Deň vody - úniková hra

Predmety:

Fyzika
Geografia
Chémia
Matematika
Slovenský jazyk

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
6 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Riešenie aplikačných úloh

Atraktívnu formu únikovej hry využijeme na osvojenie si poznatkov hneď z niekoľkých predmetov. Celý príbeh však prepojí jedna spoločná téma - Deň vody.


Predstavenie projektu

Žiaci 7.ročníka na hodinách matematiky, chémie a výtvarnej výchovy naplánujú, pripravia a zrealizujú únikovú hru na tému voda pre svojich spolužiakov z iných tried. V úvode vymyslia príbeh únikovej hry a na základe neho navrhnú 20 originálnych matematických hádaniek a iných úloh s prepojením na iné predmety. Dôraz sa kladie na to, aby úlohy na seba plynule nadväzovali a prepájali viaceré predmety. Každá vyriešená úloha prinesie indíciu, ktorou sa hráči únikovej hry posunú o krok ďalej. Po vyriešení poslednej úlohy dostanú kľúč k úniku.

Výstup žiakov:

Úniková hra pre žiakov 7. ročníka na tému voda

Edukačné ciele: 

  1. Riešiť nepriamo sformulované, kontextové úlohy. 
  2. Precvičovať a aplikovať matematické vedomosti v praktických úlohách. 
  3. Rozvíjať spoluprácu a komunikáciu. 
  4. Riešením úloh a problémov postupne budovať vzťah medzi matematikou a realitou.   
  5. Rozvíjať matematické, logické, kreatívne a kritické myslenie. 

 

Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Ľudmila Štupáková (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Skúmavky
  2. Truhlice
  3. Pokladničky
  4. Kódy
  5. Zámky
  6. Magnetické fólie
  7. Trezory
  8. Balóny
  9. Hranoly
  10. Tangramy
  11. Mapy 
  12. Ďalší materiál podľa potreby žiakov 
  13. Dotazník spätnej väzby

Krok 1: Vytvorenie príbehu únikovej hry a plánovanie

Oboznámenie sa s únikovou hrou 

  • so žiakmi diskutujeme o únikových hrách
  • predstavíme im úlohu, na ktorej budú pracovať 

Brainstorming - práca v skupine 

  • žiakov rozdelíme do skupín
  • skupiny navrhujú príbehy na tému voda, ktoré by sme mohli použiť v únikovej hre 
  • po zhromaždení všetkých nápadov vyberieme jeden príbeh, ktorý spoločne rozpracujeme 

Plánovanie 

  • spoločne vytvoríme zoznam úloh, ktoré musíme splniť na úspešné zrealizovanie únikovej hry 
  • navrhneme počet úloh a štruktúru hry 
  • žiaci sa oboznámia s dostupným materiálom 

Krok 2: Návrh úloh

Návrh úloh

  • každá skupina navrhne dohodnutý počet tematických úloh (podľa počtu skupín) v súlade s príbehom hry 

Výber úloh 

  • skupiny si navzájom predstavia svoje návrhy a odhlasujeme vybrané možnosti 

Krok 3: Príprava hier

Príprava hier

  • skupiny pripravujú pomôcky, indície a rekvizity potrebné na plnenie nimi vytvorených úloh  

Úprava prostredia

  • spoločne premeníme vybraný priestor na scénu únikovej hry 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • materiál potrebný na realizáciu únikovej hry

Krok 4: Testovanie únikovej hry a jej hranie žiakmi 7. ročníka

Testovanie únikovej hry 

  • žiaci testujú navrhnuté úlohy a upravia ich na základe vzájomnej spätnej väzby 

Hranie hry žiakmi 7. ročníka

  • žiaci hru predstavia žiakom 7. ročníka v rámci rovesníckeho učenia, počas plnenia úloh ich sprevádzajú príbehom hry

Spätná väzba 

  • hráči únikovej hry vyplnia krátky dotazník spätnej väzby 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • dotazník spätnej väzby

Krok 5: Záverečné hodnotenie a reflexia

Záverečné hodnotenie a reflexia 

  • so žiakmi zhodnotíme priebeh tvorby únikovej hry a prácu skupín, ústne alebo písomne odpovedajú na otázky ako:
    • Čo pre mňa bolo najzaujímavejšie/naťažšie?
    • Čo som sa počas prípravy hry naučil/a? 
    • Ako sa mi pracovalo v skupine? 
    • Čo sme mohli urobiť inak? 

Krok 6: Ukážky úloh žiakmi vytvorenej únikovej hry

image
image
image
image

Príbeh: Kvapka vody milióny rokov spokojne putovala v kolobehu vody, no teraz kvôli ľuďom uviazla spolu s ostatnými kvapkami v kanáli. Dokážete ju zachrániť a vrátiť späť do kolobehu vody? Ak sa vám to podarí, zachránite celú našu suchom sužovanú zem. Na to však musíte nájsť kľúč od kanála. 

