Predstavenie projektu
Projekt "Naša trieda budúcnosti" je zameraný na rozvoj praktických zručností a finančnej gramotnosti žiakov. Žiaci budú pracovať na vytvorení zmenšeného 3D modelu svojej triedy a tvorbe reálneho návrhu zmeny súčasnej triedy na triedu budúcnosti. Budú musieť zohľadniť rôzne aspekty, ako sú rozmery miestnosti, výber vhodných materiálov a náklady na ich obstaranie. Projekt podporuje tímovú spoluprácu, kritické myslenie a kreativitu.
Kľúčová otázka:
Ako zmeníme našu triedu na triedu budúcnosti?
Záverečný produkt:
Kartónový/papierový 3D model triedy budúcnosti, vrátane zariadenia a vybavenia
Edukačné ciele:
- Získať schopnosť používať matematiku v svojom budúcom živote.
- Argumentovať, komunikovať a spolupracovať v skupine.
- Využívať pochopené a osvojené postupy a algoritmy pri riešení úloh.
- Matematizovať reálnu situáciu a interpretovať výsledok.
Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Adriana Parimuchová (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Dohoda o skupinovej spolupráci
- Projektový denník
- Tabuľka na hodnotenie práce skupín pre učiteľa
- Pomocný pracovný list – meranie rozmerov jednotlivých stien
- Záverečná reflexia pre žiakov a žiačky
- Vhodné meradlá
- Materiál na výrobu modelu
- Počítač/tablet s pripojením na internet
- Kalkulačka
Krok 1: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky
Rozdelenie do skupín, voľba vedúceho tímu
- náhodným výberom vytvoríme pracovné skupiny
- skupina si zvolí svojho vedúceho
- skupina si v vytvorí logo v grafickom editore
- skupina spíše dohodu o skupinovej spolupráci
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
- žiakom predstavíme formu hodnotenia - za plnenie úloh budú dostávať mzdu (1bod = 10€)
- ak skupina potrebuje počas práce dodatočné informácie od učiteľa – zaplatí poplatok
Rozhovor o našej súčasnej triede a jej zariadení - analýza problému
Návrh stratégie riešenia - brainstorming
- žiaci navrhujú zmeny, ktoré by chceli vidieť v triede
Pojmová mapa sumarizujúca nápady prezentované na hodine
Analýza útvarov v triede z matematického hľadiska a z hľadiska možnosti výpočtu ich obsahu a obvodu
Zápis do projektového denníka
Hodnotenie
Dohoda o skupinovej spolupráci – 2b
Projektový denník – analýza problému a stanovenie čiastkových úloh – 8b
Meno a logo skupiny – 5b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- harmonogram pre prácu v skupine
- projektový denník
Krok 2: Meranie a zápis
Meranie objektov v triede a správny zápis nameraných údajov do náčrtu triedy
- žiaci vhodne vybraným meradlom merajú rozmery vybraných objektov v triede (individuálna práca členov skupiny)
- namerané údaje zapíšu, využijú vlastnosti desatinných čísel pri premene jednotiek dĺžky a prezentujú svoje zistenia členom skupiny
- namerané údaje zapíšu do náčrtu triedy
Ako nakreslíme triedu na papier?
Aké meradlá si vyberieme?
Kto bude merať a kto zapisovať?
Zápis do projektového denníka
Hodnotenie
Náčrty - 5b
Zoznam objektov potrebných k tvorbe modelu - 5b
Správne rozmery objektov - 5b
Presnosť merania - 5b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- pomocný pracovný list na meranie
- rôzne druhy meradiel
- projektový denník
Krok 3: Výpočty potrebné na tvorbu modelu
Príprava na tvorbu modelu – výber materiálu a vhodnej mierky
- žiaci v skupine sa dohodnú na vhodnej mierke, s ktorou budú pracovať pri tvorbe modelu
Práca s nameranými údajmi a ich správne zmenšenie, práca s kalkulačkou
- žiaci zmenšia údaje získané meraním tak, aby bolo možné vytvoriť kartónový/papierový model
Hodnotenie
Správne určenie vhodnej mierky – 3b
Zmenšené rozmery - 7b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kalkulačka
Krok 4: Tvorba modelu
Tvorba jednotlivých stien a následná konštrukcia 3D modelu triedy zlepením stien – sieť kvádra a kocky
- skupina tvorí model z vybraného materiálu
Konštrukcie štvorcov a obdĺžnikov – steny, okná, tabule,...
- skupina dokončí model
Zápis do projektového denníka
Kontrola projektového denníka - spätná väzba od učiteľa
Hodnotenie
Pomôcky – 3b
Model – 10b
Presnosť – 5b
Kreativita - 2b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kartóny/výkresy
- farebné papiere
- farby/farbičky
- projektový denník
Krok 5: Zariadenie a vybavenie triedy
Zariadenie a vybavenie triedy
- žiaci na internete vyhľadávajú inšpiráciu na zariadenie a vybavenie svojej triedy budúcnosti
Čo má byť v triede?
Aký nábytok kúpime?
Ako poukladáme nábytok?
Doplnenie zariadenia do modelu triedy
Hodnotenie
Informácie o triede budúcnosti - 3b
Náčrt vybavenia triedy – 5b
Modely zariadenia triedy – 10b
Kreativita - 2b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- materiál na tvorbu modelov
Krok 6: Obsah a obvod - výpočty
Výpočet obsahu jednotlivých stien a podlahy
- žiaci zisťujú, koľko farby budú potrebovať na vymaľovanie stien
- žiaci vypočítajú obsah podlahy a množstvo potrebnej dlažby/veľkosť koberca
- žiaci pracujú s pomocným pracovným listom
Zápis do projektového denníka
Hodnotenie
Obsahy – 5b
Spotreba farby – 5b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- pracovný list
- projektový denník
Krok 7: Plánovanie nákupov
Vyhľadávanie tovaru v eshopoch, porovnávanie cien, operácie s desatinnými číslami
- žiaci vyhľadávajú zariadenie, ktoré by chceli v triede mať, a porovnávajú ceny v rôznych eshopoch
- údaje zapisujú do tabuľky a pripravia jednoduchú cenovú kalkuláciu
Hodnotenie
Výber eshopu – 2b
Forma spracovanie údajov – 6b
Kreativita - 2b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač/tablet s pripojením na internet
Krok 8: Finalizácia rozpočtu na vytvorenie triedy budúcnosti
Príprava finálneho rozpočtu
- žiaci pripravia rozpočet na celkovú rekonštrukciu triedy vrátane navrhovaného zariadenia a vybavenia
- práca s desatinnými číslami
Čo všetko bude potrebné zaplatiť?
Platíme aj za prácu alebo iba za tovar?
Aké sú celkové náklady na zmenu triedy?
Kto to zaplatí?
Zápis do projektového denníka
Hodnotenie
Spracovanie údajov – 5b
Výpočet nákladov - 5b
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
Krok 9: Prezentácia návrhov na rekonštrukciu a hodnotenie
Príprava prezentácie
Prezentácia vlastného projektu
Vzájomná spätná väzba žiakov
Hodnotenie
Obsah - 5b
Forma - 1b
Prezentovanie - 5b
Kreativita – 2b
Dodržanie časového limitu - 2b
Krok 10: Záverečná reflexia
Záverečná reflexia práce na projekte
- žiaci vyplnia formulár na záverečnú reflexiu
- spolu s učiteľom vyhodnotia prácu svojej skupiny na základe projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- záverečná reflexia pre žiakov a žiačky
- projektový denník