Lieky prírody

Predmety:

Biológia
Matematika
Slovenský jazyk
Telesná výchova

Ročníky:

ZŠ 3. roč.

Trvanie:
12 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Liečivé rastliny, Náučný text

Spoznávanie liečivých rastlín môže byť atraktívnym dobrodružstvom. Jeho výsledkom bude spoločný triedny herbár, ochutnávka čajov aj prezentácia pre mladších spolužiakov.


Predstavenie projektu

V prvom týždni bude realizovaný dvojhodinový blok, počas ktorého bude žiakom projekt predstavený. Motivačným rozprávaním a následnou dramatizáciou spojenou s riešením problémových úloh upriamime pozornosť žiakov na smerovanie projektu. Využitím písanej formy brainstormingu zhodnotíme úroveň poznatkov žiakov o tejto téme, aby sme v prípade potreby mohli zaradiť podporné schodíky pre žiakov, ktorí ich potrebujú. Žiaci sa budú spolupodieľať na vytvorení plánu ďalších krokov a navrhnú potrebné pomôcky. 

V druhom týždni bude realizovaný trojhodinový blog. Tento blog bude zameraný na zhromažďovanie informácií o vybraných liečivých rastlinách – skorocel kopijovitý, žihľava dvojdomá, materina dúška, repík lekársky, rebríček obyčajný, zádušník brečtanovitý, púpava lekárska, pľúcnik lekársky, podbeľ liečivý, sedmokráska obyčajná. Žiaci budú pracovať v dvojiciach s encyklopédiami aj internetom a časopisom Stromáčik. Žiaci budú zhromažďovať informácie
o vybranej liečivej rastline a zaznamenávať ich do pracovného listu. Po skončení práce si vzájomne odprezentujú zhromaždené informácie. Prezentácia zhromaždených informácií bude prvým hodnoteným výstupom žiakov.
V závere bloku vytvoríme kalendár zberu vybraných liečivých rastlín. Najskôr žiakom predstavíme kalendár výsadby zeleniny v záhrade (na ukážku), na ktorom si pomenujeme časti tabuľky. Žiaci budú pracovať v trojčlenných skupinách a pokúsia sa vyplniť údaje do tabuľky. Vytvorené tabuľky budú druhým hodnoteným výstupom. Následne si vytvoríme spoločný kalendár a zhodnotíme správnosť vypĺňania údajov v skupinách.
Vyplnené pracovné listy, encyklopédie, ako aj vytvorený kalendár zberu budú umiestnené na viditeľnom mieste spolu s kľúčovou otázkou a plánom krokov počas celého trvania projektu.

V treťom týždni bude realizovaný trojhodinový blok – vychádzka za účelom zberu liečivých bylín. Po zbere budeme rastliny lisovať vhodným spôsobom.
V štvrtom týždni budeme pracovať na zjednotení herbára po obsahovej aj vizuálnej stránke. Herbár vylisovaných rastlín aj s popisom a kalendár zberu liečivých bylín žiaci odprezentujú pred inou triedou. Po prezentácii si poslucháči vyplnia hlavolam, ktorý budú kontrolovať žiaci. Po skontrolovaní hlavolamu a poskytnutí spätnej väzby žiaci pripravia ochutnávku troch bylinkových čajov.

Kľúčová otázka:
Ako by sme sa liečili pred 500 rokmi?

Záverečný produkt:
Kalendár zberu liečivých bylín, herbár liečivých rastlín s popisom a ich prezentácia. 

Edukačné ciele:
1. Identifikovať liečivé rastliny (repík lekársky, skorocel kopijovitý, materina dúška, žihľava dvojdomá) a pomenovať ich liečivé účinky.

2. Identifikovať kľúčové informácie v náučnom texte.

3. Orientovať sa v tabuľke.

4. Prejaviť záujem o ochranu prírody a aktívne podporovať udržateľný životný štýl.

5. Rozvíjať schopnosť spolupracovať v skupine. 

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Katarína Mašlejová (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Handra, ihla, niť, voda, hlina, sušené rastliny, tinktúra, čerstvé listy, sviečka, drevo
  2. Plagát s kľúčovou otázkou
  3. Pracovný list - informácie o liečivých rastlinách
  4. Doplnkové materiály - osemsmerovka, tajnička
  5. Kalendár výsadby zeleniny
  6. Atlas bylín, poznávacie kartičky
  7. Pomôcky na lisovanie
  8. Mobilný telefón, aplikácia Google LENS
  9. Materiál potrebný na výrobu herbára
  10. Zdravopedia, Herbariumprojekt
  11. Zabudnuté bylinky, overené recepty obľúbenej bylinkárky, A. Kopáčová
  12. Z mojej domácej lekárne, M. Treben
  13. Nové babkine bylinky, D. Dugas
  14. Liečivá sila divokých byliniek, D. Mozálová
  15. Herbár alebo od alchemilky po žindavu, J. Bednářová
  16. Stromáčik – environmentálny časopis

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Oboznámenie sa s témou projektu

  • úlohou troch vybraných žiakov bude znázorniť situáciu - krvácajúca rana na lýtku - poranenie v tŕní na prechádzke, tráviace ťažkosti a respiračné ochorenie (nádcha, kašeľ)
  • ostatní žiaci hádajú, čo spolužiaci znázorňujú, a následne navrhnú, ako by spolužiakovi v danej situácii mohli pomôcť
  • so žiakmi sa potom pomyselne prenesieme do minulosti - do doby, kedy nemáme moderné technológie, nemocnice, novodobých lekárov, ponúkneme žiakom iné pomôcky na záchranu - handru, ihlu, niť, vodu, hlinu, sušené rastliny, tinktúru, čerstvé listy, sviečku, drevo, ich úlohou je navrhnúť, ako by pomohli spolužiakom v rámci dostupných možností 

Predstavenie kľúčovej otázky 

Návrh krokov a prostriedkov na dosiahnutie cieľa projektu

  • žiaci sa spolupodieľajú na vytvorení plánu ďalších krokov - riadený rozhovor

Chcem získať liečivé byliny, čo k tomu potrebujem?

