Štyri strany príbehu - štvoruholníky v komikse

Predmety:

Matematika
Informatika
Slovenský jazyk

Ročníky:

SŠ 3. roč
SŠ 4. roč.

Trvanie:
9 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Základné rovinné útvary, Geometria a meranie

Štvoruholníky opustia strany učebnice matematiky a stanú sa hrdinami v napínavom komikse. Počas jeho tvorby študenti nielen nadobudnú potrebné vedomosti, no súčasne popracujú aj na svojej kreativite a digitálnych zručnostiach.


Predstavenie projektu

Každá skupina študentov vytvorí časť komiksu zameraného na príslušný typ štvoruholníkov. Počas práce na ňom nadobudnú potrebné vedomosti z geometrie, získajú prehľad o histórií komiksu, naučia sa používať digitálne nástroje na prevedenie svojich nápadov do vhodnej grafickej podoby, vyskúšajú si používanie umelej inteligencie a zoznámia sa tiež s metódou SCRUM, ktorá im pomôže efektívne organizovať prácu na projekte. Komiks bude následne dostupný online a bude tiež uverejnený v školskom časopise.

Kľúčová otázka:
Čo potrebujeme urobiť, aby sme spoločne vytvorili komiks na zábavné a interaktívne spoznávanie štvoruholníkov?

Záverečný produkt:
Komiks 

Edukačné ciele:

  1. Vedieť klasifikovať 4-uholníky podľa niektorej vlastnosti.
  2. Využiť vlastnosti štvoruholníkov pri riešení úloh.
  3. Formulovať a riešiť konceptuálne úlohy so štvoruholníkmi.
  4. Využiť nástroje umelej inteligencie.
  5. Využívať nástroje na spracovanie grafiky.
  6. Naučiť sa rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov.
  7. Využívať nástroje na komunikáciu na vlastné učenie.
  8. Oboznámiť sa s históriou a tvorbou komiksov.
  9. Rozvíjať zručnosti z oblasti časového manažmentu.
  10. Rozvíjať umelecké cítenie a tvorivosť.
  11. Rozvíjať schopnosť kooperácie a komunikácie. 

 

Projekt navrhla a zrealizovala účastníčka PBL Akadémie, Barunka Kočí Missbachová (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Pracovný list – vlastnosti štvoruholníkov
  2. Online test na EduPage – riešenie štvoruholníkov
  3. Študijný materiál ku štvoruholníkom
  4. Prezentácia – niečo o komiksoch
  5. Pracovný list – ako sa vytvára komiks
  6. SCRUM tabuľa (miro.com)
  7. Počítač s pripojením na internet 
  8. Formulár na spätnú väzbu - tabuľka na zmapovanie vlastného procesu učenia sa

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky 

Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine

  • študenti sa rozdelia do pracovných skupín a zadelia si úlohy, kladú si otázky, akými svojimi schopnosťami a zručnosťami dokážu prispieť k úspešnej realizácii projektu

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

  • spoločne sformulujeme ciele projektu a podmienky jeho úspešnej realizácie

Oboznámenie sa s procesom SCRUM

  • študenti sa zoznámia s rámcom EduScrum a s prostredím miro.com

  • každá skupina si zvolí scrum mastera, vytvorí a priebežne vypĺňa scrum tabuľu

Diskusia 

  • žiakom ukážeme niekoľko komiksov a ich využitie vo vzdelávaní
  • študenti diskutujú o tom, ako inak sa dá využiť komiks na vzdelávacie účely 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet
  • príklady komiksov a ich použitia vo vzdelávaní 
  • Scrum tabuľa - miro.com 

Krok 2: Vlastnosti a klasifikácia 4-uholníkov

Pracovný list - vlastnosti 4-uholníkov

  • študenti pracujú na pracovnom liste, pričom sa oboznámia s vlastnosťami štvoruholníkov
  • na záver študenti odpovedajú na kontrolné otázky, vyplnený pracovný list skupiny odovzdajú učiteľovi na kontrolu a hodnotenie

