Rozvoj technológií v priebehu rokov

Predmety:

Anglický jazyk

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
7 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Veda a technika, Život kedysi a dnes

V tomto projekte sa žiaci stanú sprievodcami technologickou minulosťou aj súčasnosťou – porovnajú retro vynálezy s ich modernými verziami a každá skupina pripraví krátke video. Výsledkom je interaktívna výstava, ktorá oživí školské chodby.


Predstavenie projektu

Projekt je navrhnutý ako interaktívne objavovanie technologického pokroku, v ktorom žiačky a žiaci skúmajú vývoj významných vynálezov od minulosti až po súčasnosť. Každá skupina si vyberie jeden vynález, preskúma jeho pôvod, vylepšenia, prínosy aj riziká a pripraví vlastné krátke video sprístupnené cez QR kód.  Finálnym produktom je školská výstava vynálezov, doplnená o videonahrávky, interaktívne prvky a sprievodcov z radov žiakov. Projekt podporuje tímovú spoluprácu, kritické myslenie, prácu s rôznymi zdrojmi informácií a rozvoj digitálnych kompetencií. Zároveň poskytuje priestor na prirodzené používanie anglického jazyka pri popise technológií a porovnávaní minulosti s prítomnosťou. Cieľom je vytvoriť zážitkovú výstavu, ktorú môže navštíviť celá škola aj širšia verejnosť. 

Kľúčová otázka: 

Ako môžeme predstaviť vývoj technológie tak, aby zaujal celú školu?

Záverečný produkt: 

Výstava vynálezov s videonahrávkami 

Edukačné ciele:

  1. Prezentovať vývoj technológií v anglickom jazyku.
  2. Uvedomiť si pozitívne a negatívne dôsledky technologického vývoja. 
  3. Rozvíjať digitálne kompetencie žiačok a žiakov. 
  4. Rozvíjať schopnosť spolupracovať v tíme. 
  5. Aplikovať gramatické štruktúry na porovnanie minulosti a prítomnosti. 

 

Projekt navrhli a zrealizovali účastníci PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Ukážky retro technologických vynálezov.
  2. Počítač/tablet s pripojením na internet.
  3. Slúchadlá.
  4. Encyklopédie, časopisy, slovníky.
  5. Tabuľka s hodnotiacimi kritériami.
  6. Formulár na spätnú väzbu.

Krok 1: Motivačná aktivita na úvod - Hádaj, čo je v škatuli?

Motivačná aktivita na úvod - Hádaj, čo je v škatuli? 

  • žiačky a žiaci postupne prichádzajú k tajnej škatuli, v ktorej sú ukryté rôzne retro technologické vynálezy, v prvom kole hádajú iba na základe hmatu a v skupinách sa snažia identifikovať čo najviac predmetov
  • odhalíme obsah škatule a spoločne identifikujeme predmety a ich účel 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • ukážky retro technologických vynálezov 

Krok 2: Oboznámenie sa s projektom

Oboznámenie sa s projektom 

  • žiačkam a žiakom predstavíme kľúčovú otázku, zadanie projektu a hodnotiace kritériá

Rozdelenie do skupín a výber vynálezu

  • žiačky a žiaci sa rozdelia do skupín a každá skupina si zvolí svoj vynález

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • tabuľka s hodnotiacimi kritériami 

Krok 3: Viem - chcem vedieť - ďalšie kroky

Viem - chcem vedieť - ďalšie kroky 

  • skupiny spoločne vytvoria tabuľku k svojmu vynálezu - zahrnú tri stĺpce, do prvého vpíšu, čo už o vynáleze vedia, do druhého, čo ešte potrebujú zistiť, aby dokázali splniť body zadania a do tretieho popíšu svoje ďalšie kroky - na čom idú pracovať, aké zdroje budú používať

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • tabuľka Viem - chem vedieť - ďalšie kroky

Krok 4: Príprava scenára

Vyhľadávanie informácií 

  • každá skupina sa snaží zodpovedať otázky potrebné na vytvorenie scenára k svojmu videu prácou s rôznymi zdrojmi 

Príprava scenára 

  • každá skupina si na základe získaných informácií pripraví scenár videa

Rovesnícka spätná väzba 

  • skupiny si navzájom predstavia svoje scenáre 
  • od spolužiačok a spolužiakov získajú spätnú väzbu a návrhy na vylepšenie svojho videa

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • počítač/tablet s pripojením na internet
  • encyklopédie, časopisy, slovníky 

Krok 5: Tvorba videa

Tvorba videa

  • každá skupina vytvorí svoje video o vybranom vynáleze s prístupom cez QR kód
  • žiačky a žiaci video vhodne zostrihajú prípadne pridajú titulky 
  • video je zverejnené na youtube.com 

Video musí obsahovať: 

  • popis vynálezu
  • meno vynálezcu
  • rok vzniku
  • zmeny a vylepšenia v priebehu rokov
  • pozitíva a negatíva vynálezu

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • telefón s kamerou 
  • program na strihanie videa 
  • nástroj na tvorbu QR kódov, napr. Canva 

Krok 6: Príprava prezentácie výstavy

Príprava prezentácie výstavy 

  • každá skupina si vyberie úlohu, ktorú je potrebné splniť na úspešné odprezentovanie výstavy: inštalácia QR kódov, úprava priestoru, príprava scenára, rozdelenie úloh žiačkam a žiakom, ktorí budú sprevádzať ostatné triedy výstavou 

 


Krok 7: Otvorenie výstavy

Otvorenie výstavy 

  • žiačky a žiaci zrealizujú otvorenie výstavy a prostredníctvom rovesníckeho učenia ostatným triedam školy priblížia vývoj technologických vynálezov 

Spätná väzba

  • účastníci výstavy vyplnia formulár na spätnú väzbu

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • formulár na spätnú väzbu 

Krok 8: Záverečné hodnotenie a reflexia

Záverečné hodnotenie 

  • spoločne zhodnotíme finálne produkty jednotlivých skupín podľa tabuľky s hodnotiacimi kritériami 

Reflexia 

  • spoločne zreflektujeme prácu na projekte - čo som sa naučil/a, ako sa mi pracovalo, čo by som pri ďalšej práci zmenil/a, ... 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • tabuľka s hodnotiacimi kritériami 

Zverejnené 5.12.2025 | Posledná zmena 5.12.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.