Rovnice v hre

Predmety:

Matematika

Ročníky:

ZŠ 8. roč.

Trvanie:
8 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Riešenie lineárnych rovníc a nerovníc s jednou neznámou

Lineárne rovnice už nemusia byť strašiakom. Zabudni na nudné príklady v zošite – rovnice teraz vstupujú do hry! Žiaci si vymyslia vlastnú spoločenskú hru, v ktorej sa riešenie lineárnych rovníc stane kľúčom k výhre.


Predstavenie projektu

V tomto projekte sa lineárne rovnice stanú zábavou. Žiaci sa nebudú učiť len „ako sa to počíta“, ale prenesú matematiku do sveta spoločenských hier, ktoré sami navrhnú. Ich úlohou bude vytvoriť originálnu hru, v ktorej hráči riešia rovnice ako súčasť úloh, výziev či herného postupu – či už budú hádzať kockami, ťahať karty, posúvať figúrky alebo lúštiť matematické záhady.

Projekt prepája matematické myslenie s tvorivosťou, stratégiou, dizajnom a tímovou spoluprácou. Žiaci si zopakujú a upevnia prácu s lineárnymi rovnicami hravou a zmysluplnou formou – a zároveň zažijú radosť z tvorby vlastného herného produktu. Výsledkom bude nielen matematická hra, ale aj väčšia sebadôvera v matematike a pocit, že učenie môže byť aj zábavné.

Kľúčová otázka:

Ako si môžeme precvičiť riešenie rovníc pomocou hry?

Záverečný produkt: 

Výstupom projektu budú stolové/kartové/pohybové (prípadne iné podľa návrhu žiakov) hry, počas hrania ktorých sa hráči budú venovať aj riešeniu lineárnych rovníc s jednou neznámou rozličnej obtiažnosti. 

Na záver môžeme pozvať žiakov z iných tried ročníka a urobiť hráčsky turnaj. Výstup z projektu sa dá využiť na vyučovaní aj v ďalších školských rokoch.

Edukačné ciele: 

  1. Rozvíjať svoje logické a kritické myslenie.
  2. Argumentovať, komunikovať a spolupracovať v skupine pri riešení problému.
  3. Využívať pochopené a osvojené postupy a algoritmy pri riešení úloh.
  4. Osvojiť si základné matematické pojmy, poznatky, znalosti a postupy (rovnica, výraz, neznáma, koreň, ekvivalentné úpravy rovníc).
  5. Rozvíjať zručnosti, ktoré súvisia s procesom učenia sa, s aktivitou na vyučovaní a s racionálnym a samostatným učením sa.

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Martina Kališová (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Zoznam kritérií, ktoré musí hra splniť

  2. Informácie o netradičných hrách, prípadne o tom, ako sa dajú zmeniť známe hry pomocou drobných obmien
  3. Pokyny k tvorbe projektového denníka 

  4. Hodnotiaca tabuľka hry 

  5. Projektový denník 

  6. Materiál na výrobu hier 

  7. Pracovný list - lineárne rovnice


Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte

  • žiakom predstavíme fázy projektového vyučovania a záverečný produkt 

Rozdelenie do skupín 

V čom môžem byť pre skupinu prínosom? 

Ktorý spolužiak sa bude hodiť do mojej skupiny tak, aby sme sa navzájom dopĺňali?

Aké funkcie v skupine potrebujeme obsadiť?

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií


Krok 2: Diskusia - hry

Diskusia - môžu sa naše obľúbené hry stať súčasťou vyučovania? 

Aké hry vlastne hrajú ôsmaci?

Ktoré hry nás najviac bavia?

Máme nejaké spoločné obľúbené hry?

Používame hry aj na hodinách matematiky alebo v iných predmetoch?

Ako by sme mohli zaradiť naše obľúbené hry?

Ako sa hrajú hry, ktoré sme zatiaľ nepoznali?

Ktoré hry sa spájajú s riešením nejakých úloh?

Dali by sa tieto úlohy nahradiť matematickou úlohou?

Vedeli by sme niektorú hru prispôsobiť tak, aby súvisela s matematikou?

