Ktorý je najstarší?

Predmety:

Matematika

Ročníky:

ZŠ 8. roč.

Trvanie:
2 vyučovacie hodiny

Téma / oblasť:
Kruh, kružnica

Ktorý strom na našom školskom dvore je najstarší? Ako ho vieme nájsť? Pomôže nám v tom matematika?


Predstavenie projektu

Žiaci sa oboznámia s tým, ako sa určuje vek stromu. Na základe merania obvodov stromov na školskom dvore určia najstarší strom v areáli a vypočítajú jeho polomer a priemer. 

Výstup žiakov:

Plán areálu školy so zakreslenou polohou 5 stromov, ich približným vekom, polomerom, priemerom a názvom druhu

Edukačné ciele: 

  1. Získať praktické skúsenosti pri určovaní obvodu kruhu a jeho priemeru a polomeru. 

  2. Rozvíjať argumentačné schopnosti. 

 

Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Michaela Lesajová (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Plán školského dvora (napr. z Google maps)
  2. Meradlo
  3. Metrová tyč (nepovinné)
  4. Kalkulačka
  5. Pracovný list – Ktorý je najstarší?
Upozornenie: Súbory nahraté používateľmi môžu obsahovať škodlivý softvér!

Pracovný list (Pracovný_list-e1ccf2686876.docx)


Krok 1: Úvod do témy

Úvod do témy 

  • so žiakmi hľadáme odpovede na otázky ako: 
    • Ako sa určuje vek stromov?
    • Majú stromy každý rok rovnaký prírastok/hrúbku letokruhu?
    • Od čoho to závisí?

Rozdelenie do skupín 

  • žiaci sa rozdelia do skupín, v ktorých budú pracovať

Krok 2: Vypracovanie pracovného listu

Vypracovanie pracovného listu - meranie a výpočty

  • žiaci si vyberú strom a určia jeho názov 
  • odmerajú obvod kmeňa stromu vo výške 1 m nad zemou
  • obvod vydelia číslom 2,5 (ak je strom listnatý) alebo 3,14 (ak je ihličnatý) - výsledné číslo je vek strom
  • vypočítajú polomer a priemer stromu 
  • žiaci takto vypočítajú vek 5 stromov v areáli školy a určia najstarší strom 

Zaznačenie polohy stromov 

  • žiaci zaznačia polohu meraných stromov do plánu školského dvora 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • plán školského dvora (napr. z Google maps)
  • meradlo
  • metrová tyč (nepovinné)
  • kalkulačka
  • pracovný list – Ktorý je najstarší?

Krok 3: Prezentácia výsledkov a hodnotenie

Prezentácia výsledkov

  • skupiny prezentujú svoje mapy a výpočty 

Hodnotenie a záverečná reflexia 

  • vyhodnotíme prácu skupín 
  • v krátkej záverečnej reflexii (písomnej alebo ústnej) kladieme žiakom otázky ako:
    • Čo ste sa počas tejto aktivity dozvedeli? 
    • Čo pre vás bolo najzaujímavejšie/najťažšie? 
    • Ako sa vám pracovalo v skupine? 

Zverejnené 10.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autori

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.