Predstavenie projektu
Žiaci počas práce na tomto projekte skúmajú, ktoré informácie vo vybraných slovenských povestiach sú pravdivé, a teda zobrazujú historické osobnosti s reálnymi biografickými údajmi, a ktoré informácie sú výsledkom fantázie spisovateľa. Vďaka virtuálne realite sa prenesú na stredoveký hrad, vyrobia si vlastnú mincu a stanú sa tiež sprievodcami pre zahraničných turistov. Projekt prepája slovenský jazyk, dejepis, anglický jazyk a výtvarnú výchovu. Každý deň projektového týždňa je venovaný jednému predmetu, no môžeme ho odučiť aj ako súčasť bežného vyučovania.
Kľúčová otázka:
Ako rozhodnúť, koľko pravdy je v povestiach?
Záverečný produkt:
Rozhovor s postavou z prečítanej povesti
Edukačné ciele:
- Porozumieť podstate čítaného textu.
- Porovnať fikciu s realitou v literárnych dielach.
- Štylizovať jednoduché vety s rôznou modalitou a použiť interpunkčné znamienka.
- Nadobudnúť spôsobilosť pochopiť príčiny, priebeh a dôsledky historických udalostí.
- Získať schopnosti poznávať históriu na základe analýzy primeraných písomných, obrazových, hmotných a grafických prameňov.
- Vyjadriť myšlienky a informácie s rôznym cieľom a pre špecifické publikum.
- Budovať vzťah k slovenskému kultúrnemu dedičstvu.
Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Zuzana Samuhelová (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Projektový denník
- Pracovný list - znaky povesti
- Kartičky na otázky
- Doplnkové úlohy pre skupiny, ktoré prácu ukončia skôr
- Slepá mapa Slovenska
- Pexeso so slovnou zásobou
- Materiál na výrobu plagátov
- Počítač s pripojením na internet
- Slovníky
- Knižné zdroje, brožúry
- Výkresy, farby, farbičky
- Sadra
- Hodnotiaci hárok
- Formulár na záverečnú reflexiu
- Povesti
- Slovenské povesti z hradov a zámkov II – Pajštún – Jakubičková
- Z babičkinej truhlice: Tajomstvá slovenských hradov – Pastier Bebek (Krásna Hôrka) – Šingovská
- Z babičkinej truhlice: Tajomstvá slovenských hradov – Nebeské znamenie (Zvolenský hrad) – Šingovská
- Skamenený mních (hrad Hričov) – neznámy autor
- O studni na Bratislavskom hrade – Koči
- Žabia studňa (Bratislavský hrad) – Ďuríčková
- Požitavské povesti - Topoľčianska biela pani (Topoľčiansky zámok) – Melicher, Trubíni
Krok 1: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte
Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
Krok 2: Čítanie povestí, príprava interview - slovenský jazyk
Predstavenie čiastkových cieľov
- žiakom predstavíme ciele tejto časti projektu
- žiaci si v rámci skupín rozdelia úlohy a urobia zápis do projektového denníka
Práca s povesťou
- každá skupina dostane svoju slovenskú povesť, žiaci v nej hľadajú meno historickej osobnosti
- žiaci vyhľadávajú informácie na internete alebo vo vhodných knižných zdrojoch
- žiaci pripravujú otázky do rozhovoru s postavou zo svojej povesti a odpovede na ne
- žiaci vypracujú pracovný list o znakoch povesti
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- povesti
- pracovný list - znaky povesti
- kartičky na otázky
- doplnkové úlohy pre skupiny, ktoré prácu ukončia skôr
Krok 3: Hrady zámky a povesti - predstavenie zahraničným turistom - anglický jazyk
Hrady zámky a povesti - tvorba informačného plagátu pre zahraničných turistov
- každá skupina na veľkej slepej mape Slovenska vyznačí hrad zo svojej povesti
- žiaci pracujú s vhodnými zdrojmi - informačnými brožúrami, webovými stránkami hradu v angličtine a slovníkmi, vyhľadávajú informácie, ktoré spracujú do jednoduchého informačného plagátu o svojom hrade a povesti pre zahraničných turistov
- plagáty spestria slepú mapu a budú slúžiť ako podklad na záverečnú prezentáciu
- v prípade, že niektoré skupiny ukončia svoju prácu skôr, majú k dispozícii slovensko-anglické pexeso na opakovanie slovnej zásoby
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- slepá mapa Slovenska
- pexeso so slovnou zásobou
- materiál na výrobu plagátov
- počítač s pripojením na internet
- slovníky
- knižné zdroje, brožúry
Krok 4: Život na hrade - dejepis
Život na hrade - spolupráca s Dejepis budúcnosti
- žiaci absolvujú vďaka virtuálnej realite prechádzku po stredovekých hradoch
- do skúmania zapoja všetky svoje zmysly vrátane čuchu a hmatu
- žiaci v skupinách nakreslia svoj vysnívaný hrad
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- plagáty, farbičky/farby
Krok 5: Výroba mince - výtvarná výchova
Návrh mince
- každý žiak v skupine navrhne dizajn mince na základe príbehu povesti
- členovia skupiny hlasujú sa víťazný návrh
Výroba mince
- výroba sadrového odtlačku víťazného dizajnu
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- výkresy, farby, farbičky
- sadra
Krok 6: Príprava prezentácie a prezentácia
Príprava prezentácie
- žiaci v skupine si rozdelia úlohy pri prezentovaní svojej práce na projekte
- pripravia si potrebné pomôcky
Prezentácia práce na projekte
- žiaci podľa vytvorenej osnovy prerozprávajú príbeh povesti, zhrnú informácie, ktoré našli počas svojho výskumu, predstavia svoju mincu a predvedú rozhovor s postavou zo svojej povesti, ktorý si pripravili
- odpovedajú na doplnkové otázky svojich spolužiakov
Hodnotenie
- skupiny sa navzájom hodnotia podľa zvolených hodnotiacich kritérií
Materiály, pomôcky, zdroje:
- hodnotiaci hárok
Krok 7: Záverečná reflexia
Vyplnenie formulárov na záverečnú reflexiu
Čo som sa naučil/a pri práci na projekte?
Ako som sa cítil/a pri spolupráci v skupine?
Ako by som zhodnotil/a svoju prácu?
Ako by som zhodnotil/a prácu svojej skupiny?
Čo bolo pre mňa najťažšie/najzaujímavejšie?
Čo by som urobil/a inak?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- formulár na záverečnú reflexiu