Koľko pravdy je v povestiach?

Predmety:

Anglický jazyk
Dejepis
Slovenský jazyk
Výtvarná výchova

Ročníky:

ZŠ 5. roč.

Trvanie:
5 projektových dní, 25 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Povesti, Hrady a zámky

So žiakmi sa ocitnete priamo v stredoveku, budete skúmať pravdivosť legiend, vďaka virtuálnej realite stáť priamo na hradbách, vyrobíte si vlastnú mincu a vyskúšate si tiež prácu sprievodcu po slovenských hradoch.


Predstavenie projektu

Žiaci počas práce na tomto projekte skúmajú, ktoré informácie vo vybraných slovenských povestiach sú pravdivé, a teda zobrazujú historické osobnosti s reálnymi biografickými údajmi, a ktoré informácie sú výsledkom fantázie spisovateľa. Vďaka virtuálne realite sa prenesú na stredoveký hrad, vyrobia si vlastnú mincu a stanú sa tiež sprievodcami pre zahraničných turistov. Projekt prepája slovenský jazyk, dejepis, anglický jazyk a výtvarnú výchovu. Každý deň projektového týždňa je venovaný jednému predmetu, no môžeme ho odučiť aj ako súčasť bežného vyučovania. 

Kľúčová otázka:

Ako rozhodnúť, koľko pravdy je v povestiach?

Záverečný produkt:

Rozhovor s postavou z prečítanej povesti 

Edukačné ciele:

  1. Porozumieť podstate čítaného textu. 
  2. Porovnať fikciu s realitou v literárnych dielach.
  3. Štylizovať jednoduché vety s rôznou modalitou a použiť interpunkčné znamienka.
  4. Nadobudnúť spôsobilosť pochopiť príčiny, priebeh a dôsledky historických udalostí.
  5. Získať schopnosti poznávať históriu na základe analýzy primeraných písomných, obrazových, hmotných a grafických prameňov.
  6. Vyjadriť myšlienky a informácie s rôznym cieľom a pre špecifické publikum.
  7. Budovať vzťah k slovenskému kultúrnemu dedičstvu. 

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Zuzana Samuhelová (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Projektový denník
  2. Pracovný list - znaky povesti
  3. Kartičky na otázky
  4. Doplnkové úlohy pre skupiny, ktoré prácu ukončia skôr
  5. Slepá mapa Slovenska
  6. Pexeso so slovnou zásobou
  7. Materiál na výrobu plagátov
  8. Počítač s pripojením na internet
  9. Slovníky
  10. Knižné zdroje, brožúry
  11. Výkresy, farby, farbičky
  12. Sadra
  13. Hodnotiaci hárok
  14. Formulár na záverečnú reflexiu
  15. Povesti 
  • Slovenské povesti z hradov a zámkov II – Pajštún – Jakubičková
  • Z babičkinej truhlice: Tajomstvá slovenských hradov – Pastier Bebek (Krásna Hôrka) – Šingovská
  • Z babičkinej truhlice: Tajomstvá slovenských hradov – Nebeské znamenie (Zvolenský hrad) – Šingovská
  • Skamenený mních (hrad Hričov) – neznámy autor
  • O studni na Bratislavskom hrade – Koči
  • Žabia studňa (Bratislavský hrad) – Ďuríčková
  • Požitavské povesti - Topoľčianska biela pani (Topoľčiansky zámok) – Melicher, Trubíni

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte

Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Krok 2: Čítanie povestí, príprava interview - slovenský jazyk

Predstavenie čiastkových cieľov

  • žiakom predstavíme ciele tejto časti projektu
  • žiaci si v rámci skupín rozdelia úlohy a urobia zápis do projektového denníka 

Práca s povesťou 

  • každá skupina dostane svoju slovenskú povesť, žiaci v nej hľadajú meno historickej osobnosti
  • žiaci vyhľadávajú informácie na internete alebo vo vhodných knižných zdrojoch
  • žiaci pripravujú otázky do rozhovoru s postavou zo svojej povesti a odpovede na ne
  • žiaci vypracujú pracovný list o znakoch povesti 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • povesti
  • pracovný list - znaky povesti
  • kartičky na otázky
  • doplnkové úlohy pre skupiny, ktoré prácu ukončia skôr 

Krok 3: Hrady zámky a povesti - predstavenie zahraničným turistom - anglický jazyk

Hrady zámky a povesti - tvorba informačného plagátu pre zahraničných turistov  

  • každá skupina na veľkej slepej mape Slovenska vyznačí hrad zo svojej povesti 
  • žiaci pracujú s vhodnými zdrojmi - informačnými brožúrami, webovými stránkami hradu v angličtine a slovníkmi, vyhľadávajú informácie, ktoré spracujú do jednoduchého informačného plagátu o svojom hrade a povesti pre zahraničných turistov
  • plagáty spestria slepú mapu a budú slúžiť ako podklad na záverečnú prezentáciu 
  • v prípade, že niektoré skupiny ukončia svoju prácu skôr, majú k dispozícii slovensko-anglické pexeso na opakovanie slovnej zásoby 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • slepá mapa Slovenska
  • pexeso so slovnou zásobou
  • materiál na výrobu plagátov
  • počítač s pripojením na internet
  • slovníky
  • knižné zdroje, brožúry

Krok 4: Život na hrade - dejepis

Život na hrade - spolupráca s Dejepis budúcnosti 

  • žiaci absolvujú vďaka virtuálnej realite prechádzku po stredovekých hradoch 
  • do skúmania zapoja všetky svoje zmysly vrátane čuchu a hmatu 
  • žiaci v skupinách nakreslia svoj vysnívaný hrad 

Zápis do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • plagáty, farbičky/farby

Krok 5: Výroba mince - výtvarná výchova

image
image

Návrh mince 

  • každý žiak v skupine navrhne dizajn mince na základe príbehu povesti
  • členovia skupiny hlasujú sa víťazný návrh 

Výroba mince 

  • výroba sadrového odtlačku víťazného dizajnu 

Zápis do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • výkresy, farby, farbičky 
  • sadra 

Krok 6: Príprava prezentácie a prezentácia

Príprava prezentácie 

  • žiaci v skupine si rozdelia úlohy pri prezentovaní svojej práce na projekte 
  • pripravia si potrebné pomôcky

Prezentácia práce na projekte

  • žiaci podľa vytvorenej osnovy prerozprávajú príbeh povesti, zhrnú informácie, ktoré našli počas svojho výskumu, predstavia svoju mincu a predvedú rozhovor s postavou zo svojej povesti, ktorý si pripravili 
  • odpovedajú na doplnkové otázky svojich spolužiakov 

Hodnotenie

  • skupiny sa navzájom hodnotia podľa zvolených hodnotiacich kritérií 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • hodnotiaci hárok

Krok 7: Záverečná reflexia

Vyplnenie formulárov na záverečnú reflexiu 

Čo som sa naučil/a pri práci na projekte?

Ako som sa cítil/a pri spolupráci v skupine?

Ako by som zhodnotil/a svoju prácu?

Ako by som zhodnotil/a prácu svojej skupiny?

Čo bolo pre mňa najťažšie/najzaujímavejšie?

Čo by som urobil/a inak? 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • formulár na záverečnú reflexiu 

Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.