Nechcení spolubývajúci

Predmety:

Matematika
Biológia

Ročníky:

ZŠ 6. roč.

Trvanie:
2 vyučovacie hodiny

Téma / oblasť:
Život v ľudských sídlach, Riešenie aplikačných úloh

Ktorý škodca je najnepríjemnejším spolubývajúcim? Ktorý sa najrýchlejšie rozmnožuje? Ktorý narobí najviac škody? A dá sa pred nimi vôbec nejako brániť?


Predstavenie projektu

Každý tím sa stane odborníkom na jedného nežiaduceho živočícha v domácnosti (myš, múčiar, moľa, švehla, roztoč, šváb, komár, blcha, mucha). Najprv ako biológovia pátrajú po základných informáciách – kde býva, čo mu chutí, ako sa rozmnožuje a aké riziká prináša pre ľudí. Potom ako matematici vypočítajú, aká veľká rodina škodcu by vznikla za mesiac či rok a svoje zistenia zapíšu do tabuliek a grafov, aj do spoločnej tabuľky a grafu na tabuli alebo nástenke. Na záver každý tím odprezentuje svoje výsledky. V triede prebehne diskusia o prevencii, zhrnutie a vyhodnotenie, ktorý škodca (nechcený spolubývajúci) je najplodnejší a ktorý je pre človeka najnebezpečnejší.

Výstup žiakov:

Pracovný list a prezentácia výsledkov

Edukačné ciele: 

  1. Samostatne vyhľadávať a vhodným spôsobom zaznamenávať informácie. 
  2. Zapísať vypočítané hodnoty do tabuľky, vytvoriť graf, porovnať a zhodnotiť údaje.
  3. Diskutovať o spôsoboch ochrany a prevencie.
  4. Rozvíjať schopnosť spolupracovať v skupine a v rešpektovať názor ostatných.

 

Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Adela Stajníková (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Pracovný list (opis škodcu, tabuľka, graf)
  2. Učebnica biológie pre 6. ročník 
  3. Učebnica matematiky pre 6. ročník
  4. Počítač s pripojením na internet
  5. Atlas škodcov
  6. Kartičky s názvami škodcov
  7. Dotazník na sebahodnotenie

Krok 1: Oboznámenie sa s témou aktivity

Úvodný rozhovor

  • žiakom kladieme otázky ako: 
    • Aké nežiaduce živočíchy sa môžu objavovať v našich domácnostiach? 
    • Kde najčastejšie? 
    • Prečo predstavujú problém? 

Rozdelenie do skupín 

  • žiaci sa rozdelia do skupín
  • každá skupina si vytiahne kartičku s jedným škodcom 

Spoznávanie škodcov, zber údajov

  • skupiny na základe informácií získaných z dostupných zdrojov vyplnia základné údaje o vybranom škodcovi - prostredie, potrava, prevencia, ... 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kartičky s názvami škodcov 
  • pracovný list 
  • počítač s pripojením na internet
  • atlas škodcov
  • učebnica biológie pre 6. ročník 

Krok 2: Matematické úlohy

Matematické úlohy

  • žiaci vypočítajú počet potomkov svojho škodcu v zvolenom časovom období, údaje zapíšu do tabuľky a zhotovia graf 
  • následne vypracujú tematické úlohy ako: 
    • Ak mucha nakladie 200 vajíčok a jedna pätina sa nevyliahne, koľko múch sa vyliahne? Koľko múch sa vyliahne z 1 000 vajíčok? 
    • Blcha nakladie 20 vajíčok denne. Koľko vajíčok nakladú 3 blchy za 15 dní?
    • Ak sa z 200 vajíčok komára vyliahne 120 lariev, koľko lariev sa vyliahne zo 4000 vajíčok?
    • V 2 g prachu je približne 2 000 roztočov. Koľko roztočov je v 15 g prachu?
    • Švehla denne zje 2 drobky chleba. Koľko drobkov zožerie 25 švehiel za dva týždne?

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • pracovný list 
  • učebnica matematiky pre 6. ročník 

Krok 3: Prezentácia a porovnanie údajov

Prezentácia a porovnanie údajov 

  • skupiny prezentujú svoje zistenia
  • údaje zaznačíme do spoločnej triednej tabuľky a zakreslíme do spoločného grafu
  • získané údaje porovnáme - ktorý škodca je najnebezpečnejší, ktorý sa najrýchlejšie rozmnožuje, ako sa pred týmito škodcami môžeme brániť

Krok 4: Hodnotenie aktivity a záverečná reflexia

Hodnotenie aktivity a záverečná reflexia 

  • spoločne so žiakmi zhodnotíme priebeh aktivity
  • žiaci vyplnia krátky dotazník na sebahodnotenie 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • dotazník na sebahodnotenie

Zverejnené 13.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autori

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.