Naša trieda budúcnosti

Predmety:

Matematika
Informatika
Technika

Ročníky:

ZŠ 6. roč.
ZŠ 7. roč.

Trvanie:
11 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Obsah v desatinných číslach, Mierka, Percentá

Spojenie matematiky a fantázie, ktorého výsledkom bude model triedy budúcnosti, v ktorej je radosť učiť sa. Žiaci využijú nielen svoje vedomosti o štvorcoch, obdĺžnikoch či premene jednotiek, no popracujú aj na svojej finančnej gramotnosti.


Predstavenie projektu

Projekt "Naša trieda budúcnosti" je zameraný na rozvoj praktických zručností a finančnej gramotnosti žiakov. Žiaci budú pracovať na vytvorení zmenšeného 3D modelu svojej triedy a tvorbe reálneho návrhu zmeny súčasnej triedy na triedu budúcnosti. Budú musieť zohľadniť rôzne aspekty, ako sú rozmery miestnosti, výber vhodných materiálov a náklady na ich obstaranie. Projekt podporuje tímovú spoluprácu, kritické myslenie a kreativitu.

Kľúčová otázka:

Ako zmeníme našu triedu na triedu budúcnosti?

Záverečný produkt:

Kartónový/papierový 3D model triedy budúcnosti, vrátane zariadenia a vybavenia 

Edukačné ciele:

  1. Získať schopnosť používať matematiku v svojom budúcom živote.
  2. Argumentovať, komunikovať a spolupracovať v skupine. 
  3. Využívať pochopené a osvojené postupy a algoritmy pri riešení úloh.
  4. Matematizovať reálnu situáciu a interpretovať výsledok.

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Adriana Parimuchová (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Dohoda o skupinovej spolupráci
  2. Projektový denník
  3. Tabuľka na hodnotenie práce skupín pre učiteľa 
  4. Pomocný pracovný list – meranie rozmerov jednotlivých stien
  5. Záverečná reflexia pre žiakov a žiačky
  6. Vhodné meradlá
  7. Materiál na výrobu modelu
  8. Počítač/tablet s pripojením na internet 
  9. Kalkulačka 

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

image
image

Predstavenie kľúčovej otázky 

Rozdelenie do skupín, voľba vedúceho tímu

  • náhodným výberom vytvoríme pracovné skupiny  
  • skupina si zvolí svojho vedúceho 
  • skupina si v vytvorí logo v grafickom editore 
  • skupina spíše dohodu o skupinovej spolupráci 

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

  • žiakom predstavíme formu hodnotenia - za plnenie úloh budú dostávať mzdu (1bod = 10€)
  • ak skupina potrebuje počas práce dodatočné informácie od učiteľa – zaplatí poplatok

Rozhovor o našej súčasnej triede a jej zariadení - analýza problému 

Návrh stratégie riešenia - brainstorming 

  • žiaci navrhujú zmeny, ktoré by chceli vidieť v triede 

Pojmová mapa sumarizujúca nápady prezentované na hodine 

Analýza útvarov v triede z matematického hľadiska a z hľadiska možnosti výpočtu ich obsahu a obvodu

Zápis do projektového denníka 

Hodnotenie

Dohoda o skupinovej spolupráci – 2b

Projektový denník – analýza problému a stanovenie čiastkových úloh – 8b

Meno a logo skupiny – 5b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • harmonogram pre prácu v skupine
  • projektový denník

Krok 2: Meranie a zápis

Meranie objektov v triede a správny zápis nameraných údajov do náčrtu triedy

  • žiaci vhodne vybraným meradlom merajú rozmery vybraných objektov v triede (individuálna práca členov skupiny)
  • namerané údaje zapíšu, využijú vlastnosti desatinných čísel pri premene jednotiek dĺžky a prezentujú svoje zistenia členom skupiny
  • namerané údaje zapíšu do náčrtu triedy 

Ako nakreslíme triedu na papier?
Aké meradlá si vyberieme?
Kto bude merať a kto zapisovať?

