Predstavenie projektu
Úlohou žiakov je vyhľadať rôzne informácie o škole zo súčasnosti (aktuálne aktivity, úspechy, projekty, činnosť Žiackeho parlamentu a iné). Získané informácie spracujú do pútavej a vizuálne atraktívnej formy krátkych videí, prezentácií či grafík. Počas projektu žiaci nadobudnú nové zručnosti súvisiace s natáčaním a editáciou videa, naučia sa vyhodnocovať informácie z rôznych zdrojov a zlepšia svoju schopnosť spolupracovať v skupine. Výsledkom ich činnosti bude produkt, ktorý sa dostane k širokému publiku počas mnohých školských propagačných akcií.
Kľúčová otázka:
Čo by sme mali premietať na infoboxe školy?
Záverečný produkt:
Film o škole (súbor všetkých prezentácií, videonahrávok a podcastov), ktorý bude premietaný na veľkoplošnej obrazovke v priestoroch školy a na webových platformách školy.
Edukačné ciele:
- Pomocou vhodných nástrojov spracovať a kombinovať údaje rôznych typov.
- Zoznámiť sa digitálnou reprezentáciou informácií rôznych typov.
- Spoznať princípy a koncepty informatiky, vrátane reprezentácie a spracovania údajov v tabuľkách, stromoch a grafoch.
Projekt navrhli a realizovali účastníčky PBL Akadémie, Jana Ločová a Eva Mižaková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Počítače alebo tablety s prístupom na internet
- Online softvér Canva
- Virtuálna trieda v prostredí MS Teams
- Nástenka v Padlete
- Projektový denník
- Mobilný telefón s fotoaparátom a diktafónom
Krok 1: Oboznámenie sa s infoboxom
Oboznámenie sa s infoboxom
- žiaci navštívia mestský infobox
- výstupenka (exit ticket) - Čo je infobox?
Brainstorming nápadov na školský infobox
- žiaci v Padlete navrhujú obsah školského infoboxu
Ktoré informácie by mal mať školský infobox?
Čo chceme prezentovať verejnosti zo života našej školy? V čom sme dobrí a úspešní? Na čo sme hrdí?
Vyhodnotenie nápadov
- nápady v Padlete zhodnotíme a usporiadame do kategórií
Materiály, pomôcky, zdroje:
- nástenka v Padlete
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky
Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine
- žiaci sa rozdelia do skupín a rozdelia si úlohu
- každý člen skupiny podpíše dohodu o spolupráci
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
Výber témy
- každá skupina si z Paldetu vyberie jednu oblasť/tému príspevkov do infoboxu, na ktorej chce pracovať
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- dohoda o spolupráci
- projektový denník
Krok 3: Získavanie a triedenie informácií
Získavanie a triedenie informácií
- skupiny získavajú informácie na vybranú tému z rôznych zdrojov - internet, rozhovory so žiakmi, učiteľmi
Kde všade budeme hľadať informácie?
Na čo je zameraná naša škola?
Aké aktivity sú na našej škole úspešné?
V čom sú úspešní naši žiaci?
Koho sa opýtame?
S kým by bolo vhodné urobiť rozhovor?
Aké zásady musíme dodržiavať pri získavaní informácií?
- žiaci sa zdokonaľujú v práci so zdieľanými priečinkami
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- počítač s pripojením na internet
- mobilný telefón s fotoaparátom a diktafónom
Krok 4: Spracovanie informácií
Spracovanie informácií vybraným spôsobom
- členovia skupiny sa dohodnú, akou formou spracujú informácie - video, interview, krátky podcast, prezentácia, meme...
- žiaci pracujú na vybranej forme výstupu, v prípade potreby požiadajú o pomoc učiteľa
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- počítač s pripojením na internet
- mobilný telefón s fotoaparátom a diktafónom
Krok 5: Reflexia a spätná väzba
Reflexia a spätná väzba od spolužiakov a učiteľa
- skupiny prezentujú svoju doterajšiu prácu
- ostatné skupiny im kladú doplnkové otázky a poskytnú spätnú väzbu k výstupom
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- počítač s pripojením na internet
Krok 6: Vylepšenie tímových výstupov
Spracovanie nápadov z panelovej diskusie
- žiaci reagujú na spätnú väzbu a v prípade potreby zapracujú návrhy z nej do svojho výstupu
Finálna úprava výstupov
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- počítač s pripojením na internet
Krok 7: Tvorba spoločného filmu
Tvorba spoločného filmu
- žiaci spracujú jednotlivé výstupy do spoločného filmu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
Krok 8: Premiéra filmu na infoboxe
Príprava premiéry filmu na infoboxe
- žiaci zvolia príležitosť, pri ktorej chcú odprezentovať svoj film
- pripravia a rozošlú pozvánky
- pripravia si krátky úvod k filmu a zvolia moderátorov premiéry
Premiéra filmu (DOD, projektový deň, deň rodiny...)
Krok 9: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu
Zhodnotenie svojej práce na projekte a práce skupiny
Vyplnenie formulárov na sebahodnotenie
Čo som sa naučil pri práci na projekte?
Ako som sa cítil pri spolupráci v skupine?
Ako by som zhodnotil svoju prácu?
Ako by som zhodnotil prácu svojej skupiny?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- formulár na sebahodnotenie
- projektový denník