Ekosystém vo fľaši

Predmety:

Informatika
Biológia

Ročníky:

ZŠ 9. roč.

Technológie:

BBC micro:bit

Trvanie:
10 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Ekosystém, Ekologické podmienky života

Z teórie o ekologickej rovnováhe sa stáva živá skúsenosť, pri ktorej žiaci sami skúmajú a zároveň overujú poznatky pomocou moderných technológií. Biológia sa atraktívnym spôsobom spája s informatikou a rozvojom kreativity.


Predstavenie projektu

Žiaci najprv vyhľadávajú informácie o abiotických a biotických faktoroch v ekosystéme. Študujú, aké podmienky musia byť splnené, aby nastala ekologická rovnováha. Zistené kľúčové informácie spracujú do prehľadnej písomnej alebo grafickej podoby podľa vlastného výberu (poznámky, pojmová mapa, infografika). Ich teoretické vedomosti možno overiť krátkym testom, kvízom, ktorý môže byť hodnotený známkou. Následne hľadajú informácie o vhodných prírodninách, podľa potreby môžu využiť meracie zariadenia (súpravy BBC micro:bitov so senzormi na vlhkosť pôdy, teplotu) na overenie ich vlastností (napr. vhodný substrát, ktorý dostatočne zadrží vodu). Po výbere vhodných prírodnín (substrát, rastliny) vyhotovia návrh ekosystému vo fľaši. Zostavia prvý model rastlinného terária a pomocou senzorov overujú jeho stabilitu - teplotu, vlhkosť v priebehu vybraného časového obdobia (napr. 7 dní). Na základe meraní zhodnotia stabilitu vytvoreného ekosystému, prípadne vylepšia jeho komponenty. Monitorujú život ekosystému a jeho rovnováhu, ako aj faktory, ktoré môžu rovnováhu narušiť. Vytvárajú poster, ktorý opisuje jednotlivé zložky vytvoreného ekosystému a ich význam. Pridanou hodnotou môže byť estetická stránka terária, ktoré možno vylepšiť nejakými prvkami (napr. kamienky, dekorácie) tak, aby nezasahovali do ekologickej stability systému.

Kľúčová otázka:
Ako môže príroda prežiť vo fľaši?

Záverečný produkt:
Rastlinné terárium, ktoré musí obsahovať vhodný substrát, minimálne dva rastlinné druhy a majú byť splnené všetky abiotické faktory prostredia.
Poster opisujúci jednotlivé zložky terária a ich význam pre fungovanie terária ako modelu ekosystému.

Edukačné ciele: 

  1. Získať základnú predstavu o prírode ako výsledku vzájomného pôsobenia jej zložiek.
  2. Pochopiť prírodné javy, procesy a objekty vo vzájomných súvislostiach.
  3. Získať a zaznamenávať informácie o prírode pozorovaním, skúmaním, meraním a využívaním rôznych zdrojov a prístrojov.
  4. Analyzovať, interpretovať, triediť a hodnotiť informácie získané o organizmoch, materiáloch a javoch meraním alebo z rôznych zdrojov.
  5. Využiť získané informácie o organizmoch, materiáloch a javoch na návrh a zostavenie ekosystému vo fľaši ako modelu na prezentovanie vzťahov a závislosti zložiek prírodného ekosystému.
  6. Prezentovať výsledky svojej práce použitím správnej terminológie na opísanie procesov a javov v prírode.

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Editovateľný súbor Dohoda o skupinovej spolupráci
  2. Editovateľný súbor Projektový denník – tímové úlohy
  3. Editovateľný súbor Zápis z tímovej práce na projekte
  4. Harmonogram projektu s inštrukciami
  5. Tabuľky s kritériami na hodnotenie výstupov
  6. Učebnica biológie pre 9. ročník ZŠ
  7. Odporúčané zdroje: Biopedia, Botanicallab
  8. Práca s BBC micro:bitmi – Erudo časť Samoštúdium
  9. Počítače alebo tablety s prístupom na internet
  10. Sady BBC micro:bitov so senzormi
  11. Materiál na tvorbu terária

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky

  • žiakom ukážeme obrázok rastlinného terária a otázkami zisťujeme, čo o ňom vedia 

Ako sa starať o rastlinné terárium?

Treba ho zalievať?

Kde ho umiestniť?

Ako dlho vydrží?

