Predstavenie projektu
Žiaci si budú nové učivo o hranoloch osvojovať najmä cez vlastnú skúsenosť a počas manipulácie s fyzickými objektami, ktoré im pomôžu pochopiť súvislosti. Výsledným produktom ich práce budú vytvorené modely „hranolových“ objektov, ktoré budú prínosné pre školskú komunitu, vrátane ich popisu aj s rozpočtom výrobných nákladov. Každá skupina odprezentuje svoj projekt pred spolužiakmi. Na záver sa modely s popismi umiestnia na chodbu a prebehne ročníková súťaž s vyhodnotením najlepšieho návrhu.
Kľúčová otázka:
Ako užitočne využiť hranoly pre našu školskú komunitu?
Záverečný produkt:
Najzaujímavejší hranol našej školy - prezentácia modelu predmetu užitočného pre celú školskú komunitu
Edukačné ciele:
- Vyhľadať informácie o hranoloch a určiť, ktoré prinesené predmety spĺňajú dané vlastnosti.
- Zostrojiť modely hranolov, opísať ich a identifikovať ich základné prvky (vrcholy, hrany a steny).
- Zostrojiť sieť určeného kolmého hranola a vyjadriť vzťah medzi počtom vrcholov, hrán a stien.
- Vyvodiť a použiť vzorce na výpočet povrchu a objemu hranolov.
- Vyhľadať hranoly v školskom areáli, určiť typ a vypočítať objem a povrch dvoch z nich.
- Manipulovať s meracími pomôckami.
- Navrhnúť nový praktický objekt v školskom areáli skonštruovaný z jedného hranola, ktorý by využívala školská komunita pri vzdelávaní, starostlivosti o školskú záhradu, na oddych, šport, či pre zábavu.
- Vytvoriť fyzický model navrhovaného objektu z akéhokoľvek materiálu.
- Riešiť praktické úlohy súvisiace s hranolmi – vypočítať cenu výrobných nákladov a vypracovať rozpočet na výrobu navrhovaného objektu.
- Zhodnotiť svoju prácu a prácu ostatných členov v skupine.
- Prezentovať ústne svoj objekt – popísať tvar, rozmery, materiál, funkcie, účel, rozpočet a postup výpočtu.
- Diskutovať kolektívne o prínose navrhovaných objektov.
- Rešpektovať názory iných.
Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Lenka Žuščáková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Telesá
- Sada k tvorbe modelov a základným prvkom
- Stavebnica k vytváraniu sietí
- Kartičky „Semafor“ na rýchlu spätnú väzbu
- Pracovný list s kolmými hranolmi
- Tabuľka s kritériami hodnotenia projektu
- Zápis z tímovej práce na projekte
- Záverečná reflexia
Krok 1: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte
- žiakom predstavíme fázy projektového vyučovania: získavanie informácií, tvorba produktu, prezentácia, súťažná výstava)
Rozdelenie do skupín
-
zloženie skupín sa bude počas projektu meniť, aby mali žiaci možnosť spolupracovať s rôznymi spolužiakmi
- na začiatok vytvoríme 3- alebo 4-členné heterogénne, vyrovnané skupiny
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
- dôležité informácie budú počas projektu zverejnené aj na triednej nástenke
Krok 2: Získavanie informácií, práca so zdrojmi
Získavanie informácií o vlastnostiach hranolov a ich rozdelení
- žiaci pracujú v skupinách, na internete hľadajú odpovede na otázky ako:
Kde hľadať dôveryhodné informácie?
Je kocka hranol?
Aký je rozdiel medzi kvádrom a hranolom?
Patrí ihlan medzi hranoly?
Existujú iba kolmé hranoly?
