Môžem v zahraničí študovať aj ja?

Predmety:

Anglický jazyk

Ročníky:

SŠ 2. roč.

Trvanie:
8 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Školský systém, Bývanie mimo rodiny

Mnoho študentov chce aspoň na rok zažiť štúdium v zahraničí. Vďaka tomuto projektu zistia ako na to. Svoj prieskum premenia na praktickú prezentáciu a brožúru, ktorou možno inšpirujú aj svojich spolužiakov.


Predstavenie projektu

Chceli by ste svojich študentov motivovať snívať vo veľkom a ukázať im, že štúdium v zahraničí nemusí byť len pre vyvolených? V tomto projekte sa študenti zmenia na prieskumníkov možností – vyhľadajú reálne štipendijné programy, zistia, čo všetko je potrebné pre prihlásenie, a vytvoria prehľadnú brožúru pre svojich rovesníkov. Záverom predstavia svoje zistenia v krátkej prezentácii, ktorá môže byť prvým krokom na ich vlastnej ceste do sveta. Popri tom si zlepšia svoje jazykové kompetencie, prezentačné zručnosti, schopnosť spolupracovať a popracujú tiež na kritickom myslení. 

Kľúčová otázka:

Ako získať štipendium na strednej škole v zahraničí?

Záverečný produkt:

Brožúra pre záujemcov o získanie štipendia na strednej škole v zahraničí a jej prezentácia 

Edukačné ciele:

  1. Zostaviť mini portfólio viacerých možností získania štipendia na strednej školy v zahraničí podľa vlastných špecifických kritérií.
  2. Zhrnúť, zhodnotiť a interpretovať informácie o rôznych možnostiach získania štipendia na strednej škole v zahraničí.
  3. Lepšie chápať spôsob života a myslenia iných národov.
  4. Aktívne využívať cudzí jazyk pri komunikácii a získavaní informácií.

 

Projekt navrhla a zrealizovala účastníčka PBL Akadémie, Blažena Ceľuchová (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Letáky a brožúry agentúr a inštitúcií sprostredkúvajúcich, resp. poskytujúcich možnosti získania štipendia na strednej škole v zahraničí
  2. Zoznam webstránok týchto inštitúcií
  3. Blogy študentov, ktorí podobný študijný pobyt absolvovali
  4. Projektový denník 
  5. Počítač s pripojením na internet 
  6. Hodnotiaci dotazník pre publikum 

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky 

Rozdelenie do dvojíc, rozdelenie úloh 

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

  • študentom predstavíme projekt - dĺžku jeho trvania, výsledný produkt, spôsob zverejnenia, termíny dokončenia jednotlivých krokov, formu hodnotenia a hodnotiace kritériá

Zápis do projektového denníka

  • študenti zapíšu zoznam krokov potrebných na úspešné zvládnutie projektu

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Krok 2: Zber informácií

Zber informácií

  • študenti urobia prieskum relevantných zdrojov - webové stránky organizácií zaoberajúcich sa štipendiami v zahraničí, letáky a brožúry, blogy študentov, ktorí podobné študijné pobyty absolvovali
  • identifikujú, aké informácie je potrebné zozbierať 
  • nájdu spôsob, ako ich logicky usporiadať 

Zápis do projektového denníka

  • študenti zapíšu zoznam krokov potrebných na úspešné zvládnutie projektu

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • letáky a brožúry agentúr a inštitúcií sprostredkúvajúcich, resp. poskytujúcich možnosti získania štipendia na strednej škole v zahraničí
  • zoznam webstránok týchto inštitúcií
  • blogy študentov, ktorí podobný študijný pobyt absolvovali

Krok 3: Návšteva Amerického centra

Návšteva Amerického centra

  • študenti navštívia Americké centrum, kde sa zúčastnia prezentácie na tému možnosti získania štipendia v USA
  • vopred si pripravia zoznam otázok, ktoré potrebujú zodpovedať a aktívne sa zúčastňujú diskusie 
  • pripravia zhrnutie najdôležitejších informácií
  • nájdu spôsob, ako ich logicky usporiadať 

Zápis do projektového denníka

  • študenti zapíšu, aké otázky už zodpovedali a na aké ešte potrebujú odpoveď

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Krok 4: Príprava dizajnu záverečného produktu

Príprava dizajnu záverečného produktu 

  • študenti vyberú program, v ktorom vytvoria svoj záverečný produkt (napr. Canva)
  • dvojice pracujú na tvorbe dizajnu svojho produktu
  • jednotlivé dvojice si navzájom poskytnú spätnú väzbu
  • študenti zakomponujú spätnú väzbu do finálnej podoby svojho produktu 

Zápis do projektového denníka

  • študenti zapíšu, akú spätnú väzbu sa rozhodli integrovať do svojho záverečného produktu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač s pripojením na internet 

Krok 5: Jazyková korektúra finálneho produktu

Jazyková korektúra finálneho produktu 

  • dvojice urobia jazykovú koretkúru svojho finálneho produktu 
  • učiteľ študentom poskytne spätnú väzbu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • počítač s pripojením na internet 

Krok 6: Prezentácia a hodnotenie individuálnych produktov

image
image

Prezentácia individuálnych produktov 

  • študenti prezentujú svoje produkty pred publikom 

Prieskum 

  • študenti urobia krátky prieskum medzi študentami, ktorí sa zúčastnili prezetácie

Hodnotenie prezentácie 

  • publikum vyplní hodnotiaci dotazník  

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • hodnotiaci dotazník pre publikum

Krok 7: Zverejnenie produktu

image
image
image
image
image
image

Zverejnenie produktu

  • študenti si zvolia spôsob, akým zverejnia svoj produkt pre širšie publikum (papierová podoba na chodbách školy, webová stránka školy, sociálne siete...)
  • študenti propagujú svoju prácu zvoleným spôsobom 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • počítač s pripojením na internet

Krok 8: Záverečná reflexia

Zhodnotenie svojej práce na projekte

  • kontrola projektového denníka a spoločná diskusia 

Čo som sa naučil pri práci na projekte?

Ako som sa cítil pri spolupráci vo dvojici?

Ako by som zhodnotil svoju prácu?

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Zverejnené 1.9.2025 | Posledná zmena 1.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.