Majú všetky rastliny rovnaké účinky?

Ako zistím názvy liečivých rastlín?

Kde nájdem tieto informácie?

Kde tieto byliny nájdem?

Nájdem ich aj teraz?

Poznáš niekoho, kto nevie o využívaní liečivých rastlín? 

Ako by sme mu ich mohli predstaviť?

  • jednotlivé kroky si napíšeme na plagát ku kľúčovej otázke, plagát budeme mať umiestnený na viditeľnom mieste počas celého trvania projektu

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • handra, ihla, niť, voda, hlina, sušené rastliny, tinktúra, čerstvé listy, sviečka, drevo
  • plagát s kľúčovou otázkou

Krok 2: Liečivé rastliny - získavanie informácií

Úvodný brainstorming/tvorba spoločnej pojmovej mapy - bylina 

  • cieľom je identifikovať niektoré liečivé rastliny a ich liečivé účinky, prieskum toho, čo žiaci už o téme vedia nám pomôže stupňovať náročnosť ďalších úloh v rámci projektu 

Rozdelenie do skupín

Vyhľadávanie informácií 

  • žiaci v skupinách vyhľadávajú názvy liečivých rastlín v abecednom registri encyklopédií a pracujú tiež s časopisom Stromáčik a internetovými zdrojmi, sledujeme ich schopnosť orientovať sa v rôznych zdrojoch informácií a efektívne s nimi pracovať 
  • v náučnom texte identifikujú kľúčové informácie potrebné na dosiahnutie cieľa projektu, doplnia ich do pracovného listu (názov liečivej rastliny, popis rastliny, liečivé účinky, čas zberu, čo z rastliny sa zberá, produkty)
  • pre žiakov, ktorí ukončia prácu skôr, máme pripravené doplnkové materiály - osemsmerovku, tajničku, testovací pracovný list
  • po skončení práce si žiaci vzájomne odprezentujú zhromaždené informácie

Výroba kalendára zberu vybraných liečivých rastlín

  • žiakom predstavíme kalendár výsadby zeleniny v záhrade (na ukážku), na ktorom si pomenujeme časti tabuľky
  • žiaci v skupinách vyhľadávajú informácie potrebné na výrobu kalendára zberu vybraných liečivých rastlín
  • porovnáme vyhotovené kalendáre a vytvoríme spoločný kalendár

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • knihy, encyklopédie
  • počítač/tablet s pripojením na internet
  • pracovný list
  • doplnkové materiály - osemsmerovka, tajnička
  • kalendár výsadby zeleniny 

Krok 3: Zber liečivých rastlín

Príprava vychádzky 

  • so žiakmi naplánujeme vychádzku, počas ktorej budeme zbierať liečivé rastliny do herbára 

Kam pôjdeme na zber?

Kedy pôjdeme?

Čo potrebujeme?

Ako budeme vedieť, či je to naozaj správna rastlina?

  • pred vychádzkou si prezrieme fotografie bylín, ktoré očakávame, že nájdeme
  • navrhneme spôsob, akým prenesieme nazbierané byliny a pripravíme pomôcky na lisovanie rastliny do herbára
  • na vychádzku si vezmeme poznávacie kartičky bylín, ktoré budeme hľadať podľa kalendára zberu liečivých rastlín

Vychádzka na vybrané miesto

  • počas vychádzky pracujeme s pomocným atlasom, poznávacími kartičkami, ale aj aplikáciou Google LENS

Lisovanie rastlín podľa dohodnutého postupu

Príprava odvaru žihľavy dvojdomej a výluhu materinej dúšky

  • žiaci si naštudujú postup prípravy odvaru a výluhu
  • spoločne odvar a výluh pripravíme v školskej kuchynke 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • atlas bylín, poznávacie kartičky
  • pomôcky na lisovanie 
  • mobilný telefón
  • aplikácia Google LENS

Krok 4: Výroba herbára

Výroba herbára 

  • z pracovných listov vyberieme tie, ktoré sa týkajú rastlín, ktoré sa nám podarilo vylisovať
  • zviažeme ich spolu s listami s vylisovanými rastlinami 
  • navrhneme a vyrobíme obal herbára 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • materiál potrebný na výrobu herbára 

Krok 5: Prezentácia

Príprava prezentácie pre inú triedu

  • spoločne so žiakmi pripravíme scenár prezentácie pre inú triedu 
  • pripravíme si potrebné materiály, 
  • pripravíme si spôsoby, akými vyhodnotíme vedomosti publika po prezentácii a ako získame spätnú väzbu od publika
  • žiaci si rozdelia úlohy

Prezentácia

  • prezentácia a spätná väzba publika

Krok 6: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu

Záverečná reflexia

Čo som sa naučil/a pri práci na projekte?

Ako som sa cítil/a pri spolupráci v skupine?

Ako by som zhodnotil/a svoju prácu?

Ako by som zhodnotil/a prácu svojej skupiny?


Zverejnené 2.9.2025 | Posledná zmena 2.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.