Náš región Spiš

Predmety:

Geografia
Informatika
Matematika
Slovenský jazyk
Výtvarná výchova

Ročníky:

ZŠ 4. roč.

Trvanie:
11 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Spiš

V tomto projekte sa žiaci na Spiš pozrú naozaj zo všetkých strán. Budú počítať, maľovať, spievať, určovať gramatické kategórie podstatných mien a popri tom sa dozvedia mnoho nového o regióne, v ktorom žijú.


Predstavenie projektu

V projekte sa uplatňujú medzpredmetové vzťahy. Jeho realizácia prebieha na hodinách vlastivedy, slovenského jazyka, matematiky, výtvarnej a hudobnej výchovy. Výsledkom je prezentácia nadobudnutých vedomostí pred mladšími žiakmi, ktorej súčasťou je spev ľudových piesní a ukážka produktov, ktoré vznikli počas práce na projekte - maľovaná svadobná truhlica, maľované taniere a spoločný lapbook s informáciami o regióne. Na záver žiaci navštívia vybranú pamiatku regiónu. 

Kľúčová otázka:

Ako môžeme mladším žiakom čo najzaujímavejšie priblížiť pamiatky a tradície Spiša? 

Záverečný produkt: 

Lapbook o najznámejších miestach na Spiši, maľovaná svadobná truhlica, maľované taniere, spev piesne a školský výlet, kde žiaci navštívia vybrané pamiatky Spiša.

Edukačné ciele: 

  1. Argumentovať, komunikovať, spolupracovať v skupine pri riešení problémov.
  2. Nadobudnúť schopnosť používať matematiku vo svojom budúcom živote. 
  3. Využívať pochopené a osvojené postupy a algoritmy pri riešení úloh.
  4. Čítať s porozumením súvisiace texty a vedieť ich spracovať.
  5. Vedieť čítať mapu, vypátrať pútavé skutočnosti o regióne.
  6. Vedieť na internete alebo v knihách vyhľadať a spracovať základné informácie o Spiši.
  7. Získané informácie vedieť gramaticky správne zapísať.
  8. Uvažovať o informáciách a rôznych reprezentáciách, používajúc vhodné nástroje na ich spracovanie.
  9. Komunikovať a spolupracovať prostredníctvom digitálnych technológií.
  10. Rozvíjať u žiakov povedomie vlastnej kultúrnej identity.

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Mária Labašová (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Projektový denník
  2. Kartičky so slovami/slovnými spojeniami na rozdelenie žiakov do skupín 
  3. Online mapa na meranie vzdušnej a cestnej vzdialenosti
  4. Učebnica Vlastiveda pre štvrtákov (Dudášová, Mäsiar, Muchová) 
  5. Vzory tradičných nástenných maľovaných tanierov 
  6. Ukážka lapbooku (fyzicky alebo online)
  7. Materiál potrebný na výrobu lapbooku 
  8. Počítač s pripojením na internet
  9. Vodové farby
  10. Akrylové farby 
  11. Štetce
  12. Truhlica (drevená/kartónová)

Krok 1: Rozdelenie žiakov do skupín

Rozdelenie žiakov do skupín rozdaním ,,tajných kartičiek”

  • každému žiakovi rozdáme kartičku so slovami/slovnými spojeniami, ktoré sa viažu na konkrétne miesto na Spiši 
  • žiaci si prečítajú kartičky, no nesmú ich nikomu ukázať, v rámci triedy v krátkych rozhovoroch v dvojiciach, v ktorých ale nemôžu použiť priamo názov miesta, ktoré na kartičke mali, nájdu ostatných žiakov s kartičkami z rovnakej kategórie, s ktorými vytvoria skupinu 

Slovensky raj – Tomášovský výhľad, Hornád, Kláštorisko, rebríky

Spišské Podhradie – Spišský hrad, Spišská Kapitula, Žehra, Sivá Brada

Levoča – Dom sv. Jakuba a najvyšší oltár, hradby mesta, historické centrum, klietka hanby, Biela Pani

