Hranol, ktorý zmení život našej školy

Predmety:

Biológia
Matematika
Technika
Výtvarná výchova

Ročníky:

ZŠ 8. roč.

Trvanie:
14 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Hranol

Žiaci využijú svoju kreativitu a navrhnú predmet v tvare hranola, ktorý bude prínosom pre celú školu. Popri tom získajú dôležité informácie o vlastnostiach hranolov a naučia sa vypočítať ich povrch a objem.


Predstavenie projektu

Žiaci si budú nové učivo o hranoloch osvojovať najmä cez vlastnú skúsenosť a počas manipulácie s fyzickými objektami, ktoré im pomôžu pochopiť súvislosti. Výsledným produktom ich práce budú vytvorené modely „hranolových“ objektov, ktoré budú prínosné pre školskú komunitu, vrátane ich popisu aj s rozpočtom výrobných nákladov. Každá skupina odprezentuje svoj projekt pred spolužiakmi. Na záver sa modely s popismi umiestnia na chodbu a prebehne ročníková súťaž s vyhodnotením najlepšieho návrhu.

Kľúčová otázka:

Ako užitočne využiť hranoly pre našu školskú komunitu?

Záverečný produkt:

Najzaujímavejší hranol našej školy - prezentácia modelu predmetu užitočného pre celú školskú komunitu

Edukačné ciele: 

  1. Vyhľadať informácie o hranoloch a určiť, ktoré prinesené predmety spĺňajú dané vlastnosti.
  2. Zostrojiť modely hranolov, opísať ich a identifikovať ich základné prvky (vrcholy, hrany a steny).
  3. Zostrojiť sieť určeného kolmého hranola a vyjadriť vzťah medzi počtom vrcholov, hrán a stien.
  4. Vyvodiť a použiť vzorce na výpočet povrchu a objemu hranolov.
  5. Vyhľadať hranoly v školskom areáli, určiť typ a vypočítať objem a povrch dvoch z nich.
  6. Manipulovať s meracími pomôckami.
  7. Navrhnúť nový praktický objekt v školskom areáli skonštruovaný z jedného hranola, ktorý by využívala školská komunita pri vzdelávaní, starostlivosti o školskú záhradu, na oddych, šport, či pre zábavu. 
  8. Vytvoriť fyzický model navrhovaného objektu z akéhokoľvek materiálu.
  9. Riešiť praktické úlohy súvisiace s hranolmi – vypočítať cenu výrobných nákladov a vypracovať rozpočet na výrobu navrhovaného objektu.
  10. Zhodnotiť svoju prácu a prácu ostatných členov v skupine.
  11. Prezentovať ústne  svoj objekt – popísať tvar, rozmery, materiál, funkcie, účel, rozpočet a postup výpočtu.
  12. Diskutovať kolektívne o prínose navrhovaných objektov.
  13. Rešpektovať názory iných.

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Lenka Žuščáková (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Telesá 
  2. Sada k tvorbe modelov a základným prvkom
  3. Stavebnica k vytváraniu sietí 
  4. Kartičky „Semafor“ na rýchlu spätnú väzbu
  5. Pracovný list s kolmými hranolmi
  6. Tabuľka s kritériami hodnotenia projektu 
  7. Zápis z tímovej práce na projekte
  8. Záverečná reflexia 

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte

  • žiakom predstavíme fázy projektového vyučovania: získavanie informácií, tvorba produktu, prezentácia, súťažná výstava)

Rozdelenie do skupín

  • zloženie skupín sa bude počas projektu meniť, aby mali žiaci možnosť spolupracovať s rôznymi spolužiakmi 

  • na začiatok vytvoríme 3- alebo 4-členné heterogénne, vyrovnané skupiny

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

  • dôležité informácie budú počas projektu zverejnené aj na triednej nástenke 

Krok 2: Získavanie informácií, práca so zdrojmi

image

Získavanie informácií o vlastnostiach hranolov a ich rozdelení

  • žiaci pracujú v skupinách, na internete hľadajú odpovede na otázky ako:

Kde hľadať dôveryhodné informácie? 

Je kocka hranol?

Aký je rozdiel medzi kvádrom a hranolom?

Patrí ihlan medzi hranoly?

Existujú iba kolmé hranoly?

