Prečo sa solia cesty

Predmety:

Informatika
Fyzika

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
2 vyučovacie hodiny

Téma / oblasť:
Topenie, Tuhnutie

Prečo sa v zime solia cesty? A ako súvisí soľ s výrobou zmrzliny? Vyskúšajte experiment, ktorý vám pomôže nájsť odpoveď na obe otázky.


Predstavenie projektu

Žiaci prakticky overia, že pridanie soli znižuje teplotu tuhnutia vody a že ľad sa môže topiť aj pri mínusovej teplote. Aktivita prepája teóriu (topenie a tuhnutie) s praktickou aplikáciou (zimná údržba ciest, výroba zmrzliny). Žiaci si precvičia vedecký postup (hypotéza → experiment → meranie → graf → záver), ako aj digitálne zručnosti (MS Excel, protokol).

Výstup žiakov:

Protokol z praktického cvičenia

Edukačné ciele: 

  1. Získať skúsenosť s formulovaním hypotézy a jej overovaním experimentom.
  2. Osvojiť si prácu s tabuľkou, grafom a tvorbou protokolu.
  3. Rozvinúť schopnosť tímovej spolupráce pri experimente.
  4. Precvičiť si kritické myslenie pri overovaní hypotéz.
  5. Pochopiť význam fyziky v každodennom živote.

 

Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Jana Šošovičková (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, súčiastky

  1. Online test na zopakovanie vedomostí o topení a tuhnutí
  2. Pracovný list  – Prečo sa solia cesty 
  3. Hárok na poznámky a zápis výsledkov merania
  4. Protokol z praktického cvičenia 
  5. Video na sumarizáciu poznatkov na záver
  6. Spätná väzba - exit ticket 
  7. Domáci test na reflexiu a zhrnutie najdôležitejších zistení
  8. Doplnkové video v anglickom jazyku

Krok 1: Úvod do témy

Úvod do témy

  • so žiakmi hľadáme odpovede na nasledujúce otázky: 

Prečo podľa vás cestári posýpajú cesty soľou?

Aká bude teplota ľadu, keď pridáme soľ? 

  • žiaci sa rozdelia do skupín 
  • žiaci vyplnia prvú stranu pracovného listu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • pracovný list  – Prečo sa solia cesty 

Krok 2: Experiment

Experiment 

  • skupiny vytvoria hypotézy a očakávania 
  • v skupinách žiaci uskutočnia experiment - budú postupne pridávať dávky soli do ľadu a merať zmenu teploty 
  • výsledky žiaci zapíšu do tabuľky, spracujú graf, vyhodnotia svoju hypotézu
  • každý individuálne spracuje protokol a porovná si výsledky s teóriou

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • hárok na poznámky a zápis výsledkov merania
  • protokol z praktického cvičenia 

Krok 3: Upevnenie poznatkov a reflexia

Upevnenie poznatkov 

  • spoločne si pozrieme video na upevnenie poznatkov 
  • žiaci vypíšu exit ticket

Diskusia 

  • Na sociálnych sieťach ste sa stretli s výzvou “Posyp si ruku soľou a prilož kocku ľadu!” Čo sa stane, ak to urobíte? Zhodnoťte prečo sa do výzvy zapojiť/nezapojiť.

Reflexia a hodnotenie

  • spoločne zhodnotíme prácu skupín a jednotlivcov, žiaci písomne alebo ústne odpovedajú na otázky ako: 
    • Čo nové som sa dnes naučil/a o topení a tuhnutí?
    • Čo ma na pokuse najviac prekvapilo? Prečo?
    • Ako sa moje výsledky líšili od pôvodnej hypotézy?
    • Kde v bežnom živote môžem využiť poznatok, že soľ znižuje teplotu tuhnutia vody?
    • Aký význam má presné meranie a zapisovanie dát pri pokuse?
    • Ak by som robil/a experiment znova, čo by som urobil/a inak alebo lepšie?
    • Prečo je dôležité, aby sme overovali svoje predpoklady experimentom, a nie iba tipovali odpoveď?

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • video na sumarizáciu poznatkov na záver
  • spätná väzba - exit ticket 

Krok 4: Návrhy na rozvoj medzipredmetových vzťahov

1.Prepojenie s biológiou 

Tematický celok: Životné prostredie a zdravie človeka, Výživa a vnútorné prostredie

  • Diskusia: Čo sa stane, keď sa soľ dostane do tela vo väčšom množstve? (vplyv na krvný tlak, obličky, dehydratácia)
  • Porovnanie: Soľ roztápa ľad tým, že mení rovnováhu vody → podobne v ľudskom tele príliš veľa soli mení rovnováhu vody v bunkách.

