Osvetlenie pod kontrolou - bezpečnejšia ulica vďaka BBC micro:bitom

Predmety:

Informatika
Fyzika
Výtvarná výchova

Ročníky:

ZŠ 9. roč.

Technológie:

BBC micro:bit
TinkerCad

Trvanie:
11 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
3D modelovanie, Elektrický obvod

Staňte sa mladými inžiniermi a využite svoje vedomosti z fyziky a informatiky na navrhnutie inteligentného pouličného osvetlenia. Pomocou BBC micro:bitov a modelovania v Tinkercade zvýšite bezpečnosť na uliciach aj ušetríte energiu.


Predstavenie projektu

Žiaci sa v tomto projekte stanú kreatívnymi riešiteľmi problému z reálneho života. Pomocou BBC micro:bitov a modelovania v Tinkercade naplánujú inteligentné pouličné osvetlenie reálnej ulice, ktoré sa rozsvieti vtedy, keď je to naozaj potrebné.

Využijú svoje znalosti z fyziky a informatiky, naučia sa, ako technológie môžu zvyšovať bezpečnosť, šetriť energiu a zároveň zlepšovať životné prostredie. Vďaka modelovaniu a programovaniu si prejdú celý proces navrhovania riešenia – od nápadu, cez testovanie, vylepšovanie až po prezentáciu a sformulovanie spätnej väzby pre spolužiakov.

Tento projekt podporuje vytrvalé bádanie, kreativitu, tímovú prácu a zodpovednosť za vlastnú komunitu. 

Kľúčová otázka: 

Ako navrhnúť taký model verejného osvetlenia, pri ktorom by sa obyvatelia sídliska cítili bezpečnejšie?

Záverečný produkt:

Model časti sídliska s funkčným modelom verejného osvetlenia riadeným BBC micro:bitmi

Individuálne výstupy žiakov a žiačok: 

3D model budovy alebo lampy 

Pracovný list – sériové a paralelné zapojenie

Edukačné ciele: 

  1. Hľadať a nachádzať algoritmické riešenia problémov.
  2. Používať konkrétne nástroje v editore na tvorbu 3D modelov.
  3. Získavať informácie z rôznych zdrojov, posudzovať správnosť informácií.
  4. Pri riešení úloh aplikovať znalosť fyzikálnych pojmov a zákonov, matematický aparát aj poznatky z iných predmetov.
  5. Spolupracovať v tíme, diskutovať, niesť zodpovednosť za výsledky. 

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Stránka na tvorbu 3D modelov a návrhov elektrických obvodov - Tinkercad 
  2. Tutoriály pre prácu s Tinkercad
  3. Stránka na programovanie BBC micro:bitov - MakeCode
  4. BBC micro:bity
  5. Diódy
  6. Káble
  7. Multimeter 
  8. Pracovný list s inštrukciami na zapájanie obvodov 
  9. Výtvarné potreby 
  10. Projektový denník
  11. Hodnotiaci dotazník 
  12. Formulár na sebahodnotenie 

Krok 1: Osvetlenie ulíc v okolí školy - úvod do témy projektu

Diskusia o osvetlení ulíc v blízkosti školy 

  • Aké by malo byť verejné osvetlenie?
  • Čo potrebujeme, aby sme sa vďaka nemu cítili bezpečne? 
  • Sú na našom sídlisku miesta, kde by bolo treba osvetlenie vylepšiť?
  • Ako by sme ho mohli vylepšiť?
  • Čo by mal obsahovať náš model sídliska?

Krok 2: Oboznámenie sa s projektom

image
image
image
image

Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte

Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine

  • žiaci si rozdelia úlohy: stavbyvedúci, elektrikár, programátor, architekt
  • každý bude zodpovedný za dokončenie jednej etapy projektu, ale na etapách budú pracovať spoločne
  • skupinám pridelíme ulicu, oblasť

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

Zápis do projektového denníka

  • skupiny zapíšu, ktorú oblasť si vybrali na modelovanie, a rozdelenie zodpovednosti za jednotlivé úlohy

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Krok 3: Vytvorenie modelov

image
image
image

Práca s Google maps a mapy.cz

Výber objektov

  • žiaci si vyberú objekty (budovy, obytné domy, lampy verejného osvetlenia...), ktoré budú modelovať 

Výpočet rozmerov 

  • žiaci vyhľadajú mierku pri práci s mapou, zistia výšku vybraných objektov a na základe týchto informácií vypočítajú rozmery modelov

Prekreslenie mapy vybranej oblasti – základňa modelu

Tvorba 3D modelu v prostredí Tinkercad (prípadne papierového)

Úvod do práce s Tinkercadom

  • žiaci sa zoznámia s prostredím Tinkercadu 
  • každý žiak vymodeluje v Tinkercade jednu budovu alebo lampu