Zápis do projektového denníka

Hodnotenie

Náčrty - 5b 

Zoznam objektov potrebných k tvorbe modelu - 5b 

Správne rozmery objektov - 5b 

Presnosť merania - 5b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • pomocný pracovný list na meranie
  • rôzne druhy meradiel
  • projektový denník

Krok 3: Výpočty potrebné na tvorbu modelu

Príprava na tvorbu modelu – výber materiálu a vhodnej mierky

  • žiaci v skupine sa dohodnú na vhodnej mierke, s ktorou budú pracovať pri tvorbe modelu 

Práca s nameranými údajmi a ich správne zmenšenie, práca s kalkulačkou

  • žiaci zmenšia údaje získané meraním tak, aby bolo možné vytvoriť kartónový/papierový model 

Hodnotenie

Správne určenie vhodnej mierky – 3b 

Zmenšené rozmery - 7b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kalkulačka 

Krok 4: Tvorba modelu

Tvorba jednotlivých stien a následná konštrukcia 3D modelu triedy zlepením stien – sieť kvádra a kocky

  • skupina tvorí model z vybraného materiálu 

Konštrukcie štvorcov a obdĺžnikov – steny, okná, tabule,... 

  • skupina dokončí model 

Zápis do projektového denníka 

Kontrola projektového denníka - spätná väzba od učiteľa

Hodnotenie

Pomôcky – 3b 

Model – 10b 

Presnosť – 5b 

Kreativita - 2b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kartóny/výkresy
  • farebné papiere
  • farby/farbičky 
  • projektový denník

Krok 5: Zariadenie a vybavenie triedy

Zariadenie a vybavenie triedy

  • žiaci na internete vyhľadávajú inšpiráciu na zariadenie a vybavenie svojej triedy budúcnosti 

Čo má byť v triede?
Aký nábytok kúpime?
Ako poukladáme nábytok?

Doplnenie zariadenia do modelu triedy 

Hodnotenie 

Informácie o triede budúcnosti - 3b 

Náčrt vybavenia triedy – 5b 

Modely zariadenia triedy – 10b

Kreativita - 2b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • materiál na tvorbu modelov 

Krok 6: Obsah a obvod - výpočty

image

Výpočet obsahu jednotlivých stien a podlahy

  • žiaci zisťujú, koľko farby budú potrebovať na vymaľovanie stien 
  • žiaci vypočítajú obsah podlahy a množstvo potrebnej dlažby/veľkosť koberca 
  • žiaci pracujú s pomocným pracovným listom

Zápis do projektového denníka

Hodnotenie

Obsahy – 5b 

Spotreba farby – 5b

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • pracovný list 
  • projektový denník 

Krok 7: Plánovanie nákupov

Vyhľadávanie tovaru v eshopoch, porovnávanie cien, operácie s desatinnými číslami 

  • žiaci vyhľadávajú zariadenie, ktoré by chceli v triede mať, a porovnávajú ceny v rôznych eshopoch
  • údaje zapisujú do tabuľky a pripravia jednoduchú cenovú kalkuláciu 

Hodnotenie

Výber eshopu – 2b 

Forma spracovanie údajov – 6b

Kreativita - 2b

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač/tablet s pripojením na internet 

Krok 8: Finalizácia rozpočtu na vytvorenie triedy budúcnosti

Príprava finálneho rozpočtu 

  • žiaci pripravia rozpočet na celkovú rekonštrukciu triedy vrátane navrhovaného zariadenia a vybavenia 
  • práca s desatinnými číslami 

Čo všetko bude potrebné zaplatiť?
Platíme aj za prácu alebo iba za tovar?
Aké sú celkové náklady na zmenu triedy?
Kto to zaplatí?

Zápis do projektového denníka 

Hodnotenie

Spracovanie údajov – 5b 

Výpočet nákladov - 5b

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • projektový denník 

Krok 9: Prezentácia návrhov na rekonštrukciu a hodnotenie

image

Príprava prezentácie

Prezentácia vlastného projektu

Vzájomná spätná väzba žiakov 

Hodnotenie 

Obsah - 5b 

Forma - 1b 

Prezentovanie - 5b 

Kreativita – 2b 

Dodržanie časového limitu - 2b


Krok 10: Záverečná reflexia

Záverečná reflexia práce na projekte 

  • žiaci vyplnia formulár na záverečnú reflexiu
  • spolu s učiteľom vyhodnotia prácu svojej skupiny na základe projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • záverečná reflexia pre žiakov a žiačky
  • projektový denník 

Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.