Ľadové tamagoči

Predmety:

Biológia
Dejepis
Fyzika
Geografia
Technika

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
2 vyučovacie hodiny

Téma / oblasť:
Technické materiály, Teplo

Aký materiál najdlhšie udrží pri živote kocku ľadu? Podarí sa nám zabezpečiť, aby sa neroztopila celých 20 minút?


Predstavenie projektu

Prostredníctvom tejto aktivity žiaci naplánujú a zrealizujú jednoduchý experiment, vďaka ktorému si v praxi overia vlastnosti technických materiálov. 

Výstup žiakov: 

Experiment a prezentácia jeho výsledkov

Edukačné ciele:

  1. Používať logické argumenty. 
  2. Rozvíjať tímovú spoluprácu. 
  3. Rozvíjať manuálne zručnosti. 
  4. Realizovať experiment a porovnať výsledky. 
  5. Rozvíjať zvedavosť a trpezlivosť. 
  6. Uvedomiť si význam ochrany potravín. 

 

Navrhli účastníci programu EduPOWER, Michal Figura, Andrea Šoporová Chochoľáková a Jana Šošovičková (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Kožušina
  2. Koženka
  3. Polystyrén
  4. Funkčné oblečenie 
  5. Slama
  6. Perie
  7. Bublinková fólia
  8. Drevená krabička
  9. Plastová krabička
  10. Alobal
  11. Piliny
  12. Molitan
  13. Papier
  14. Kartón 
  15. Ľadové kocky 
  16. Tablet/počítač/telefón s pripojením na internet 
  17. Stopky/hodinky 

Krok 1: Ľadovne

Rozdelenie žiakov do skupín 

Ľadovne na Slovensku a vo svete 

  • žiakom predstavíme niektoré ľadovne na Slovensku a vo svete
  • žiaci vyhľadávajú ďalšie informácie o ľadovniach
  • navzájom si nájdené informácie prezentujú

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • tablet/počítač/telefón s pripojením na internet 

Krok 2: Problémová otázka - oboznámenie sa s témou experimentu

Oboznámenie sa s témou experimentu 

  • teplota ruky je simuláciou leta - kocka ľadu sa začína topiť  

Položenie problémovej otázky 

  • žiakom položíme otázku, na ktorú budú prostredníctvom experimentu hľadať odpoveď - Aký materiál je najvhodnejší na udržanie kocky ľadu pri živote? 

Vytvorenie hypotézy 

  • žiakom predstavíme dostupný materiál 
  • každá skupina sformuluje hypotézu a vyberie si materiál, s ktorým bude pracovať počas experimentu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kožušina
  • koženka
  • polystyrén
  • funkčné oblečenie 
  • slama
  • perie
  • bublinková fólia
  • drevená krabička
  • plastová krabička
  • alobal
  • piliny
  • molitan
  • papier
  • kartón 
  • ľadové kocky 

Krok 3: Experiment

Návrh postupu 

  • každá skupina si naplánuje experiment na overenie svojej hypotézy 

Realizácia experimentu 

  • dĺžka trvania experimentu je 20 minút, všetky skupiny začínajú s rovnako veľkou kockou a v rovnaký čas
  • po 20 minútach sa kocka ľadu odváži, vyhráva skupina, ktorej kocka váži najviac 

Prezentácia a porovnanie výsledkov experimentu 

Vtip na záver - policajti a termoska 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • kocky ľadu
  • vybrané materiály
  • stopky/hodinky 

Krok 4: Hodnotenie a záverečná reflexia

Hodnotenie a záverečná reflexia

  • spoločne zhodnotíme prácu skupín 
  • žiaci vyhodnotia svoju vlastnú prácu a prínos aktivity 

Zverejnené 13.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autori

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.