Predstavenie projektu
Žiaci sa počas aktivity oboznámia s fyzikálnou veličinou dĺžka, osvoja si postup merania a vedomosti o meradlách použijú pri tvorbe vlastného meradla.
Výstup žiakov:
Vlastnoručne vyrobené meradlo dĺžky
Edukačné ciele:
- Oboznámiť sa s pojmami dĺžka, meter, meranie, stupnica meradla.
- Vytvoriť si vlastné meradlo.
- Zrealizovať meranie vlastným meradlom a výsledky porovnať s meraniami metrom.
Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Lucia Rímešová (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Biely baliaci papier rozstrihaný na 3 cm hrubé pásy
- Pravítka, drevené metrové pravítka, zvinovací meter, pásmo
- Kalkulačka
- Lepiaca páska
- Rôzne telesá alebo predmety každodenného života vhodné na meranie
- Tabuľka na zápis meraní
Krok 1: Úvod do témy
Dĺžka úsečky
- každý žiak si do zošita narysuje 3 úsečky - AB=7cm, CD=94mm a EF ľubovoľnej dĺžky
- žiaci si navzájom odmerajú dĺžku úsečky EF a zapíšu ju
Materiály, pomôcky, zdroje:
- pravítko
Krok 2: Osvojenie si zručnosti merania
Osvojenie si zručnosti merania dĺžky/výšky telesa
- žiaci rozdelení do dvojíc merajú dĺžku minimálne dvoch telies (napr. peračník, skrinka v učebni, učebnica, stôl)
- merania uskutočnia minimálne 3 rôznymi meradlami
- výsledky zapíšu do tabuľky a vypočítajú priemernú hodnotu
- dvojice prezentujú svoje výsledky a zdôvodnia prípadné odchýlky
Materiály, pomôcky, zdroje:
- rôzne meradlá
- tabuľka na zápis meraní
Krok 3: Výroba vlastného meradla
Výroba vlastného meradla
- každá dvojica vytvorí z niekoľkých pásov papiera a lepiacej pásky vlastné meradlo
- kreatívne vyznačia vlastnú stupnicu svojho meradla (napr. prekladaním na rovnako dlhé diely alebo odmeraním dĺžky predlaktia, peračníka a pod.)
Overenie presnosti meradla
- vyrobeným meradlom odmerajú dĺžku učebne a učebňu následne odmerajú aj zvinovacím metrom
- výpočtom určia mernú jednotku na vyrobenom meradle
Materiály, pomôcky, zdroje:
- biely baliaci papier rozstrihaný na 3 cm hrubé pásy
- zvinovací meter
- kalkulačka
- lepiaca páska
- tabuľka na zápis meraní
Krok 4: Záverečná reflexia a hodnotenie
Zhodnotenie výsledkov všetkých dvojíc
- jednotlivé dvojice prezentujú svoju prácu
- hodnotíme:
- Kvalita papierového meradla
- Jednotná dĺžka zvolených dielikov
- Postup pri meraní dĺžky
- Spolupráca
- Zápis výsledkov
- Výpočet
Záverečná reflexia