Predstavenie projektu
Tento projekt dáva žiakom možnosť stať sa nielen malými výskumníkmi, ale aj zdravotnými ambasádormi vo vlastnom okolí. Na základe informácií, ktoré získajú štúdiom relevantných zdrojov, pripravia interaktívny workshop pre rodičov, ktorého cieľom je vysvetliť dôležitosť zodpovedného užívania antibiotík. Využijú zábavnú vzdelávaciu aktivitu, kvíz a jednoduché vysvetlenia, aby ukázali, že antibiotiká nie sú riešením na všetko. Projekt podporuje kritické myslenie, schopnosť komunikovať vedecké poznatky a posilňuje vzťahy medzi školou a rodinou.
Záverečný produkt:
Workshop pre rodičov spojený s kvízom
Kľúčová otázka:
Prečo mám už tretie antibiotiká na kašeľ?
Edukačné ciele:
- Získať vedomosti o orgánových sústavách ľudského tela a ich prepojení.
- Orientovať sa v problematike prevencii pred nákazlivými ochoreniami.
- Chápať význam antibiotickej liečby a antibiotickej rezistencie.
- Spolupracovať na spoločnom projekte, vhodne si rozdeliť úlohy.
- Vytvoriť vzdelávacie aktivity pre rodičov a prezentovať vlastné výsledky.
Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Martina Špániková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Učebnica biológie
- Encyklopédie
- Internetové blogy lekárov
- Skupinový denník
- Počítač s pripojením na internet
- Prírodniny
- Hodnotiaci dotazník pre rodičov
Krok 1: Diskusia o ochoreniach
Diskusia o ochoreniach
- žiaci diskutujú o tom, ako často bývajú chorí, aké choroby zvyčajne mávajú, ako sa ich snažia vyliečiť, učiteľ spolu so žiakmi zisťuje, čo už o téme vedia a čo by vedieť chceli
Krok 2: Realizácia prieskumu o chorobnosti a užívaní antibiotík
Príprava prieskumu o chorobnosti respondentov a užívaní antibiotík
- žiaci si vyhľadajú informácie o tom, ako by mal vyzerať prieskum, aké otázky sú vhodné
- žiaci spoločne odpovedajú na otázky:
Aké otázky dáme do prieskumu?
Ako budeme realizovať prieskum?
Ako spravíme vyhodnotenie?
Bude vyhodnotenie uvedené aj na workshope?
Realizácia prieskumu
-
žiaci zrealizujú prieskum doma/v škole
-
žiaci sa dohodnú, ako budú výsledky prezentovať na workshope
Krok 3: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte
Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine
- žiaci si skupiny môžu vytvoriť sami, prípadne ich usmerníme
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
- žiakom predstavíme podmienky úspešnej realizácie projektu, kritériá a formu priebežného a záverečného hodnotenia
Zápis do skupinového denníka
- žiaci priebežne hodnotia prácu členov skupiny
Materiály, pomôcky, zdroje:
- skupinový denník
Krok 4: Oboznamovanie sa s orgánovými sústavami človeka
Získavanie vedomostí o sústavách orgánov človeka súvisiacich so zdravím a imunitou
- žiaci pracujú s učebnicou, encyklopédiou, internetom
- odpovedajú na otázky ako:
Ktoré orgánové sústavy najviac súvisia so zdravím a imunitou?
Čo vieme o jednotlivých procesoch zabezpečujúcich imunitu?
Ako vyzerajú a akú majú funkcie jednotlivé orgány?
Čo je to ochorenie?
Popísali sme všetko potrebné?
Modelovanie sústav orgánov
- na základe získaných vedomostí žiaci vytvoria model orgánovej sústavy z prírodnín (hodina prebieha vonku)
Prezentácie modelov
- žiaci prezentujú konkrétnu sústavu orgánov ostatným spolužiakom
Tvorba pojmovej mapy
-
skupiny vytvoria pojmovú mapu, v ktorej znázornia prepájanie funkcií jednotlivých sústav
Zápis do skupinového denníka
- žiaci priebežne hodnotia prácu členov skupiny
Materiály, pomôcky, zdroje:
- encyklopédia
- učebnica
- počítač s pripojením na internet
- prírodniny
- skupinový denník
Krok 5: Prehlbovanie vedomostí - antibiotiká, antibiotická rezistencia a prevencia
Prehlbovanie vedomostí a rozpoznávanie dezinformácií - antibiotiká, antibiotická rezistencia a prevencia
- žiaci vyhľadávajú dostupné informácie na internete, pracujú s umelou inteligenciou a porovnávajú výsledky vyhľadávania s odbornými článkami a odporúčaniami WHO
- žiaci vyhľadajú influencerov z oblasti vedy a medicíny - rozpoznávanie dezinformácií
Čo sú to antibiotiká?
Kedy sa využívajú a na čo sú vhodné antibiotiká?
Aké by malo byť užívanie antibiotík?
Čo je to antibiotická rezistencia?
Ako súvisí antibiotická rezistencia s ochorením?
Ako často môžeme užívať antibiotiká?
Ako zvýšime prevenciu pred nákazlivých ochorením?
Zápis do skupinového denníka
- žiaci priebežne hodnotia prácu členov skupiny
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- odborné články
- skupinový denník
Krok 6: Vytvorenie kvízu a spätná väzba
Vytvorenie kvízu
- žiaci si vyberú platformu na vytvorenie kvízu
- žiaci pripravia otázky do kvízu
Testovanie kvízu so spolužiakmi
- žiaci kladú svoje otázky spolužiakom
- spätnú väzbu použijú na upravenie otázok
Spätná väzba od učiteľov
- žiaci oslovia učiteľov, ktorí im tiež poskytnú spätnú väzbu na ich kvíz
Vytvorenie finálnej verzie kvízu
Kontrola harmonogramu a skupinových denníkov
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- skupinový denník
Krok 7: Návrh vzdelávacích aktivít na workshop
Príprava vzdelávacej aktivity na workshop pre rodičov
-
spoločný brainstorming nápadov na jednoduchú ale zaujímavú vzdelávaciu aktivitu, ktorú budú žiaci prezentovať rodičom na záverečnom workshope
- príprava potrebných pomôcok a materiálov
Krok 8: Príprava workshopu
Príprava workshopu pre rodičov
- žiaci si rozdelia úlohy a pracujú na dokončení kvízu, vzdelávacej aktivity a celkového harmonogramu workshopu
-
učiteľ žiakom priebežne poskytuje spätnú väzbu
Zápis do skupinového denníka
- žiaci priebežne hodnotia prácu členov skupiny
Materiály, pomôcky, zdroje:
- skupinový denník
Krok 9: Pozvanie na workshop
Vytvorenie pozvánok
- žiaci sa dohodnú na forme pozvania rodičov a pripravia pozvánku
Oslovenie rodičov
Krok 10: Realizácia workshopu
Realizácia workshopu
- žiaci plnia svoje úlohy na workshope pre rodičov
Spätná väzba od rodičov
Materiály, pomôcky, zdroje:
- hodnotiaci dotazník pre rodičov
Krok 11: Záverečná reflexia
Záverečná reflexia
- žiaci hodnotia svoju prácu na projekte, prácu svojej skupiny a projekt celkovo
Materiály, pomôcky, zdroje:
- skupinový denník
- hodnotiaci dotazník