Predstavenie projektu
V projekte sa uplatňujú medzpredmetové vzťahy. Jeho realizácia prebieha na hodinách vlastivedy, slovenského jazyka, matematiky, výtvarnej a hudobnej výchovy. Výsledkom je prezentácia nadobudnutých vedomostí pred mladšími žiakmi, ktorej súčasťou je spev ľudových piesní a ukážka produktov, ktoré vznikli počas práce na projekte - maľovaná svadobná truhlica, maľované taniere a spoločný lapbook s informáciami o regióne. Na záver žiaci navštívia vybranú pamiatku regiónu.
Kľúčová otázka:
Ako môžeme mladším žiakom čo najzaujímavejšie priblížiť pamiatky a tradície Spiša?
Záverečný produkt:
Lapbook o najznámejších miestach na Spiši, maľovaná svadobná truhlica, maľované taniere, spev piesne a školský výlet, kde žiaci navštívia vybrané pamiatky Spiša.
Edukačné ciele:
- Argumentovať, komunikovať, spolupracovať v skupine pri riešení problémov.
- Nadobudnúť schopnosť používať matematiku vo svojom budúcom živote.
- Využívať pochopené a osvojené postupy a algoritmy pri riešení úloh.
- Čítať s porozumením súvisiace texty a vedieť ich spracovať.
- Vedieť čítať mapu, vypátrať pútavé skutočnosti o regióne.
- Vedieť na internete alebo v knihách vyhľadať a spracovať základné informácie o Spiši.
- Získané informácie vedieť gramaticky správne zapísať.
- Uvažovať o informáciách a rôznych reprezentáciách, používajúc vhodné nástroje na ich spracovanie.
- Komunikovať a spolupracovať prostredníctvom digitálnych technológií.
- Rozvíjať u žiakov povedomie vlastnej kultúrnej identity.
Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Mária Labašová (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Projektový denník
- Kartičky so slovami/slovnými spojeniami na rozdelenie žiakov do skupín
- Online mapa na meranie vzdušnej a cestnej vzdialenosti
- Učebnica Vlastiveda pre štvrtákov (Dudášová, Mäsiar, Muchová)
- Vzory tradičných nástenných maľovaných tanierov
- Ukážka lapbooku (fyzicky alebo online)
- Materiál potrebný na výrobu lapbooku
- Počítač s pripojením na internet
- Vodové farby
- Akrylové farby
- Štetce
- Truhlica (drevená/kartónová)
Krok 1: Rozdelenie žiakov do skupín
Rozdelenie žiakov do skupín rozdaním ,,tajných kartičiek”
- každému žiakovi rozdáme kartičku so slovami/slovnými spojeniami, ktoré sa viažu na konkrétne miesto na Spiši
- žiaci si prečítajú kartičky, no nesmú ich nikomu ukázať, v rámci triedy v krátkych rozhovoroch v dvojiciach, v ktorých ale nemôžu použiť priamo názov miesta, ktoré na kartičke mali, nájdu ostatných žiakov s kartičkami z rovnakej kategórie, s ktorými vytvoria skupinu
Slovensky raj – Tomášovský výhľad, Hornád, Kláštorisko, rebríky
Spišské Podhradie – Spišský hrad, Spišská Kapitula, Žehra, Sivá Brada
Levoča – Dom sv. Jakuba a najvyšší oltár, hradby mesta, historické centrum, klietka hanby, Biela Pani
Gelnica – múzeum baníctva, ľudové piesne a kroje na Spiši, kostolná veža v Spišskej Novej Vsi
Voľba lídra skupiny
- vytvorené skupiny si zvolia svojho lídra
Názov a logo skupiny
- skupiny si vytvoria svoje logá a názvy
Zloženie sľubu v skupine
- žiaci zložia sľub skupine pred celou triedou a podpíšu ho
Sľubujem, že budem
-
s rešpektom počúvať nápady ostatných
-
svoju prácu vykonávať najlepšie, ako vieme
-
v prípade potreby požiadam o pomoc
Rozdelenie úloh v skupine
- žiaci do projektového denníka zapíšu svoje úlohy v skupine
Hodnotenie
- skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
- logo a názov skupiny – 4 b
- zloženie sľubu – 1 b
- dohoda o skupinovej práci a rozdelení úloh– 2 b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- kartičky so slovami/slovnými spojeniami na rozdelenie žiakov do skupín
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
Krok 3: Spiš - Vlastiveda
Úvodný rozhovor
- aktivácia vedomostí, ktoré žiaci už majú
Čo je Spiš?
Aké mestá doň patria?
Do akého regiónu patrí naša obec?
Aké pohoria obklopujú Spiš?
Ktoré miesta sú podľa teba turistami najviac vyhľadávané?
