Predstavenie projektu
V rámci tohto projektu žiaci vyrábajú zvukové plyšové zvieratko z látok a BBC microbi:tu, do ktorého programujú pesničky. Celý proces prípravy, plánovania, výroby a programovania si zdokumentujú vo forme fotografií a krátkych videí. Žiaci si pozrú výsledky svojich prác vo forme prezentácií, videí, fotografií z tvorby hudobného plyšového zvieratka najprv v triede pred spolužiakmi, a potom budú projekt prezentovať aj pred rodičmi na rodičovskom združení. Niektorí žiaci sa odprezentujú tiež počas školského dňa otvorených dverí. Žiaci sa zlepšia v programovaní hudby s micro:bitmi, v hudobnej teórii (názvy nôt, dĺžka nôt, melódia, rytmus) a v tvorbe multimediálnych výstupov (videá, prezentácia, úprava videa).
Kľúčová otázka:
Ako si môžeme vytvoriť plyšové hudobné zvieratko?
Edukačné ciele:
1. Uvažovať o algoritmoch, hľadať a nachádzať algoritmické riešenia problémov, vytvárať návody, programy podľa daných pravidiel (programovať pesničky prostredníctvom nôt).
2. Komunikovať a spolupracovať prostredníctvom digitálnych technológií, získavať informácie na webe (noty k pesničke, návody na ušitie plyšového zvieratka).
3. Uvažovať o informáciách a rôznych reprezentáciách, používať vhodné nástroje na ich spracovanie.
Projekt navrhla a zrealizovala účastníčka PBL Akadémie, Michaela Gašparíková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Šablóny zvieratiek
- Noty/pesničky
- Hudobná náuka
- Druhy nôt
- Druhy pomlčiek
- Tónová sústava, s.18
- Makecode
- Materiál na výrobu zvieratiek: výkresy, ceruzky, nožnice, ihly, nite, látky
- Interaktívna tabuľa
- BBC microbi:ty
- Notebook s pripojením na internet
- Mobil
- Powerpoint
- VSDC FreeVideo
- Canva
- Office365
- Hodnotiaci formulár
Krok 1: Oboznámenie sa s projektom
Zoznámenie sa so zvukovými plyšovými zvieratkami
- učiteľ vedie motivačný rozhovor na tému zvukových plyšákov
- žiakom predstavíme zvukového plyšového macka prostredníctvom prezentácie a videa na youtube.com
- žiaci si vyskúšajú manipuláciu s plyšovou hudobnou hračkou, aby pochopili princíp jej fungovania
Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte
Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine
- žiaci si určia podľa svojich schopností roly v skupine, v prípade potreby učiteľ vytvára zoznam rol, ktoré si žiaci rozdelia, pri samostatnejších žiakoch necháme vytvorenie na nich
Kto bude fotiť, natáčať videá?
Kto bude strihať, šiť?
Kto bude programovať hudbu?
Kto bude vyhľadávať informácie, noty, makety na plyšákov?
Ako by som mohla/mohol prispieť k príprave prezentácie prác na rodičovské združenie a DOD?