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • pracovný list - vlastnosti 4-uholníkov

Krok 3: Riešenie úloh

Riešenie úloh 

  • študenti riešia zadané úlohy, v ktorých využívajú nadobudnuté vedomosti o 4-uholníkoch 
  • študentom je k dispozícii potrebný študijný materiál 
  • na záver individuálne vypracujú online test zadaný v EduPage
  • študenti hľadajú spôsob, ako zakomponovať riešenie úloh a interaktívne prvky aj do svojho komiksu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • online test na EduPage – riešenie štvoruholníkov
  • študijný materiál ku štvoruholníkom

Krok 4: Komiks

Oboznámenie sa s komiksom 

  • študentov pomocou prezentácie oboznámime s históriou komiksov a s druhmi komiksov 
  • v skupinách vypracujú pracovný list zameraný na overenie získaných vedomostí, vyskúšajú si, ako vytvárať v komiksoch texty, emócie, výrazy, ako
    používať citoslovcia a pod.

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • prezentácia – niečo o komiksoch
  • pracovný list – ako sa vytvára komiks

Krok 5: Grafika

Aplikácie na spracovanie grafiky

Aktualizácia údajov na Scrum tabuli 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet
  • Scrum tabuľa 

Krok 6: Využitie AI

Využitie AI pri tvorbe komiksu

  • študenti si vyskúšajú nástroje AI na tvorbu obrázkov, prípadne na generovanie textu či dialógov, ktoré môžu využiť pri tvorbe komiksov

Aktualizácia údajov na scrum tabuli 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet
  • Scrum tabuľa 

Krok 7: Tvorba postáv

Tvorba postáv komiksu 

  • každá skupina vytvorí svoje postavy a pomenuje ich, postavy budú reprezentovať rovnobežníky, lichobežníky, deltoid, tetivové a dotyčnicové štvoruholníky
  • skupiny sa dohodnú na jednotnej forme pozadia a postáv

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet

Krok 8: Tvorba prvej časti komiksu

Tvorba prvej časti komiksu 

  • študenti vytvoria prvé scény komiksu, v rámci ktorých sa majú postavy predstaviť, a tým sprístupniť čitateľovi základné vlastnosti štvoruholníkov

Aktualizácia údajov na scrum tabuli 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet
  • Scrum tabuľa 

Krok 9: Tvorba príbehu komiksu

Tvorba príbehu komiksu 

  • spoločný brainstorming na dokončenie príbehu komiksu 
  • jednotlivé skupiny dodajú svoje časti príbehu a trieda spoločne skompletizuje výsledný komiks

Spoločné prečítanie komiksu a spätná väzba 

  • študenti si komiks prečítajú
  • vyžiadajú si spätnú väzbu od iných študentov a učiteľov
  • prípadné návrhy či úpravy zapracujú do finálnej verzie

Aktualizácia údajov na scrum tabuli 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet
  • Scrum tabuľa 

Krok 10: Publikácia komiksu

Publikácia komiksu 

  • vytvorený komiks je sprístupnený na stránke školy
  • komiks môže byť uverejnený tiež v školskom časopise 

Krok 11: Záverečné hodnotenie a reflexia

Záverečné hodnotenie a reflexia  

  • študenti vyplnia tabuľku na zmapovanie vlastného  procesu učenia sa
  • v spoločnej diskusii odpovedajú na otázky ako:

Ako by som zhodnotil/a svoju prácu na  projekte?

Ako by som zhodnotil/a prácu  svojho tímu?

Ako by som zhodnotil/a  prácu iných tímov?

Čo som sa naučil/a?

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • formulár na spätnú väzbu - tabuľka na zmapovanie vlastného procesu učenia sa

Zverejnené 2.9.2025 | Posledná zmena 2.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.