Otázka pre žiakov: Prečo je dôležité, aby sme s používaním soli boli opatrní – či už na cestách, alebo v našej strave?

2.Prepojenie s geografiou

Tematický celok: Európa – regióny, prírodné podmienky a ochrana prírody

Príklad 1 – Poľské Tatry:

  • Cesty sa nesolia preto, že soľ by poškodila horskú prírodu – ihličnaté lesy, pôdu, vodu a najmä voľne žijúce zvieratá (jeleň, kamzík, svišť).
  • Soľ v jarkoch na okraji ciest kontaminuje pôdu a pramene - negatívny dopad na ekosystém.
  • Preto sa používajú alternatívy – napr. drvený štrk, piesok.

Príklad 2 – Island:

  • Na Islande sa väčšinou cesty nesolia, pretože zimy sú iné ako u nás.
  • Vplyvom Golfského prúdu sú priemerné zimné teploty miernejšie (často okolo 0 °C) – namiesto dlhodobo zamrznutého snehu sa častejšie topí a mrzne.
  • Naviac sa tam využíva geotermálne teplo (niekde aj vyhrievané chodníky a cesty v mestách).

Otázky pre žiakov:

  1. Prečo si myslíš, že v Poľských Tatrách chránia prírodu pred soľou, aj keď je to pre cestárov ťažšie?
  2. Ako vplýva Golfský prúd na podnebie Islandu a prečo tam nepotrebujú toľko posypovej soli?

3.Prepojenie s technikou

Tematický celok: Svet práce a technológie spracovania potravín

  • výroba zmrzliny pomocou ľadu a soli

Pomôcky: dve uzatvárateľné plastové vrecká alebo plastové nádoby (1 malá, 1 väčšia), kocky ľadu alebo ľadová drť, kuchynská soľ, malé množstvo smotany, cukor, prípadne vanilkový cukor/kakao, ovocie, lyžička na miešanie, uterák na obalenie vreciek (ľahšia manipulácia s nádobami)

Postup:

  1. Do menšej nádoby vložte smotanu + cukor (základ zmrzliny), prípadne iné prísady a dobre ju uzavrite.
  2. Do väčšej nádoby vložte kocky ľadu + 3–4 lyžice soli.
  3. Menšiu nádobu vložte do väčšej a dobre uzavrite.
  4. Celé intenzívne traste 5–10 minút, ak treba i dlhšie.
  5. Výsledkom postupu je vyrobená zmrzlina.
  6. Pri trasení môžete vymyslieť originálnu tanečnú choreografiu/popevok/básničku/ kúzelnú formulku – špeciálny bonus za originalitu.

Otázky pre žiakov:

  1. Prečo sa smotana premenila na zmrzlinu?
  2. Akú úlohu zohrala soľ v našom pokuse?
  3. Kde inde v technike a potravinárstve sa využíva podobný princíp?

4. Prepojenie s technikou 

Tematický celok: Materiály a ich vlastnosti, Téma: Ako pôsobí soľ na rôzne materiály?

Pomôcky: Vzorky rôznych materiálov - po dva kusy: kúsky dreva, plasty (PET fľaša, PVC rúrka), kovy (železný klinec, medený drôt, hliníkový pliešok), sklo, koža, soľný roztok (nádoba so slanou vodou, koncentrácia napr. 10 %, prípadne rôzne koncentrácie), identifikačné štítky, nádoby/poháre, rukavice, fotoaparát/mobil na dokumentáciu

Postup experimentu:

  1. Vložte vzorky materiálov do nádoby so soľným roztokom, jedna z dvojice zostáva ako referenčná.
  2. Raz za 1–2 dni pozorujte a zapisujte zmeny (farba, povrch, pevnosť, praskliny, hrdza).
  3. Po týždni porovnajte pôvodný a konečný stav – vypracujte prehľadné zhrnutie, využite tabuľku.
  4. Zhotovte fotografie a vytvoriť fotodokumentáciu, prípadne videozáznam.

Diskusia a prepojenie so svetom práce:

  • Prečo autá v zime hrdzavejú rýchlejšie?
  • Prečo sú mosty a cesty náročnejšie na údržbu v krajinách, kde sa solí?
  • Aké materiály by sme mali používať, aby boli odolné voči posypovej soli?
  • Ako sa proti účinkom soli chránia karosérie áut alebo kovové konštrukcie?
  • Prečo sa soľ používa aj v kožiarskom priemysle (na konzerváciu kože)?


Zverejnené 13.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autori

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.