Spoločná formulácia podmienok úspešnej realizácie projektu a harmonogramu práce
- žiaci v skupinách zhromažďujú svoje nápady, ktoré následne prezentujú pred triedou
- na interaktívnej tabuli urobia brainstorming a dopĺňajú možnosti materiálneho zabezpečenia, aby sa ich cieľový produkt podobal na plyšové hudobné zvieratko
- učiteľ po úvodnom rozhovore sleduje skupinový brainstorming, žiakov nechá pracovať samostatne
- na základe tohto brainstormingu zadefinujeme konkrétne podmienky úspešnej realizácie projektu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- interaktívna tabuľa s prístupom na internet
- plyšový zvukový macko s BBC micro:bitom
- BBC microbi:ty
Krok 2: Výber a výroba zvieratka - hodina techniky/výtvarnej výchovy
Výber a výroba zvieratka
- každá skupina si vyberie zvieratko
- podľa zadania, ktoré vzniklo po spoločnom brainstormingu, žiaci pracujú vo svojich tímoch na plnení jednotlivých bodov zadania
- žiaci vyrobia maketu na plyšáka a vyberú látky
- žiaci vystrihnú látky podľa makety
- žiaci zošijú látky
- samostatných žiakov necháme pracovať samých, dáme im voľnú ruku vo výbere materiálu, programu, menej samostatným žiakom, môžeme ponúknuť v dielni/učebni techniky dostupný materiál a na hodine informatiky pomoc s výberom programov na spracovanie prezentácie či videí
- žiaci svoju práce dokumentujú prostredníctvom fotiek a krátkych videí
Materiály, pomôcky, zdroje:
- výkresy, nožnice, ceruzky
- látky, ihly, nite
- mobil na natáčanie videa
Krok 3: Hudobná teória - hodina hudobnej výchovy
Hudobná teória potrebná na úspešnú realizáciu projektu
- v rámci hudobnej výchovy učiteľ žiakom vysvetlí pojmy z hudobnej teórie, ktoré potrebujú na realizáciu projektu
- žiaci si vyberú aspoň dve pesničky a vyhľadajú k nim noty, ktoré použijú pri programovaní
- žiaci si k notám zapíšu potrebné poznámky - názvy nôt, dĺžku nôt, opakovanie melódií
Materiály, pomôcky, zdroje:
- notebook s pripojením na internet
- tlačiareň
Krok 4: Programovanie - hodina informatiky
Programovanie pesničky
- na informatike sa žiaci prihlasujú na stránku Makecode a cez svoje školské konto programujú pesničky
-
žiaci si skúšajú postupnosť príkazov, cykly, opakujúce sa melódie v pesničke, striedajúce sa tóny, nastavujú rýchlosť/tempo v programe
- učiteľ monitoruje prácu skupín, ak je to potrebné, poradí a pomôže, žiakom priebežne dáva spätnú väzbu a pomáha im pri vlastnom hodnotení napĺňania zadania
Materiály, pomôcky, zdroje:
- notebook s pripojením na internet
- Makecode
- noty v papierovej forme
- BBC microbi:ty
- Powerpoint
- VSDC FreeVideo
- Canva
- Office365
- mobil na natáčanie videa
Krok 5: Príprava prezentácie projektu
Spracovanie materiálov na prezentáciu
- žiaci si zvolia spôsob spracovania dokumentácie na záverečnú prezentáciu
Vymýšľanie rozprávky
- tímy spoločne vymyslia rozprávku, v ktorej budú vystupovať ich plyšáci/zvieratká, a tak si naplánujú poradie prezentujúcich
Propagácia prezentácie projektu
- žiaci pripravia pozvánku, plagáty a príspevky na školské sociálne siete propagujúce prezentáciu projektu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- notebook
- BBC microbi:ty
- reproduktor
- Powerpoint
- VSDC FreeVideo
- Canva
- Office365
- mobil
Krok 6: Prezentácia projektu
Prezentácia projektu spolužiakom
- každý tím si zvolí svojho zástupcu, ktorý stručne prezentuje doterajšiu prácu skupiny a trieda spoločne doladí detaily pred samotnou prezentáciou
- tímy si premyslia ako zorganizujú priestor pri prezentácii pred triedou, rodičovským združením a v rámci DOD
Prezentácia projektu na DOD/na rodičovskom združení
- žiaci prezentujú svoju prácu
- po prezentácii nasleduje krátka diskusia o projekte a spätná väzba od publika
Materiály, pomôcky, zdroje:
- formulár na hodnotenie
- otázky na záverečnú diskusiu
Krok 7: Správa o prezentácii - webová stránka a sociálne siete školy
Žiaci vytvoria a zverejnia správu o projekte
- žiaci spracujú fotografie, prípadne videá z procesu tvorenia plyšákov a následnej prezentácie a zverejnia ich na stránkach školy, kde budú dostupné širšej verejnosti
Materiály, pomôcky, zdroje:
- notebook s pripojením na internet
Krok 8: Záverečné hodnotenie a reflexia
Záverečné hodnotenie a reflexia
- žiaci vyplnia formulár na hodnotenie
- zodpovedajú otázky ako:
Ako by som zhodnotil/a svoju prácu na projekte?
Ako by som zhodnotil/a prácu svojho tímu?
Ako by som zhodnotil/a prácu iných tímov?
Čo som sa naučil/a?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- hodnotiaci formulár