Čistenie vody – Ako spraviť znečistenú vodu znova čistou?

Predmety:

Chémia

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
4 vyučovacie hodiny

Téma / oblasť:
Voda

Aj zdanlivo jednoduchý projekt dokáže žiakov veľa naučiť a priniesť im cenné skúsenosti – od základov experimentovania až po uvedomenie si významu čistej vody pre život.


Predstavenie projektu

Každá skupina vytvorí jednoduchý filter na čistenie vody z plastovej fľaše, štrku, piesku, aktívneho uhlia a bavlnenej látky a otestuje jeho účinnosť. Žiaci svoje pozorovania zapíšu do tabuľky a analyzujú ich. Výsledky zhrnú v krátkej prezentácii, ktorej súčasťou bude aj návrh na zlepšenie testovaného filtra. Priebeh projektu budú žiaci dokumentovať prostredníctvom fotiek, ktoré zverejníme spolu s krátkou správou na školskej stránke.  

Kľúčová otázka:
Aké metódy sa používajú na čistenie vody a aký je ich význam pre zdravie a životné prostredie?

Záverečný produkt:
Funkčný model filtra

Edukačné ciele:

  1. Porozumieť procesu čistenia vody.
  2. Vytvoriť jednoduchý filter na čistenie vody a otestovať jeho účinnosť.
  3. Rozvíjať schopnosť pracovať v tíme. 

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Počítač s pripojením na internet
  2. Projektor/interaktívna tabuľa 
  3. Zadania úloh pre jednotlivé skupiny 
  4. Zdieľaná tabuľka, do ktorej žiaci zaznamenajú, ako sa voda mení po prefiltrovaní (farba, čírosť, ...)
  5. Štrk, piesok, aktívne uhlie, bavlnená látka
  6. Plastové fľaše 

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

image
image
image
image

Výukové video - čistička vody 

  • žiaci sa prostredníctvom výukového videa oboznámia s rôznymi metódami úpravy vody – od jednoduchých filtrov až po technologické procesy v čistiarňach odpadových vôd

Rozhovor - Ako vplýva špinavá voda na zdravie človeka?

  • cieľom rozhovoru je zistiť, čo už žiaci o téme vedia - spoločne zhrnieme, čo im je známe, vyzveme žiakov, aby vo dvojiciach vytvorili otázky týkajúce sa témy, na ktoré by chceli získať odpoveď počas práce na projekte 

Akú dôležitú úlohu zohráva voda v každodennom živote?

Kde všade sa nachádza?

Aký vplyv má voda na zdravie človeka? 

Ako vplýva znečistená voda na zdravie človeka? 

Rozdelenie žiakov do skupín

Predstavenie kľúčovej otázky a hodnotiacich kritérií

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • počítač
  • výukové video
  • zadania úloh pre jednotlivé skupiny

Krok 2: Návrh a výroba filtra

image

Návrh a výroba filtra

  • jednotlivé skupiny navrhujú filtračný systém s použitím dostupných materiálov - plastová fľaša, štrk, piesok, aktívne uhlie a bavlnená látka, môžu kresliť návrhy a následne vyrobiť funkčný filter 
  • podľa potreby žiakom môžeme poskytnúť jednoduchý návod na vytvorenie filtra alebo ich necháme vytvoriť a otestovať vlastný model 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • zadania úloh pre jednotlivé skupiny
  • plastové flašeň
  • piesok, štrk, aktívne uhlie, bavlnená látka

Krok 3: Testovanie filtra

image
image

Testovanie filtra 

  • skupiny testujú svoj filter a pozorovania zapisujú do tabuľky 
  • žiaci odpovedajú na otázky:

Bola voda po filtrácií čistá a vhodná na pitie?

Ktoré vrstvy filtra boli najúčinnejšie?

Čo by sme mohli urobiť, aby bol filter účinnejší? 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • vyrobené filtre
  • zdieľaná tabuľka na záznam pozorovaní 

Krok 4: Prezentácia a hodnotenie projektu

image
image

Prezentácia 

  • skupiny prezentujú svoje zistenia a navrhujú možné úpravy svojich filtrov
  • prezentujúce skupiny odpovedajú na doplnkové otázky učiteľa a spolužiakov 

Záverečná reflexia

Ako by som zhodnotil/a svoju prácu na projekte?

Ako by som zhodnotil/a prácu svojho tímu?

Čo som sa naučil/a?

Splnili sme všetky ciele projektu?

Čo ma najviac zaujalo?

Čo bolo najnáročnejšie? 


Zverejnené 1.9.2025 | Posledná zmena 1.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.