Pečenie koláča

Predmety:

Matematika

Ročníky:

ZŠ 6. roč.

Trvanie:
4 vyučovacie hodiny

Téma / oblasť:
Desatinné čísla, Jednotky hmotnosti

Aj desatinné čísla a aritmetický priemer môžu žiakom chutiť, ak si ich ovládanie precvičia pri pečení koláča.


Predstavenie projektu

Žiaci si vyberú koláč, pri príprave ktorého si overia svoju schopnosť pracovať s desatinnými číslami, vypočítať aritmetický priemer, vytvoriť tabuľku v MS Excel, nájsť najekonomickejšie riešenie, spracovať fotorecept a svoju prácu aj odprezentovať. 

Výstup žiakov:

Fotopostup pri pečení koláča a prezentácia práce vrátane ceny koláča

Edukačné ciele: 

  1. Rozvíjať finančnú zodpovednosť, plánovať náklady v rodinnom rozpočte. 
  2. Aplikovať osvojené vedomosti z oblasti finančnej gramotnosti v realizovanom projekte.
  3. Rozvíjať digitálne zručnosti pri vytváraní fotopostupu, tabuľky v MS Excel a prezentácie v MS PowerPointe.

 

Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Marcela Padyšáková (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Počítač s pripojením na internet 
  2. MS PowerPoint/MS Sway
  3. MS Excel  
  4. Suroviny, pomôcky a vybavenie potrebné na pečenie koláča 
  5. Mobil s fotoaparátom

Krok 1: Úvod do témy

Úvod do témy - motivačný rozhovor 

Žiakom kladieme otázky ako: 

  • Aké koláče máte radi? 
  • Pomáhate doma s prípravou koláčov? 
  • Pečiete doma pravidelne alebo je to skôr výnimočná udalosť?
  • Môžu byť koláče zdravé? 
  • Sú vhodné ako súčasť desiaty do školy? 

Výber koláča 

Každý žiak (ak koláče pečieme v škole, môžu žiaci pracovať aj skupinovo) si vyberie svoj recept na koláč.


Krok 2: Vyhľadanie ingrediencií, porovnávanie cien

image

 Vyhľadanie ingrediencií, porovnávanie cien  

  • žiaci vyhľadávajú ingrediencie a porovnávajú ich ceny (s ohľadom na kvalitu suroviny) v rôznych obchodoch 
  • vyhľadané informácie zapisujú do tabuľky v MS Excel - názov ingrediencie, cena balenia, spotrebované množstvo, cena spotrebovaného množstva 
  • výpočet celkovej ceny koláča 
  • žiaci vyberú predajňu, v ktorej urobia nákup surovín na svoj koláč tak, aby bol nákup najlacnejší 

Krok 3: Pečenie koláča a tvorba fotoreceptu

Pečenie koláča 

  • podľa podmienok žiaci upečú koláč v škole alebo doma 
  • žiaci odvážia suroviny, ktoré použijú pri výrobe svojho koláča/určia váhu koláča pred upečením 
  • počas pečenia jednotlivé kroky fotia, aby mali materiál na vytvorenie fotoreceptu 
  • žiaci nakrájajú koláč na rovnaké kúsky, odvážia 5 kúskov upečeného koláča a určia aritmetický priemer jedného kúska a hmotnosť celého koláča
  • hmotnosť koláča porovnajú s hmotnosťou surovín/koláča pred upečením - hľadajú vysvetlenie rozdielu v hmotnosti 
  • žiaci stanovia odhad ceny svojho koláča - ingrediencie, papier na pečenie, minutá energia, vlastná práca, ...

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • suroviny, pomôcky a vybavenie potrebné na pečenie koláča
  • mobil s fotoaparátom 

Krok 4: Tvorba fotoreceptu a prezentácie

image

Tvorba fotoreceptu 

  • z fotiek, ktoré žiaci nafotili, vytvoria fotorecept 

Príprava prezentácie 

  • žiaci pripravia prezentáciu o svojej práci počas aktivity

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • mobil s fotoaparátom 
  • počítač
  • MS PowerPoint/MS Sway 

Krok 5: Prezentácia, hodnotenie a záverečná reflexia

image

Prezentázia práce

  • žiaci prezentujú svoju prácu, v rámci prezentácie popíšu svoj postup aj výsledok 
  • žiaci porovnávajú chuť a cenu svojich koláčov

Hodnotenie a záverečná reflexia 

  • prácu hodnotíme na základe vopred stanovených kritérií
  • žiaci hodnotia prácu svojich spolužiakov prostredníctvom zvolenej metódy
  • kritériá hodnotenia projektu: 

Záverečná reflexia 

Žiaci odpovedajú na otázky ako: 

  • Prečo si si vybral/a tento recept a do akej miery si ho zvládol/zvládla?
  • Odkiaľ pochádzajú potraviny, ktoré si použil/a?
  • Ako ocenili tvoju snahu rodičia? 
  • Čo nové si sa naučil? 
  • Čo bolo pre teba najzaujímavejšie/najťažšie? 
  • Ako vyzerá rozpočet vašej rodiny? 
  • Koľko peňazí miniete na jedlo? 
  • Zapadá tento koláč do rozpočtu?

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • prezentačná technika

Zverejnené 10.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autor

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.