Školský infobox

Predmety:

Informatika

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
12 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Informácie, práca s údajmi rôznych typov

Ukážte svetu, čím je vaša škola výnimočná. Zapojte svojich žiakov do tvorby krátkych videí, prezentácií a grafík, z ktorých vznikne propagačný film, prezentovaný na školskom infoboxe počas rôznych spoločenských udalostí.


Predstavenie projektu

Úlohou žiakov je vyhľadať rôzne informácie o škole zo súčasnosti (aktuálne aktivity, úspechy, projekty, činnosť Žiackeho parlamentu a iné). Získané informácie spracujú do pútavej a vizuálne atraktívnej formy krátkych videí, prezentácií či grafík. Počas projektu žiaci nadobudnú nové zručnosti súvisiace s natáčaním a editáciou videa, naučia sa vyhodnocovať informácie z rôznych zdrojov a zlepšia svoju schopnosť spolupracovať v skupine. Výsledkom ich činnosti bude produkt, ktorý sa dostane k širokému publiku počas mnohých školských propagačných akcií.

Kľúčová otázka: 

Čo by sme mali premietať na infoboxe školy?

Záverečný produkt:

Film o škole (súbor všetkých prezentácií, videonahrávok a podcastov), ktorý bude premietaný na veľkoplošnej obrazovke v priestoroch školy a na webových platformách školy.

Edukačné ciele:

  1. Pomocou vhodných nástrojov spracovať a kombinovať údaje rôznych typov. 
  2. Zoznámiť sa digitálnou reprezentáciou informácií rôznych typov. 
  3. Spoznať princípy a koncepty informatiky, vrátane reprezentácie a spracovania  údajov v tabuľkách, stromoch a grafoch.

 

Projekt navrhli a realizovali účastníčky PBL Akadémie, Jana Ločová a Eva Mižaková (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Počítače alebo tablety s prístupom na internet
  2. Online softvér Canva 
  3. Virtuálna trieda v prostredí MS Teams
  4. Nástenka v Padlete
  5. Projektový denník
  6. Mobilný telefón s fotoaparátom a diktafónom 

Krok 1: Oboznámenie sa s infoboxom 

Oboznámenie sa s infoboxom 

  • žiaci navštívia mestský infobox
  • výstupenka (exit ticket) - Čo je infobox? 

Brainstorming nápadov na školský infobox 

  • žiaci v Padlete navrhujú obsah školského infoboxu 

Ktoré informácie by mal mať školský infobox?

Čo chceme prezentovať verejnosti zo života našej školy? V čom sme dobrí a úspešní? Na čo sme hrdí? 

Vyhodnotenie nápadov 

  • nápady v Padlete zhodnotíme a usporiadame do kategórií

 

Materiály, pomôcky, zdroje:


Krok 2: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky 

Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine

  • žiaci sa rozdelia do skupín a rozdelia si úlohu
  • každý člen skupiny podpíše dohodu o spolupráci 

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

Výber témy

  • každá skupina si z Paldetu vyberie jednu oblasť/tému príspevkov do infoboxu, na ktorej chce pracovať 

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • dohoda o spolupráci
  • projektový denník

Krok 3: Získavanie a triedenie informácií

Získavanie a triedenie informácií

  • skupiny získavajú informácie na vybranú tému z rôznych zdrojov - internet, rozhovory so žiakmi, učiteľmi

Kde všade budeme hľadať informácie?

Na čo je zameraná naša škola?

Aké aktivity sú na našej škole úspešné? 

V čom sú úspešní naši žiaci?

Koho sa opýtame?

S kým by bolo vhodné urobiť rozhovor?

Aké zásady musíme dodržiavať pri získavaní informácií?

  • žiaci sa zdokonaľujú v práci so zdieľanými priečinkami

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač s pripojením na internet 
  • mobilný telefón s fotoaparátom a diktafónom 

Krok 4: Spracovanie informácií

Spracovanie informácií vybraným spôsobom

  • členovia skupiny sa dohodnú, akou formou spracujú informácie - video, interview, krátky podcast, prezentácia, meme...
  • žiaci pracujú na vybranej forme výstupu, v prípade potreby požiadajú o pomoc učiteľa 

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač s pripojením na internet 
  • mobilný telefón s fotoaparátom a diktafónom

Krok 5: Reflexia a spätná väzba

Reflexia a spätná väzba od spolužiakov a učiteľa 

  • skupiny prezentujú svoju doterajšiu prácu 
  • ostatné skupiny im kladú doplnkové otázky a poskytnú spätnú väzbu k výstupom 

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač s pripojením na internet 

Krok 6: Vylepšenie tímových výstupov

Spracovanie nápadov z panelovej diskusie

  • žiaci reagujú na spätnú väzbu a v prípade potreby zapracujú návrhy z nej do svojho výstupu 

Finálna úprava výstupov

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač s pripojením na internet 

Krok 7: Tvorba spoločného filmu

Tvorba spoločného filmu 

  • žiaci spracujú jednotlivé výstupy do spoločného filmu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • počítač s pripojením na internet 

Krok 8: Premiéra filmu na infoboxe

Príprava premiéry filmu na infoboxe

  • žiaci zvolia príležitosť, pri ktorej chcú odprezentovať svoj film
  • pripravia a rozošlú pozvánky
  • pripravia si krátky úvod k filmu a zvolia moderátorov premiéry 

Premiéra filmu (DOD, projektový deň, deň rodiny...)


Krok 9: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu

Zhodnotenie svojej práce na projekte a práce skupiny

Vyplnenie formulárov na sebahodnotenie 

Čo som sa naučil pri práci na projekte?

Ako som sa cítil pri spolupráci v skupine?

Ako by som zhodnotil svoju prácu?

Ako by som zhodnotil prácu svojej skupiny?

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • formulár na sebahodnotenie
  • projektový denník 

Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.