Mesto budúcnosti

Predmety:

Fyzika
Informatika
Technika
Výtvarná výchova

Ročníky:

ZŠ 5. roč.
ZŠ 6. roč.
ZŠ 7. roč.

Technológie:

BBC micro:bit
3D tlač
TinkerCad

Trvanie:
10 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Algoritmické riešenie problémov, Práca s grafikou

Projekt Mesto budúcnosti ukáže žiakom, že aj malé nápady môžu mať veľký dopad na kvalitu života a ochranu planéty. Od kresby, cez 3D návrhy až po programovanie sa naučia tvoriť riešenia, ktoré spájajú kreativitu, vedu a moderné technológie.


Predstavenie projektu

Projekt Mesto budúcnosti využíva medzipredmetové vzťahy a prepája vedomosti a zručnosti z výtvarnej výchovy, techniky, informatiky prípadne fyziky. 

  • Výtvarná výchova: návrh SMART mesta budúcnosti

  • Technika na ZŠ: tvorba modelov inteligentných budov so solárnymi panelmi a systémami zberu dažďovej vody

  • Informatika: programovanie jednoduchých častí na monitorovanie a šetrenie osvetlenia, zisťovanie kvality ovzdušia, organizácie dopravy, vytvorenie inteligentného osvetlenia, zníženie množstva odpadov resp. recykláciu odpadov a pod.

  • Fyzika (vlastnosti látok): experimenty s materiálmi, ktoré menia svoje vlastnosti v závislosti od teploty alebo tlaku, a ich využitie v inteligentných technológiách

Mesto budúcnosti je cestou k udržateľnejšiemu a modernejšiemu svetu, kde technológie pracujú pre dobro ľudí a kvalitu životného prostredia. Recykláciou odpadov a ich využitím na stavbu budov sa šetrí životné prostredie. Projekt tiež učí žiakov šetriť energiami a neustále rozmýšľať o znižovaní nákladov na život. 

Žiaci najprv vytvoria návrh mesta – kresbu a maketu z papiera a plastov. Následne sa budeme zaoberať otázkou materiálov a vytvoríme návrh 3D domu v ThinkerCad. Neskôr žiaci na niekoľkých hodinách vytvoria programy s BBC micro:bitmi: Led osvetlenie, Ring Bit Car, Mini Sphero - čistenie ulíc. Na záver žiaci zmontujú celé mestečko a odprezentujú svoju prácu.

Kľúčová otázka: 

Ako môže technológia zmeniť naše mestá na lepšie a efektívnejšie miesta pre život?

Záverečný produkt: 

Model mesta budúcnosti a jeho prezentácia. 

Edukačné ciele:

  1. Pochopiť ako sa zobrazujú telesá v osi x a y a trojrozmerne v osi x, y, z.
  2. Naučiť sa identifikovať tvary telies a ich použitie v návrhoch telies.
  3. Získať vedomosti o 3D programovaní a jeho využití v reálnom živote.
  4. Rozvíjať schopnosť rozlíšiť izolačné vlastnosti materiálov a ich použitie.
  5. Nadobudnúť schopnosť práce s aplikáciami pre vytvorenie programov pre 3D tlač.
  6. Aplikovať získané vedomosti pri riešení problémov reálneho života.

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Projektový denník
  2. Počítač s pripojením na internet
  3. Materiál potrebný na výrobu modelu
  4. TinkerCad
  5. Súbor so skratkami pre TinkerCad
  6. 3D tlačiareň
  7. BBC micro:bity
  8. MakeCode
  9. Formulár na reflexiu

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky 

Rozdelenie do skupín

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Krok 2: Plánovanie mesta budúcnosti - kreslenie, výroba modelu z papiera, plastov

image
image

Plánovanie mesta budúcnosti - kreslenie, výroba modelu z papiera, plastov 

  • žiaci si rozdelia úlohy v skupine
  • každá skupina (v rámci hodiny výtvarnej výchovy alebo techniky) navrhne vlastné mesto budúcnosti (časť mesta) podľa vopred stanovených kritérií, s ohľadom na jeho ekologickosť 
  • žiaci mesto nakreslia a vytvoria jednoduchý model z papiera či odpadových plastov (žiaci môžu kresliť na papier alebo využiť nejaký softvér)

Aké bude mestečko? Aké typy obytných budov?

Ako by sme vylepšili spôsob výstavby?

Ako bude vyzerať vonkajšok domu?

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač s pripojením na internet
  • materiál potrebný na výrobu modelu 

Krok 3: Čo už viem, čo potrebujem vedieť, čo chcem vedieť

Čo už viem, čo potrebujem vedieť, čo chcem vedieť

  • skupiny vyplnia tabuľku Čo už viem, čo potrebujem vedieť, čo chcem vedieť - s ohľadom na ciele projektu a požadovaný finálny produkt 
  • na základe častí čo potrebujem a čo chcem vedieť vytvoria otázky pre experta - študenta TUKE (v prípade, že nie je možné pozvať externého odborníka, expertom sa môže stať učiteľ, prípadne žiaci samostatne vyhľadávajú informácie)

Zápis do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Krok 4: Zapojenie experta

Zapojenie experta 

  • žiaci sa zúčastnia workshopu s odborníkom, ktorému kladú vopred pripravené otázky

Zápis do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Krok 5: Projektovanie v TinkerCad

Projektovanie v TinkerCad

  • žiaci sa oboznámia s prácou v TinkerCad
  • prekreslia svoj návrh mesta (časti mesta)

Zápis do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač s pripojením na internet


Krok 6: 3D tlač

image
image
image

Oboznámením sa s prostredím pre tlač

Kde všade sa dajú využiť 3D tlačiarne domov?

Predvedenie jednoduchej tlače

Zápis do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač s pripojením na internet
  • 3D tlačiareň

Krok 7: Programovanie v MakeCode

image

Programovanie v MakeCode

  • žiaci podľa vlastných preferencií vytvárajú programy s BBC micro:bitmi: Led osvetlenie, Ring Bit Car, Mini Sphero (čistenie ulíc)

Zápis do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač s pripojením na internet
  • BBC micro:bity
  • MakeCode

Krok 8: Stretnutie pracovných tímov

image

Stretnutie pracovných tímov

  • skupiny spoja svoje časti mesta do spoločného návrhu 
  • každý tím si zvolí zástupcu na prezentáciu práce 

Zápis do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač s pripojením na internet


Krok 9: Záverečná reflexia a hodnotenie

image

Záverečná reflexia a hodnotenie 

  • žiaci vyplnia formulár na reflexiu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • formulár na reflexiu 

Zverejnené 2.9.2025 | Posledná zmena 2.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.