Menej je viac - antibiotická rezistencia a naše budúce zdravie

Predmety:

Biológia

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
10 vyučovacích hodín + workshop pre rodičov

Téma / oblasť:
Človek a jeho telo

Cieľom projektu je nielen naučiť sa niečo o fungovaní ľudského tela a jeho imunity, ale aj pripraviť zábavný vzdelávací workshop pre rodičov, počas ktorého im žiaci zábavnou formou vysvetlia, ako správne (ne)užívať antibiotiká.


Predstavenie projektu

Tento projekt dáva žiakom možnosť stať sa nielen malými výskumníkmi, ale aj zdravotnými ambasádormi vo vlastnom okolí. Na základe informácií, ktoré získajú štúdiom relevantných zdrojov, pripravia interaktívny workshop pre rodičov, ktorého cieľom je vysvetliť dôležitosť zodpovedného užívania antibiotík. Využijú zábavnú vzdelávaciu aktivitu, kvíz a jednoduché vysvetlenia, aby ukázali, že antibiotiká nie sú riešením na všetko. Projekt podporuje kritické myslenie, schopnosť komunikovať vedecké poznatky a posilňuje vzťahy medzi školou a rodinou.

Záverečný produkt:

Workshop pre rodičov spojený s kvízom

Kľúčová otázka:

Prečo mám už tretie antibiotiká na kašeľ?

Edukačné ciele:

  1. Získať vedomosti o orgánových sústavách ľudského tela a ich prepojení.
  2. Orientovať sa v problematike prevencii pred nákazlivými ochoreniami.
  3. Chápať význam antibiotickej liečby a antibiotickej rezistencie.
  4. Spolupracovať na spoločnom projekte, vhodne si rozdeliť úlohy.
  5. Vytvoriť vzdelávacie aktivity pre rodičov a prezentovať vlastné výsledky.

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Martina Špániková (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Učebnica biológie
  2. Encyklopédie
  3. Internetové blogy lekárov
  4. Skupinový denník 
  5. Počítač s pripojením na internet 
  6. Prírodniny
  7. Hodnotiaci dotazník pre rodičov 

Krok 1: Diskusia o ochoreniach

Diskusia o ochoreniach

  • žiaci diskutujú o tom, ako často bývajú chorí, aké choroby zvyčajne mávajú, ako sa ich snažia vyliečiť, učiteľ spolu so žiakmi zisťuje, čo už o téme vedia a čo by vedieť chceli 

Krok 2: Realizácia prieskumu o chorobnosti a užívaní antibiotík

Príprava prieskumu o chorobnosti respondentov a užívaní antibiotík

  • žiaci si vyhľadajú informácie o tom, ako by mal vyzerať prieskum, aké otázky sú vhodné
  • žiaci spoločne odpovedajú na otázky: 

Aké otázky dáme do prieskumu?

Ako budeme realizovať prieskum?

Ako spravíme vyhodnotenie? 

Bude vyhodnotenie uvedené aj na workshope?

Realizácia prieskumu 

  • žiaci zrealizujú prieskum doma/v škole 

  • žiaci sa dohodnú, ako budú výsledky prezentovať na workshope


Krok 3: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte

Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine

  • žiaci si skupiny môžu vytvoriť sami, prípadne ich usmerníme  

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

  • žiakom predstavíme podmienky úspešnej realizácie projektu, kritériá a formu priebežného a záverečného hodnotenia 

Zápis do skupinového denníka 

  • žiaci priebežne hodnotia prácu členov skupiny 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • skupinový denník

Krok 4: Oboznamovanie sa s orgánovými sústavami človeka

image

Získavanie vedomostí o sústavách orgánov človeka súvisiacich so zdravím a imunitou 

  • žiaci pracujú s učebnicou, encyklopédiou, internetom
  • odpovedajú na otázky ako:

Ktoré orgánové sústavy najviac súvisia so zdravím a imunitou?

Čo vieme o jednotlivých procesoch zabezpečujúcich imunitu?

