Predstavenie projektu
Žiaci v skupinách zrealizujú tri experimenty - Určenie relatívnej vlhkosti vzduchu, Hmla vo fľaši a Rosa v pohári. Svoje pozorovania zapíšu a porovnajú s výsledkami ostatných skupín.
Výstup žiakov:
Realizácia experimentov a zápis ich výsledkov do pracovného listu
Edukačné ciele:
- Pomocou jednoduchých pokusov modelovať vznik rosy a hmly, odmerať teplotu rosného bodu a určiť vlhkosť vzduchu.
- Vysvetliť vznik týchto javov a opísať podmienky ich vzniku použitím vedomostí o premenách skupenstva látok.
- Vyhotoviť záznam o priebehu experimentov.
- Spolupracovať v skupine.
Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Daniela Ďurišová (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Dva teplomery
- Stojan na teplomery
- Ľad (drť, drobné kúsky) v termoske
- Voda
- Sklenené kadičky na ľad a vodu
- Gáza alebo iná tkanina
- Plastová fľaša
- Zápalky alebo lak na vlasy
- Utierky
- Tácky na pomôcky
- Pracovný list s postupom práce pre žiakov
Pracovný list (Pracovný_list_-_Meteorológia_v_p_03oEmsU.docx)
Krok 1: Úvod do témy
Rozdelenie do skupín
- žiaci sa rozdelia do skupín (2 - 3 žiaci v skupine)
Opakovanie doteraz nadobudnutých vedomostí
- v rozhovore si overíme vstupné vedomosti žiakov pred aktivitou - kladieme otázky k pojmom ako: relatívna vlhkosť vzduchu, kondenzácia, nasýtená para, teplota, meranie teploty, hmla, rosa, rosný bod
Krok 2: Práca v skupinách - realizácia experimentov podľa pokynov v pracovnom liste
Práca v skupinách - realizácia experimentov podľa pokynov v pracovnom liste
- žiaci realizujú experimenty podľa pokynov v pracovnom liste
- výsledky pozorovania zapíšu do pracovného listu
Upratanie pracovných miest
- po skončení práce žiaci odnesú pomôcky a poupratujú pracovné miesta
Experiment č.1 - Určenie relatívnej vlhkosti vzduchu
- žiaci zostavia tzv. psychrometer, ktorý sa skladá z dvoch teplomerov, jedného suchého a jedného vlhkého (jeho spodná časť je obalená vlhkou gázou)
- suchý teplomer ukazuje teplotu vzduchu a mokrý nižšiu teplotu, pretože voda pri odparovaní z látky odoberá teplo, teploty odčítavame po 20 minútach, kedy sa ustália
- rozdiel teplôt medzi týmito dvoma teplomermi ukazuje množstvo vlhkosti vo vzduchu, čím je väčší rozdiel, tým je vzduch suchší
- z rozdielu teplôt na teplomeroch sa pomocou tabuliek určí relatívna vlhkosť vzduchu
Experiment č.2 - Hmla vo fľaši
- v uzavretých plastových fľašiach vytvoria žiaci nasýtenú paru (nalejú do nich trochu vody a fľašu uzavrú, nechajú chvíľu odstáť)
- žiaci overia, že po stláčaní fľaše sa nič nedeje
- potom do fliaš opatrne pridáme kondenzačné jadrá – častice dymu, ktorý vznikne pri zhasení horiacej zápalky, alebo trochu laku na vlasy
- fľaše znava uzavrieme
- pri opakovanom stláčaní fliaš s dymom v nich vzniká hmla – vodná para kondenzuje na malé kvapky, hmla zanikne, ak fľašu prestaneme stláčať
Experiment č.3 - Rosa v pohári
- žiaci dajú do sklenej nádobky vodu a teplomerom priebežne merajú jej teplotu
- do vody v nádobe postupne pridávajú kúsky ľadu, voda sa ochladzuje a pri určitej teplote sa začne tvoriť na stenách nádoby rosa, vodná para vo vzduchu kondenzuje - teplota, pod ktorú sa musel vzduch na stenách nádoby ochladiť, aby začal kondenzovať, je teplota rosného bodu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- dva teplomery
- stojan na teplomery
- ľad (drť, drobné kúsky) v termoske
- voda
- sklenené kadičky na ľad a vodu
- gáza alebo iná tkanina
- plastová fľaša
- zápalky alebo lak na vlasy
- utierky
- tácky na pomôcky
- pracovný list s postupom práce pre žiakov
Krok 3: Porovnanie výsledkov a spoločná reflexia
Porovnanie výsledkov
-
po skončení pokusov si skupiny porovnajú namerané výsledky a následne aj zápisy v pracovných listoch
Spoločná reflexia
- so žiakmi zhodnotíme, čo sa naučili a ako sa im počas aktivity pracovalo