Predstavenie projektu
Každá skupina študentov vytvorí časť komiksu zameraného na príslušný typ štvoruholníkov. Počas práce na ňom nadobudnú potrebné vedomosti z geometrie, získajú prehľad o histórií komiksu, naučia sa používať digitálne nástroje na prevedenie svojich nápadov do vhodnej grafickej podoby, vyskúšajú si používanie umelej inteligencie a zoznámia sa tiež s metódou SCRUM, ktorá im pomôže efektívne organizovať prácu na projekte. Komiks bude následne dostupný online a bude tiež uverejnený v školskom časopise.
Kľúčová otázka:
Čo potrebujeme urobiť, aby sme spoločne vytvorili komiks na zábavné a interaktívne spoznávanie štvoruholníkov?
Záverečný produkt:
Komiks
Edukačné ciele:
- Vedieť klasifikovať 4-uholníky podľa niektorej vlastnosti.
- Využiť vlastnosti štvoruholníkov pri riešení úloh.
- Formulovať a riešiť konceptuálne úlohy so štvoruholníkmi.
- Využiť nástroje umelej inteligencie.
- Využívať nástroje na spracovanie grafiky.
- Naučiť sa rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov.
- Využívať nástroje na komunikáciu na vlastné učenie.
- Oboznámiť sa s históriou a tvorbou komiksov.
- Rozvíjať zručnosti z oblasti časového manažmentu.
- Rozvíjať umelecké cítenie a tvorivosť.
- Rozvíjať schopnosť kooperácie a komunikácie.
Projekt navrhla a zrealizovala účastníčka PBL Akadémie, Barunka Kočí Missbachová (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Pracovný list – vlastnosti štvoruholníkov
- Online test na EduPage – riešenie štvoruholníkov
- Študijný materiál ku štvoruholníkom
- Prezentácia – niečo o komiksoch
- Pracovný list – ako sa vytvára komiks
- SCRUM tabuľa (miro.com)
- Počítač s pripojením na internet
- Formulár na spätnú väzbu - tabuľka na zmapovanie vlastného procesu učenia sa
Krok 1: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky
Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine
- študenti sa rozdelia do pracovných skupín a zadelia si úlohy, kladú si otázky, akými svojimi schopnosťami a zručnosťami dokážu prispieť k úspešnej realizácii projektu
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
- spoločne sformulujeme ciele projektu a podmienky jeho úspešnej realizácie
Oboznámenie sa s procesom SCRUM
-
študenti sa zoznámia s rámcom EduScrum a s prostredím miro.com
- každá skupina si zvolí scrum mastera, vytvorí a priebežne vypĺňa scrum tabuľu
Diskusia
- žiakom ukážeme niekoľko komiksov a ich využitie vo vzdelávaní
- študenti diskutujú o tom, ako inak sa dá využiť komiks na vzdelávacie účely
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- príklady komiksov a ich použitia vo vzdelávaní
- Scrum tabuľa - miro.com
Krok 2: Vlastnosti a klasifikácia 4-uholníkov
Pracovný list - vlastnosti 4-uholníkov
- študenti pracujú na pracovnom liste, pričom sa oboznámia s vlastnosťami štvoruholníkov
- na záver študenti odpovedajú na kontrolné otázky, vyplnený pracovný list skupiny odovzdajú učiteľovi na kontrolu a hodnotenie
Materiály, pomôcky, zdroje:
- pracovný list - vlastnosti 4-uholníkov
Krok 3: Riešenie úloh
Riešenie úloh
- študenti riešia zadané úlohy, v ktorých využívajú nadobudnuté vedomosti o 4-uholníkoch
- študentom je k dispozícii potrebný študijný materiál
- na záver individuálne vypracujú online test zadaný v EduPage
- študenti hľadajú spôsob, ako zakomponovať riešenie úloh a interaktívne prvky aj do svojho komiksu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- online test na EduPage – riešenie štvoruholníkov
- študijný materiál ku štvoruholníkom
Krok 4: Komiks
Oboznámenie sa s komiksom
- študentov pomocou prezentácie oboznámime s históriou komiksov a s druhmi komiksov
- v skupinách vypracujú pracovný list zameraný na overenie získaných vedomostí, vyskúšajú si, ako vytvárať v komiksoch texty, emócie, výrazy, ako
používať citoslovcia a pod.
Materiály, pomôcky, zdroje:
- prezentácia – niečo o komiksoch
- pracovný list – ako sa vytvára komiks
Krok 5: Grafika
Aplikácie na spracovanie grafiky
- študenti sa oboznámia s rôznymi prostrediami, ktoré môžu využiť pri vytváraní komiksu (Canva, Stripcreator, Makebeliefscomix, Pixton, Storyboardthat)
Aktualizácia údajov na Scrum tabuli
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- Scrum tabuľa
Krok 6: Využitie AI
Využitie AI pri tvorbe komiksu
- študenti si vyskúšajú nástroje AI na tvorbu obrázkov, prípadne na generovanie textu či dialógov, ktoré môžu využiť pri tvorbe komiksov
Aktualizácia údajov na scrum tabuli
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- Scrum tabuľa
Krok 7: Tvorba postáv
Tvorba postáv komiksu
- každá skupina vytvorí svoje postavy a pomenuje ich, postavy budú reprezentovať rovnobežníky, lichobežníky, deltoid, tetivové a dotyčnicové štvoruholníky
- skupiny sa dohodnú na jednotnej forme pozadia a postáv
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
Krok 8: Tvorba prvej časti komiksu
Tvorba prvej časti komiksu
- študenti vytvoria prvé scény komiksu, v rámci ktorých sa majú postavy predstaviť, a tým sprístupniť čitateľovi základné vlastnosti štvoruholníkov
Aktualizácia údajov na scrum tabuli
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- Scrum tabuľa
Krok 9: Tvorba príbehu komiksu
Tvorba príbehu komiksu
- spoločný brainstorming na dokončenie príbehu komiksu
- jednotlivé skupiny dodajú svoje časti príbehu a trieda spoločne skompletizuje výsledný komiks
Spoločné prečítanie komiksu a spätná väzba
- študenti si komiks prečítajú
- vyžiadajú si spätnú väzbu od iných študentov a učiteľov
- prípadné návrhy či úpravy zapracujú do finálnej verzie
Aktualizácia údajov na scrum tabuli
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- Scrum tabuľa
Krok 10: Publikácia komiksu
Publikácia komiksu
- vytvorený komiks je sprístupnený na stránke školy
- komiks môže byť uverejnený tiež v školskom časopise
Krok 11: Záverečné hodnotenie a reflexia
Záverečné hodnotenie a reflexia
- študenti vyplnia tabuľku na zmapovanie vlastného procesu učenia sa
- v spoločnej diskusii odpovedajú na otázky ako:
Ako by som zhodnotil/a svoju prácu na projekte?
Ako by som zhodnotil/a prácu svojho tímu?
Ako by som zhodnotil/a prácu iných tímov?
Čo som sa naučil/a?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- formulár na spätnú väzbu - tabuľka na zmapovanie vlastného procesu učenia sa