Gelnica – múzeum baníctva, ľudové piesne a kroje na Spiši, kostolná veža v Spišskej Novej Vsi

Voľba lídra skupiny

  • vytvorené skupiny si zvolia svojho lídra 

Názov a logo skupiny

  • skupiny si vytvoria svoje logá a názvy 

Zloženie sľubu v skupine

  • žiaci zložia sľub skupine pred celou triedou a podpíšu ho

Sľubujem, že budem

  • s rešpektom počúvať nápady ostatných

  • svoju prácu vykonávať najlepšie, ako vieme

  • v prípade potreby požiadam o pomoc

Rozdelenie úloh v skupine 

  • žiaci do projektového denníka zapíšu svoje úlohy v skupine 

Hodnotenie

  • skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu 
  • logo a názov skupiny – 4 b
  • zloženie sľubu – 1 b
  • dohoda o skupinovej práci a rozdelení úloh– 2 b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • kartičky so slovami/slovnými spojeniami na rozdelenie žiakov do skupín 

Krok 2: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií


Krok 3: Spiš - Vlastiveda

Úvodný rozhovor 

  • aktivácia vedomostí, ktoré žiaci už majú 

Čo je Spiš?

Aké mestá doň patria?

Do akého regiónu patrí naša obec?

Aké pohoria obklopujú Spiš?

Ktoré miesta sú podľa teba turistami najviac vyhľadávané?

Výklad učiva a práca s učebnicou (VLA s. 68-70)

  • priraďovanie obrázkov k správnemu popisu
  • skladanie porozhadzované názvov spišských obcí
  • vyhľadávanie obcí, riek a pohorí na mape

Tvorba pojmovej mapy 

  • skupiny zhrnú zapamätané vedomosti do pojmovej mapy 

Zápis do projektového denníka

Hodnotenie

  • skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
  • čítanie s porozumením a práca s mapou – 9b
  • vypracovanie úloh v učebnici – 4b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • učebnica
  • mapa 

Krok 4: Zber informácií o Spiši - Informatika

image

Získavanie informácií 

  • žiaci pracujú s kartičkami, ktoré si dostali pri rozdelení do skupín
  • o miestach, ktoré na kartičkách mali, na internete vyhľadajú podstatné informácie, ktoré zhrnú do 4 - 6 viet 
  • v skupine sa radia o tom, aké informácie zaradiť

Zápis do projektového denníka

Hodnotenie

  • skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
  • práca s počítačom – 4b
  • výber vhodnej informácie o pamiatke – 5b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • počítač s pripojením na internet 
  • projektový denník 

Krok 5: Vzdialenosti miest - Matematika

image
image

Práca s internetom

  • skupiny vyhľadávajú jednotlivé obce zo zadania na mape 
  • najprv nájdu najkratšiu vzdialenosť medzi nimi vzdušnou trasou a potom trasu, ktorú by museli absolvovať autom
  • vzdialenosti zapisujú do tabuľky a porovnávajú
  • vyberú najefektívnejšiu trasu podľa zadania 

Porovnaj cestnú a vzdušnú vzdialenosť medzi našou obcou Slovinky nasledujúcimi miestami: Levoča, Spišské Podhradie, Gelnica, Spišská Nová Ves. Urč, ktoré z týchto miest je k nám najbližšie a ktorou trasou.

Vyber najefektívnejšiu trasu autom zo Sloviniek k Spišskému Podhradiu tak, aby si navštívil Spišský hrad, Žehru, Spišskú Kapitulu a Sivú Bradu.

