Predstavenie projektu
Každá skupina vytvorí jednoduchý filter na čistenie vody z plastovej fľaše, štrku, piesku, aktívneho uhlia a bavlnenej látky a otestuje jeho účinnosť. Žiaci svoje pozorovania zapíšu do tabuľky a analyzujú ich. Výsledky zhrnú v krátkej prezentácii, ktorej súčasťou bude aj návrh na zlepšenie testovaného filtra. Priebeh projektu budú žiaci dokumentovať prostredníctvom fotiek, ktoré zverejníme spolu s krátkou správou na školskej stránke.
Kľúčová otázka:
Aké metódy sa používajú na čistenie vody a aký je ich význam pre zdravie a životné prostredie?
Záverečný produkt:
Funkčný model filtra
Edukačné ciele:
- Porozumieť procesu čistenia vody.
- Vytvoriť jednoduchý filter na čistenie vody a otestovať jeho účinnosť.
- Rozvíjať schopnosť pracovať v tíme.
Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Počítač s pripojením na internet
- Projektor/interaktívna tabuľa
- Zadania úloh pre jednotlivé skupiny
- Zdieľaná tabuľka, do ktorej žiaci zaznamenajú, ako sa voda mení po prefiltrovaní (farba, čírosť, ...)
- Štrk, piesok, aktívne uhlie, bavlnená látka
- Plastové fľaše
Krok 1: Oboznámenie sa s projektom
Výukové video - čistička vody
- žiaci sa prostredníctvom výukového videa oboznámia s rôznymi metódami úpravy vody – od jednoduchých filtrov až po technologické procesy v čistiarňach odpadových vôd
Rozhovor - Ako vplýva špinavá voda na zdravie človeka?
- cieľom rozhovoru je zistiť, čo už žiaci o téme vedia - spoločne zhrnieme, čo im je známe, vyzveme žiakov, aby vo dvojiciach vytvorili otázky týkajúce sa témy, na ktoré by chceli získať odpoveď počas práce na projekte
Akú dôležitú úlohu zohráva voda v každodennom živote?
Kde všade sa nachádza?
Aký vplyv má voda na zdravie človeka?
Ako vplýva znečistená voda na zdravie človeka?
Rozdelenie žiakov do skupín
Predstavenie kľúčovej otázky a hodnotiacich kritérií
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač
- výukové video
- zadania úloh pre jednotlivé skupiny
Krok 2: Návrh a výroba filtra
Návrh a výroba filtra
- jednotlivé skupiny navrhujú filtračný systém s použitím dostupných materiálov - plastová fľaša, štrk, piesok, aktívne uhlie a bavlnená látka, môžu kresliť návrhy a následne vyrobiť funkčný filter
- podľa potreby žiakom môžeme poskytnúť jednoduchý návod na vytvorenie filtra alebo ich necháme vytvoriť a otestovať vlastný model
Materiály, pomôcky, zdroje:
- zadania úloh pre jednotlivé skupiny
- plastové flašeň
- piesok, štrk, aktívne uhlie, bavlnená látka
Krok 3: Testovanie filtra
Testovanie filtra
- skupiny testujú svoj filter a pozorovania zapisujú do tabuľky
- žiaci odpovedajú na otázky:
Bola voda po filtrácií čistá a vhodná na pitie?
Ktoré vrstvy filtra boli najúčinnejšie?
Čo by sme mohli urobiť, aby bol filter účinnejší?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- vyrobené filtre
- zdieľaná tabuľka na záznam pozorovaní
Krok 4: Prezentácia a hodnotenie projektu
Prezentácia
- skupiny prezentujú svoje zistenia a navrhujú možné úpravy svojich filtrov
- prezentujúce skupiny odpovedajú na doplnkové otázky učiteľa a spolužiakov
Záverečná reflexia
Ako by som zhodnotil/a svoju prácu na projekte?
Ako by som zhodnotil/a prácu svojho tímu?
Čo som sa naučil/a?
Splnili sme všetky ciele projektu?
Čo ma najviac zaujalo?
Čo bolo najnáročnejšie?