Identifikácia hranolov medzi reálnymi predmetmi
- skupiny na základe získaných informácií o vlastnostiach hranolov označia hranoly medzi prinesenými predmetmi
- žiaci určia typy hranolov
Vyhodnotenie práce v skupine
- trieda spoločne vyhodnotí prácu skupín
Záverečná reflexia
- na konci hodiny každý žiak zdvihnutím farebnej kartičky vyjadrí, či vie určiť medzi rôznymi telesami hranoly (zelená – áno, červená – nie, oranžová – možno)
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tablety
- internetové pripojenie
- predmety na určovanie hranolov
- farebné kartičky na sebahodnotenie - zelená, červená, oranžová
Krok 3: Skladanie hranolov - identifikácia základných prvkov
Skladanie hranolov
- žiaci vytvoria nové pracovné skupiny (3 - členovia) - na základe náhodného výberu (podľa farby vyžrebovaného predmetu)
- každá skupina bude mať na zostrojovanie hranolov jednu sadu s paličkami a guľôčkami
- žiaci skúmajú nasledovné:
Je nejaký vzťah medzi počtom vrcholov a počtom hrán, či stien?
Koľko druhov pravidelných štvorbokých hranolov existuje?
Aký najväčší počet vrcholov môže hranol mať?
Majú nejaký súvis s názvom hranola podstavy hranolov?
Spoločné hodnotenie práce v skupinách
- na konci aktivity učiteľ každú skupinu vyzve na pomenovanie hranolov a ohodnotí skupinu, ktorá zostrojila najviac rôznych druhov
- vybraný žiak na zvolenom hranole identifikuje jeho základné prvky
Materiály, pomôcky, zdroje:
- sady paličiek s guľôčkami na zostrojovanie modelov
Krok 4: Sieť hranola, výpočet povrchu a objemu
Tvorba siete hranola
- žiaci si sami vytvoria pracovné skupiny
- skupiny pracujú so stavebnicou na tvorbu sietí hranolov, vďaka názornosti aktivity ľahšie objavia potrebné vzorce
- každej skupine je pridelený konkrétny typ, napr. pravidelný trojboký hranol
Identifikácia vzorcov na výpočet povrchu a objemu hranola
- skupiny sa na základe vytvorených sietí pokúsia vyvodiť vzorce na výpočet povrchu a objemu hranola
Vypracovanie pracovného listu
- žiaci vypracujú pracovný list, v ktorom doplnia názvy hranolov a pomenujú vybrané prvky
-
učiteľ bude vyhodnocovať prácu žiakov v lavici a poskytne individuálnu pomoc slabším.
Vzájomná prezentácia práce jednotlivých skupín
- každá skupina vysvetlí postup, ako odvodila svoje vzorce, a trieda spoločne s učiteľom kolektívne vyhodnotí ich správnosť a zapíše si správne formulácie
- žiaci vďaka rovesníckemu vysvetleniu a následnej diskusii ľahšie pochopia súvislosti
Keď hranol pootočím, vznikne iný názov?
Čo má vplyv na vytvorenie vzorca?
Na čo je dôležité vedieť, z akých útvarov sa skladá hranol?
Majú rôzne typy hranolov rovnaké vzorce na výpočet objemu alebo povrchu?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- stavebnice na tvorbu sietí hranolov
- pracovný list
Krok 5: Počítanie príkladov na výpočet povrchu a objemu hranolov
Použitie vzorcov na výpočet povrchu a objemu hranolov
- žiaci na základe informácií získaných počas manipulovania s pomôckami spoločne počítajú príklady na povrch a objem hranolov
- žiaci pracujú individuálne, riešenia si zdieľajú v skupine a na záver si svoje riešenie porovnajú s príkladmi vypočítanými na tabuli
- učiteľ poskytuje pomoc žiakom, ktorí ju potrebujú
Krok 6: Hranoly v areáli školy
Hľadanie hranolov v školskom areáli
- žiaci v skupinách (3 - 4 členovia) hľadajú hranoly v školskom areáli, zaznamenajú si rozmery, pomenujú typy a zvolia si v skupine dva, ku ktorým vypočítajú aj objem a povrch
Spoločná kontrola
- učiteľ vyhodnotí prácu skupín a po aktivite si spomedzi všetkých výpočtov vyberie hranol s najväčším a s najmenším objemom a povrchom a spoločne sa skontroluje správnosť postupu a riešenie a urobí sa spoločný zápis
Záverečná reflexia
- na konci hodiny každý žiak zdvihnutím farebnej kartičky vyjadrí, či vie určiť medzi rôznymi telesami hranoly (zelená – áno, červená – nie, oranžová – možno)
Materiály, pomôcky, zdroje:
- meter
Krok 7: Zostrojenie modelu praktického objektu v tvare hranola
Zostrojenie modelu predmetu v tvare hranola
- žiaci na hodinách výtvarnej (prípadne technickej) výchovy navrhnú a skonštruujú predmet z jedného hranola, ktorý môže školská komunita využívať pri vzdelávaní, na oddych, šport či zábavu
- žiaci si vopred dohodnú kritériá hodnotenia a rozdelia sa do skupín
Aké materiály môžeme použiť?
