Inotaje ukryté v literárnych textoch v čase totality

Predmety:

Slovenský jazyk

Ročníky:

SŠ 4. roč.

Trvanie:
8 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Autorské divadlá, Absurdná dráma

Je Čakanie na Godota zaujímavé aj pre dnešných stredoškolákov? Prostredníctvom tohto projektu sa zaujímavým stať môže. Veď aj v dnešnej spoločenskej situácii vieme nájsť hneď niekoľko absurdít.


Predstavenie projektu

Študenti na projekte pracujú v rámci tematického celku absurdná dráma. Najskôr vyhľadajú informácie o absurdnej dráme všeobecne. Ďalším krokom je sústredenie sa na špeciálne podmienky vzniku absurdnej drámy v totalitných režimoch, konkrétne v bývalom Československu. Vypracujú pracovné listy, ktoré im pomôžu porozumieť dobe i autorovi. Študenti si pozrú hry ako Čakanie na Godota, Audiencia, Jánošík a Soirée. Informácie o hrách si doplnia z dobových recenzií. Počas sledovania sa budú sústrediť na pasáže, ktoré považujú za absurdné, a hľadajú paralelu absurdity v dnešnej dobe. Zaujímavé pasáže pretvoria na nové dialógy zo súčasnosti. Posledným krokom bude prezentácia dramatizácie najvydarenejších dialógov pred ostatnými triedami 4. ročníka. 

Kľúčová otázka:

Je toto realita či absurdita?

Záverečný produkt:

Dramatizácia úryvku z vybraného diela

Edukačné ciele: 

  1. Odhaliť skrytý význam textov.
  2. Vytvárať vzťah k slovenskej dramatickej tvorbe.
  3. Porozumenie zmyslu tvorby vybraných autorov a literatúry vôbec. 
  4. Podporiť kreatívne myslenie. 

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Počítač s pripojením na internet
  2. Knižné zdroje
  3. Radošinské naivné divadlo
  4. Prezentačná technika
  5. Inscenácie vybraných diel
  6. Dobové recenzie
  7. Rekvizity/kostýmy potrebné na jednotlivé scénky
  8. Texty hier
  9. Formulár na reflexiu

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky 

Rozdelenie do skupín (dvojíc)

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií


Krok 2: Vyhľadávanie informácií o spoločenskej situácii a absurdnej dráme

Vyhľadávanie informácií

  • študenti pracujú s rôznymi knižnými a internetovými zdrojmi, vyhľadávajú informácie o spoločenskej situácii, o režime, o možnostiach realizácie, o dobe
  • počas štúdia dostupných materiálov hľadajú odpovede na otázky ako: 

Ako sa režim správal k ľuďom?

Koho prenasledoval?

Ako sa dalo protestovať?

Ako bolo možné vyjadriť svoj názor?

Ako dopadli ľudia, ktorí sa postavili proti režimu?

  • študenti hľadajú súvislosť medzi spoločenskou situáciou a absurdnou drámou, sústredia sa na špeciálne podmienky vzniku absurdnej drámy v totalitných režimoch, konkrétne v bývalom Československu
  • vypracujú pracovný list, v ktorom sumarizujú nadobudnuté informácie 
  • vzájomne si prezentujú informácie, ktoré považujú za kľúčové 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:


Krok 3: Vyhľadávanie informácií o vybranom autorovi

Výber autora a vyhľadávanie informácií

  • každá skupina/dvojica si vyberie autora/dvojicu autorov 
  • počas štúdia zdrojov hľadajú odpovede na otázky:

Prečo autor nesúhlasil s dobou?

Aké boli jeho názory? 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet
  • knižné zdroje 

Krok 4: Sledovanie inscenácií vybraných diel

Sledovanie inscenácií vybraných diel 

  • študenti si pozrú inscenácie diel Čakanie na Godota, Audiencia, Jánošík, Soirée
  • každá dvojica si vyberie dielo, na ktoré sa chce zamerať
  • vopred si naštudujú základné informácie a po zhliadnutí diela aj dobové recenzie 
  • počas sledovania inscenácie sa sústredia na vyhľadávanie pasáži, ktoré najlepšie ilustrujú znaky absurdnej drámy

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • prezentačná technika
  • inscenácie vybraných diel 
  • dobové recenzie 

Krok 5: Výber vzorového textu - transformácia na súčasnosť

image

Výber vzorového textu

  • každá skupina/dvojica pracuje s textom hry, študenti si vyberú pasáž, pri ktorej vnímajú nejakú spojitosť so súčasnou dobou - Čo platí aj na dnešnú dobu a čo sa dá pretransformovať?
  • upravia text tak, aby reflektoval súčasnú situáciu a zachoval si prvky absurdne drámy 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • texty hier 

Krok 6: Nácvik dramatizácie a jej prezentácia

image

Nácvik dramatizácie a jej prezentácia

  • študenti si pripravia dramatizáciu vlastného textu 
  • scénky môžeme nahrať pre ďalšie použitie 
  • každá skupina dostane spätnú väzbu od ostatných študentov 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • rekvizity/kostýmy potrebné na jednotlivé scénky 

Krok 7: Záverečná reflexia a hodnotenie

Zhodnotenie svojej práce na projekte

Vyplnenie formulárov na sebahodnotenie 

Čo som sa naučil pri práci na projekte?

Ako som sa cítil pri spolupráci v skupine?

Ako by som zhodnotil svoju prácu?

Ako by som zhodnotil prácu svojej skupiny/dvojice?

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • formulár na reflexiu

Zverejnené 2.9.2025 | Posledná zmena 2.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.