Predstavenie projektu
Projekt je navrhnutý ako interaktívne objavovanie technologického pokroku, v ktorom žiačky a žiaci skúmajú vývoj významných vynálezov od minulosti až po súčasnosť. Každá skupina si vyberie jeden vynález, preskúma jeho pôvod, vylepšenia, prínosy aj riziká a pripraví vlastné krátke video sprístupnené cez QR kód. Finálnym produktom je školská výstava vynálezov, doplnená o videonahrávky, interaktívne prvky a sprievodcov z radov žiakov. Projekt podporuje tímovú spoluprácu, kritické myslenie, prácu s rôznymi zdrojmi informácií a rozvoj digitálnych kompetencií. Zároveň poskytuje priestor na prirodzené používanie anglického jazyka pri popise technológií a porovnávaní minulosti s prítomnosťou. Cieľom je vytvoriť zážitkovú výstavu, ktorú môže navštíviť celá škola aj širšia verejnosť.
Kľúčová otázka:
Ako môžeme predstaviť vývoj technológie tak, aby zaujal celú školu?
Záverečný produkt:
Výstava vynálezov s videonahrávkami
Edukačné ciele:
- Prezentovať vývoj technológií v anglickom jazyku.
- Uvedomiť si pozitívne a negatívne dôsledky technologického vývoja.
- Rozvíjať digitálne kompetencie žiačok a žiakov.
- Rozvíjať schopnosť spolupracovať v tíme.
- Aplikovať gramatické štruktúry na porovnanie minulosti a prítomnosti.
Projekt navrhli a zrealizovali účastníci PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Ukážky retro technologických vynálezov.
- Počítač/tablet s pripojením na internet.
- Slúchadlá.
- Encyklopédie, časopisy, slovníky.
- Tabuľka s hodnotiacimi kritériami.
- Formulár na spätnú väzbu.
Krok 1: Motivačná aktivita na úvod - Hádaj, čo je v škatuli?
Motivačná aktivita na úvod - Hádaj, čo je v škatuli?
- žiačky a žiaci postupne prichádzajú k tajnej škatuli, v ktorej sú ukryté rôzne retro technologické vynálezy, v prvom kole hádajú iba na základe hmatu a v skupinách sa snažia identifikovať čo najviac predmetov
- odhalíme obsah škatule a spoločne identifikujeme predmety a ich účel
Materiály, pomôcky, zdroje:
- ukážky retro technologických vynálezov
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom
Oboznámenie sa s projektom
- žiačkam a žiakom predstavíme kľúčovú otázku, zadanie projektu a hodnotiace kritériá
Rozdelenie do skupín a výber vynálezu
- žiačky a žiaci sa rozdelia do skupín a každá skupina si zvolí svoj vynález
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tabuľka s hodnotiacimi kritériami
Krok 3: Viem - chcem vedieť - ďalšie kroky
Viem - chcem vedieť - ďalšie kroky
- skupiny spoločne vytvoria tabuľku k svojmu vynálezu - zahrnú tri stĺpce, do prvého vpíšu, čo už o vynáleze vedia, do druhého, čo ešte potrebujú zistiť, aby dokázali splniť body zadania a do tretieho popíšu svoje ďalšie kroky - na čom idú pracovať, aké zdroje budú používať
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tabuľka Viem - chem vedieť - ďalšie kroky
Krok 4: Príprava scenára
Vyhľadávanie informácií
- každá skupina sa snaží zodpovedať otázky potrebné na vytvorenie scenára k svojmu videu prácou s rôznymi zdrojmi
Príprava scenára
- každá skupina si na základe získaných informácií pripraví scenár videa
Rovesnícka spätná väzba
- skupiny si navzájom predstavia svoje scenáre
- od spolužiačok a spolužiakov získajú spätnú väzbu a návrhy na vylepšenie svojho videa
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač/tablet s pripojením na internet
- encyklopédie, časopisy, slovníky
Krok 5: Tvorba videa
Tvorba videa
- každá skupina vytvorí svoje video o vybranom vynáleze s prístupom cez QR kód
- žiačky a žiaci video vhodne zostrihajú prípadne pridajú titulky
- video je zverejnené na youtube.com
Video musí obsahovať:
- popis vynálezu
- meno vynálezcu
- rok vzniku
- zmeny a vylepšenia v priebehu rokov
- pozitíva a negatíva vynálezu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- telefón s kamerou
- program na strihanie videa
- nástroj na tvorbu QR kódov, napr. Canva
Krok 6: Príprava prezentácie výstavy
Príprava prezentácie výstavy
- každá skupina si vyberie úlohu, ktorú je potrebné splniť na úspešné odprezentovanie výstavy: inštalácia QR kódov, úprava priestoru, príprava scenára, rozdelenie úloh žiačkam a žiakom, ktorí budú sprevádzať ostatné triedy výstavou
Krok 7: Otvorenie výstavy
Otvorenie výstavy
- žiačky a žiaci zrealizujú otvorenie výstavy a prostredníctvom rovesníckeho učenia ostatným triedam školy priblížia vývoj technologických vynálezov
Spätná väzba
- účastníci výstavy vyplnia formulár na spätnú väzbu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- formulár na spätnú väzbu
Krok 8: Záverečné hodnotenie a reflexia
Záverečné hodnotenie
- spoločne zhodnotíme finálne produkty jednotlivých skupín podľa tabuľky s hodnotiacimi kritériami
Reflexia
- spoločne zreflektujeme prácu na projekte - čo som sa naučil/a, ako sa mi pracovalo, čo by som pri ďalšej práci zmenil/a, ...
Materiály, pomôcky, zdroje:
- tabuľka s hodnotiacimi kritériami