Aké rozmery má mať náš model?
Musí byť model zostrojený v nejakej mierke?
Čím by sme spestrili náš model, aby zaujal ostatných a bol výnimočný?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- materiál na výrobu predmetov
Krok 8: Rozpočet na výrobu navrhnutého predmetu
Návrh rozpočtu navrhnutého predmetu
- žiaci v skupinách vypočítajú cenu nákladov na výrobu navrhnutého predmetu, podľa potreby použijú vzorce na výpočet povrchu a objemu hranolu
- žiaci spracujú rozpočet do graficky zaujímavej podoby, keďže bude súčasťou ich záverečnej prezentácie
Krok 9: Príprava na prezentáciu
Príprava prezentácie navrhnutého predmetu
- žiaci v skupinách pripravia materiály potrebné k ústnej prezentácii a k súťažnej výstave
- každá skupina si na prezentáciu pripraví vytvorený model ich navrhovaného objektu, popíšu jeho tvar, rozmery, materiál, funkcie, účel, rozpočet (vrátane postupu výpočtu)
- žiaci vypracujú popis svojho navrhovaného objektu písomne na A4 (môže byť spracovaný ručne, ale aj elektronicky) a na ďalšej A4 priložia vypracovaný rozpočet
Zhodnotenie práce v skupine
- žiaci v skupine spoločne vyplnia “Zápis z tímovej práce na projekte”, v ktorom zhodnotia, ako sa im doteraz pracovalo
Materiály, pomôcky, zdroje:
- zápis z tímovej práce na projekte
Krok 10: Prezentácia a hodnotenie navrhovaných objektov
Prezentácia projektu
- každá skupina 5 – 8 minút ústne prezentuje svoj projekt, pričom každý člen musí byť aktívny
- cieľom skupiny je zaujať spolužiakov, keďže oni môžu potom hlasovať práve za ich projekt
- počas prezentácie odpovedajú na otázky ako:
Ako si sa zapojil/a do tvorby projektu?
Koľko si sa pripravoval/a na ústnu prezentáciu?
Odkiaľ ste čerpali nápady?
Ako by ste ohodnotili svoju prácu?
V čom vidíš prínos vášho navrhovaného objektu?
- žiaci z ostatných skupín kladú doplnkové otázky a zhodnotia kladné a záporné stránky každého projektu a poukážu na možné zlepšenia
- učiteľ tiež poskytne svoju spätnú väzbu a vyhodnotí zápisy z tímovej práce
- spoločne sa vyhodnotí prínos jednotlivých objektov
Krok 11: Záverečná reflexia
Zhodnotenie prínosu projektového vyučovania - písomne alebo ústne
- žiaci odpovedajú na otázky:
Ako by som zhodnotil/a svoju prácu na projekte?
Ako by som zhodnotil/a prácu svojej skupiny?
Ako by som zhodnotil/a prácu iných skupín?
Čo som sa naučil/a?
Čo bolo pre mňa najzaujímavejšie?
Čo sa mi páčilo a čo nie?
Čo by som vylepšil/a?
Krok 12: Súťažná výstava a hlasovanie
Výstava skupinových projektov z celého 8. ročníka a hlasovanie o najužitočnejší hranol nášho školského areálu
- po ukončení prezentácii vo všetkých triedach si žiaci budú môcť pozrieť modely a popisy všetkých skupín, ktoré budú vystavené na chodbe
- hlasovaním určia víťaza najzaujímavejšieho modelu (nemôžu hlasovať za svoj projekt)
Ktorý projekt predstavuje najužitočnejší objekt?
Ktorý model je najprepracovanejší?
Ktorá prezentácia ma vizuálne najviac zaujala?
Vyhodnotenie súťaže