Identifikácia hranolov medzi reálnymi predmetmi 

  • skupiny na základe získaných informácií o vlastnostiach hranolov označia hranoly medzi prinesenými predmetmi 
  • žiaci určia typy hranolov

Vyhodnotenie práce v skupine

  • trieda spoločne vyhodnotí prácu skupín 

Záverečná reflexia

  • na konci hodiny každý žiak zdvihnutím farebnej kartičky vyjadrí, či vie určiť medzi rôznymi telesami hranoly (zelená – áno, červená – nie, oranžová – možno)

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • tablety
  • internetové pripojenie 
  • predmety na určovanie hranolov
  • farebné kartičky na sebahodnotenie - zelená, červená, oranžová

Krok 3: Skladanie hranolov - identifikácia základných prvkov

image
image

Skladanie hranolov

  • žiaci vytvoria nové pracovné skupiny (3 - členovia) - na základe náhodného výberu (podľa farby vyžrebovaného predmetu)
  • každá skupina bude mať na zostrojovanie hranolov jednu sadu s paličkami a guľôčkami
  • žiaci skúmajú nasledovné:

Je nejaký vzťah medzi počtom vrcholov a počtom hrán, či stien?

Koľko druhov pravidelných štvorbokých hranolov existuje?

Aký najväčší počet vrcholov môže hranol mať?

Majú nejaký súvis s názvom hranola podstavy hranolov?

Spoločné hodnotenie práce v skupinách 

  • na konci aktivity učiteľ každú skupinu vyzve na pomenovanie hranolov a ohodnotí skupinu, ktorá zostrojila najviac rôznych druhov
  • vybraný žiak na zvolenom hranole identifikuje jeho základné prvky

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • sady paličiek s guľôčkami na zostrojovanie modelov 

Krok 4: Sieť hranola, výpočet povrchu a objemu

image

Tvorba siete hranola 

  • žiaci si sami vytvoria pracovné skupiny
  • skupiny pracujú so stavebnicou na tvorbu sietí hranolov, vďaka názornosti aktivity ľahšie objavia potrebné vzorce
  • každej skupine je pridelený konkrétny typ, napr. pravidelný trojboký hranol

Identifikácia vzorcov na výpočet povrchu a objemu hranola

  • skupiny sa na základe vytvorených sietí pokúsia vyvodiť vzorce na výpočet povrchu a objemu hranola

Vypracovanie pracovného listu 

  • žiaci vypracujú pracovný list, v ktorom doplnia názvy hranolov a pomenujú vybrané prvky 
  • učiteľ bude vyhodnocovať prácu žiakov v lavici a poskytne individuálnu pomoc slabším.

Vzájomná prezentácia práce jednotlivých skupín 

  • každá skupina vysvetlí postup, ako odvodila svoje vzorce, a trieda spoločne s učiteľom kolektívne vyhodnotí ich správnosť a zapíše si správne formulácie
  • žiaci vďaka rovesníckemu vysvetleniu a následnej diskusii ľahšie pochopia súvislosti 

Keď hranol pootočím, vznikne iný názov?

Čo má vplyv na vytvorenie vzorca?

Na čo je dôležité vedieť, z akých útvarov sa skladá hranol?

Majú rôzne typy hranolov rovnaké vzorce na výpočet objemu alebo povrchu?

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • stavebnice na tvorbu sietí hranolov
  • pracovný list 

Krok 5: Počítanie príkladov na výpočet povrchu a objemu hranolov

Použitie vzorcov na výpočet povrchu a objemu hranolov

  • žiaci na základe informácií získaných počas manipulovania s pomôckami spoločne počítajú príklady na povrch a objem hranolov 
  • žiaci pracujú individuálne, riešenia si zdieľajú v skupine a na záver si svoje riešenie porovnajú s príkladmi vypočítanými na tabuli
  • učiteľ poskytuje pomoc žiakom, ktorí ju potrebujú 

Krok 6: Hranoly v areáli školy

Hľadanie hranolov v školskom areáli  

  • žiaci v skupinách (3 - 4 členovia) hľadajú hranoly v školskom areáli, zaznamenajú si rozmery, pomenujú typy a zvolia si v skupine dva, ku ktorým vypočítajú aj objem a povrch

Spoločná kontrola

  • učiteľ vyhodnotí prácu skupín a po aktivite si spomedzi všetkých výpočtov vyberie hranol s najväčším a s najmenším objemom a povrchom a spoločne sa skontroluje správnosť postupu a riešenie a urobí sa spoločný zápis

Záverečná reflexia

  • na konci hodiny každý žiak zdvihnutím farebnej kartičky vyjadrí, či vie určiť medzi rôznymi telesami hranoly (zelená – áno, červená – nie, oranžová – možno)

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • meter 

Krok 7: Zostrojenie modelu praktického objektu v tvare hranola

Zostrojenie modelu predmetu v tvare hranola 

  • žiaci na hodinách výtvarnej (prípadne technickej) výchovy navrhnú a skonštruujú predmet z jedného hranola, ktorý môže školská komunita využívať pri vzdelávaní, na oddych, šport či zábavu
  • žiaci si vopred dohodnú kritériá hodnotenia a rozdelia sa do skupín 

Aké materiály môžeme použiť?

