Nikdy nespí, no bez nej ľudstvo zaspí navždy – Včela medonosná

Predmety:

Biológia
Informatika
Slovenský jazyk
Výtvarná výchova

Ročníky:

ZŠ 2. roč.

Trvanie:
14 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Spoločenstvo včiel

Včely sú malé, ale ich význam pre život na Zemi je obrovský – a vaši žiaci to zistia na vlastnej koži pri pútavých aktivitách, tvorivých dielňach a stretnutí so skutočným včelárom. Z obyčajného učenia sa tak stane dobrodružná cesta od úľa až po javisko.


Predstavenie projektu

Prostredníctvom množstva praktických aktivít si žiaci osvoja vedomosti o včele medonosnej – o jej živote v spoločenstve, o zložení včelej rodiny a o spôsobe jej života. Vďaka interaktívnej prednáške včelára dospejú k poznaniu významu včely medonosnej pre ľudstvo. Vyrobia si tiež rôzne produkty v rámci poznávania, čo všetko malá včela dokáže a čo vďaka nej máme. V závere si žiaci nacvičia krátku motivačnú scénku, prečo chrániť včely, a odprezentujú ju počas kultúrneho programu (napr. na Deň matiek). Bonusom bude krúžková činnosť a robo-včela s Lego Spike.

Kľúčová otázka:

Prečo je dôležité chrániť včely?

Záverečný produkt:

Žiaci si nacvičia krátku osvetovú scénku na tému Ako chrániť včely a odprezentujú ju v rámci kultúrneho programu na Deň matiek v obci. Okrem toho si žiak z workshopu včelára prinesie domov vzorku medu a výrobok z včelieho vosku. O projekte spolu napíšeme krátky článok do školského časopisu či regionálnych novín. 

Edukačné ciele:

  1. Rozvíjať predstavy a rozširovať svoje vedomosti o vybraných prírodných javoch.
  2. Spolupracovať pri riešení jednoduchých skúmateľských aktivít. 
  3. Diskutovať k danej téme, argumentovať na základe vlastnej skúsenosti.
  4. Rozlišovať riziká spojené s každoddenným životom.
  5. Poznať pravidlá správania sa v prípade ohrozenia života.

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Dorota Eleková (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Knihy v triednej knižnici, napríklad: Včely (J. Kieratová), Spomaľ a pozoruj (R. Williams), Moja pestrá knižka o zvieratkách (Vemag), Kolobeh života (Graph Art), Rok v prírode (H. Ahpornsiriová), Chráňme našu budúcnosť (EducaPrint), Lienko (J. a N. Kučerovci), Rodinný sprievodca prírodou (Eugen Ulmer KG), Kráľovstvo zvierat (Holiday a kol.), Encyklopédia zvierat (EducaPrint), Včelí úľ (T. Tůma, J. Petřková), Poviem ti, kde sa berie med (Stonožka), Fenomanálne včely (H. L.  Heilmann), Včely (P. Socha)
  2. Video - Včela a jej kráľovstvo, Ako sa rodí včela, Včela medonosná 
  3. Ukážka zaliatych včiel, resp. vývinových období slúžiaca na skúmanie
  4. Lupa
  5. Hra – Logico Picolo s pracovným listom o včele medonosnej
  6. Tajnička 
  7. Pomôcky na výrobu modelu včely, úľa 
  8. Včelár 
  9. Materiál na tvorbu pojmovej mapy a plagátu
  10. Materiál na vytvorenie kostýmov na scénku 
  11. BONUS - Lego Spike – komponenty, aplikácia, tablety, plán

Krok 1: Úvod do témy projektu

Úvod do témy projektu, motivácia

  • žiaci v malých skupinkách diskutujú o tom, čo už o včelách vedia, a každá skupinka pripraví dve otázky, na ktoré by chceli získať odpoveď 
  • spoločne si zhrnieme ich odpovede a otázky, ktoré ich zaujímajú 
  • frontálne položíme kľúčovú otázku 
  • brainstorming - Odkiaľ sa môžem dozvedieť odpovede na tieto otázky?
  • počas rozhovorov žiakov vedieme k tomu, aby sa aktívne podieľali na komunikácii - prezentovali svoj názor, no nezabúdali ani počúvať svojich spolužiakov 

Krok 2: Čítanie príbehu

Čítanie príbehu - Piotr Socha: Včely 

  • učiteľ žiakom číta príbeh, ktorého hlavnou postavou je včela medonosná - príbeh je čítaný metódou predvídania textu 
  • priebežne žiakom kladieme otázky na porozumenie textu 
  • na záver diskutujeme, či je pravda, čo sa v tej knihe píše, a či sa žiaci dozvedeli aj nejaké nové informácie

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • príbeh - Piotr Socha: Včely 

Krok 3: Živočíšne spoločenstvo

Rozdelenie do skupín

  • žiakov rozdelíme do skupín 

Aktivita Živočíšne spoločenstvo

  • žiaci dostanú zoznam niekoľkých úloh, ktoré majú vykonať najprv samostatne a potom v skupine 
  • spoločná reflexia - ako sa im pracovalo samostatne, ako sa im pracovalo v skupine, čo si všimli

Keď pracujem sám, čo mám urobiť, aby som prácu vykonal či najrýchlejšie a najefektívnejšie?

