Nezvyčajná galéria

Predmety:

Hudobná výchova
Technika
Výtvarná výchova

Ročníky:

ZŠ 6. roč.

Trvanie:
15 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Hudba, Hudobní skladatelia

Žiaci sa prenesú v čase a stanú sa súčasťou hudobnej histórie. Vytvoria originálne kostýmy slávnych skladateľov, oboznámia sa s ich hudbou a svoju prácu predstavia aj mladším spolužiakom.


Predstavenie projektu

Žiaci v skupinách na hodinách hudobnej výchovy, výtvarnej výchovy a techniky vyrobia kostýmy pre hudobných skladateľov, vychádzajúc z informácií, ktoré si naštudovali o ich životoch a dobe, v ktorej žili. Počas výroby kostýmov budú počúvať hudbu z rôznych hudobných období. V kostýme skladateľa s notami v ruke sa vyfotografujú. Fotografie vystavia v knižnici v drevených rámoch, ktoré sami vytvorili na hodinách techniky. Pre mladších žiakov zorganizujú vernisáž, ktorej súčasťou bude krátky kvíz. O svojej práci následne napíšu článok na školskú stránku a do školského časopisu. 

Kľúčová otázka: 

Ako vieme vytvoriť nezvyčajnú galériu v škole?

Záverečný výstup/produkt:

Nezvyčajná galéria v škole vytvorená z fotografií žiakov, oblečených v dobových kostýmoch určená pre mladších žiakov. 

Edukačné ciele: 

  1. Tvorivo interpretovať diela a artefakty z umenia a vizuálnej kultúry.
  2. Vnímať prínos a poslanie múzeí a galérií.
  3. Komunikovať a hodnotiť vlastné prijímanie hudby.

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Júlia Štefčáková (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Príklady kostýmov inšpirovaných hudobnými skladateľmi
  2. Šablóna na návrh kostýmu
  3. Prehľad významných hudobných skladateľov
  4. Portréty skladateľov a ich životopisy
  5. Hudobné ukážky 
  6. Analýza najznámejších skladieb
  7. Návod na vytvorenie rámu pre fotografiu
  8. Formulár na spätnú väzbu 
  9. Projektový denník
  10. Tabuľka na sledovanie pokroku
  11. Kritériá hodnotenia
  12. Harmonogram projektu

Krok 1: Predstavenie témy - motivácia

Počúvanie hudobných ukážok 

  • žiaci si vypočujú hudobné ukážky z diel známych skladateľov ako Mozart, Bach, Beethoven či Vivaldi

Diskusia 

  • žiaci premýšľajú o tom, ako by sa títo skladatelia pozerali na dnešné technológie, umelú inteligenciu v umení či modernú hudbu
  • žiaci uvažujú o funkciách klasickej hudby a jej mieste v modernom svete

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • hudobné ukážky 

Krok 2: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte

Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine

  • žiaci vytvoria vlastné profily silných stránok, zručností a schopností 
  • tímoví kapitáni vyberajú do tímu ľudí podľa kvalít a zručností, ktoré sú anonymné
  • žiaci si vytvoria tímovú pracovnú dohodu - vo dvojiciach vytvoria 3 pravidlá, ktoré budú dodržiavať počas projektu, dvojice sa spoja do štvoríc a spolu vytvoria  4 pravidlá, s ktorými budú všetci súhlasiť, štvorice sa opäť spoja a vytvoria 5 pravidiel, v závere sa spoja všetci z triedy do kruhu a spoločne vytvoria 6 pravidiel, ktoré budú záväzné pre všetkých, zavesíme ich na nástenku 
  • žiaci si rozdelia úlohy v skupine

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • projektový denník

Krok 3: Virtuálna prehliadka galérie, výber skladateľa

Virtuálna prehliadka galérie

  • žiaci sa zúčastnia virtuálnej prehliadky galérie 
  • diskutujú o tom, ako sa počas prehliadky cítili 
  • porovnávajú diela predstaviteľov výtvarného umenia

Výber hudobného skladateľa

  • žiaci priradia k obrázkom hudobných skladateľov ich mená a vypočujú si ich tvorbu
  • skupiny si vyberú svojho hudobného skladateľa 

Zber odpovedí na kľúčovú otázku 

  • žiaci vyplnia exit tickets (výstupenku): Ako vieme vytvoriť galériu v našej škole? Ako môže umenie meniť svet, myslenie a hodnoty človeka?

