Na vežu s fyzikou v batohu

Predmety:

Matematika
Fyzika
Dejepis

Ročníky:

ZŠ 8. roč.

Trvanie:
4 vyučovacie hodiny

Téma / oblasť:
Mechanická práca a výkon

Fyzika vo veži? V tejto aktivite si ju pribalíme do batoha počas spoločného výstupu na Kostolnú vežu Konkatedrály sv. Mikuláša v Prešove.


Predstavenie projektu

V rámci tejto aktivity budú žiaci skúmať spojenie fyziky s aktivitami v ich bežnom živote. Spoločne vystúpia na Kostolnú vežu Konkatedrály sv. Mikuláša v Prešove. Už počas výstupu si zaznamenajú čas, za aký vyšli hore. Následne v triede vyhľadajú údaje o výške veže a o jej historickom význame. Pomocou vzorca vypočítajú mechanickú prácu, ktorú každý žiak vykonal pri zdvihnutí svojej hmotnosti do tejto výšky. Diskusiou prídu k záveru, že prácu vykonal každý podľa svojej hmotnosti inú, ale rozdiel vo výkone závisí hlavne od času. 

Výstup žiakov:

Porovnanie výkonu a práce žiakov počas ich spoločného výstupu na vežu - pracovný list

Edukačné ciele: 

  1. Pochopiť pojmy mechanická práca a výkon.
  2. Naučiť sa vyhľadávať a spracovávať informácie z internetu.
  3. Rozšíriť si poznatky z regionálnych dejín (Konkatedrála sv. Mikuláša, Prešov).
  4. Rozvíjať schopnosť spolupracovať v tíme, diskutovať a prezentovať výsledky.

 

Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Lenka Figurová (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Pracovný list
  2. Kalkulačka
  3. Stopky alebo mobilná aplikácia na meranie času počas výstupu 
  4. Počítač s pripojením na internet
  5. Tabuľa/flipchart alebo interaktívna tabuľa na spoločné zapísanie výsledkov 
Upozornenie: Súbory nahraté používateľmi môžu obsahovať škodlivý softvér!

Pracovný list (Pracovný_list_-_Na_vežu_s_fyziko_6Q5viUu.docx)


Krok 1: Úvod do témy

Úvod do témy 

  • spoločne so žiakmi diskutujeme a kladieme si otázky ako:
    • Prečo je dôležité spájať fyziku s bežným životom?
    • Je možné prepojiť ju s inými predmetmi? 
    • Ako by sa dala prepojiť s dejepisom? 
    • Ako ju vieme použiť pri našom plánovanom výstupe na Kostolnú vežu sv. Mikuláša v Prešove?

Vyhľadávanie informácií 

  • žiaci vyhľadajú základné údaje o veži – výška, rok postavenia, význam, zaujímavosti
  • pracujú v dvojiciach/skupinách a zapisujú si poznámky

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • počítač s pripojením na internet 

Krok 2: Výstup na vežu

Výstup na vežu 

  • žiaci spoločne vystupujú na vežu 
  • každý žiak si pri výstupe zaznamená čas, za aký vyjde hore (môže použiť stopky alebo mobil), keďže je kľúčový pre výpočet výkonu 
  • hmotnosť si žiaci zapíšu svoju vlastnú alebo použijú modelovú hmotnosť (50 kg alebo 60 kg)
  • spoločná reflexia - Bol pre vás výstup náročný? 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • stopky alebo mobilná aplikácia na meranie času počas výstupu 

Krok 3: Výpočty - práca v pracovnom liste

Práca v pracovnom liste - výpočty 

  • žiaci pracujú samostatne alebo vo dvojiciach, zapisujú výsledky do tabuliek, vypočítajú prácu W=m⋅g⋅h a výkon P=W/t 
  • učiteľ priebežne kontroluje výpočty a vysvetľuje nejasnosti 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kalkulačka

Krok 4: Porovnávanie výsledkov

Porovnávanie výsledkov

  • žiaci zapíšu výsledky do spoločnej tabuľky na tabuli/flipcharte
  • spoločne hľadáme odpovede na otázky ako:
    • Kto vykonal najväčšiu prácu?
    • Kto mal najväčší výkon?
    • Prečo niektorí vykonali väčšiu prácu? 
    • Prečo mal niekto vyšší výkon? 
    • Ako sa líši práca od výkonu v bežnom živote?

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • tabuľa/flipchart alebo interaktívna tabuľa na spoločné zapísanie výsledkov 

Krok 5: Záverečná reflexia

Záverečná reflexia 

  • žiaci zhodnotia, čo sa počas aktivity naučili a ako sa im pracovalo 

Zverejnené 10.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autor

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.