Predstavenie projektu
Žiaci v skupinách na hodinách hudobnej výchovy, výtvarnej výchovy a techniky vyrobia kostýmy pre hudobných skladateľov, vychádzajúc z informácií, ktoré si naštudovali o ich životoch a dobe, v ktorej žili. Počas výroby kostýmov budú počúvať hudbu z rôznych hudobných období. V kostýme skladateľa s notami v ruke sa vyfotografujú. Fotografie vystavia v knižnici v drevených rámoch, ktoré sami vytvorili na hodinách techniky. Pre mladších žiakov zorganizujú vernisáž, ktorej súčasťou bude krátky kvíz. O svojej práci následne napíšu článok na školskú stránku a do školského časopisu.
Kľúčová otázka:
Ako vieme vytvoriť nezvyčajnú galériu v škole?
Záverečný výstup/produkt:
Nezvyčajná galéria v škole vytvorená z fotografií žiakov, oblečených v dobových kostýmoch určená pre mladších žiakov.
Edukačné ciele:
- Tvorivo interpretovať diela a artefakty z umenia a vizuálnej kultúry.
- Vnímať prínos a poslanie múzeí a galérií.
- Komunikovať a hodnotiť vlastné prijímanie hudby.
Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Júlia Štefčáková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Príklady kostýmov inšpirovaných hudobnými skladateľmi
- Šablóna na návrh kostýmu
- Prehľad významných hudobných skladateľov
- Portréty skladateľov a ich životopisy
- Hudobné ukážky
- Analýza najznámejších skladieb
- Návod na vytvorenie rámu pre fotografiu
- Formulár na spätnú väzbu
- Projektový denník
- Tabuľka na sledovanie pokroku
- Kritériá hodnotenia
- Harmonogram projektu
Krok 1: Predstavenie témy - motivácia
Počúvanie hudobných ukážok
- žiaci si vypočujú hudobné ukážky z diel známych skladateľov ako Mozart, Bach, Beethoven či Vivaldi
Diskusia
- žiaci premýšľajú o tom, ako by sa títo skladatelia pozerali na dnešné technológie, umelú inteligenciu v umení či modernú hudbu
- žiaci uvažujú o funkciách klasickej hudby a jej mieste v modernom svete
Materiály, pomôcky, zdroje:
- hudobné ukážky
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte
Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine
- žiaci vytvoria vlastné profily silných stránok, zručností a schopností
- tímoví kapitáni vyberajú do tímu ľudí podľa kvalít a zručností, ktoré sú anonymné
- žiaci si vytvoria tímovú pracovnú dohodu - vo dvojiciach vytvoria 3 pravidlá, ktoré budú dodržiavať počas projektu, dvojice sa spoja do štvoríc a spolu vytvoria 4 pravidlá, s ktorými budú všetci súhlasiť, štvorice sa opäť spoja a vytvoria 5 pravidiel, v závere sa spoja všetci z triedy do kruhu a spoločne vytvoria 6 pravidiel, ktoré budú záväzné pre všetkých, zavesíme ich na nástenku
- žiaci si rozdelia úlohy v skupine
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
Krok 3: Virtuálna prehliadka galérie, výber skladateľa
Virtuálna prehliadka galérie
- žiaci sa zúčastnia virtuálnej prehliadky galérie
- diskutujú o tom, ako sa počas prehliadky cítili
- porovnávajú diela predstaviteľov výtvarného umenia
Výber hudobného skladateľa
- žiaci priradia k obrázkom hudobných skladateľov ich mená a vypočujú si ich tvorbu
- skupiny si vyberú svojho hudobného skladateľa
Zber odpovedí na kľúčovú otázku
- žiaci vyplnia exit tickets (výstupenku): Ako vieme vytvoriť galériu v našej škole? Ako môže umenie meniť svet, myslenie a hodnoty človeka?
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
Krok 4: Zber informácií o vybranom hudobnom skladateľovi
Zber informácií o vybranom hudobnom skladateľovi
- žiaci vyhľadávajú informácie o skladateľovi na internete, hľadajú odpoveď na otázku, čo najviac vystihuje daného skladateľa
Návrh kostýmu
- na základe získaných informácií navrhnú kostým inšpirovaný jeho životom a dobou, v ktorej žil
- napíšu zoznam materiály a pomôcok, ktoré budú potrebovať na vytvorenie kostýmu
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- príklady kostýmov inšpirovaných hudobnými skladateľmi
- šablóna na návrh kostýmu
- projektový denník
Krok 5: Výroba kostýmu - hodiny výtvarnej výchovy a techniky
Výroba kostýmu na hodinách výtvarnej výchovy a techniky
- skupiny pracujú na vytvorení kostýmu vybraného hudobného skladateľa
- zvolia si materiály, dohodnú sa, kto čo prinesie
Skúška kostýmu
- žiaci si zvolia, kto bude modelom pri fotografovaní
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tabuľka na sledovanie pokroku
- projektový denník
Krok 6: Reflexia a priebežná spätná väzba
Reflexia a priebežná spätná väzba
- skupiny si navzájom predstavia svoju doterajšiu prácu a poskytnú si spätnú väzbu
- žiaci si odpovedajú na otázky:
Čo vieme na projekte ešte ešte vylepšiť?
