Predstavenie projektu
Projekt integruje čítanie rozprávky O medovníkovej chalúpke, výtvarné a pracovné činnosti, pečenie medovníkov a prípravu divadelnej scénky. Žiaci budú zapojení do aktívneho učenia sa prostredníctvom hier a tvorivých činností, pričom na záver projektu spoločne predstavia výsledky svojej práce - triedny lapbook, vyzdobenú medovníkovú chalúpku a scénku inšpirovanú príbehom O medovníkovej chalúpke.
Kľúčová otázka:
Ako žiakom našej školy predstaviť príbeh O medovníkovej chalúpke?
Záverečný produkt:
Divadelná scénka na motívy rozprávky O medovníkovej chalúpke
Výstava výtvarných prác žiakov (návrhy chalúpky, tematické kresby, lapbook)
Prezentácia vlastnoručne upečených a ozdobených medovníkov
Edukačné ciele:
- Rozvíjať čitateľské zručnosti a porozumenie textu prostredníctvom rozprávky.
- Podporiť jemnú motoriku a kreativitu cez tvorivé činnosti (zdobenie medovníkov, výtvarné aktivity).
- Podporiť spoluprácu v tíme pri príprave divadelnej scénky.
- Upevniť sociálne zručnosti a schopnosť reflektovať na kultúrne tradície.
Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Gabriela Horsik (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Text rozprávky O medovníkovej chalúpke (napr. úryvok z knihy alebo digitálna verzia)
- Recept na medovníky (vrátane surovín a postupu)
- Vzor na výrobu medovníkovej chalúpky
- Formulár na reflexiu žiakov
- Divadelný scenár
- Fotoaparát alebo telefón na zaznamenanie procesu a výstupov projektu
Krok 1: Úvod do aktivity
Čítanie rozprávky
-
žiakom čítame rozprávku o Medovníkovej chalúpke
-
priebežne kladieme otázky na porozumenie textu
-
na záver so žiakmi diskutujeme o posolstve rozprávky
O čom je táto rozprávka?
Ako by som sa cítil/a na mieste Janka a Marienky?
Čo je na tejto rozprávke zaujímavé alebo poučné?
Aké situácie z rozprávky poznáme z vlastného života?
Vizualizácia: Kreslenie obľúbenej scény z rozprávky
-
žiaci kreslia obľúbenú scénu alebo postavu z rozprávky - obrázok sa stane súčasťou spoločného lapbooku
Materiály, pomôcky, zdroje:
- výkresy, pastelky, fixky
Krok 2: Aktivity do lapbooku
Rozdelenie do skupín
Výroba aktivity do lapbooku
- každá skupina si zvolí typ aktivity s témou rozprávky, ktorú vytvoria - pexeso, puzzle, krížovka...
Materiály, pomôcky, zdroje:
- výkresy, pastelky, fixky, lepidlá
Krok 3: Pečenie a zdobenie medovníkov
Pečenie a zdobenie medovníkov
- spoločne naplánujeme kroky potrebné na upečenie a ozdobenie medovníkov potrebných na výrobu medovníkovej chalúpky
- žiaci si rozdelia úlohy
- navrhneme model medovníkovej chalúpky, podľa ktorého budeme piecť
- upečieme medovníky
- žaici medovníky individuálne zdobia
Materiály, pomôcky, zdroje:
- pomôcky a suroviny potrebné na pečenie medovníkov
Krok 4: Dramatizácia príbehu
Dramatizácia príbehu
- spoločne so žiakmi nacvičíme jednoduchú divadelnú scénku
- v triede rozdelíme úlohy potrebné na realizáciu predstavenia - tvorba kulís, kostýmov, ...
Materiály, pomôcky, zdroje:
- materiál potrebný na výrobu kulís a kostýmov
- scenár
Krok 5: Prezentácia projektu
Prezentácia divadelnej scénky pred spolužiakmi alebo rodičmi
Výstava lapbooku a medovníkov
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kulisy
- kostýmy
Krok 6: Záverečná reflexia
Reflexia: Spoločný rozhovor o skúsenostiach z projektu
Ako sme dokázali spolupracovať ako tím?
Čo sme sa naučili počas projektu?
Čo bolo najzaujímavejšie a čo by sme urobili inak?
- žiaci vyplnia formulár na spätnú väzbu (napr. nakresli alebo napíš, čo sa ti páčilo).
Materiály, pomôcky, zdroje:
- formulár na spätnú väzbu