Predstavenie projektu
V prvom týždni bude realizovaný dvojhodinový blok, počas ktorého bude žiakom projekt predstavený. Motivačným rozprávaním a následnou dramatizáciou spojenou s riešením problémových úloh upriamime pozornosť žiakov na smerovanie projektu. Využitím písanej formy brainstormingu zhodnotíme úroveň poznatkov žiakov o tejto téme, aby sme v prípade potreby mohli zaradiť podporné schodíky pre žiakov, ktorí ich potrebujú. Žiaci sa budú spolupodieľať na vytvorení plánu ďalších krokov a navrhnú potrebné pomôcky.
V druhom týždni bude realizovaný trojhodinový blog. Tento blog bude zameraný na zhromažďovanie informácií o vybraných liečivých rastlinách – skorocel kopijovitý, žihľava dvojdomá, materina dúška, repík lekársky, rebríček obyčajný, zádušník brečtanovitý, púpava lekárska, pľúcnik lekársky, podbeľ liečivý, sedmokráska obyčajná. Žiaci budú pracovať v dvojiciach s encyklopédiami aj internetom a časopisom Stromáčik. Žiaci budú zhromažďovať informácie
o vybranej liečivej rastline a zaznamenávať ich do pracovného listu. Po skončení práce si vzájomne odprezentujú zhromaždené informácie. Prezentácia zhromaždených informácií bude prvým hodnoteným výstupom žiakov.
V závere bloku vytvoríme kalendár zberu vybraných liečivých rastlín. Najskôr žiakom predstavíme kalendár výsadby zeleniny v záhrade (na ukážku), na ktorom si pomenujeme časti tabuľky. Žiaci budú pracovať v trojčlenných skupinách a pokúsia sa vyplniť údaje do tabuľky. Vytvorené tabuľky budú druhým hodnoteným výstupom. Následne si vytvoríme spoločný kalendár a zhodnotíme správnosť vypĺňania údajov v skupinách.
Vyplnené pracovné listy, encyklopédie, ako aj vytvorený kalendár zberu budú umiestnené na viditeľnom mieste spolu s kľúčovou otázkou a plánom krokov počas celého trvania projektu.
V treťom týždni bude realizovaný trojhodinový blok – vychádzka za účelom zberu liečivých bylín. Po zbere budeme rastliny lisovať vhodným spôsobom.
V štvrtom týždni budeme pracovať na zjednotení herbára po obsahovej aj vizuálnej stránke. Herbár vylisovaných rastlín aj s popisom a kalendár zberu liečivých bylín žiaci odprezentujú pred inou triedou. Po prezentácii si poslucháči vyplnia hlavolam, ktorý budú kontrolovať žiaci. Po skontrolovaní hlavolamu a poskytnutí spätnej väzby žiaci pripravia ochutnávku troch bylinkových čajov.
Kľúčová otázka:
Ako by sme sa liečili pred 500 rokmi?
Záverečný produkt:
Kalendár zberu liečivých bylín, herbár liečivých rastlín s popisom a ich prezentácia.
Edukačné ciele:
1. Identifikovať liečivé rastliny (repík lekársky, skorocel kopijovitý, materina dúška, žihľava dvojdomá) a pomenovať ich liečivé účinky.
2. Identifikovať kľúčové informácie v náučnom texte.
3. Orientovať sa v tabuľke.
4. Prejaviť záujem o ochranu prírody a aktívne podporovať udržateľný životný štýl.
5. Rozvíjať schopnosť spolupracovať v skupine.
Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Katarína Mašlejová (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Handra, ihla, niť, voda, hlina, sušené rastliny, tinktúra, čerstvé listy, sviečka, drevo
- Plagát s kľúčovou otázkou
- Pracovný list - informácie o liečivých rastlinách
- Doplnkové materiály - osemsmerovka, tajnička
- Kalendár výsadby zeleniny
- Atlas bylín, poznávacie kartičky
- Pomôcky na lisovanie
- Mobilný telefón, aplikácia Google LENS
- Materiál potrebný na výrobu herbára
- Zdravopedia, Herbariumprojekt
- Zabudnuté bylinky, overené recepty obľúbenej bylinkárky, A. Kopáčová
- Z mojej domácej lekárne, M. Treben
- Nové babkine bylinky, D. Dugas
- Liečivá sila divokých byliniek, D. Mozálová
- Herbár alebo od alchemilky po žindavu, J. Bednářová
- Stromáčik – environmentálny časopis
Krok 1: Oboznámenie sa s projektom
Oboznámenie sa s témou projektu
- úlohou troch vybraných žiakov bude znázorniť situáciu - krvácajúca rana na lýtku - poranenie v tŕní na prechádzke, tráviace ťažkosti a respiračné ochorenie (nádcha, kašeľ)
- ostatní žiaci hádajú, čo spolužiaci znázorňujú, a následne navrhnú, ako by spolužiakovi v danej situácii mohli pomôcť
- so žiakmi sa potom pomyselne prenesieme do minulosti - do doby, kedy nemáme moderné technológie, nemocnice, novodobých lekárov, ponúkneme žiakom iné pomôcky na záchranu - handru, ihlu, niť, vodu, hlinu, sušené rastliny, tinktúru, čerstvé listy, sviečku, drevo, ich úlohou je navrhnúť, ako by pomohli spolužiakom v rámci dostupných možností
Predstavenie kľúčovej otázky
- so žiakmi si môžeme pozrieť video Jedlé jarné buriny
Návrh krokov a prostriedkov na dosiahnutie cieľa projektu
- žiaci sa spolupodieľajú na vytvorení plánu ďalších krokov - riadený rozhovor
Chcem získať liečivé byliny, čo k tomu potrebujem?