Spätná väzba od učiteľa

  • učiteľ priebežne sleduje prácu žiakov v skupinách, otázkami zisťuje, ako určili rozmery budov a lámp, poskytne spätnú väzbu a v prípade potreby pomoc alebo odkaz na vhodný tutoriál

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • Tinkercad
  • tutoriály pre prácu s Tinkercad

Krok 4: Návrh obvodu

image

Návrh  obvodu v programe Tinkercad

  • žiaci plnia čiastkové úlohy podľa pracovného listu

Zápis do projektového denníka

  • žiaci zakreslia do projektového denníka návrh zapojenia lámp v obvode

Kontrola pracovných listov, projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • Tinkercad
  • tutoriály pre prácu s Tinkercad
  • pracovný list
  • projektový denník

Krok 5: Programovanie

Zapojenie obvodu s LED diódou a micro:bitom

  • žiaci bádaním hľadajú odpovede na otázky ako: 

Ako pripojím LED diódu k BBC micro:bitu? 

Na čo slúži rezistor?

Dá sa regulovať intenzita svietenia LED diódy?

Programovanie - digitálne a analógové zapisovanie

Spätná väzba od učiteľa

  • učiteľ priebežne kontroluje prácu v skupinách, v prípade potreby poskytne odkaz na tutoriál, pomoc so zapojením obvodu, meraním

Zápis do projektového denníka

  • žiaci zapíšu zrealizované úlohy do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • MakeCode
  • BBC micro:bity
  • diódy
  • káble
  • multimeter
  • projektový denník

Krok 6: Zapojenie obvodov s viacerými lampami

Zapájanie viacerých diód sériovo aj paralelne podľa schémy

Meranie prúdu a napätia v obvode

  • žiaci v tejto fáze plnia čiastkové úlohy podľa pracovného listu
  • žiaci bádaním hľadajú odpovede na otázky ako:

Koľko lediek môžem zapojiť k jednému micro:bitu?

Bude lepšie zapojiť lampy sériovo alebo paralelne?

Stačí nám jeden obvod alebo treba viac obvodov s rôznou intenzitou svietenia?

Zápis do projektového denníka

  • žiaci do projektového denníka zakreslia návrh zapojenia lámp v obvode

Spätná väzba od učiteľa

  • učiteľ priebežne kontroluje prácu v skupinách, otázkami zisťuje, ako porozumeli úlohám, v prípade potreby poskytne odkaz na tutoriál, pomoc  so zapojením obvodu, meraním

Zápis do projektového denníka

  • žiaci zapíšu zrealizované úlohy do projektového denníka

Kontrola pracovných listov, projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • MakeCode
  • BBC micro:bity
  • diódy
  • káble
  • multimeter
  • projektový denník
  • pracovný list

Krok 7: Programovanie ovládania pomocou senzorov svetla

Programovanie 

Program reagujúci na vstup

Vetvenie s jednoduchou podmienkou

Použitie premennej

  • žiaci bádaním hľadajú odpovede na otázky ako: 

Pri akej intenzite svetla sa majú lampy rozsvietiť?

Čo robiť, ak sa bude cez deň často meniť intenzita svetla napr. počas búrky?

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • MakeCode
  • BBC micro:bity
  • materiál na zostavenie obvodov

Krok 8: Dokončenie modelu

image

Finalizácia modelu 

  • žiaci na základňu umiestňujú budovy, lampy, senzor
  • žiaci pridajú dizajnové prvky - stromy, preliezky, ...
  • žiaci zapoja obvod a overia jeho funkčnosť 

Kontrola splnenia cieľov

  • žiaci kontrolujú, či sú splnené ciele, za ktoré boli zodpovední (podľa úloh, ktoré si vybrali na začiatku)

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • MakeCode
  • BBC micro:bity
  • materiál na zostavenie obvodov
  • výtvarné potreby
  • projektový denník 

Krok 9: Prezentácia modelov v triede

Prezentácia modelov 

  • každý žiak v skupine odprezentuje časť práce, za ktorú bol zodpovedný

Spätná väzba od učiteľa a spolužiakov

  • učiteľ a spolužiaci overujú funkčnosť obvodov, programu a zhodnotia estetickú stránku modelu

Hodnotenie modelov iných skupín

Čo sa mi páči na modeloch iných skupín?

Čo by sa dalo ešte zlepšiť?

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • hodnotiaci dotazník

Krok 10: Reflexia

Zhodnotenie svojej práce na projekte

Vyplnenie formulárov na sebahodnotenie 

Čo som sa naučil pri práci na projekte?

Ako som sa cítil pri spolupráci v skupine?

Ako by som zhodnotil svoju prácu?

Ako by som zhodnotil prácu svojej skupiny?

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • formulár na sebahodnotenie

Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.