Aké informácie o skladateľoch sme získali?
Čo vieme doplniť do prezentácie obrazov v galérií?
Je kostým prepracovaný do detailov?
Čo bolo pre nás najnáročnejšie?
Čo nám išlo najlepšie?
Ako sme sa cítili pri tvorbe kostýmu?
Spätná väzba od učiteľa
-
žiaci majú možnosť využiť individuálnu konzultáciu s učiteľom
Exit tickets
- žiaci v krátkosti reflektujú svoju doterajšiu prácu do exit tickets
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tabuľka na sledovanie pokroku
Krok 7: Výroba rámov - hodiny techniky
Výroba rámov
- žiaci na hodine techniky vyrobia z dreva rám, ktorý obrúsia a upravia do finálnej podoby
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tabuľka na sledovanie pokroku
- projektový denník
Krok 8: Fotografovanie v kostýmoch
Fotografovanie v kostýmoch
- žiaci sa oblečú do kostýmov a pripravia pozadie
- diskusia v skupinách: Ako vytvoriť fotografiu s emóciou?
- žiaci odfotia modela v kostýme
Materiály, pomôcky, zdroje:
- fotoaparát
- pozadie na fotografovanie
Krok 9: Príprava na otvorenie galérie
Výber a príprava miestnosti
- žiaci odpovedajú na otázky ako:
V akej miestnosti bude galéria?
Ako uložíme obrazy?
Čo použijeme ako stojany?
Kto bude prezentovať obrazy?
Ako si rozdelíme úlohy pri otvorení galérie?
Čo ak budeme mať trému?
Čo ak sa niečo nepodarí?
Inštalácia obrazov
Príprava sprievodného programu, scenára vernisáže
Príprava kvízu pre mladších žiakov
- žiaci pripravia otázky do kvízu pre publikum
Príprava dotazníka na spätnú väzbu
- žiaci pripravia otázky do dotazníka na spätnú väzbu pre publikum (google forms)
- vytvorenie QR kódu na dotazník
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítače/tablety s pripojením na internet
Krok 10: Vernisáž výstavy
Otvorenie galérie v školskej knižnici – vernisáž nezvyčajnej galérie v škole
- žiaci predstavia svoju prácu na projekte
- mladších žiakov prevedú online kvízom
- vyzbierajú spätnú väzbu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítače/tablety s pripojením na internet
Krok 11: Správa o vernisáži
Zverejnenie článku na online stránke a publikácia v školskom časopise
- žiaci napíšu článok o vernisáži
- vyberú fotografie z vernisáže, ktoré budú publikované
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítače/tablety s pripojením na internet
Krok 12: Záverečná reflexia
Záverečná reflexia
- spoločná diskusia, kontrola projektového denníka
Čo sme sa naučili?
Vieme vytvoriť nezvyčajnú galériu?
Čo nám tento projekt priniesol?
Aký dopad má naša galéria na školu, na našu triedu?
Aké máme pocity z tvorby galérie?
Čo sme sa naučili?
Ako môže umenie meniť svet, myslenie a hodnoty človeka?
Hodnotenie projektu
Kritériá hodnotenia:
-
Štúdium skladateľa (20%):
Hĺbka a presnosť informácií o skladateľovi.
Analýza a porozumenie najznámejších skladieb.
-
Návrh a výroba kostýmu (30%):
Kreativita a originalita návrhu.
Kvalita a precíznosť výroby kostýmu, technika.
Spolupráca a rešpekt k členom tímu.
-
Fotografia a rám (20%):
Estetika a kompozícia fotografie.
Kvalita a dizajn rámu.
-
Prezentácia a výstava (20%):
Jasnosť a pútavosť prezentácie.
Účasť na vernisáži a prezentácii.
-
Spätná väzba a reflexia (10%):
Schopnosť prijímať a integrovať spätnú väzbu.
Reflexia o vlastnom učení a procese tvorby, pomenovať a prezentovať svoje silné stránky.
Materiály, pomôcky, zdroje:
- dotazník na záverečnú reflexiu