Predstavenie projektu
Žiaci sa oboznámia s tým, ako sa určuje vek stromu. Na základe merania obvodov stromov na školskom dvore určia najstarší strom v areáli a vypočítajú jeho polomer a priemer.
Výstup žiakov:
Plán areálu školy so zakreslenou polohou 5 stromov, ich približným vekom, polomerom, priemerom a názvom druhu
Edukačné ciele:
-
Získať praktické skúsenosti pri určovaní obvodu kruhu a jeho priemeru a polomeru.
- Rozvíjať argumentačné schopnosti.
Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Michaela Lesajová (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Plán školského dvora (napr. z Google maps)
- Meradlo
- Metrová tyč (nepovinné)
- Kalkulačka
- Pracovný list – Ktorý je najstarší?
Krok 1: Úvod do témy
Úvod do témy
- so žiakmi hľadáme odpovede na otázky ako:
- Ako sa určuje vek stromov?
- Majú stromy každý rok rovnaký prírastok/hrúbku letokruhu?
- Od čoho to závisí?
Rozdelenie do skupín
- žiaci sa rozdelia do skupín, v ktorých budú pracovať
Krok 2: Vypracovanie pracovného listu
Vypracovanie pracovného listu - meranie a výpočty
- žiaci si vyberú strom a určia jeho názov
- odmerajú obvod kmeňa stromu vo výške 1 m nad zemou
- obvod vydelia číslom 2,5 (ak je strom listnatý) alebo 3,14 (ak je ihličnatý) - výsledné číslo je vek strom
- vypočítajú polomer a priemer stromu
- žiaci takto vypočítajú vek 5 stromov v areáli školy a určia najstarší strom
Zaznačenie polohy stromov
- žiaci zaznačia polohu meraných stromov do plánu školského dvora
Materiály, pomôcky, zdroje:
- plán školského dvora (napr. z Google maps)
- meradlo
- metrová tyč (nepovinné)
- kalkulačka
- pracovný list – Ktorý je najstarší?
Krok 3: Prezentácia výsledkov a hodnotenie
Prezentácia výsledkov
- skupiny prezentujú svoje mapy a výpočty
Hodnotenie a záverečná reflexia
- vyhodnotíme prácu skupín
- v krátkej záverečnej reflexii (písomnej alebo ústnej) kladieme žiakom otázky ako:
- Čo ste sa počas tejto aktivity dozvedeli?
- Čo pre vás bolo najzaujímavejšie/najťažšie?
- Ako sa vám pracovalo v skupine?