Matematická prechádzka - po stopách kociek a kvádrov

Predmety:

Matematika

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
8 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Povrch a objem kvádra a kocky

Vydajte sa na objaviteľskú matematickú výpravu. Preskúmajte školský areál, nájdite objekty v tvare kociek a kvádrov, zmerajte ich, vypočítajte objem a povrch a podeľte sa o vytvorené úlohy prostredníctvom matematickej prechádzky na portáli MathCityMap.


Predstavenie projektu

Tento projekt vnesie do hodín matematiky pohyb, pobyt na čerstvom vzduchu, tvorivosť aj trochu objavovania. Žiaci sa vydajú na „pátraciu misiu“ po školskom areáli, ktorej cieľom je nájsť objekty v tvare kvádrov a kociek. Pomocou mobilov si ich odfotia, využijú rôzne meracie nástroje na zistenie ich rozmerov a následne vypočítajú ich povrch a objem. Tu sa však ich úloha ani zďaleka nekončí. Žiaci sa naučia pracovať s aplikáciou MathCityMaps (MCM), vďaka ktorej dokážu pripraviť prechádzku s matematickými úlohami nielen pre svojich spolužiakov, ale aj pre širokú verejnosť.  

Projekt hravou formou prepája reálny svet s matematikou a podporuje tímovú prácu, logické myslenie aj radosť z učenia. 

Kľúčová otázka: 

Ako môžeme prepojiť naše vedomosti o objeme a povrchu kociek a kvádrov s reálnymi objektami v školskom areáli?

Edukačné ciele: 

  1. Používať prirodzené a racionálne čísla, operácie s číslami a ich vlastnosti v matematickom modelovaní problémov.

  2. Využívať metrické vlastnosti geometrických útvarov na riešenie geometrických aj praktických úloh .

  3. Konceptualizovať a zovšeobecňovať matematické situácie a skúsenosti z ich riešenia.

  4. Používať rozličné meracie nástroje na meranie útvarov.

  5. Rozvíjať schopnosť tímovej práce. 

  6. Rozvíjať digitálne zručnosti.

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Harmonogram pre prácu v skupine

  2. Skupinový denník

  3. Mobilný telefón (na fotenie objektov)

  4. Počítač s pripojením na internet na vloženie úlohy do MCM

  5. Pracovný list - premena jednotiek dĺžky, obsahu a objemu

  6. Test na overenie vedomostí z premien jednotiek obsahu a objemu

  7. Vzorové riešenie úlohy (s použitím desatinných čísel) na výpočet objemu a povrchu kocky  a kvádra

  8. Informačná tabuľka objektu, ktorá bude obsahovať: názov objektu, fotografiu, umiestnenie v školskom areáli/v interiéri školy, náčrt a rozmery objektu (dĺžka, šírka, výška) zistené meraním, vypočítaný objem a povrch

  9. Videotutoriál pre prácu s aplikáciou MCM – MCM - návody, Predstavenie MCM

  10. Šablóna na vytvorenú úlohu (rôzne formy výsledku, minimálne 2 nápovedy, autorské riešenie)

  11. Formulár na sebahodnotenie

  12. Formulár na hodnotenie projektu


Krok 1: Kocka a kváder - upevnenie vedomostí, vzorce na výpočet objemu a povrchu kocky a kvádra, pravidlá merania dĺžky telesa

image

Diskusia: „Kde všade okolo nás sú objekty v tvare kocky a kvádra?“ 

  • žiaci identifikujú objekty vo svojom bezprostrednom okolí, v priestoroch školy a areáli školy, ktoré majú tvar kocky a kvádra

Pracovný list - premeny jednotiek dĺžky, obsahu, objemu 

  • žiaci si upevnia vedomosti z premien jednotiek dĺžky, obsahu a objemu

Základné pojmy – povrch a objem kvádra a kocky; hrana; dĺžka, šírka a výška telesa

Vzorce na výpočet objemu a povrchu kocky a kvádra

  • spoločne vytvoríme vzorové riešenie úlohy (s použitím desatinných čísel) na výpočet objemu a povrchu kocky a kvádra

