Malí sprievodcovia

Predmety:

Informatika
Geografia
Slovenský jazyk

Ročníky:

ZŠ 4. roč.

Trvanie:
7 vyučovacích hodín + návšteva Bratislavy

Téma / oblasť:
Bratislava, hlavné mesto Slovenskej republiky

Spoločne navštívime Bratislavu - tento raz však úplne inak. Sprevádzať nás budú žiaci, ktorí nám predstavia jej najznámejšie pamiatky.


Predstavenie projektu

V rámci projektového vyučovania s názvom Malí sprievodcovia sa žiaci venujú téme Bratislavy. Cieľom je identifikovať jej polohu, historické pamiatky a vytvoriť príručku, ktorá by mohla slúžiť ako sprievodca počas spoločnej návštevy vybraných pamiatok. Jej súčasťou bude aj turistická mapka, fotografie navštívených miest, rôzne informačné letáky, pohľadnice, ktoré z navštívených miest donesú. 

Kľúčová otázka: 

Kam vziať turistu v Bratislave ?

Záverečný produkt: 

Turistická príručka s mapkou vo forme prezentácie, do ktorej jednotlivé skupiny vkladajú informácie o historických miestach v Bratislave, ktoré navštívili. 

Edukačné ciele: 

  1. Vytvoriť záujem o historické pamiatky mesta Bratislava.
  2. Posilňovať zručnosti získavať, spracovávať a sprostredkúvať informácie. 
  3. Rozvíjať prezentačné zručnosti. 

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Kartičky na úvodné rozdelenie do skupín
  2. Počítač s pripojením na internet
  3. Materiál na výrobu sprievodcu/tlačiareň 
  4. Mapa Bratislavy vo vhodnom formáte 
  5. Pohľadnice, vstupenky, brožúry, letáky, ktoré si žiaci prinášajú z navštívených miest 
  6. Prezentačná technika
  7. Formulár na spätnú väzbu

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky

Rozdelenie do skupín

  • žiakom rozdáme kartičky s obrázkami miest a pamiatok Bratislavy 
  • každý žiak hľadá spolužiakov, ktorých obrázky patria k tomu jeho (napr. múzeá, sochy, kostoly...), spolu vytvoria skupinu 

Definovanie podmienok úspešnej spolupráce 

  • spolu so žiakmi hovoríme o dôležitosti spolupráce v skupine, vyzveme ich, aby sformulovali pravidlá úspešnej spolupráce najprv v skupinách, potom si ich zhrnieme do spoločných triednych pravidiel 

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • kartičky na úvodné rozdelenie do skupín

Krok 2: Pamiatky Bratislavy

Pamiatky, ktoré už poznáme 

  • skupiny spisujú kultúrne a historické pamiatky, ktoré už poznajú
  • pomôžeme im vytvoriť zdieľanú tabuľku, do ktorej ich zapíšu 

Vyhľadávanie nových pamiatok 

  • úlohou každej skupiny je na internete nájsť ďalšie tri pamiatky, ktoré v prvom kroku nespomenuli

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet 

Krok 3: Vyhľadávanie informácií o vybraných pamiatkach

Výber pamiatok

  • spoločne sa dohodneme, ktoré pamiatky zaradíme do triedneho sprievodcu
  • skupiny si rozdelia vybrané pamiatky

Oboznámenie sa s rôznymi typmi informačných materiálov a sprievodcov

  • žiaci si prezrú rôzne typy informačných materiálov a sprievodcov a v rozhovore identifikujeme kľúčové prvky
  • žiakov vyzveme, aby navrhli, aké informácie chcú zaradiť do svojho sprievodcu 

Doplnenie zdieľanej tabuľky

  • do tabuľky doplníme kategórie podľa vybraných informácií
  • každá skupina vyhľadáva potrebné informácie a vpisuje ich do tabuľky

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet 
  • rôzne typy informačných a propagačných materiálov a sprievodcov

Krok 4: Tvorba sprievodcu

Tvorba sprievodcu vo vybranej forme 

  • spolu so žiakmi vyberieme najvhodnejšiu formu spracovania informácií - ručne písaný sprievodca s nalepenými alebo nakreslenými obrázkami, digitálny sprievodca (PowerPoint, Canva, ...)
  • spoločne navrhneme ďalšie potrebné kroky, na základe ktorých si skupiny rozdelia prácu na finálnej verzii svojho sprievodcu - hľadanie obrázkov, písanie textu, návrh prvej strany, ...
  • skupiny pracujú na svojich úlohách 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet 
  • materiál na výrobu sprievodcu/tlačiareň 

Krok 5: Tvorba mapy

Tvorba mapy 

  • vybrané pamiatky zaznačíme na mape Bratislavy
  • žiaci k mape doplnia legendu 
  • mapu zaradíme do sprievodcu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • mapa Bratislavy vo vhodnom formáte 

Krok 6: Príprava návštevy Bratislavy

Výber pamiatok 

  • spolu so žiakmi navrhneme, ktoré pamiatky chcú navštíviť počas svojej návštevy Bratislavy 
  • pripravíme finančný rozpočet potrebný na ich návštevu
  • pripravíme plán cesty 
  • žiaci si rozdelia úlohy, ktoré budú počas svojej návštevy plniť 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet 

Krok 7: Návšteva Bratislavy

Návšteva Bratislavy 

  • žiaci počas návštevy plnia svoje úlohy - žiakom iných tried/rodičom predstavia pamiatky, ktoré spoločne navštevujeme 
  • počas návštevy pamiatok žiaci pripravujú fotodokumentáciu na doplnenie svojho sprievodcu 

Krok 8: Doplnenie sprievodcu - individuálna práca

Doplnenie sprievodcu - individuálna práca 

  • po návšteve Bratislavy každý žiak napíše krátku správu, článok, v ktorom zhrnie svoje zážitky
  • texty doplníme do sprievodcu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet 

Krok 9: Prezentácia projektu a záverečná reflexia

Prezentácia sprievodcu v škole 

  • žiaci môžu sprievodcu, ktorého doplnili o informácie z návštevy Bratislavy, odprezentovať triedam, ktoré sa výletu nezúčastnili 

Záverečná reflexia 

  • žiaci vyplnia formulár na spätnú väzbu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • prezentačná technika
  • formulár na spätnú väzbu 

Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.