Predstavenie projektu
Žiaci si vyberú koláč, pri príprave ktorého si overia svoju schopnosť pracovať s desatinnými číslami, vypočítať aritmetický priemer, vytvoriť tabuľku v MS Excel, nájsť najekonomickejšie riešenie, spracovať fotorecept a svoju prácu aj odprezentovať.
Výstup žiakov:
Fotopostup pri pečení koláča a prezentácia práce vrátane ceny koláča
Edukačné ciele:
- Rozvíjať finančnú zodpovednosť, plánovať náklady v rodinnom rozpočte.
- Aplikovať osvojené vedomosti z oblasti finančnej gramotnosti v realizovanom projekte.
- Rozvíjať digitálne zručnosti pri vytváraní fotopostupu, tabuľky v MS Excel a prezentácie v MS PowerPointe.
Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Marcela Padyšáková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Počítač s pripojením na internet
- MS PowerPoint/MS Sway
- MS Excel
- Suroviny, pomôcky a vybavenie potrebné na pečenie koláča
- Mobil s fotoaparátom
Krok 1: Úvod do témy
Úvod do témy - motivačný rozhovor
Žiakom kladieme otázky ako:
- Aké koláče máte radi?
- Pomáhate doma s prípravou koláčov?
- Pečiete doma pravidelne alebo je to skôr výnimočná udalosť?
- Môžu byť koláče zdravé?
- Sú vhodné ako súčasť desiaty do školy?
Výber koláča
Každý žiak (ak koláče pečieme v škole, môžu žiaci pracovať aj skupinovo) si vyberie svoj recept na koláč.
Krok 2: Vyhľadanie ingrediencií, porovnávanie cien
Vyhľadanie ingrediencií, porovnávanie cien
- žiaci vyhľadávajú ingrediencie a porovnávajú ich ceny (s ohľadom na kvalitu suroviny) v rôznych obchodoch
- vyhľadané informácie zapisujú do tabuľky v MS Excel - názov ingrediencie, cena balenia, spotrebované množstvo, cena spotrebovaného množstva
- výpočet celkovej ceny koláča
- žiaci vyberú predajňu, v ktorej urobia nákup surovín na svoj koláč tak, aby bol nákup najlacnejší
Krok 3: Pečenie koláča a tvorba fotoreceptu
Pečenie koláča
- podľa podmienok žiaci upečú koláč v škole alebo doma
- žiaci odvážia suroviny, ktoré použijú pri výrobe svojho koláča/určia váhu koláča pred upečením
- počas pečenia jednotlivé kroky fotia, aby mali materiál na vytvorenie fotoreceptu
- žiaci nakrájajú koláč na rovnaké kúsky, odvážia 5 kúskov upečeného koláča a určia aritmetický priemer jedného kúska a hmotnosť celého koláča
- hmotnosť koláča porovnajú s hmotnosťou surovín/koláča pred upečením - hľadajú vysvetlenie rozdielu v hmotnosti
- žiaci stanovia odhad ceny svojho koláča - ingrediencie, papier na pečenie, minutá energia, vlastná práca, ...
Materiály, pomôcky, zdroje:
- suroviny, pomôcky a vybavenie potrebné na pečenie koláča
- mobil s fotoaparátom
Krok 4: Tvorba fotoreceptu a prezentácie
Tvorba fotoreceptu
- z fotiek, ktoré žiaci nafotili, vytvoria fotorecept
Príprava prezentácie
- žiaci pripravia prezentáciu o svojej práci počas aktivity
Materiály, pomôcky, zdroje:
- mobil s fotoaparátom
- počítač
- MS PowerPoint/MS Sway
Krok 5: Prezentácia, hodnotenie a záverečná reflexia
Prezentázia práce
- žiaci prezentujú svoju prácu, v rámci prezentácie popíšu svoj postup aj výsledok
- žiaci porovnávajú chuť a cenu svojich koláčov
Hodnotenie a záverečná reflexia
- prácu hodnotíme na základe vopred stanovených kritérií
- žiaci hodnotia prácu svojich spolužiakov prostredníctvom zvolenej metódy
- kritériá hodnotenia projektu:
Záverečná reflexia
Žiaci odpovedajú na otázky ako:
- Prečo si si vybral/a tento recept a do akej miery si ho zvládol/zvládla?
- Odkiaľ pochádzajú potraviny, ktoré si použil/a?
- Ako ocenili tvoju snahu rodičia?
- Čo nové si sa naučil?
- Čo bolo pre teba najzaujímavejšie/najťažšie?
- Ako vyzerá rozpočet vašej rodiny?
- Koľko peňazí miniete na jedlo?
- Zapadá tento koláč do rozpočtu?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- prezentačná technika