Meranie dĺžky telesa

Predmety:

Matematika
Fyzika

Ročníky:

ZŠ 6. roč.

Trvanie:
2 vyučovacie hodiny

Téma / oblasť:
Skúmanie vlastností kvapalín, plynov, tuhých látok a telies

Aká je dĺžka našej triedy? A čo keby sme to zistili vlastnoručne vyrobeným meradlom?


Predstavenie projektu

Žiaci sa počas aktivity oboznámia s fyzikálnou veličinou dĺžka, osvoja si postup merania a vedomosti o meradlách použijú pri tvorbe vlastného meradla.

Výstup žiakov:

Vlastnoručne vyrobené meradlo dĺžky 

Edukačné ciele: 

  1. Oboznámiť sa s pojmami dĺžka, meter, meranie, stupnica meradla.
  2. Vytvoriť si vlastné meradlo. 
  3. Zrealizovať meranie vlastným meradlom a výsledky porovnať s meraniami metrom. 

 

Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Lucia Rímešová (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Biely baliaci papier rozstrihaný na 3 cm hrubé pásy
  2. Pravítka, drevené metrové pravítka, zvinovací meter, pásmo
  3. Kalkulačka
  4. Lepiaca páska
  5. Rôzne telesá alebo predmety každodenného života vhodné na meranie 
  6. Tabuľka na zápis meraní 

Krok 1: Úvod do témy

Dĺžka úsečky 

  • každý žiak si do zošita narysuje 3 úsečky - AB=7cm, CD=94mm a EF ľubovoľnej dĺžky
  • žiaci si navzájom odmerajú dĺžku úsečky EF a zapíšu ju

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • pravítko 

Krok 2: Osvojenie si zručnosti merania

Osvojenie si zručnosti merania dĺžky/výšky telesa

  • žiaci rozdelení do dvojíc merajú dĺžku minimálne dvoch telies (napr. peračník, skrinka v učebni, učebnica, stôl)
  • merania uskutočnia minimálne 3 rôznymi meradlami
  • výsledky zapíšu do tabuľky a vypočítajú priemernú hodnotu
  • dvojice prezentujú svoje výsledky a zdôvodnia prípadné odchýlky 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • rôzne meradlá 
  • tabuľka na zápis meraní 

Krok 3: Výroba vlastného meradla

Výroba vlastného meradla 

  • každá dvojica vytvorí z niekoľkých pásov papiera a lepiacej pásky vlastné meradlo 
  • kreatívne vyznačia vlastnú stupnicu svojho meradla (napr. prekladaním na rovnako dlhé diely alebo odmeraním dĺžky predlaktia, peračníka a pod.)

Overenie presnosti meradla 

  • vyrobeným meradlom odmerajú dĺžku učebne a učebňu následne odmerajú aj zvinovacím metrom
  • výpočtom určia mernú jednotku na vyrobenom meradle 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • biely baliaci papier rozstrihaný na 3 cm hrubé pásy
  • zvinovací meter
  • kalkulačka
  • lepiaca páska
  • tabuľka na zápis meraní 

Krok 4: Záverečná reflexia a hodnotenie

Zhodnotenie výsledkov všetkých dvojíc

  • jednotlivé dvojice prezentujú svoju prácu 
  • hodnotíme:
    • Kvalita papierového meradla
    • Jednotná dĺžka zvolených dielikov
    • Postup pri meraní dĺžky
    • Spolupráca
    • Zápis výsledkov
    • Výpočet

Záverečná reflexia


Zverejnené 10.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autori

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.