Predstavenie projektu
Tento projekt vnesie do hodín matematiky pohyb, pobyt na čerstvom vzduchu, tvorivosť aj trochu objavovania. Žiaci sa vydajú na „pátraciu misiu“ po školskom areáli, ktorej cieľom je nájsť objekty v tvare kvádrov a kociek. Pomocou mobilov si ich odfotia, využijú rôzne meracie nástroje na zistenie ich rozmerov a následne vypočítajú ich povrch a objem. Tu sa však ich úloha ani zďaleka nekončí. Žiaci sa naučia pracovať s aplikáciou MathCityMaps (MCM), vďaka ktorej dokážu pripraviť prechádzku s matematickými úlohami nielen pre svojich spolužiakov, ale aj pre širokú verejnosť.
Projekt hravou formou prepája reálny svet s matematikou a podporuje tímovú prácu, logické myslenie aj radosť z učenia.
Kľúčová otázka:
Ako môžeme prepojiť naše vedomosti o objeme a povrchu kociek a kvádrov s reálnymi objektami v školskom areáli?
Edukačné ciele:
-
Používať prirodzené a racionálne čísla, operácie s číslami a ich vlastnosti v matematickom modelovaní problémov.
-
Využívať metrické vlastnosti geometrických útvarov na riešenie geometrických aj praktických úloh .
-
Konceptualizovať a zovšeobecňovať matematické situácie a skúsenosti z ich riešenia.
-
Používať rozličné meracie nástroje na meranie útvarov.
-
Rozvíjať schopnosť tímovej práce.
-
Rozvíjať digitálne zručnosti.
Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
-
Harmonogram pre prácu v skupine
-
Skupinový denník
-
Mobilný telefón (na fotenie objektov)
-
Počítač s pripojením na internet na vloženie úlohy do MCM
-
Pracovný list - premena jednotiek dĺžky, obsahu a objemu
-
Test na overenie vedomostí z premien jednotiek obsahu a objemu
-
Vzorové riešenie úlohy (s použitím desatinných čísel) na výpočet objemu a povrchu kocky a kvádra
-
Informačná tabuľka objektu, ktorá bude obsahovať: názov objektu, fotografiu, umiestnenie v školskom areáli/v interiéri školy, náčrt a rozmery objektu (dĺžka, šírka, výška) zistené meraním, vypočítaný objem a povrch
-
Videotutoriál pre prácu s aplikáciou MCM – MCM - návody, Predstavenie MCM
-
Šablóna na vytvorenú úlohu (rôzne formy výsledku, minimálne 2 nápovedy, autorské riešenie)
-
Formulár na sebahodnotenie
-
Formulár na hodnotenie projektu
Krok 1: Kocka a kváder - upevnenie vedomostí, vzorce na výpočet objemu a povrchu kocky a kvádra, pravidlá merania dĺžky telesa
Diskusia: „Kde všade okolo nás sú objekty v tvare kocky a kvádra?“
- žiaci identifikujú objekty vo svojom bezprostrednom okolí, v priestoroch školy a areáli školy, ktoré majú tvar kocky a kvádra
Pracovný list - premeny jednotiek dĺžky, obsahu, objemu
- žiaci si upevnia vedomosti z premien jednotiek dĺžky, obsahu a objemu
Základné pojmy – povrch a objem kvádra a kocky; hrana; dĺžka, šírka a výška telesa
Vzorce na výpočet objemu a povrchu kocky a kvádra
- spoločne vytvoríme vzorové riešenie úlohy (s použitím desatinných čísel) na výpočet objemu a povrchu kocky a kvádra
Pravidlá merania dĺžky telesa
Materiály, pomôcky, zdroje:
- pracovný list - premeny jednotiek dĺžky, obsahu, objemu
- test (hodnotený individuálne)
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte
Rozdelenie do skupín, zadelenie práce členom skupiny
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
Materiály, pomôcky, zdroje:
- harmonogram pre prácu v skupine
- skupinový denník
Krok 3: Meranie vybraných objektov v okolí
Identifikácia objektov v tvare kocky alebo kvádra v interiéri školy/v školskom areáli
- žiaci v skupinách hľadajú objekty v tvare kocky alebo kvádra - stoly, lavičky, kvetináče,odpadkové koše, stĺpy....
