O medovníkovej chalúpke

Predmety:

Výtvarná výchova
Slovenský jazyk

Ročníky:

ZŠ 1. roč.

Trvanie:
10 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Rozprávky a tradície

Ponorte sa so žiakmi do sveta rozprávky O medovníkovej chalúpke. Premeňte príbeh na krátku scénku, zaujímavý lapbook a medovníkovú chalúpku.


Predstavenie projektu

Projekt integruje čítanie rozprávky O medovníkovej chalúpke, výtvarné a pracovné činnosti, pečenie medovníkov a prípravu divadelnej scénky. Žiaci budú zapojení do aktívneho učenia sa prostredníctvom hier a tvorivých činností, pričom na záver projektu spoločne predstavia výsledky svojej práce - triedny lapbook, vyzdobenú medovníkovú chalúpku a scénku inšpirovanú príbehom O medovníkovej chalúpke.

Kľúčová otázka:

Ako žiakom našej školy predstaviť príbeh O medovníkovej chalúpke?

Záverečný produkt: 

Divadelná scénka na motívy rozprávky O medovníkovej chalúpke

Výstava výtvarných prác žiakov (návrhy chalúpky, tematické kresby, lapbook)

Prezentácia vlastnoručne upečených a ozdobených medovníkov

Edukačné ciele: 

  1. Rozvíjať čitateľské zručnosti a porozumenie textu prostredníctvom rozprávky.
  2. Podporiť jemnú motoriku a kreativitu cez tvorivé činnosti (zdobenie medovníkov, výtvarné aktivity).
  3. Podporiť spoluprácu v tíme pri príprave divadelnej scénky. 
  4. Upevniť sociálne zručnosti a schopnosť reflektovať na kultúrne tradície.

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Gabriela Horsik (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Text rozprávky O medovníkovej chalúpke (napr. úryvok z knihy alebo digitálna verzia)
  2. Recept na medovníky (vrátane surovín a postupu)
  3. Vzor na výrobu medovníkovej chalúpky
  4. Formulár na reflexiu žiakov 
  5. Divadelný scenár
  6. Fotoaparát alebo telefón na zaznamenanie procesu a výstupov projektu

Krok 1: Úvod do aktivity

Čítanie rozprávky

  • žiakom čítame rozprávku o Medovníkovej chalúpke

  • priebežne kladieme otázky na porozumenie textu

  • na záver so žiakmi diskutujeme o posolstve rozprávky 

O čom je táto rozprávka?

Ako by som sa cítil/a na mieste Janka a Marienky?

Čo je na tejto rozprávke zaujímavé alebo poučné?

Aké situácie z rozprávky poznáme z vlastného života?

Vizualizácia: Kreslenie obľúbenej scény z rozprávky

  • žiaci kreslia obľúbenú scénu alebo postavu z rozprávky - obrázok sa stane súčasťou spoločného lapbooku

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • výkresy, pastelky, fixky

Krok 2: Aktivity do lapbooku

Rozdelenie do skupín

Výroba aktivity do lapbooku

  • každá skupina si zvolí typ aktivity s témou rozprávky, ktorú vytvoria - pexeso, puzzle, krížovka...

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • výkresy, pastelky, fixky, lepidlá

Krok 3: Pečenie a zdobenie medovníkov

Pečenie a zdobenie medovníkov

  • spoločne naplánujeme kroky potrebné na upečenie a ozdobenie medovníkov potrebných na výrobu medovníkovej chalúpky 
  • žiaci si rozdelia úlohy
  • navrhneme model medovníkovej chalúpky, podľa ktorého budeme piecť 
  • upečieme medovníky 
  • žaici medovníky individuálne zdobia 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • pomôcky a suroviny potrebné na pečenie medovníkov 

Krok 4: Dramatizácia príbehu

Dramatizácia príbehu

  • spoločne so žiakmi nacvičíme jednoduchú divadelnú scénku 
  • v triede rozdelíme úlohy potrebné na realizáciu predstavenia - tvorba kulís, kostýmov, ...

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • materiál potrebný na výrobu kulís a kostýmov 
  • scenár 

Krok 5: Prezentácia projektu

image

Prezentácia divadelnej scénky pred spolužiakmi alebo rodičmi

Výstava lapbooku a medovníkov

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • kulisy 
  • kostýmy 

Krok 6: Záverečná reflexia

Reflexia: Spoločný rozhovor o skúsenostiach z projektu

Ako sme dokázali spolupracovať ako tím?

Čo sme sa naučili počas projektu?

Čo bolo najzaujímavejšie a čo by sme urobili inak?

  • žiaci vyplnia formulár na spätnú väzbu (napr. nakresli alebo napíš, čo sa ti páčilo).

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • formulár na spätnú väzbu

Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.