Natrénuj si vlastnú AI

Predmety:

Informatika

Ročníky:

ZŠ 9. roč.

Technológie:

Umelá inteligencia
Teachable Machine

Trvanie:
6 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Informačná spoločnosť – digitálne technológie v spoločnosti

Žiaci dnes používajú umelú inteligenciu takmer denne. Vedia ale, ako sa AI učí rozpoznávať svet okolo nás? V tomto projekte si to vyskúšajú na vlastnej koži – sami natrénujú vlastný model a zistia, čo všetko AI potrebuje, aby „pochopila“, čo vidí.


Predstavenie projektu

Žiaci sa počas projektu zoznámia s procesom trénovania AI na rozpoznávanie obrazu. Vymyslia príklad, kde rozpoznávanie obrazu môže byť užitočné pre nich, prípadne aj s návrhom jednoduchého projektu v Scratchi, a stanovia si cieľ, čo má ich AI model robiť. Vytvoria a natrénujú vlastný model v prostredí Teachable Machine. Prácu na svojom projekte priebežne dokumentujú v pripravenom pracovnom liste, ktorý im pomôže sumarizovať naučené informácie a získané zručnosti, a opíšu v krátkom článku, v ktorom zreflektujú, do akej miery sa im podarilo dosiahnuť stanovený cieľ, s akými prekážkami sa na ceste museli vysporiadať a kde vidia príležitosť na vylepšenie svojho projektu. 

Kľúčová otázka:

Ako prekabátiť umelú inteligenciu?

Záverečný produkt:

Vlastný model AI na rozpoznávanie predmetov alebo osôb na fotografiách pomocou Teachable Machine, ktorý pomôže pri riešení vybraného problému, a článok do školského časopisu, v ktorom žiaci opíšu, na čom pracovali, a zhrnú poznatky, na ktoré prišli pri práci na projekte.

Edukačné ciele:

  1. Uvažovať o prínosoch AI, nájsť konkrétny príklad použitia, kde nám môže uľahčiť prácu.

  2. Vytvoriť vlastný model AI na rozpoznávanie predmetov alebo osôb na fotografiách pomocou Teachable Machine, ktorý pomôže pri riešení vybraného problému. 

  3. Porozumieť procesu trénovania AI.

  4. Porozumieť limitom súčasných technológií AI.

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie, Ondrej Ješko (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Počítač s pripojením na internet 
  2. Teachable Machine 
  3. Príklad – AI model rozpoznávajúci oriešky - lieskovce, arašidy alebo vlašské orechy 
  4. Pracovný list na zaznamenávanie priebehu projektu
  5. Predmety na trénovanie modelu
  6. Testovacie predmety 
  7. Hodnotiaca tabuľka

Krok 1: Strojové učenie

Strojové učenie - oboznámenie sa so základnými pojmami 

Zoznámenie sa so stránkou Teachable Machine

Demonštrácia hotového modelu

  • žiakom demoštujeme natrénovaný model 
  • spolu si kladieme otázky ako:

Ako je to spoľahlivé?

Ako viem model oklamať?

Ako to funguje?

Prínosy AI - diskusia 

  • žiaci uvažujú o prínosoch AI, hľadajú konkrétny príklad použitia, kde nám môže AI uľahčiť prácu

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • natrénovaný model 
  • počítač s pripojením na internet 

Krok 2: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky 

Rozdelenie do dvojíc

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií


Krok 3: Brainstorming nápadov na vlastné modely

image

Brainstorming nápadov na vlastné modely 

  • dvojice zbierajú nápady na vlastný model, vyhodnotia najlepší (môžeme zadať ako domácu prípravu spolu so zabezpečením si objektov potrebných na trénovanie) 

Čo bude úlohou nášho modelu?

Aké bude jeho využitie?

Aké objekty budeme fotiť?

Do akých kategórií bude náš model objekty zatrieďovať?

Predstavenie pracovného listu 

  • dvojice dostanú pracovné listy, do ktorých zapisujú priebeh svojej práce

Zápis do pracovného listu 

  • žiaci opíšu návrh vlastného projektu a jeho prínosy (100 - 150 slov)

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • pracovný list 

Krok 4: Trénovanie modelu AI

image
image
image

Trénovanie modelu 

  • dvojice trénujú svoje modely
  • proces opakujú dovtedy, kým model nie je dostatočne spoľahlivý
  • žiaci testujú svoj model
  • v priebehu svojej práce nachádzajú odpovede na otázky ako: 

Ako sa pracuje s kamerou?

Ako vytvoriť tréningový dataset?

Čo bude testovacím datasetom?

Ako overím správnosť/spoľahlivosť?

Ako opravím/vylepším model?

Zápis do pracovného listu 

  • žiaci v krátkosti opíšu proces práce 
  • žiaci priebežne vypĺňajú časť pracovného zošita, v ktorej majú doplniť vlastné definície základných pojmov (napr. tréningové dáta, zaujatosť modelu...)

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • predmety na trénovanie modelu 
  • testovacie predmety 
  • počítač s pripojením na internet
  • Teachable Machine 
  • pracovný list 

Krok 5: Prezentácia a hodnotenie modelov

image
image
image

Prezentácia modelov

  • dvojice v krátkosti opíšu svoju prácu na projekte a predvedú model, ktorý trénovali 

Hodnotenie 

  • ostatní spolužiaci im poskytnú spätnú väzbu na základe dohodnutých kritérií 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet
  • testovacie predmety 
  • hodnotiaca tabuľka

Krok 6: Záverečná správa

Záverečná správa 

  • dvojice vyplnia časť pracovného listu zameranú na reflexiu 

Podarilo sa nám urobiť čo sme si naplánovali?

Čo fungovalo a čo nie?

S akými prekážkami sme sa museli vysporiadať?

Aké má náš projekt nedostatky/obmedzenia?

Ako by sa dal vylepšiť/rozvíjať ďalej?

Článok do školského časopisu 

  • poznámky z pracovného listu sú základom na napísanie krátkeho článku do školského časopisu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • pracovný list 

Zverejnené 1.9.2025 | Posledná zmena 1.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.