Predstavenie projektu
V rámci tejto aktivity budú žiaci skúmať spojenie fyziky s aktivitami v ich bežnom živote. Spoločne vystúpia na Kostolnú vežu Konkatedrály sv. Mikuláša v Prešove. Už počas výstupu si zaznamenajú čas, za aký vyšli hore. Následne v triede vyhľadajú údaje o výške veže a o jej historickom význame. Pomocou vzorca vypočítajú mechanickú prácu, ktorú každý žiak vykonal pri zdvihnutí svojej hmotnosti do tejto výšky. Diskusiou prídu k záveru, že prácu vykonal každý podľa svojej hmotnosti inú, ale rozdiel vo výkone závisí hlavne od času.
Výstup žiakov:
Porovnanie výkonu a práce žiakov počas ich spoločného výstupu na vežu - pracovný list
Edukačné ciele:
- Pochopiť pojmy mechanická práca a výkon.
- Naučiť sa vyhľadávať a spracovávať informácie z internetu.
- Rozšíriť si poznatky z regionálnych dejín (Konkatedrála sv. Mikuláša, Prešov).
- Rozvíjať schopnosť spolupracovať v tíme, diskutovať a prezentovať výsledky.
Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Lenka Figurová (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Pracovný list
- Kalkulačka
- Stopky alebo mobilná aplikácia na meranie času počas výstupu
- Počítač s pripojením na internet
- Tabuľa/flipchart alebo interaktívna tabuľa na spoločné zapísanie výsledkov
Pracovný list (Pracovný_list_-_Na_vežu_s_fyziko_6Q5viUu.docx)
Krok 1: Úvod do témy
Úvod do témy
- spoločne so žiakmi diskutujeme a kladieme si otázky ako:
- Prečo je dôležité spájať fyziku s bežným životom?
- Je možné prepojiť ju s inými predmetmi?
- Ako by sa dala prepojiť s dejepisom?
- Ako ju vieme použiť pri našom plánovanom výstupe na Kostolnú vežu sv. Mikuláša v Prešove?
Vyhľadávanie informácií
- žiaci vyhľadajú základné údaje o veži – výška, rok postavenia, význam, zaujímavosti
- pracujú v dvojiciach/skupinách a zapisujú si poznámky
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
Krok 2: Výstup na vežu
Výstup na vežu
- žiaci spoločne vystupujú na vežu
- každý žiak si pri výstupe zaznamená čas, za aký vyjde hore (môže použiť stopky alebo mobil), keďže je kľúčový pre výpočet výkonu
- hmotnosť si žiaci zapíšu svoju vlastnú alebo použijú modelovú hmotnosť (50 kg alebo 60 kg)
- spoločná reflexia - Bol pre vás výstup náročný?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- stopky alebo mobilná aplikácia na meranie času počas výstupu
Krok 3: Výpočty - práca v pracovnom liste
Práca v pracovnom liste - výpočty
- žiaci pracujú samostatne alebo vo dvojiciach, zapisujú výsledky do tabuliek, vypočítajú prácu W=m⋅g⋅h a výkon P=W/t
- učiteľ priebežne kontroluje výpočty a vysvetľuje nejasnosti
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kalkulačka
Krok 4: Porovnávanie výsledkov
Porovnávanie výsledkov
- žiaci zapíšu výsledky do spoločnej tabuľky na tabuli/flipcharte
- spoločne hľadáme odpovede na otázky ako:
- Kto vykonal najväčšiu prácu?
- Kto mal najväčší výkon?
- Prečo niektorí vykonali väčšiu prácu?
- Prečo mal niekto vyšší výkon?
- Ako sa líši práca od výkonu v bežnom živote?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tabuľa/flipchart alebo interaktívna tabuľa na spoločné zapísanie výsledkov
Krok 5: Záverečná reflexia
Záverečná reflexia
- žiaci zhodnotia, čo sa počas aktivity naučili a ako sa im pracovalo