- skupiny si odfotia požadovaný počet objektov
Meranie a zápis údajov do šablóny informačnej tabuľky objektu
- žiaci zisťujú požadované metrické údaje a zapisujú ich do šablóny informačnej tabuľky objektu (skupinová práca)
Materiály, pomôcky, zdroje:
- meradlá dĺžky
- kalkulačka
- mobil s fotoaparátom
- písacie potreby
- informačná tabuľka objektu
- harmonogram práce v skupine
- skupinový denník
Krok 4: Výpočet povrchu a objemu - návrh matematickej úlohy
Výpočet povrchu a objemu
- každý člen tímu urobí 1 výpočet na objem a 1 výpočet na povrch objektu z exteriéru/interiéru školy (individuálna práca)
- žiaci si porovnajú výsledky v rámci skupiny, resp. medzi skupinami, ak si skupiny vybrali zhodné objekty
Návrh matematickej úlohy
- skupiny navrhnú zadania úloh o objeme a povrchu, ktoré súvisia s identifikovanými reálnymi objektami zo školského areálu/interiéru školy
- skupiny zdieľajú svoje návrhy
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kalkulačka
Krok 5: Priebežné hodnotenie a reflexia
Reflexia a hodnotenie doterajšej práce
- spoločne zhodnotíme doterajšiu prácu na projekte, prácu žiakov v skupinách, kontrola skupinového denníka (Čo bolo pre žiakov najťažšie? Ktorá časť im išla najlepšie?)
- vyhodnotíme rôzne metódy merania a výpočtov a príčiny prípadných rôznych výsledkov vo výpočtoch pri zhodných objektoch medzi skupinam
Krok 6: Práca s webovým portálom a aplikáciou na tvorbu matematickej prechádzky
Oboznámenie sa s webovým portálom a aplikáciou na tvorbu matematickej prechádzky
- žiaci sa oboznámia s prácou na portáli a v aplikácii MCM a podmienkami pre tvorbu a zverejnenie úloh na portáli
- žiaci preskúmajú rôzne typy úloh vytvorených v prostredí MCM
Materiály, pomôcky, zdroje:
- videotutoriály - MCM - návody, Predstavenie MCM
- šablóny na rôzne typy úloh
- počítač s pripojením na internet
Krok 7: Tvorba úloh do matematickej prechádzky
Tvorba úloh do matematickej prechádzky v exteriéri školy
- každá skupina vytvorí matematickú prechádzku so 4 úlohami v exteriéri školy (1 žiak = 1 úloha)
Testovanie správnosti a funkčnosti úloh na portáli MCM
Materiály, pomôcky, zdroje:
- videotutoriál - MCM - návody, Predstavenie MCM
- šablóny na rôzne typy úloh
- počítač s pripojením na internet
Krok 8: Zverejnenie matematickej prechádzky na portáli MCM
Zverejnenie matematickej prechádzky na portáli MCM
- skupiny zverejnia svoje prechádzky na portáli MCM
- žiaci si navzájom zrealizujú svoje matematické prechádzky
- odkazy na matematické prechádzky sú zverejnené na webstránke školy a na portáli MCM
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tablet alebo mobil s pripojením na internet
Krok 9: Reflexia žiakov a hodnotenie projektu
Vyplnenie obrázkového sebahodnotenia a hodnotenia projektu
- žiaci vypĺňajú formulár na sebahodnotenie a hodnotenie projektu
Vyhodnotenie práce skupiny
- spoločne vyhodnotíme skupinové denníky
Spoločná diskusia
Materiály, pomôcky, zdroje:
- formulár na sebahodnotenie
- formulár na hodnotenie projektu