Predstavenie projektu
Žiaci v skupinách zostavia 3D tlačený kaleidoskop podľa návodu z portálu Instructables. Využívajú zrkadlové fólie a bezdrôtové LED diódy napájané indukčnou cievkou. Počas aktivity pozorujú optické javy – odraz a lom svetla – a diskutujú o ich využití v praxi. V obrazcoch vznikajúcich v kaleidoskope identifikujú osovú a stredovú súmernosť, čím prepájajú fyziku s geometriou. Aktivita prepája teóriu s praktickým zážitkom a podporuje záujem o techniku, fyziku a matematiku.
Výstup žiakov:
Zostavený funkčný kaleidoskop a krátka prezentácia o princípe jeho fungovania
Edukačné ciele:
- Prakticky overiť poznatky o optických javoch (lom a odraz svetla).
- Rozvíjať technické zručnosti pri práci s 3D tlačenými dielmi.
- Pochopiť princíp bezdrôtového napájania LED diód pomocou elektromagnetickej indukcie.
- Rozvíjať tímovú spoluprácu a kreativitu pri konštrukcii kaleidoskopu.
- Identifikovať a aplikovať osovú a stredovú súmernosť pri pozorovaní obrazcov v kaleidoskope.
- Prepájať teoretické poznatky fyziky a matematiky s praktickým využitím v technike.
Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Katarína Brinziková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Online návod na tlač kaleidoskopu z portálu Instructables
- 3D tlačené diely (STL súbory) a podrobný návod
- Zrkadlová fólia (školské zrkadielká)
- LED diódy a indukčná cievka (AliExpress-v slovenských obchodoch nedostupné)
- Pracovný list k optike a súmernosti
- Bezpečnostné pokyny k práci s elektronikou
- Individuálna reflexia žiaka
- Hodnotiaca tabuľka
Poznámka: Indukčná cievka funguje na princípe elektromagnetickej indukcie. Keď cez cievku prechádza striedavý elektrický prúd, vytvára sa okolo nej meniace sa magnetické pole. Ak sa do tohto poľa umiestni druhá cievka (napr. v LED svetle), v nej sa indukuje elektrický prúd, ktorý napája LED diódu – bez nutnosti fyzického spojenia. Tento princíp sa využíva aj v bezdrôtových nabíjačkách pre mobilné telefóny.
V aktivite sme použili komponent z AliExpress-u: 0~70mm USB 5V Wireless Power Supply Transmitter Coil 10pcs Inductor Led Receiver Lamp Lighting Light Gundam Robot Model Lights (cca 5€).
Voliteľná hodina - Vlastný digitálny kaleidoskop
- MakeCode návrh programu
- BBC micro:bity + Kitronik ZIP Tile
Návrh pracovného listu (Návrh_pracovného_listu-33b03d0fe17f.docx)
Ťahák k aktivite (Ťahák_k_aktivite-9ce3cc56ce6f.docx)
Individuálna reflexia žiaka (Individuálna_reflexia_žiaka-6aaf68c9c646.docx)
Krok 1: Úvod do témy
Úvod do témy optiky a kaleidoskopu
- so žiakmi diskutujeme o svetle, zrkadlách, súmernosti
Tlač 3D modelu
- časti kaleidoskopu vytlačíme vopred, tlač je časovo náročná
Materiály, pomôcky, zdroje:
- online návod na tlač kaleidoskopu z portálu Instructables
- 3D tlačené diely (STL súbory) a podrobný návod
Krok 2: Zostavenie kaleidoskopu
Zostavenie kaleidoskopu z dostupných materiálov resp. z 3D dielov podľa online návodu z portálu Instructables
- oboznámime žiakov so zásadami bezpečnosti pri práci
- spoločne so žiakmi zostavíme kaleidoskop
- skontrolujeme funkčnosť a pevnosť konštrukcie
Pozorovanie obrazcov a optických javov
- žiaci pozorujú optické javy a vypracujú pracovný list
Materiály, pomôcky, zdroje:
- pracovný list k optike a súmernosti
- bezpečnostné pokyny k práci s elektronikou
Krok 3: Pripojenie indukčnej cievky
Pripojenie indukčnej cievky, testovanie LED
Diskusia o bezdrôtovom napájaní
Materiály, pomôcky, zdroje:
- LED diódy a indukčná cievka (AliExpress-v slovenských obchodoch nedostupné)
Krok 4: Prezentácia a hodnotenie
Skupinová prezentácia
- žiaci prezentujú svoju prácu počas aktivity - vysvetlia princíp fungovania kaleidoskopu a opíšu pozorované javy
Hodnotenie výstupov
Sebareflexia
- žiaci v pracovnom liste zhodnotia svoju prácu na tejto aktivite
Materiály, pomôcky, zdroje:
- individuálna reflexia žiaka
- hodnotiaca tabuľka
Krok 5: Voliteľná hodina - Vlastný digitálny kaleidoskop
Úvod do BBC micro:bitov + ZIP Tile
- žiakom predstavíme prácu s BBC micro:bitmi a ZIP Tile
Programovanie svetelných vzorov (štvorce, body)
- žiakom ukážeme programovanie svetelných bodov
- žiaci vytvoria vlastný svetelný obrazec reagujúci na vstup (tlačidlo, gesto)
Diskusia o súradniciach, pravdepodobnosti, RGB hodnotách
Vypracovanie pracovného listu
- žiaci vypracujú pracovný list zameraný na analýzu počtu bodov, farieb, pozícií
Materiály, pomôcky, zdroje:
- MakeCode návrh programu
- BBC micro:bit + Kitronik ZIP Tile
Tlačidlo A: zobrazí náhodne umiestnený a farebný štvorec 2×2 bodov
Tlačidlo B: vykreslí šikmú čiaru (diagonálu)
Tlačidlo A+B: nastaví jas displeja na vyššiu hodnotu (20) – vyššie hodnoty sú pre oko oslepujúce – odporúčame prekryť ZIP Tile bielym papierom
Gesto „naklonenie doprava“: zobrazí náhodne rozmiestnené farebné body (v rozsahu 3–10)
Gesto „naklonenie doľava“: zobrazí veľké množstvo bodov (v rozsahu 40–64), rozdelené do 4 farebných skupín
Gesto „3G“ (prudký pohyb): podobne ako pri naklonení doprava – zobrazí náhodné body
Tento program je výborný na:
-
pozorovanie náhodnosti (náhodné súradnice, farby, počet bodov)
-
analýzu dát (koľko bodov, aké farby, kde sa nachádzajú)
-
matematické modelovanie (súradnice, pravdepodobnosť, symetria)
-
reakciu na vstupy (tlačidlá, pohyb)
-
programovanie vizuálnych vzorov (štvorce, body, farby)