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov, hodnotiacich kritérií 

Vytvorenie pracovných tímov

  • spoločný brainstorming zručností, ktoré sa v tíme zídu, nápady žiakov zapisujeme na tabuľu
  • žiakom dáme priestor, aby na základe toho vytvorili čo najkvalitnejšie tímy
  • skupiny si pripravia a podpíšu skupinovú dohodu (pravidlá práce v skupine, rozdelenie úloh, ...)

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • editovateľný súbor Dohoda o skupinovej spolupráci
  • editovateľný súbor Projektový denník – tímové úlohy
  • editovateľný súbor Zápis z tímovej práce na projekte
  • harmonogram projektu s inštrukciami
  • tabuľky s kritériami na hodnotenie výstupov
  • obrázky rastlinných terárií 
  • formulár na sebareflexiu 

Krok 2: Vyhľadávanie informácií potrebných na výrobu terária

image

Vyhľadávanie informácií potrebných na výrobu terária

  • v úvode žiaci pracujú v materských skupinách, kde v určenom časovom limite identifikujú základné environmentálne faktory, ktoré sa rozhodnú podrobnejšie preskúmať s ohľadom na produkt projektu
  • následne s asistenciou učiteľa pracujú v expertných skupinách (každá bude skúmať jeden z faktorov)
  • žiaci sa vracajú z expertných do materských skupín, prezentujú zistené údaje a kompletizujú podklady, ktoré si celá skupina podrobne preštuduje  
  • získané vedomosti môžeme na začiatku nasledujúcej hodiny overiť krátkym individuálnym kvízom

Zápis do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • učebnice biológie
  • počítač s prístupom na internet
  • projektový denník 

Krok 3: Tvorba návrhu terária

image

Tvorba návrhu terária

  • každá skupina využíva nadobudnuté informácie na prípravu návrhu terária 
  • skupiny tvoria kresby alebo iné grafické návrhy terária a zostavia zoznam materiálu potrebného na zostavenie ich návrhu 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s prístupom na internet 
  • projektový denník 

Krok 4: Výroba terária

image

Výroba terária na základe návrhu

  • skupiny zostavia rastlinné terárium podľa vlastného návrhu 

Expertná skupina - meranie Microbitmi 

  • z jednotlivých materských skupín vyberieme expertov do skupiny, ktorá bude pracovať na technickom zabezpečení merania Microbitmi a vytvorení harmonogramu meraní 
  • s expertnou skupinou pracuje učiteľ informatiky alebo starší žiaci v rámci rovesníckeho učenia 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • materiál na zostavenie terárií
  • rukavice
  • plášte
  • sady BBC micro:bitov s potrebnými senzormi
  • projektový denník 

Krok 5: Overovanie stability ekosystému terária

image

Meranie BBC micro:bitmi 

  • členovia expertnej skupiny oboznámia svoju materskú skupinu so základmi práce s BBC micro:bitmi 
  • žiaci realizujú meranie podľa navrhnutého harmonogramu, údaje si zapisujú a následne analyzujú
  • spoločne diskutujeme o výsledkoch meraní jednotlivých skupín 
  • na základe meraní skupiny upravia svoje terárium 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • sady BBC micro:bitov s potrebnými senzormi
  • projektový denník 

Krok 6: Analýza možných faktorov vplývajúcich na rovnováhu ekosystému

image

Analýza možných faktorov vplývajúcich na rovnováhu ekosystému

  • žiaci pracujú s hypotetickými  situáciami a predpokladajú, čo by sa stalo v prípade pôsobenia rôznych faktorov na nimi vytvorený ekosystém (zmena teploty, pH, iné organizmy, chemické látky, ...)

Zápis do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • projektový denník 

Krok 7: Tvorba posteru/infografiky k teráriu

Vytvorenie posteru/infografiky v žiakmi zvolenom programe

  • skupiny vytvoria jednoduchý poster alebo infografiku o zložkách terária a ich význame, ktorú použijú pri svojej prezentácii terária 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • projektový denník 
  • počítač s pripojením na internet 

Krok 8: Prezentácia vytvorených terárií a hodnotenie projektu

Prezentácia terárií pred spolužiakmi či širšou verejnosťou 

Spätná väzba od učiteľa podľa kritérií hodnotenia

Spätná väzba od spolužiakov technikou P-O-N

Vyplnenie formulárov skupinovej a individuálnej reflexie

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • tabuľky s kritériami na hodnotenie výstupov
  • formulár na sebareflexiu 

Zverejnené 2.9.2025 | Posledná zmena 2.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.