Predstavenie projektu
V rámci projektového vyučovania s názvom Malí sprievodcovia sa žiaci venujú téme Bratislavy. Cieľom je identifikovať jej polohu, historické pamiatky a vytvoriť príručku, ktorá by mohla slúžiť ako sprievodca počas spoločnej návštevy vybraných pamiatok. Jej súčasťou bude aj turistická mapka, fotografie navštívených miest, rôzne informačné letáky, pohľadnice, ktoré z navštívených miest donesú.
Kľúčová otázka:
Kam vziať turistu v Bratislave ?
Záverečný produkt:
Turistická príručka s mapkou vo forme prezentácie, do ktorej jednotlivé skupiny vkladajú informácie o historických miestach v Bratislave, ktoré navštívili.
Edukačné ciele:
- Vytvoriť záujem o historické pamiatky mesta Bratislava.
- Posilňovať zručnosti získavať, spracovávať a sprostredkúvať informácie.
- Rozvíjať prezentačné zručnosti.
Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Kartičky na úvodné rozdelenie do skupín
- Počítač s pripojením na internet
- Materiál na výrobu sprievodcu/tlačiareň
- Mapa Bratislavy vo vhodnom formáte
- Pohľadnice, vstupenky, brožúry, letáky, ktoré si žiaci prinášajú z navštívených miest
- Prezentačná technika
- Formulár na spätnú väzbu
Krok 1: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky
Rozdelenie do skupín
- žiakom rozdáme kartičky s obrázkami miest a pamiatok Bratislavy
- každý žiak hľadá spolužiakov, ktorých obrázky patria k tomu jeho (napr. múzeá, sochy, kostoly...), spolu vytvoria skupinu
Definovanie podmienok úspešnej spolupráce
- spolu so žiakmi hovoríme o dôležitosti spolupráce v skupine, vyzveme ich, aby sformulovali pravidlá úspešnej spolupráce najprv v skupinách, potom si ich zhrnieme do spoločných triednych pravidiel
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kartičky na úvodné rozdelenie do skupín
Krok 2: Pamiatky Bratislavy
Pamiatky, ktoré už poznáme
- skupiny spisujú kultúrne a historické pamiatky, ktoré už poznajú
- pomôžeme im vytvoriť zdieľanú tabuľku, do ktorej ich zapíšu
Vyhľadávanie nových pamiatok
- úlohou každej skupiny je na internete nájsť ďalšie tri pamiatky, ktoré v prvom kroku nespomenuli
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
Krok 3: Vyhľadávanie informácií o vybraných pamiatkach
Výber pamiatok
- spoločne sa dohodneme, ktoré pamiatky zaradíme do triedneho sprievodcu
- skupiny si rozdelia vybrané pamiatky
Oboznámenie sa s rôznymi typmi informačných materiálov a sprievodcov
- žiaci si prezrú rôzne typy informačných materiálov a sprievodcov a v rozhovore identifikujeme kľúčové prvky
- žiakov vyzveme, aby navrhli, aké informácie chcú zaradiť do svojho sprievodcu
Doplnenie zdieľanej tabuľky
- do tabuľky doplníme kategórie podľa vybraných informácií
- každá skupina vyhľadáva potrebné informácie a vpisuje ich do tabuľky
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- rôzne typy informačných a propagačných materiálov a sprievodcov
Krok 4: Tvorba sprievodcu
Tvorba sprievodcu vo vybranej forme
- spolu so žiakmi vyberieme najvhodnejšiu formu spracovania informácií - ručne písaný sprievodca s nalepenými alebo nakreslenými obrázkami, digitálny sprievodca (PowerPoint, Canva, ...)
- spoločne navrhneme ďalšie potrebné kroky, na základe ktorých si skupiny rozdelia prácu na finálnej verzii svojho sprievodcu - hľadanie obrázkov, písanie textu, návrh prvej strany, ...
- skupiny pracujú na svojich úlohách
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- materiál na výrobu sprievodcu/tlačiareň
Krok 5: Tvorba mapy
Tvorba mapy
- vybrané pamiatky zaznačíme na mape Bratislavy
- žiaci k mape doplnia legendu
- mapu zaradíme do sprievodcu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- mapa Bratislavy vo vhodnom formáte
Krok 6: Príprava návštevy Bratislavy
Výber pamiatok
- spolu so žiakmi navrhneme, ktoré pamiatky chcú navštíviť počas svojej návštevy Bratislavy
- pripravíme finančný rozpočet potrebný na ich návštevu
- pripravíme plán cesty
- žiaci si rozdelia úlohy, ktoré budú počas svojej návštevy plniť
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
Krok 7: Návšteva Bratislavy
Návšteva Bratislavy
- žiaci počas návštevy plnia svoje úlohy - žiakom iných tried/rodičom predstavia pamiatky, ktoré spoločne navštevujeme
- počas návštevy pamiatok žiaci pripravujú fotodokumentáciu na doplnenie svojho sprievodcu
Krok 8: Doplnenie sprievodcu - individuálna práca
Doplnenie sprievodcu - individuálna práca
- po návšteve Bratislavy každý žiak napíše krátku správu, článok, v ktorom zhrnie svoje zážitky
- texty doplníme do sprievodcu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
Krok 9: Prezentácia projektu a záverečná reflexia
Prezentácia sprievodcu v škole
- žiaci môžu sprievodcu, ktorého doplnili o informácie z návštevy Bratislavy, odprezentovať triedam, ktoré sa výletu nezúčastnili
Záverečná reflexia
- žiaci vyplnia formulár na spätnú väzbu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- prezentačná technika
- formulár na spätnú väzbu