Aké rozmery má mať náš model?

Musí byť model zostrojený v nejakej mierke?

Čím by sme spestrili náš model, aby zaujal ostatných a bol výnimočný?

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • materiál na výrobu predmetov

Krok 8: Rozpočet na výrobu navrhnutého predmetu

Návrh rozpočtu navrhnutého predmetu 

  • žiaci v skupinách vypočítajú cenu nákladov na výrobu navrhnutého predmetu, podľa potreby použijú vzorce na výpočet povrchu a objemu hranolu
  • žiaci spracujú rozpočet do graficky zaujímavej podoby, keďže bude súčasťou ich záverečnej prezentácie 

Krok 9: Príprava na prezentáciu

Príprava prezentácie navrhnutého predmetu 

  • žiaci v skupinách pripravia materiály potrebné k ústnej prezentácii a k súťažnej výstave
  • každá skupina si na prezentáciu pripraví vytvorený model ich navrhovaného objektu, popíšu jeho tvar, rozmery, materiál, funkcie, účel, rozpočet (vrátane postupu výpočtu)
  • žiaci vypracujú popis svojho navrhovaného objektu písomne na A4 (môže byť spracovaný ručne, ale aj elektronicky) a na ďalšej A4 priložia vypracovaný rozpočet

Zhodnotenie práce v skupine 

  • žiaci v skupine spoločne vyplnia “Zápis z tímovej práce na projekte”, v ktorom zhodnotia, ako sa im doteraz pracovalo

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • zápis z tímovej práce na projekte 

Krok 10: Prezentácia a hodnotenie navrhovaných objektov

Prezentácia projektu 

  • každá skupina 5 – 8 minút ústne prezentuje svoj projekt, pričom každý člen musí byť aktívny
  • cieľom skupiny je zaujať spolužiakov, keďže oni môžu potom hlasovať práve za ich projekt 
  • počas prezentácie odpovedajú na otázky ako: 

Ako si sa zapojil/a do tvorby projektu?

Koľko si sa pripravoval/a na ústnu prezentáciu?

Odkiaľ ste čerpali nápady?

Ako by ste ohodnotili svoju prácu?

V čom vidíš prínos vášho navrhovaného objektu?

  • žiaci z ostatných skupín kladú doplnkové otázky a zhodnotia kladné a záporné stránky každého projektu a poukážu na možné zlepšenia
  • učiteľ tiež poskytne svoju spätnú väzbu a vyhodnotí zápisy z tímovej práce 
  • spoločne sa vyhodnotí prínos jednotlivých objektov

Krok 11: Záverečná reflexia

Zhodnotenie prínosu projektového vyučovania - písomne alebo ústne

  • žiaci odpovedajú na otázky:

Ako by som zhodnotil/a svoju prácu na projekte?

Ako by som zhodnotil/a prácu svojej skupiny? 

Ako by som zhodnotil/a prácu iných skupín? 

Čo som sa naučil/a? 

Čo bolo pre mňa najzaujímavejšie?

Čo sa mi páčilo a čo nie?

Čo by som vylepšil/a?


Krok 12: Súťažná výstava a hlasovanie

Výstava skupinových projektov z celého 8. ročníka a hlasovanie o najužitočnejší hranol nášho školského areálu

  • po ukončení prezentácii vo všetkých triedach si žiaci budú môcť pozrieť modely a popisy všetkých skupín, ktoré budú vystavené na chodbe
  • hlasovaním určia víťaza najzaujímavejšieho modelu (nemôžu hlasovať za svoj projekt)

Ktorý projekt predstavuje najužitočnejší objekt?

Ktorý model je najprepracovanejší?

Ktorá prezentácia ma vizuálne najviac zaujala?

Vyhodnotenie súťaže


Zverejnené 14.10.2025 | Posledná zmena 14.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.