Výklad učiva a práca s učebnicou (VLA s. 68-70)
- priraďovanie obrázkov k správnemu popisu
- skladanie porozhadzované názvov spišských obcí
- vyhľadávanie obcí, riek a pohorí na mape
Tvorba pojmovej mapy
- skupiny zhrnú zapamätané vedomosti do pojmovej mapy
Zápis do projektového denníka
Hodnotenie
- skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
- čítanie s porozumením a práca s mapou – 9b
- vypracovanie úloh v učebnici – 4b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- učebnica
- mapa
Krok 4: Zber informácií o Spiši - Informatika
Získavanie informácií
- žiaci pracujú s kartičkami, ktoré si dostali pri rozdelení do skupín
- o miestach, ktoré na kartičkách mali, na internete vyhľadajú podstatné informácie, ktoré zhrnú do 4 - 6 viet
- v skupine sa radia o tom, aké informácie zaradiť
Zápis do projektového denníka
Hodnotenie
- skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
- práca s počítačom – 4b
- výber vhodnej informácie o pamiatke – 5b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- projektový denník
Krok 5: Vzdialenosti miest - Matematika
Práca s internetom
- skupiny vyhľadávajú jednotlivé obce zo zadania na mape
- najprv nájdu najkratšiu vzdialenosť medzi nimi vzdušnou trasou a potom trasu, ktorú by museli absolvovať autom
- vzdialenosti zapisujú do tabuľky a porovnávajú
- vyberú najefektívnejšiu trasu podľa zadania
Porovnaj cestnú a vzdušnú vzdialenosť medzi našou obcou Slovinky nasledujúcimi miestami: Levoča, Spišské Podhradie, Gelnica, Spišská Nová Ves. Urč, ktoré z týchto miest je k nám najbližšie a ktorou trasou.
Vyber najefektívnejšiu trasu autom zo Sloviniek k Spišskému Podhradiu tak, aby si navštívil Spišský hrad, Žehru, Spišskú Kapitulu a Sivú Bradu.
|
Vychádzaš zo SLOVINIEK |
|
|
|
LEVOČA |
||
|
SPIŠSKÁ NOVÁ VES |
||
|
SPIŠSKÉ PODHRADIE |
||
|
GELNICA |
Zápis do projektového denníka
Hodnotenie
- skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
- práca s internetovou mapou – 4b
- meranie vzdušnej a cestnej dopravy medzi Slovinkami a vybranými miestami – 8b
- výber najefektívnejšej trasy – 10b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- projektový denník
Krok 6: Výroba lapbooku - Výtvarná výchova
Zoznámenie sa s lapbookom
- žiaci sa zoznámia s lapbookom, spoločne diskutujú o tom, čo doň môžu dať
Výroba spoločného lapbooku
- na hodinách výtvarnej výchovy skupiny tvoria vlastnú časť lapbooku o miestach, s ktorými pracovali doteraz - kreslia, vyhľadávajú a lepia obrázky, popisujú ich
- časti spojíme do veľkého triedneho lapbooku
Zápis do projektového denníka
Hodnotenie
- skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
- úhľadnosť – 5b
- kreativita – 5b
- spoločný lapbook – 2b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- ukážka lapbooku (fyzicky alebo online)
- materiál potrebný na výrobu lapbooku
- projektový denník
Krok 7: Rod a číslo podstatných mien - Slovenský jazyk
Určovanie rodu a čísla podstatných mien - obce, pamiatky, rieky, pohoria zo Spiša
- žiaci si opakujú určovanie rodu a čísla podstatných mien
- žiaci v skupinách určujú rod a číslo slov v tabuľke
Zápis do projektového denníka
Hodnotenie
- skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
- určenie správneho rodu a čísla – 17b
|
rod |
číslo |
|
|
Spiš |
||
|
oltár |
||
|
Levoča |
||
|
Gelnica |
||
|
múzeum |
||
|
bane |
||
|
hradby |
||
|
Biela pani |
||
|
Spišský hrad |
||
|
Spišská Kapitula |
||
|
veže |
||
|
Žehra |
||
|
kostoly |
||
|
Hornád |
||
|
Volovské vrchy |
||
|
Branisko |
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
Krok 8: Slovenské ľudové vzory - Výtvarná výchova
Maľovanie vodovými farbami na papierové taniere
- žiaci si pozrú ukážky maľovaných tanierov
- žiaci individuálne namaľujú svoj papierový tanier
Hodnotenie
- skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
- maľovaný tanier – 5b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- papierové taniere
- ukážky maľovaných tanierov
- vodové farby
- štetce
Krok 9: Ľudová pieseň - Hudobná výchova
Spievanie ľudovej piesne zo Spiša
- žiaci si vyberú ľudovú pieseň zo Spiša
- vyhľadajú si význam nárečových slov
- nacvičia si spev piesne
Zápis do projektového denníka
Hodnotenie
- skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
- význam nárečových slov – 2b
- rytmicky a intonačne správne zaspievaná pieseň – 10b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- slovník/Internet
- ľudové piesne zo Spiša - ukážky
Krok 10: Maľovanie svadobnej truhlice - Výtvarná výchova
Maľovanie svadobnej truhlice
- žiaci spoločne ozdobia triednu svadobnú truhlicu
Hodnotenie
- skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
- aktivita skupiny pri maľovaní truhlice - 5b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- truhlica
- akrylové farby
- štetce
Krok 11: Prezentácia celého projektu
Príprava prezentácie
- žiaci sa dohodnú, kto a akým spôsobom bude prezentovať ich prácu na projekte
Prezentácia projektu pred žiakmi 1. stupňa
- žiaci prezentujú lapbook, ľudovú pieseň, maľované taniere a svadobnú truhlicu pred ďalšími triedami
Hodnotenie
- skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
- prezentovanie – 5b
- kreativita – 2b
Krok 12: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu
Zhodnotenie svojej práce na projekte
Vyplnenie formulárov na sebahodnotenie
Čo som sa naučil pri práci na projekte?
Ako som sa cítil pri spolupráci v skupine?
Ako by som zhodnotil svoju prácu?
Ako by som zhodnotil prácu svojej skupiny?
Hodnotenie skupín - vyhlásenie víťaznej skupiny