Oboznámenie sa s rôznymi typmi hier 

  • brainstorming rôznych typov hier – kartové, stolové (doskové), pohybové, počítačové

Krok 3: Výber hry, rozdelenie úloh v skupine

Výber hry – práca v skupinách

  • každá skupina si zvolí, akú hru chce vytvoriť 

Aký spôsob hrania chceme vytvoriť?

Ako by mal vyzerať náš hrací plán/karty/iné?

Aké iné pomôcky budeme potrebovať? Vieme ich vytvoriť alebo získať napríklad v školskej dielni alebo od učiteľov telesnej výchovy, prípadne použiť pomôcky, ktoré máme doma?

Ako do hry zakomponujeme matematiku – riešenie rovníc?

Rozdelenie úloh v skupine 

  • každá skupina spíše zoznam čiastkových úloh, ktoré budú plniť jednotliví členovia skupiny podľa svojich schopností

Zápis do projektového denníka 

  • každá skupina urobí zápis o tom, na akej hre sa dohodli, a ako si rozdelili úlohy a prečo

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • zoznam kritérií, ktoré musí hra splniť
  • informácie o netradičných hrách, prípadne o tom, ako sa dajú zmeniť známe hry pomocou drobných obmien
  • pokyny k tvorbe projektového denníka 
  • projektový denník 

Krok 4: Výroba hry

Práca v skupinách – vytvorenie dizajnu a pravidiel hry

Čo musí byť v prvkoch hry zobrazené?

Čo doplníme, aby hra bola zaujímavá?

Čo potrebujú vedieť hráči, aby sa mohli hrať? 

Ako hra začína?

Aké sporné situácie by mohli nastať a ako zahrnúť do pravidiel ich riešenie?

Budú sa pri každom opakovaní hry používať rovnaké rovnice alebo sa bude ich výber meniť? 

Akým spôsobom by sme mali zabezpečiť, aby sa riešené rovnice menili?

Riešenie praktických úloh súvisiacich s návrhom hry

  • jednotliví členovia plnia svoje čiastkové úlohy

Zápis do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • materiál potrebný na výrobu hry
  • projektový denník 

Krok 5: Lineárne rovnice, ekvivalentné úpravy

Riešenie rovníc

  • žiaci riešia lineárne rovnice a sledujú ako sa rovnica počas riešenia mení 
  • žiaci sa snažia sledovať proces riešenia rovnice "odzadu", aby vedeli tvoriť vlastné rovnice
  • žiaci pracujú najprv spoločne, potom vo dvojiciach a na záver samostatne vypracujú pracovný list 

Tvorenie rovníc do hry 

  • žiaci v pôvodných skupinách tvoria rovnice do hry 

Ako vytvoríme rovnice, ak potrebujeme, aby mali rôzne riešenia (napr. pri hre podobnej Dominu)?

Ako zabezpečíme, aby hráč na začiatku riešil jednoduché rovnice a postupne sa obťažnosť zvyšovala?

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • pracovný list 

Krok 6: Dokončenie hry

Dokončenie hry 

  • žiaci v skupine finalizujú svoju hru
  • žiaci testujú funkčnosť hry a zrozumiteľnosť pravidiel v rámci skupiny 

Zápis do projektového denníka

Vyplnenie formulára na spätnú väzbu

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • formulár na spätnú väzbu

Krok 7: Prezentovanie a hranie hier

Prezentovanie hry

  • každá skupina predstaví hru a v krátkosti zhrnie jej pravidlá 
  • žiaci v rámci prezentácie zhrnú aj svoje postrehy k projektu a práci vlastnej skupiny

Hranie hier

  • žiaci hrajú hry ostatných skupín a hodnotia ich podľa vopred dohodnutých kritérií

Sú pravidlá hry zrorzumiteľné?

Dokážem prejsť celú hru v stanovenom čase?

Čo sa mi páči na dizajne hry?

Ako si môžem overiť, či som rovnicu vyriešil/a správne? 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • hodnotiaca tabuľka hry

Zverejnené 14.10.2025 | Posledná zmena 14.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.