Úloha 1 - matematický tangram: Z magnetických kúskov poskladajte 3 slová týkajúce sa vody. Podmienka je, že každé slovo má rovnakú výšku, rovnakú farbu a každé písmeno okrem písmen M má rovnakú šírku. Písmená vychádzajú z obdĺžnika so stranami v pomere 2:5. Po poskladaní slov zoraďte slová od najkratšieho po najdlhšie a otočte. Na rubovej strane nájdete indíciu. 

Úloha 2: Na základe indície hľadajú žiaci predmet tvaru valca s presne zadanou výškou. Po nájdení WC papiera je na začiatku napísaná indícia - na výrobu tohto papiera sa spotrebuje…..virtuálnej vody a nasledujú šípky, ktoré navigujú žiakov k odmotávaniu papiera. Počas odmotávania žiaci, ktorí pripravili únikovú miestnosť, vysvetľujú, čo znamená pojem virtuálna voda. Na konci papiera sa nachádza potrebný údaj a slovná úloha - Koľko virtuálnej vody sa spotrebuje na výrobu 5000 útržkov papiera, ak tento papier mal ….. útržkov? Výsledok je kódom ku truhlici. 

Úloha 3: Po otvorení truhlice nájdu žiaci v piesku hranoly s písmenami. Z drevených hranolov majú poskladať na základe indície v obálke 7 slov týkajúcich sa kolobehu vody. Podmienkou je, že každé slovo je inak dlhé a písmenká v jednom slove majú rovnakú farbu. Na miesto jednotiek majú dať počet písmen najdlhšieho slova, na miesto desiatok počet písmen najkratšieho slova. Výsledok je kódom k pokladničke.

Úloha 4: Po odomknutí pokladničky nájdu žiaci prázdny papier, zrkadlo a lampičku. Ak osvietia papier UV lampičkou, dostanú zrkadlovo prevrátený príklad. Výsledok príkladu je kódom k trezoru.

Úloha 5: Po otvorení trezoru nájdu vo vnútri žiaci slovné úlohy a číselnú abecedu. Ak vyriešia úlohy správne a vyriešia celú šifru, dostanú ďalší odkaz. Ten ich naviguje ďalej k osemsmerovke.

Úloha 6: V osemsmerovke majú žiaci nájsť 15 slov súvisiacich s témou Voda. Zvyšné písmená sú indíciou vedúcou ku krabičke - potras ma a otvor. 

Úloha 7: Po nájdení a zatrasení krabičky nájdu žiaci skúmavky plné špinavej vody. Sprevádzajúci žiak im vysvetlí, akými spôsobmi sa voda čistí . Spomenie aj filtráciu a sedimentáciu. Ak žiaci nechajú vodu vysedimentovať, na stenách skúmavky sa objaví úloha. Po vyriešení získajú žiaci číselný kód k druhému trezoru, v trezore sa nachádza zamaľovaný obrázok. 

Úloha 8: Ak žiaci umývajú sklo obrázka vodou, nedarí sa im. Na umývadle je však pohárik s liehom a tampónom. Po umytí skla sa objaví ďalšia úloha. Medzitým im žiaci pripravujúci miestnosť vysvetlia, že voda je výborné rozpúšťadlo, ale poznáme aj iné rozpúšťadlá.

Úloha 9: Nasledujúca indícia žiakov vyzve hľadať krabičky s rôznymi farebnými kombináciami kvapkami vody na povrchu. Po nájdení 6 krabičiek a ich otvorení nájdu v jednej z nich indíciu  a v ostatných rôznofarebné geometrické tvary. Na základe návodu majú z tvarov poskladať kvapky vody tak, aby spĺňali zadané podmienky. Na zadnej strane kvapiek nájdu indíciu, ktorá ich naviguje zoradiť krabičky podľa objemu. Na zadnej strane sa objaví ďalšia indícia. 

Úloha 10: Ďalšia indícia vedie k loveniu rybičiek. Keď žiaci vylovia všetky rybičky, na dne je obálka a v nej úloha. Majú porovnať hmotnosť najľahšej a najťažšej rybičky. Dostanú číslo. Týmto číslom je označená ďalšia úloha.  

Úloha 11: Ďalšou úlohou je vyriešiť 6 číselných hlavolamov. Po vyriešení dostanú žiaci názvy minerálnych vôd a stručné vysvetlenie, čím sa líši pitná, destilovaná, úžitková, minerálna a odpadová voda. Na konci vo vrecúšku nájdu indíciu navigujúcu žiakov k debničke. V nej nájdu 4 páry zrkadlových okuliarov a 8 príkladov. Aké je to čítať príklady cez Zrkadlo?

Úloha 12: Po prečítaní príkladov cez okuliare ostatní žiaci riešia úlohy. Správne výsledky zapisujú žiaci s okuliarmi. Nakoniec sa číslo najvyššej hodnoty stáva ďalšou číselnou indíciou. Nasleduje filtrácia s vysvetlením, čo to je a ako sa skladá filtračný papier.

Úloha 13: Filtráciou sa papier navlhčí a zachytí sa na ňom jemný vo vode nerozpustný pigment. Nezachytí sa na miestach potretých voskom. Tie tvoria slovo - ďalšiu indíciu. 


Zverejnené 13.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autor

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.