Ako vyzerajú a akú majú funkcie jednotlivé orgány?

Čo je to ochorenie?

Popísali sme všetko potrebné?

Modelovanie sústav orgánov

  • na základe získaných vedomostí žiaci vytvoria model orgánovej sústavy z prírodnín (hodina prebieha vonku)

Prezentácie modelov

  • žiaci prezentujú konkrétnu sústavu orgánov ostatným spolužiakom

Tvorba pojmovej mapy 

  • skupiny vytvoria pojmovú mapu, v ktorej znázornia prepájanie funkcií jednotlivých sústav

Zápis do skupinového denníka

  • žiaci priebežne hodnotia prácu členov skupiny 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • encyklopédia
  • učebnica
  • počítač s pripojením na internet 
  • prírodniny
  • skupinový denník

Krok 5: Prehlbovanie vedomostí - antibiotiká, antibiotická rezistencia a prevencia

image

Prehlbovanie vedomostí a rozpoznávanie dezinformácií - antibiotiká, antibiotická rezistencia a prevencia

  • žiaci vyhľadávajú dostupné informácie na internete, pracujú s umelou inteligenciou a porovnávajú výsledky vyhľadávania s odbornými článkami a odporúčaniami WHO
  • žiaci vyhľadajú influencerov z oblasti vedy a medicíny - rozpoznávanie dezinformácií

Čo sú to antibiotiká?

Kedy sa využívajú a na čo sú vhodné antibiotiká?

Aké by malo byť užívanie antibiotík?

Čo je to antibiotická rezistencia?

Ako súvisí antibiotická rezistencia s ochorením?

Ako často môžeme užívať antibiotiká?

Ako zvýšime prevenciu pred nákazlivých ochorením?

Zápis do skupinového denníka 

  • žiaci priebežne hodnotia prácu členov skupiny 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet 
  • odborné články 
  • skupinový denník

Krok 6: Vytvorenie kvízu a spätná väzba

Vytvorenie kvízu

  • žiaci si vyberú platformu na vytvorenie kvízu
  • žiaci pripravia otázky do kvízu 

Testovanie kvízu so spolužiakmi 

  • žiaci kladú svoje otázky spolužiakom
  • spätnú väzbu použijú na upravenie otázok 

Spätná väzba od učiteľov 

  • žiaci oslovia učiteľov, ktorí im tiež poskytnú spätnú väzbu na ich kvíz

Vytvorenie finálnej verzie kvízu

Kontrola harmonogramu a skupinových denníkov

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet 
  • skupinový denník

Krok 7: Návrh vzdelávacích aktivít na workshop

image

Príprava vzdelávacej aktivity na workshop pre rodičov 

  • spoločný brainstorming nápadov na jednoduchú ale zaujímavú vzdelávaciu aktivitu, ktorú budú žiaci prezentovať rodičom na záverečnom workshope

  • príprava potrebných pomôcok a materiálov 

Krok 8: Príprava workshopu

image

Príprava workshopu pre rodičov

  • žiaci si rozdelia úlohy a pracujú na dokončení kvízu, vzdelávacej aktivity a celkového harmonogramu workshopu
  • učiteľ žiakom priebežne poskytuje spätnú väzbu 

Zápis do skupinového denníka 

  • žiaci priebežne hodnotia prácu členov skupiny 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • skupinový denník

Krok 9: Pozvanie na workshop

image

Vytvorenie pozvánok

  • žiaci sa dohodnú na forme pozvania rodičov a pripravia pozvánku 

Oslovenie rodičov


Krok 10: Realizácia workshopu

image

Realizácia workshopu

  • žiaci plnia svoje úlohy na workshope pre rodičov 

Spätná väzba od rodičov

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • hodnotiaci dotazník pre rodičov 

Krok 11: Záverečná reflexia

Záverečná reflexia 

  • žiaci hodnotia svoju prácu na projekte, prácu svojej skupiny a projekt celkovo

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • skupinový denník
  • hodnotiaci dotazník 

Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.