Vychádzaš zo  SLOVINIEK

LEVOČA

   

SPIŠSKÁ NOVÁ VES

   

SPIŠSKÉ PODHRADIE

   

GELNICA

   

 

Zápis do projektového denníka

Hodnotenie

  • skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
  • práca s internetovou mapou – 4b
  • meranie vzdušnej a cestnej dopravy medzi Slovinkami a vybranými miestami – 8b
  • výber najefektívnejšej trasy – 10b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • počítač s pripojením na internet 
  • projektový denník 

Krok 6: Výroba lapbooku - Výtvarná výchova

image
image

Zoznámenie sa s lapbookom 

  • žiaci sa zoznámia s lapbookom, spoločne diskutujú o tom, čo doň môžu dať 

Výroba spoločného lapbooku 

  • na hodinách výtvarnej výchovy skupiny tvoria vlastnú časť lapbooku o miestach, s ktorými pracovali doteraz - kreslia, vyhľadávajú a lepia obrázky, popisujú ich 
  • časti spojíme do veľkého triedneho lapbooku 

Zápis do projektového denníka

Hodnotenie

  • skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
  • úhľadnosť – 5b
  • kreativita – 5b
  • spoločný lapbook – 2b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • ukážka lapbooku (fyzicky alebo online)
  • materiál potrebný na výrobu lapbooku 
  • projektový denník 

Krok 7: Rod a číslo podstatných mien - Slovenský jazyk

image

Určovanie rodu a čísla podstatných mien - obce, pamiatky, rieky, pohoria zo Spiša

  • žiaci si opakujú určovanie rodu a čísla podstatných mien 
  • žiaci v skupinách určujú rod a číslo slov v tabuľke

Zápis do projektového denníka

Hodnotenie

  • skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
  • určenie správneho rodu a čísla – 17b

 

 

rod

číslo

Spiš

   

oltár

   

Levoča

   

Gelnica

   

múzeum

   

bane

   

hradby

   

Biela pani

   

Spišský hrad

   

Spišská Kapitula

   

veže

   

Žehra

   

kostoly

   

Hornád

   

Volovské vrchy

   

Branisko

   

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník 

Krok 8: Slovenské ľudové vzory - Výtvarná výchova

Maľovanie vodovými farbami na papierové taniere

  • žiaci si pozrú ukážky maľovaných tanierov
  • žiaci individuálne namaľujú svoj papierový tanier 

Hodnotenie

  • skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
  • maľovaný tanier – 5b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • papierové taniere
  • ukážky maľovaných tanierov
  • vodové farby
  • štetce 

Krok 9: Ľudová pieseň - Hudobná výchova

Spievanie ľudovej piesne zo Spiša

  • žiaci si vyberú ľudovú pieseň zo Spiša
  • vyhľadajú si význam nárečových slov
  • nacvičia si spev piesne

Zápis do projektového denníka

Hodnotenie

  • skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
  • význam nárečových slov – 2b
  • rytmicky a intonačne správne zaspievaná pieseň – 10b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník 
  • slovník/Internet
  • ľudové piesne zo Spiša - ukážky 

Krok 10: Maľovanie svadobnej truhlice - Výtvarná výchova

image

Maľovanie svadobnej truhlice 

  • žiaci spoločne ozdobia triednu svadobnú truhlicu 

Hodnotenie

  • skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
  • aktivita skupiny pri maľovaní truhlice - 5b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • truhlica
  • akrylové farby
  • štetce

Krok 11: Prezentácia celého projektu

Príprava prezentácie

  • žiaci sa dohodnú, kto a akým spôsobom bude prezentovať ich prácu na projekte 

Prezentácia projektu pred žiakmi 1. stupňa

  • žiaci prezentujú lapbook, ľudovú pieseň, maľované taniere a svadobnú truhlicu pred ďalšími triedami 

Hodnotenie

  • skupinám pridelíme body do celkového hodnotenia projektu
  • prezentovanie – 5b
  • kreativita – 2b

Krok 12: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu

image

Zhodnotenie svojej práce na projekte

Vyplnenie formulárov na sebahodnotenie 

Čo som sa naučil pri práci na projekte?

Ako som sa cítil pri spolupráci v skupine?

Ako by som zhodnotil svoju prácu?

Ako by som zhodnotil prácu svojej skupiny?

Hodnotenie skupín - vyhlásenie víťaznej skupiny 


Krok 13: Návšteva vybranej pamiatky


Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.