Keď pracujeme v skupine, čo nám pomáha a čo nás brzdí?

Je jednoduchšie pracovať, keď si navzájom pomáhame?

Ktoré aktivity je lepšie vykonávať spolu a ktoré v skupine?

Tajnička (frontálne alebo v skupine)

  • žiaci spoločne vyplnia tajničku, ktorej riešením je slovo SPOLOČENSTVO - vyvodenie pojmu živočíšne spoločenstvo

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • zoznam úloh (prípadne pomôcok) na aktivitu Živočíšne spoločenstvo
  • tajnička

Krok 4: Včelia rodina

Ukážka zaliatych včiel – skúmanie

  • žiaci skúmajú zloženia tela a vývinové štádiá včely 

Video - funkcia členov včelej rodiny

  • žiaci na základe videa vypracujú pracovný list 

Rozširovanie vedomostí o živote včiel

  • žiaci si kladú ďalšie otázky vyplývajúce z informácií, ktoré zistili 

Ktorá zo včiel je najdlhšia?

Naozaj nemá trúd žihadlo?

Prečo žije trúd najkratšie?

Ako včely nosia peľ do úľa a ako sa z neho stane med?

Overenie vedomostí - Logico Picolo

  • žiaci si overia získané vedomosti 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • zaliate včely
  • lupy na skúmanie
  • hra Logico Picolo 

Krok 5: Model včely a úľa - výtvarná výchova

Výroba modelu včely a úľa

  • žiaci v rámci hodín výtvarnej výchovy vyrobia modely jednotlivých členov včelej rodiny a úľa

Prezentácia modelov a dramatizácia života včiel s vyrobenými modelmi

  • žiaci si pripravia krátku prezentáciu svojich modelov a pomocou nich zdramatizujú život v úli zdôrazňujúc funkcie jednotlivých členov 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • pomôcky na zhotovenie modelu včely a modelu úľa 

Krok 6: Tvorivé písanie - slovenský jazyk

Videoprezentácia

  • žiaci si pozrú krátke video o funkciách členov rodiny ako inšpiráciu 

Tvorivé písanie - pokračovanie príbehu 

  • žiaci individuálne tvoria pokračovanie knižného príbehu z úvodu projektu 
  • na svojom vlastnom texte si overia získané vedomosti a rozvíjajú schopnosť tvoriť text

 

Materiály, pomôcky, zdroje:


Krok 7: Workshop s včelárom

Workshop s včelárom 

  • žiaci si pripravia otázky pre včelára, napr.:

Takto musí byť oblečený včelár? Prečo?

Ako zblízka vyzerá úľ? 

Čo robiť, keď ma včela pichne? Ako si pomôcť? A prečo mám z miesta odísť preč?

Je včelár často pichnutý včelou?

Je včelie pichnutie aj na niečo dobré?

Čo ak som alergický na látku, ktorú obsahuje včelí jed?

 Čo obsahuje med, že sa nepokazí, a čo, že je taký zdravý?

Na liečenie čoho sa dá použiť?

Existuje alergia na med? Čo v takom prípade?

Čo okrem medu produkujú včely?

  • rozhovor so včelárom a praktické ukážky 
  • prvá pomoc pri bodnutí včelou - praktická ukážka 
  • ochutnávka medu
  • výroba sviečok z plástov.
  • žiaci spracujú získané informácie do pojmovej mapy alebo plagátu (Prečo potrebujeme včely?)

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • včelár :-)

Krok 8: Osvetová scénka

Príprava scénky 

  • brainstorming nápadov na scénku, ktorou zdôrazníme dôležitosť včiel a nutnosť ich ochrany 
  • žiaci si nacvičia pripravenú scénku
  • spoločne navrhneme a vyrobíme kostýmy 

Verejná prezentácia scénky (v rámci školy, na kultúrnom podujatí...)

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • scenár scénky
  • kostýmy

Krok 9: Publikácia v školskom/regionálnom časopise

 Publikácia v školskom či regionálnom časopise

  • spoločne vyberieme fotky z priebehu projektu a napíšeme krátky správu, v ktorej zhrnieme našu prácu 

Krok 10: Záverečná reflexia a hodnotenie

Zhodnotenie svojej práce na projekte

Vyplnenie formulárov na sebahodnotenie 

Čo som sa naučil pri práci na projekte?

Ako som sa cítil pri spolupráci v skupine?

Ako by som zhodnotil svoju prácu?

Ako by som zhodnotil prácu svojej skupiny?

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • formulár na sebahodnotenie

Krok 11: BONUS - LegoSpike (hodiny informatiky alebo krúžková činnosť)

Výroba LEGO včielok

Programovanie


Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.