Predstavenie projektu
Každý tím sa stane odborníkom na jedného nežiaduceho živočícha v domácnosti (myš, múčiar, moľa, švehla, roztoč, šváb, komár, blcha, mucha). Najprv ako biológovia pátrajú po základných informáciách – kde býva, čo mu chutí, ako sa rozmnožuje a aké riziká prináša pre ľudí. Potom ako matematici vypočítajú, aká veľká rodina škodcu by vznikla za mesiac či rok a svoje zistenia zapíšu do tabuliek a grafov, aj do spoločnej tabuľky a grafu na tabuli alebo nástenke. Na záver každý tím odprezentuje svoje výsledky. V triede prebehne diskusia o prevencii, zhrnutie a vyhodnotenie, ktorý škodca (nechcený spolubývajúci) je najplodnejší a ktorý je pre človeka najnebezpečnejší.
Výstup žiakov:
Pracovný list a prezentácia výsledkov
Edukačné ciele:
- Samostatne vyhľadávať a vhodným spôsobom zaznamenávať informácie.
- Zapísať vypočítané hodnoty do tabuľky, vytvoriť graf, porovnať a zhodnotiť údaje.
- Diskutovať o spôsoboch ochrany a prevencie.
- Rozvíjať schopnosť spolupracovať v skupine a v rešpektovať názor ostatných.
Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Adela Stajníková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Pracovný list (opis škodcu, tabuľka, graf)
- Učebnica biológie pre 6. ročník
- Učebnica matematiky pre 6. ročník
- Počítač s pripojením na internet
- Atlas škodcov
- Kartičky s názvami škodcov
- Dotazník na sebahodnotenie
Pracovný list (Pracovný_list_-_občiansky_preuka_xtvmqNl.docx)
Pracovný list - inštrukcie pre učiteľa (Pracovný_list_-_inštrukcie_pre_u_MHy2eqB.docx)
Krok 1: Oboznámenie sa s témou aktivity
Úvodný rozhovor
- žiakom kladieme otázky ako:
- Aké nežiaduce živočíchy sa môžu objavovať v našich domácnostiach?
- Kde najčastejšie?
- Prečo predstavujú problém?
Rozdelenie do skupín
- žiaci sa rozdelia do skupín
- každá skupina si vytiahne kartičku s jedným škodcom
Spoznávanie škodcov, zber údajov
- skupiny na základe informácií získaných z dostupných zdrojov vyplnia základné údaje o vybranom škodcovi - prostredie, potrava, prevencia, ...
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kartičky s názvami škodcov
- pracovný list
- počítač s pripojením na internet
- atlas škodcov
- učebnica biológie pre 6. ročník
Krok 2: Matematické úlohy
Matematické úlohy
- žiaci vypočítajú počet potomkov svojho škodcu v zvolenom časovom období, údaje zapíšu do tabuľky a zhotovia graf
- následne vypracujú tematické úlohy ako:
- Ak mucha nakladie 200 vajíčok a jedna pätina sa nevyliahne, koľko múch sa vyliahne? Koľko múch sa vyliahne z 1 000 vajíčok?
- Blcha nakladie 20 vajíčok denne. Koľko vajíčok nakladú 3 blchy za 15 dní?
- Ak sa z 200 vajíčok komára vyliahne 120 lariev, koľko lariev sa vyliahne zo 4000 vajíčok?
- V 2 g prachu je približne 2 000 roztočov. Koľko roztočov je v 15 g prachu?
- Švehla denne zje 2 drobky chleba. Koľko drobkov zožerie 25 švehiel za dva týždne?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- pracovný list
- učebnica matematiky pre 6. ročník
Krok 3: Prezentácia a porovnanie údajov
Prezentácia a porovnanie údajov
- skupiny prezentujú svoje zistenia
- údaje zaznačíme do spoločnej triednej tabuľky a zakreslíme do spoločného grafu
- získané údaje porovnáme - ktorý škodca je najnebezpečnejší, ktorý sa najrýchlejšie rozmnožuje, ako sa pred týmito škodcami môžeme brániť
Krok 4: Hodnotenie aktivity a záverečná reflexia
Hodnotenie aktivity a záverečná reflexia
- spoločne so žiakmi zhodnotíme priebeh aktivity
- žiaci vyplnia krátky dotazník na sebahodnotenie
Materiály, pomôcky, zdroje:
- dotazník na sebahodnotenie