci, ktoré sa im podarili/boli dobré) and 1 wish (jednu, čo by chceli zmeniť/nepáčila sa im)
Materiály, pomôcky, zdroje:
- švihadlá
- tablet s pripojením na internet
Krok 7: Výstupné testovanie motorických zručností
Výstupné testovanie motorických zručností
- žiaci si vo dvojiciach zhodnotia úroveň svojich motorických zručností - testujú, koľko preskokov znožmo a striedavo urobia za jednu minútu
- porovnanie vstupných a výstupných výsledkov
Materiály, pomôcky, zdroje:
- švihadlá
- stopky