Pravidlá merania dĺžky telesa

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • pracovný list - premeny jednotiek dĺžky, obsahu, objemu
  • test (hodnotený individuálne)

Krok 2: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte

Rozdelenie do skupín, zadelenie práce členom skupiny 

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • harmonogram pre prácu v skupine
  • skupinový denník

Krok 3: Meranie vybraných objektov v okolí

image

Identifikácia objektov v tvare kocky alebo kvádra v interiéri školy/v školskom areáli

  • žiaci v skupinách hľadajú objekty v tvare kocky alebo kvádra - stoly, lavičky, kvetináče,odpadkové koše, stĺpy....
  • skupiny si odfotia požadovaný počet objektov 

Meranie a zápis údajov do šablóny informačnej tabuľky objektu

  • žiaci zisťujú požadované metrické údaje a zapisujú ich do šablóny informačnej tabuľky objektu (skupinová práca)

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • meradlá dĺžky
  • kalkulačka
  • mobil s fotoaparátom
  • písacie potreby
  • informačná tabuľka objektu
  • harmonogram práce v skupine
  • skupinový denník

Krok 4: Výpočet povrchu a objemu - návrh matematickej úlohy

image

Výpočet povrchu a objemu 

  • každý člen tímu urobí 1 výpočet na objem a 1 výpočet na povrch objektu z exteriéru/interiéru školy (individuálna práca)
  • žiaci si porovnajú výsledky v rámci skupiny, resp. medzi skupinami, ak si skupiny vybrali zhodné objekty 

Návrh matematickej úlohy

  • skupiny navrhnú zadania úloh o objeme a povrchu, ktoré súvisia s identifikovanými reálnymi objektami zo školského areálu/interiéru školy 
  • skupiny zdieľajú svoje návrhy 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kalkulačka

Krok 5: Priebežné hodnotenie a reflexia

image

Reflexia a hodnotenie doterajšej práce 

  • spoločne zhodnotíme doterajšiu prácu na projekte, prácu žiakov v skupinách, kontrola skupinového denníka (Čo bolo pre žiakov najťažšie? Ktorá časť im išla najlepšie?)
  • vyhodnotíme rôzne metódy merania a výpočtov a príčiny prípadných rôznych výsledkov vo výpočtoch pri zhodných objektoch medzi skupinam

Krok 6: Práca s webovým portálom a aplikáciou na tvorbu matematickej prechádzky

image

Oboznámenie sa s webovým portálom a aplikáciou na tvorbu matematickej prechádzky 

  • žiaci sa oboznámia s prácou na portáli a v aplikácii MCM a podmienkami pre tvorbu a zverejnenie úloh na portáli
  • žiaci preskúmajú rôzne typy úloh vytvorených v prostredí MCM 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 


Krok 7: Tvorba úloh do matematickej prechádzky

image

Tvorba úloh do matematickej prechádzky v exteriéri školy

  • každá skupina vytvorí matematickú prechádzku so 4 úlohami v exteriéri školy (1 žiak = 1 úloha)

Testovanie správnosti a funkčnosti úloh na portáli MCM

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 


Krok 8: Zverejnenie matematickej prechádzky na portáli MCM

image
image
image

Zverejnenie matematickej prechádzky na portáli MCM

  • skupiny zverejnia svoje prechádzky na portáli MCM
  • žiaci si navzájom zrealizujú svoje matematické prechádzky
  • odkazy na matematické prechádzky sú zverejnené na webstránke školy a na portáli MCM

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • tablet alebo mobil s pripojením na internet

Krok 9: Reflexia žiakov a hodnotenie projektu

image

Vyplnenie obrázkového sebahodnotenia a hodnotenia projektu

  • žiaci vypĺňajú formulár na sebahodnotenie a hodnotenie projektu

Vyhodnotenie práce skupiny

  • spoločne vyhodnotíme skupinové denníky 

Spoločná diskusia 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • formulár na sebahodnotenie 
  • formulár na hodnotenie projektu

Zverejnené 2.9.2025 | Posledná zmena 2.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.