Predstavenie projektu
Prostredníctvom tejto aktivity žiaci naplánujú a zrealizujú jednoduchý experiment, vďaka ktorému si v praxi overia vlastnosti technických materiálov.
Výstup žiakov:
Experiment a prezentácia jeho výsledkov
Edukačné ciele:
- Používať logické argumenty.
- Rozvíjať tímovú spoluprácu.
- Rozvíjať manuálne zručnosti.
- Realizovať experiment a porovnať výsledky.
- Rozvíjať zvedavosť a trpezlivosť.
- Uvedomiť si význam ochrany potravín.
Navrhli účastníci programu EduPOWER, Michal Figura, Andrea Šoporová Chochoľáková a Jana Šošovičková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Kožušina
- Koženka
- Polystyrén
- Funkčné oblečenie
- Slama
- Perie
- Bublinková fólia
- Drevená krabička
- Plastová krabička
- Alobal
- Piliny
- Molitan
- Papier
- Kartón
- Ľadové kocky
- Tablet/počítač/telefón s pripojením na internet
- Stopky/hodinky
Krok 1: Ľadovne
Rozdelenie žiakov do skupín
Ľadovne na Slovensku a vo svete
- žiakom predstavíme niektoré ľadovne na Slovensku a vo svete
- žiaci vyhľadávajú ďalšie informácie o ľadovniach
- navzájom si nájdené informácie prezentujú
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tablet/počítač/telefón s pripojením na internet
Krok 2: Problémová otázka - oboznámenie sa s témou experimentu
Oboznámenie sa s témou experimentu
- teplota ruky je simuláciou leta - kocka ľadu sa začína topiť
Položenie problémovej otázky
- žiakom položíme otázku, na ktorú budú prostredníctvom experimentu hľadať odpoveď - Aký materiál je najvhodnejší na udržanie kocky ľadu pri živote?
Vytvorenie hypotézy
- žiakom predstavíme dostupný materiál
- každá skupina sformuluje hypotézu a vyberie si materiál, s ktorým bude pracovať počas experimentu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kožušina
- koženka
- polystyrén
- funkčné oblečenie
- slama
- perie
- bublinková fólia
- drevená krabička
- plastová krabička
- alobal
- piliny
- molitan
- papier
- kartón
- ľadové kocky
Krok 3: Experiment
Návrh postupu
- každá skupina si naplánuje experiment na overenie svojej hypotézy
Realizácia experimentu
- dĺžka trvania experimentu je 20 minút, všetky skupiny začínajú s rovnako veľkou kockou a v rovnaký čas
- po 20 minútach sa kocka ľadu odváži, vyhráva skupina, ktorej kocka váži najviac
Prezentácia a porovnanie výsledkov experimentu
Vtip na záver - policajti a termoska
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kocky ľadu
- vybrané materiály
- stopky/hodinky
Krok 4: Hodnotenie a záverečná reflexia
Hodnotenie a záverečná reflexia
- spoločne zhodnotíme prácu skupín
- žiaci vyhodnotia svoju vlastnú prácu a prínos aktivity