Predstavenie projektu
Sme Základná škola na Angyalovej ulici v Kremnici a náš tím sa rozhodol zapojiť s projektom Hlukomer.
Náš tím Novaškovci mal presne rozdelené úlohy. Jeden pripravoval program do microbitov, ďalší sa starali o merania v triedach, kalibráciu meracieho zariadenia. Zaujímal nás aj vonkajší dizajn, tak už od začiatku sme využili naše digitálne vymoženosti. 3D tlačiareň. 3 D skener.
Na chodbách sme žiakom vysvetlili pomocou hraného videa, že hluk sa meria v dB. Cez zvukové nahrávky sme predstavili sme rôzne zvuky, ku ktorým sme priradili decibely a doplnili sme informáciu, kedy je zvuk ešte pre človeka bezpečný.
Potom sme merania realizovali aj v triedach a učebniach, zapisovali ich a nakoniec sme vyhodnocovali.
Microbit nám vždy pri prekročení bezpečnej hodnoty ukázal zamračeného smajlíka.
Cieľom meraní bolo určenie hladiny intenzity zvuku vo vybraných priestoroch školy a nakoniec sme ich porovnali s hygienickými normami.
V prípade prekročených hodnôt sme navrhli riešenie.
Súčiastky a pomôcky
Súčiastky a pomôcky použité v projekte:
- · Micro:bit – riadiaca jednotka na spracovanie údajov ( 2 ks prijímač a vysielač)
-
LED pásik – vizualizácia intenzity hluku
-
Mikrofónový senzor – meranie hlasitosti zvuku
-
Rezistory a vodiče – prepojenie komponentov
- Hlukomer -mobilná aplikácia
-
3D tlačiareň a 3D skener – výroba konštrukčných prvkov ( skenovanie človeka, ako model na upevnenie hlukomera, krabička na hlukomer)
-
Počítač s programovacím prostredím – kódovanie programu - použili sme Makecode -https://makecode.microbit.org/
Krok 1: Návrh projektu
V rámci krúžku a aj na hodinách informatiky sme začali programovať a naprogramované bloky sme si hneď mohli vyskúšať v micro:bite. Téma ktorá nás napadla a bola by vhodná bolo práve meranie hluku. Chceli sme to riešiť ako problém v školskej jedálni, kde by sme chceli navrhnúť riešenia ako daný priestor zútulnili a tlmili nepríjemný zvuk pri obede. Zmenili sme stoly a zvuk sme eliminovali aj nástennými obrazmi. Oboznámenie sa s témou, vybrali vhodné komponenty a plánovali zapojenie.
Krok 2: Príprava súčiastok, príprava projektu, stratégie.
Zabezpečenie micro:bitu, mikrofónového senzora, LED pásika a ďalších pomôcok.
V rámci projektu sme si rozdelili úlohy. Jeden sa venoval programovaniu micro:bitu, druhý vytvoril video ako prezentáciu pre žiakov na našej školy. Na chodbách máme obrazovku, ktorú môžu žiaci sledovať počas prestávok. Potom náš tím začal merania realizovať v triedach a v rôznych priestoroch našej školy.
Krok 3: Zapojenie obvodu
Prepojenie micro:bitu s mikrofónovým senzorom a LED pásikom podľa schémy. Najviac simulácií sme realizovali na krúžku 3D tlač a micro:bit.
Krok 4: Programovanie, testovanie a kalibrácia
Ďalším krokom, ktorý bol dôležitý bola kalibrácia hlukomera. Použili sme niekoľko metód. Prvou bola aplikácia v mobilnom telefóne. Fungovala správne, ale bolo potrebné, aby zvuk bol nie len chvíľkový, ale dlhší. Použili sme taktiež zvuk vo videu, ktorý sme vo videu opakovali, aby sme zabezpečili dlhší ton a micro:bit mal možnosť registrovať zvuk a zvukový signál sa prejavil na svetelnej dióde. Čim bola intenzita zvuku silnejšia, počet rozsvietených diód bol väčší.
V ďalšom kroku sme naprogramovali cez odosielanie rádiového signálu do druhého micro:bitu. V prípade, ak zvuk už bol v červených číslach, zasvietil na druhom micro:bite zamračený blikajúci smajlík. Inak svietil usmiaty smajlík.
Vytvorenie kódu na meranie intenzity zvuku a zobrazovanie výsledkov na LED pásiku. Overenie funkčnosti hlukomeru a úprava citlivosti senzora.
Kód na led pásik:
https://makecode.microbit.org/S87995-90594-29767-53092
kód na smajlíka
https://makecode.microbit.org/S32087-05488-20115-14888
Krok 5: Výroba krytu (voliteľné)
Využitie 3D tlačiarne na vytvorenie ochranného krytu pre hlukomer. Toto bolo len obohatenie hlukomeru, keďže sme sa chceli zapojiť do celoslovenskej súťaže.
Krok 6: Prezentácia výsledkov
Meranie hluku v škole, analýza výsledkov a zdieľanie so spolužiakmi.