Mestečko Trojuholníkovo - Triangopolis

Predmety:

Matematika

Ročníky:

ZŠ 9. roč.

Trvanie:
4 vyučovacie hodiny

Téma / oblasť:
Pytagorova veta, Trojboké hranoly

Pytagorova veta či bylinková záhrada? Táto aktivita dokazuje, že môžu mať niečo spoločné.


Predstavenie projektu

Každá skupina žiakov počas aktivity vytvorí model domčeka (trojboký hranol), ktorý bude súčasťou mesta Triangopolis. Na príklade štvorcových záhrad okolo domčekov spoločne vyvodíme Pytagorovu vetu a naučíme sa pracovať s GeoGebrou. 

Výstup žiakov: 

Model mestečka Triangopolis a jeho prezentácia

Edukačné ciele: 

  1. Vyvodiť Pytagorovu vetu.
  2. Vytvoriť modely trojbokých hranolov. 
  3. Naučiť sa pracovať v GeoGebre.
  4. Pochopiť význam zelene v architektúre. 

 

Navrhli účastníčky programu EduPOWER, Katarína Brinziková, Martina Kališová, Lucia Krištofičová a Michaela Lesajová (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Tvrdý papier
  2. Rysovacie pomôcky
  3. Lepidlo
  4. Nožnice
  5. Farbičky
  6. Kalkulačka
  7. Počítač s pripojením na internet
  8. GeoGebra

Krok 1: Úvod do aktivity

Rozdelenie do skupín 

Predstavenie témy aktivity 


Krok 2: Výroba domčekov

Výroba domčekov

  • každá skupina vytvorí svoj model domčeka - trojboký hranol, ktorého podstavou je ostrouhlý, pravouhlý a tupouhlý trojuholník 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • tvrdý papier
  • rysovacie pomôcky
  • lepidlo
  • nožnice
  • farbičky

Krok 3: Záhrady

Zostrojenie plánu záhrad 

  • každá skupina okolo svojho domčeka zostrojí plán štvorcových záhrad, pri každej stene je jeden štvorec, pri najdlhšej stene je záhrada drevín, pri ostatných záhrada bylín 

Zistenie rozlohy záhrad

  • žiaci zisťujú rozlohy záhrady a drevinami a záhrad s bylinami a porovnajú ich 

Vytvorenie hypotézy 

  • žiaci vytvoria hypotézu - kedy sa rozloha záhrady drevín rovná rozlohe záhrad bylín 

Overenie hypotézy pomocou GeoGebry 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • rysovacie pomôcky
  • kalkulačka
  • počítač s pripojením na internet
  • GeoGebra

Krok 4: Prezentácia výsledkov a hodnotenie

Prezentácia výsledkov a hodnotenie

  • každá skupina odprezentuje svoju prácu počas aktivity
  • spoločne vyhodnotíme prácu skupín

Zverejnené 13.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autori

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.

Učiteľka informatiky a matematiky na ZŠ s MŠ Milana Hodžu, Bratislava