Majú všetky rastliny rovnaké účinky?
Ako zistím názvy liečivých rastlín?
Kde nájdem tieto informácie?
Kde tieto byliny nájdem?
Nájdem ich aj teraz?
Poznáš niekoho, kto nevie o využívaní liečivých rastlín?
Ako by sme mu ich mohli predstaviť?
- jednotlivé kroky si napíšeme na plagát ku kľúčovej otázke, plagát budeme mať umiestnený na viditeľnom mieste počas celého trvania projektu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- handra, ihla, niť, voda, hlina, sušené rastliny, tinktúra, čerstvé listy, sviečka, drevo
- plagát s kľúčovou otázkou
Krok 2: Liečivé rastliny - získavanie informácií
Úvodný brainstorming/tvorba spoločnej pojmovej mapy - bylina
- cieľom je identifikovať niektoré liečivé rastliny a ich liečivé účinky, prieskum toho, čo žiaci už o téme vedia nám pomôže stupňovať náročnosť ďalších úloh v rámci projektu
Rozdelenie do skupín
Vyhľadávanie informácií
- žiaci v skupinách vyhľadávajú názvy liečivých rastlín v abecednom registri encyklopédií a pracujú tiež s časopisom Stromáčik a internetovými zdrojmi, sledujeme ich schopnosť orientovať sa v rôznych zdrojoch informácií a efektívne s nimi pracovať
- v náučnom texte identifikujú kľúčové informácie potrebné na dosiahnutie cieľa projektu, doplnia ich do pracovného listu (názov liečivej rastliny, popis rastliny, liečivé účinky, čas zberu, čo z rastliny sa zberá, produkty)
- pre žiakov, ktorí ukončia prácu skôr, máme pripravené doplnkové materiály - osemsmerovku, tajničku, testovací pracovný list
- po skončení práce si žiaci vzájomne odprezentujú zhromaždené informácie
Výroba kalendára zberu vybraných liečivých rastlín
- žiakom predstavíme kalendár výsadby zeleniny v záhrade (na ukážku), na ktorom si pomenujeme časti tabuľky
- žiaci v skupinách vyhľadávajú informácie potrebné na výrobu kalendára zberu vybraných liečivých rastlín
- porovnáme vyhotovené kalendáre a vytvoríme spoločný kalendár
Materiály, pomôcky, zdroje:
- knihy, encyklopédie
- počítač/tablet s pripojením na internet
- pracovný list
- doplnkové materiály - osemsmerovka, tajnička
- kalendár výsadby zeleniny
Krok 3: Zber liečivých rastlín
Príprava vychádzky
- so žiakmi naplánujeme vychádzku, počas ktorej budeme zbierať liečivé rastliny do herbára
Kam pôjdeme na zber?
Kedy pôjdeme?
Čo potrebujeme?
Ako budeme vedieť, či je to naozaj správna rastlina?
- pred vychádzkou si prezrieme fotografie bylín, ktoré očakávame, že nájdeme
- navrhneme spôsob, akým prenesieme nazbierané byliny a pripravíme pomôcky na lisovanie rastliny do herbára
- na vychádzku si vezmeme poznávacie kartičky bylín, ktoré budeme hľadať podľa kalendára zberu liečivých rastlín
Vychádzka na vybrané miesto
- počas vychádzky pracujeme s pomocným atlasom, poznávacími kartičkami, ale aj aplikáciou Google LENS
Lisovanie rastlín podľa dohodnutého postupu
Príprava odvaru žihľavy dvojdomej a výluhu materinej dúšky
- žiaci si naštudujú postup prípravy odvaru a výluhu
- spoločne odvar a výluh pripravíme v školskej kuchynke
Materiály, pomôcky, zdroje:
- atlas bylín, poznávacie kartičky
- pomôcky na lisovanie
- mobilný telefón
- aplikácia Google LENS
Krok 4: Výroba herbára
Výroba herbára
- z pracovných listov vyberieme tie, ktoré sa týkajú rastlín, ktoré sa nám podarilo vylisovať
- zviažeme ich spolu s listami s vylisovanými rastlinami
- navrhneme a vyrobíme obal herbára
Materiály, pomôcky, zdroje:
- materiál potrebný na výrobu herbára
Krok 5: Prezentácia
Príprava prezentácie pre inú triedu
- spoločne so žiakmi pripravíme scenár prezentácie pre inú triedu
- pripravíme si potrebné materiály,
- pripravíme si spôsoby, akými vyhodnotíme vedomosti publika po prezentácii a ako získame spätnú väzbu od publika
- žiaci si rozdelia úlohy
Prezentácia
- prezentácia a spätná väzba publika
Krok 6: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu
Záverečná reflexia
Čo som sa naučil/a pri práci na projekte?
Ako som sa cítil/a pri spolupráci v skupine?
Ako by som zhodnotil/a svoju prácu?
Ako by som zhodnotil/a prácu svojej skupiny?