Meteorológia vo fľaši

Predmety:

Fyzika

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
1 vyučovacia hodina

Téma / oblasť:
Premeny skupenstva - meteorológia

Dokážeme vytvoriť hmlu vo fľaši? A rosu v pohári? Na našich hodinách fyziky áno!


Predstavenie projektu

Žiaci v skupinách zrealizujú tri experimenty - Určenie relatívnej vlhkosti vzduchu, Hmla vo fľaši a Rosa v pohári. Svoje pozorovania zapíšu a porovnajú s výsledkami ostatných skupín. 

Výstup žiakov:

Realizácia experimentov a zápis ich výsledkov do pracovného listu 

Edukačné ciele: 

  1. Pomocou jednoduchých pokusov modelovať vznik rosy a hmly, odmerať teplotu rosného bodu a určiť vlhkosť vzduchu.
  2. Vysvetliť vznik týchto javov a opísať podmienky ich vzniku použitím vedomostí o premenách skupenstva látok. 
  3. Vyhotoviť záznam o priebehu experimentov. 
  4. Spolupracovať v skupine. 

 

Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Daniela Ďurišová (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Dva teplomery
  2. Stojan na teplomery
  3. Ľad (drť, drobné kúsky) v termoske
  4. Voda
  5. Sklenené kadičky na ľad a vodu
  6. Gáza alebo iná tkanina
  7. Plastová fľaša
  8. Zápalky alebo lak na vlasy
  9. Utierky
  10. Tácky na pomôcky
  11. Pracovný list s postupom práce pre žiakov
Upozornenie: Súbory nahraté používateľmi môžu obsahovať škodlivý softvér!

Pracovný list (Pracovný_list_-_Meteorológia_v_p_03oEmsU.docx)


Krok 1: Úvod do témy

Rozdelenie do skupín

  • žiaci sa rozdelia do skupín (2 - 3 žiaci v skupine)

Opakovanie doteraz nadobudnutých vedomostí

  • v rozhovore si overíme vstupné vedomosti žiakov pred aktivitou - kladieme otázky k pojmom ako: relatívna vlhkosť vzduchu, kondenzácia, nasýtená para, teplota, meranie teploty, hmla, rosa, rosný bod

Krok 2: Práca v skupinách - realizácia experimentov podľa pokynov v pracovnom liste 

Práca v skupinách - realizácia experimentov podľa pokynov v pracovnom liste 

  • žiaci realizujú experimenty podľa pokynov v pracovnom liste
  • výsledky pozorovania zapíšu do pracovného listu

Upratanie pracovných miest

  • po skončení práce žiaci odnesú pomôcky a poupratujú pracovné miesta

Experiment č.1 - Určenie relatívnej vlhkosti vzduchu

  • žiaci zostavia tzv. psychrometer, ktorý sa skladá z dvoch teplomerov, jedného suchého a jedného vlhkého (jeho spodná časť je obalená vlhkou gázou)
  • suchý teplomer ukazuje teplotu vzduchu a mokrý nižšiu teplotu, pretože voda pri odparovaní z látky odoberá teplo, teploty odčítavame po 20 minútach, kedy sa ustália 
  • rozdiel teplôt medzi týmito dvoma teplomermi ukazuje množstvo vlhkosti vo vzduchu, čím je väčší rozdiel, tým je vzduch suchší
  • z rozdielu teplôt na teplomeroch sa pomocou tabuliek určí relatívna vlhkosť vzduchu

Experiment č.2 - Hmla vo fľaši 

  • v uzavretých plastových fľašiach vytvoria žiaci nasýtenú paru (nalejú do nich trochu vody a fľašu uzavrú, nechajú chvíľu odstáť)
  • žiaci overia, že po stláčaní fľaše sa nič nedeje
  • potom do fliaš opatrne pridáme kondenzačné jadrá – častice dymu, ktorý vznikne pri zhasení horiacej zápalky, alebo trochu laku na vlasy
  • fľaše znava uzavrieme
  • pri opakovanom stláčaní fliaš s dymom v nich vzniká hmla – vodná para kondenzuje na malé kvapky, hmla zanikne, ak fľašu prestaneme stláčať 

Experiment č.3 - Rosa v pohári 

  • žiaci dajú do sklenej nádobky vodu a teplomerom priebežne merajú jej teplotu
  • do vody v nádobe postupne pridávajú kúsky ľadu, voda sa ochladzuje a pri určitej teplote sa začne tvoriť na stenách nádoby rosa, vodná para vo vzduchu kondenzuje - teplota, pod ktorú sa musel vzduch na stenách nádoby ochladiť, aby začal kondenzovať, je teplota rosného bodu

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • dva teplomery
  • stojan na teplomery
  • ľad (drť, drobné kúsky) v termoske
  • voda
  • sklenené kadičky na ľad a vodu
  • gáza alebo iná tkanina
  • plastová fľaša
  • zápalky alebo lak na vlasy
  • utierky
  • tácky na pomôcky
  • pracovný list s postupom práce pre žiakov

Krok 3: Porovnanie výsledkov a spoločná reflexia

Porovnanie výsledkov   

  • po skončení pokusov si skupiny porovnajú namerané výsledky a následne aj zápisy v pracovných listoch

Spoločná reflexia 

  • so žiakmi zhodnotíme, čo sa naučili a ako sa im počas aktivity pracovalo

Zverejnené 10.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autori

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.