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • projektový denník

Krok 4: Zber informácií o vybranom hudobnom skladateľovi

Zber informácií o vybranom hudobnom skladateľovi 

  • žiaci vyhľadávajú informácie o skladateľovi na internete, hľadajú odpoveď na otázku, čo najviac vystihuje daného skladateľa

Návrh kostýmu 

  • na základe získaných informácií navrhnú kostým inšpirovaný jeho životom a dobou, v ktorej žil 
  • napíšu zoznam materiály a pomôcok, ktoré budú potrebovať na vytvorenie kostýmu 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet
  • príklady kostýmov inšpirovaných hudobnými skladateľmi
  • šablóna na návrh kostýmu
  • projektový denník

Krok 5: Výroba kostýmu - hodiny výtvarnej výchovy a techniky

Výroba kostýmu na hodinách výtvarnej výchovy a techniky

  • skupiny pracujú na vytvorení kostýmu vybraného hudobného skladateľa
  • zvolia si materiály, dohodnú sa, kto čo prinesie

Skúška kostýmu

  • žiaci si zvolia, kto bude modelom pri fotografovaní

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • tabuľka na sledovanie pokroku
  • projektový denník

Krok 6: Reflexia a priebežná spätná väzba

Reflexia a priebežná spätná väzba

  • skupiny si navzájom predstavia svoju doterajšiu prácu a poskytnú si spätnú väzbu 
  • žiaci si odpovedajú na otázky:

Čo vieme na projekte ešte ešte vylepšiť?

Aké informácie o skladateľoch sme získali?

Čo vieme doplniť do prezentácie obrazov v galérií? 

Je kostým prepracovaný do detailov?

Čo bolo pre nás najnáročnejšie?

Čo nám išlo najlepšie? 

Ako sme sa cítili pri tvorbe kostýmu?

Spätná väzba od učiteľa

  • žiaci majú možnosť využiť individuálnu konzultáciu s učiteľom

Exit tickets

  • žiaci v krátkosti reflektujú svoju doterajšiu prácu do exit tickets

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • tabuľka na sledovanie pokroku

Krok 7: Výroba rámov - hodiny techniky

Výroba rámov

  • žiaci na hodine techniky vyrobia z dreva rám, ktorý obrúsia a upravia do finálnej podoby

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • tabuľka na sledovanie pokroku
  • projektový denník

Krok 8: Fotografovanie v kostýmoch

Fotografovanie v kostýmoch

  • žiaci sa oblečú do kostýmov a pripravia pozadie
  • diskusia v skupinách: Ako vytvoriť fotografiu s emóciou?
  • žiaci odfotia modela v kostýme 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • fotoaparát
  • pozadie na fotografovanie 

Krok 9: Príprava na otvorenie galérie

Výber a príprava miestnosti 

  • žiaci odpovedajú na otázky ako: 

V akej miestnosti bude galéria?

Ako uložíme obrazy?

Čo použijeme ako stojany?

Kto bude prezentovať obrazy?

Ako si rozdelíme úlohy pri otvorení galérie?

Čo ak budeme mať trému?

Čo ak sa niečo nepodarí?

Inštalácia obrazov 

Príprava sprievodného programu, scenára vernisáže 

Príprava kvízu pre mladších žiakov 

  • žiaci pripravia otázky do kvízu pre publikum 

Príprava dotazníka na spätnú väzbu 

  • žiaci pripravia otázky do dotazníka na spätnú väzbu pre publikum (google forms)
  • vytvorenie QR kódu na dotazník 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítače/tablety s pripojením na internet 

Krok 10: Vernisáž výstavy

Otvorenie galérie v školskej knižnici – vernisáž nezvyčajnej galérie v škole

  • žiaci predstavia svoju prácu na projekte
  • mladších žiakov prevedú online kvízom
  • vyzbierajú spätnú väzbu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítače/tablety s pripojením na internet 

Krok 11: Správa o vernisáži

Zverejnenie článku na online stránke a publikácia v školskom časopise

  • žiaci napíšu článok o vernisáži 
  • vyberú fotografie z vernisáže, ktoré budú publikované 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítače/tablety s pripojením na internet 

Krok 12: Záverečná reflexia

Záverečná reflexia 

  • spoločná diskusia, kontrola projektového denníka 

Čo sme sa naučili?

Vieme vytvoriť nezvyčajnú galériu?

Čo nám tento projekt priniesol?

Aký dopad má naša galéria na školu, na našu triedu?

Aké máme pocity z tvorby galérie? 

Čo sme sa naučili?

Ako môže umenie meniť svet, myslenie a hodnoty človeka?

Hodnotenie projektu 

Kritériá hodnotenia:

  1. Štúdium skladateľa (20%):

Hĺbka a presnosť informácií o skladateľovi.

Analýza a porozumenie najznámejších skladieb.

  1. Návrh a výroba kostýmu (30%):

Kreativita a originalita návrhu.

Kvalita a precíznosť výroby kostýmu, technika.

Spolupráca a rešpekt k členom tímu.

  1. Fotografia a rám (20%):

Estetika a kompozícia fotografie.

Kvalita a dizajn rámu.

  1. Prezentácia a výstava (20%):

Jasnosť a pútavosť prezentácie.

Účasť na vernisáži a  prezentácii.

  1. Spätná väzba a reflexia (10%):

Schopnosť prijímať a integrovať spätnú väzbu.

Reflexia o vlastnom učení a procese tvorby, pomenovať a prezentovať svoje silné stránky.

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • dotazník na záverečnú reflexiu

Zverejnené 3.9.2025 | Posledná zmena 3.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.