Predstavenie projektu
Študenti na projekte pracujú v rámci tematického celku absurdná dráma. Najskôr vyhľadajú informácie o absurdnej dráme všeobecne. Ďalším krokom je sústredenie sa na špeciálne podmienky vzniku absurdnej drámy v totalitných režimoch, konkrétne v bývalom Československu. Vypracujú pracovné listy, ktoré im pomôžu porozumieť dobe i autorovi. Študenti si pozrú hry ako Čakanie na Godota, Audiencia, Jánošík a Soirée. Informácie o hrách si doplnia z dobových recenzií. Počas sledovania sa budú sústrediť na pasáže, ktoré považujú za absurdné, a hľadajú paralelu absurdity v dnešnej dobe. Zaujímavé pasáže pretvoria na nové dialógy zo súčasnosti. Posledným krokom bude prezentácia dramatizácie najvydarenejších dialógov pred ostatnými triedami 4. ročníka.
Kľúčová otázka:
Je toto realita či absurdita?
Záverečný produkt:
Dramatizácia úryvku z vybraného diela
Edukačné ciele:
- Odhaliť skrytý význam textov.
- Vytvárať vzťah k slovenskej dramatickej tvorbe.
- Porozumenie zmyslu tvorby vybraných autorov a literatúry vôbec.
- Podporiť kreatívne myslenie.
Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Počítač s pripojením na internet
- Knižné zdroje
- Radošinské naivné divadlo
- Prezentačná technika
- Inscenácie vybraných diel
- Dobové recenzie
- Rekvizity/kostýmy potrebné na jednotlivé scénky
- Texty hier
- Formulár na reflexiu
Krok 1: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky
Rozdelenie do skupín (dvojíc)
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
Krok 2: Vyhľadávanie informácií o spoločenskej situácii a absurdnej dráme
Vyhľadávanie informácií
- študenti pracujú s rôznymi knižnými a internetovými zdrojmi, vyhľadávajú informácie o spoločenskej situácii, o režime, o možnostiach realizácie, o dobe
- počas štúdia dostupných materiálov hľadajú odpovede na otázky ako:
Ako sa režim správal k ľuďom?
Koho prenasledoval?
Ako sa dalo protestovať?
Ako bolo možné vyjadriť svoj názor?
Ako dopadli ľudia, ktorí sa postavili proti režimu?
- študenti hľadajú súvislosť medzi spoločenskou situáciou a absurdnou drámou, sústredia sa na špeciálne podmienky vzniku absurdnej drámy v totalitných režimoch, konkrétne v bývalom Československu
- vypracujú pracovný list, v ktorom sumarizujú nadobudnuté informácie
- vzájomne si prezentujú informácie, ktoré považujú za kľúčové
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- knižné zdroje
- Radošinské naivné divadlo
Krok 3: Vyhľadávanie informácií o vybranom autorovi
Výber autora a vyhľadávanie informácií
- každá skupina/dvojica si vyberie autora/dvojicu autorov
- počas štúdia zdrojov hľadajú odpovede na otázky:
Prečo autor nesúhlasil s dobou?
Aké boli jeho názory?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- knižné zdroje
Krok 4: Sledovanie inscenácií vybraných diel
Sledovanie inscenácií vybraných diel
- študenti si pozrú inscenácie diel Čakanie na Godota, Audiencia, Jánošík, Soirée
- každá dvojica si vyberie dielo, na ktoré sa chce zamerať
- vopred si naštudujú základné informácie a po zhliadnutí diela aj dobové recenzie
- počas sledovania inscenácie sa sústredia na vyhľadávanie pasáži, ktoré najlepšie ilustrujú znaky absurdnej drámy
Materiály, pomôcky, zdroje:
- prezentačná technika
- inscenácie vybraných diel
- dobové recenzie
Krok 5: Výber vzorového textu - transformácia na súčasnosť
Výber vzorového textu
- každá skupina/dvojica pracuje s textom hry, študenti si vyberú pasáž, pri ktorej vnímajú nejakú spojitosť so súčasnou dobou - Čo platí aj na dnešnú dobu a čo sa dá pretransformovať?
- upravia text tak, aby reflektoval súčasnú situáciu a zachoval si prvky absurdne drámy
Materiály, pomôcky, zdroje:
- texty hier
Krok 6: Nácvik dramatizácie a jej prezentácia
Nácvik dramatizácie a jej prezentácia
- študenti si pripravia dramatizáciu vlastného textu
- scénky môžeme nahrať pre ďalšie použitie
- každá skupina dostane spätnú väzbu od ostatných študentov
Materiály, pomôcky, zdroje:
- rekvizity/kostýmy potrebné na jednotlivé scénky
Krok 7: Záverečná reflexia a hodnotenie
Zhodnotenie svojej práce na projekte
Vyplnenie formulárov na sebahodnotenie
Čo som sa naučil pri práci na projekte?
Ako som sa cítil pri spolupráci v skupine?
Ako by som zhodnotil svoju prácu?
Ako by som zhodnotil prácu svojej skupiny/dvojice?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- formulár na reflexiu