Predstavenie projektu
Aktivita pozostáva z dvoch častí. Prvou je teoretické bádanie na tému Plasty, vytvorenie skupinovej myšlienkovej mapy a riešenie uzatvorených otázok a otvorených úloh v pracovných listoch. Druhú časť predstavuje praktický experiment, prostredníctvom ktorého si žiaci overia vlastnosti materiálov v praxi. Prepájame materiály, s ktorými sa už v rámci predmetu stretli, a tie, ktoré sú pre žiakov nové (keramika, guma, sklo, kompozity), čím vytvárame motivačnú zložku výučbového procesu k novej téme. Súčasťou aktivity je diskusia o ochrane životného prostredia - recyklovanie, separovanie, bezpečnosť využívania materiálov, hasenie požiarov).
Téma má presah do ďalších predmetov:
- Fyzika – 7. ročník – Teplo, Skúmanie premien skupenstva látok
- Biológia – 7. ročník – Človek a jeho telo (dýchacia sústava, koža), Poskytovanie prvej pomoci
- Chémia – 7. ročník – Látky a ich vlastností (pozorovanie vlastností látok), Premeny látok (horľavina, požiar, hasenie látok)
- Občianska náuka – 7. ročník – Sociálne vzťahy v spoločnosti (dobrovoľníctvo)
Výstup žiakov:
Laboratórny protokol
Edukačné ciele:
- Rozlišovať a bezpečne používať prírodné a technické materiály.
- Vytvoriť si kladný postoj k životnému prostrediu.
- Navrhovať a realizovať technicky primerané a realizovateľné riešenia a analyzovať súvisiace efekty a nebezpečenstvá.
- Pomenúvať prínos, riziká, obmedzenia vedeckých teórií, aplikácií a technológií v spoločnosti (napr. v súvislosti s bezpečnosťou, environmentálnou udržateľnosťou ako životným cyklom výrobkov).
Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Andrea Šoporová Chochoľáková (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Pracovné listy - Plasty
- Dokument - Reflexia a diskusia
- Učebnica Hravá technika pre 7. ročník
- Dobrodružná technika pre 7. ročník
- Tablety s pripojením na internet
- Laboratórny protokol
- Hárok s inštrukciami
- Materiál na horenie (kov - pilina/drôt/pliešok/alobal/hliníkové viečko, plast – kúsok PET, PS, PVC, PP/stuha/sáčok, keramika – črep z keramického pohára/porcelán/kamenina, sklo – sklíčko/časť skleneného pohára, kompozity – včeloobal/tetrapak, textil – vlna/ľan/bavlna/elastan/polyester)
- Kahan/sviečka
- Zapaľovač/zápalky
- Nehorľavá podložka
- Petriho miska
- Nádoba s vodou
- Pinzeta
- OOP – plášť, okuliare, digestor/vetranie
- BOZP dokument na podpísanie
Krok 1: Oboznámenie sa s témou
Rozdelenie do skupín
- žiaci vytvoria 4-členné skupiny
Analýza obrázkov - pracovný list
- v priebehu 10 minút žiaci zapisujú odpovede na nasledujúce otázky:
- Čo ste si na obrázkoch všimli - kľúčové detaily, hlavná myšlienka, motívy (4 - 5 poznámok)?
- Čo vás pri pohľade na obrázok zaujalo, aké otázky vám pri pohľade naň napadli (4 - 5 poznámok)?
- následne prebehne diskusia o tom, čo si jednotlivé skupiny všimli a čo ich zaujalo (napr. Prečo je kukurica v sáčku a čo to môže znamenať? - Plasty z kukuričného škrobu. ), diskutujeme o ekológií riešení a alternatívam k plastom
Materiály, pomôcky, zdroje:
- pracovné listy
Krok 2: Získavanie a organizovanie informácií
Získavanie informácií
- skupiny pracujú s rôznymi zdrojmi informácií k téme (učebnice, internetové zdroje), žiaci spoločne vypracujú myšlienkovú mapu
- žiaci krátko prezentujú svoje myšlienkové mapy a spoločne vytvárame jednu na tabuli
Doplnkové otázky k téme
- žiaci v skupinách riešia doplnkové otázky k téme, môžu si pomôcť učebnicou, poznámkami, tabletom
- Aké sú hlavné rozdiely medzi termoplastami a reaktoplastami?
- Uveďte tri príklady použitia polyvinylchloridu (PVC).
- Okrem valcovania, lisovania, aké ďalšie metódy (aspoň dve) sa používajú na spracovanie plastov v priemysle?
- následne si skupiny odprezentujú svoje odpovede a spoločne zhodnotíme ich správnosť
Diskusia a reflexia
- žiaci vytvoria nové skupiny, v ktorých prebehne krátka diskusia k nasledujúcim otázkam:
- V texte sa písalo o tom, ako sa plasty používajú v rôznych oblastiach nášho života. Zamyslite sa nad tým, ako plasty ovplyvňujú váš každodenný život. Kde všade sa s nimi stretávame a aké sú ich výhody a nevýhody pre nás?
- Existujú rôzne vlastnosti plastov, napríklad odolnosť voči korózií a tepelná izolácia. Zamyslite sa nad tým, aké vlastnosti plastov sú pre nás najdôležitejšie a prečo. Ako by sa náš život zmenil, keby im tieto vlastnosti chýbali?
- Už vieme, ako sa plasty spracúvajú v priemysle. Zamyslite sa nad tým, aké sú vaše názory na výrobu a používanie plastov.
Materiály, pomôcky, zdroje:
- pracovné listy
- Hravá technika pre 7. ročník
- Dobrodružná technika pre 7. ročník
- tablet s pripojením na internet
Krok 3: Experiment
Rozdelenie do skupín
- žiaci vytvoria 4-členné skupiny a rozdelia si úlohy - zapisovateľ, výskumník (praktizuje experiment) a pozorovatelia (dodávajú zapisovateľovi informácie z pozorovania experimentu)
Stanovenie hypotézy
- učiteľ žiakom vysvetlí, čo je to výskumná otázka a hypotéza.
- skupiny k otázke „Horia všetky materiály rovnako?“ stanovia hypotézu
- žiaci si hypotézu zapíšu do laboratórneho protokolu
Oboznámenie sa s BOZP pri práci s ohňom
- uistíme sa, že sú dodržané všetky bezpečnostné podmienky
Príprava pomôcok
- pripravíme pomôcky a materiál
- na pomocnom papieri s inštrukciami, ktorý je pod nehorľavou podložkou, sú napísané jednotlivé zmeny a okolnosti, ktoré majú žiaci pozorovať (farba plameňa, veľkosť plameňa, rýchlosť horenia, čmudivosť/farba dymu, zápach, zmeny v štruktúre materiálu), na nehorľavej podložke sú položené v Petriho miskách na krúžkoch (nakreslených miestach na papieri, označené číslom, aby každá skupina mala v rovnakom poradí rovnaký materiál, ktorý leží pod nehorľavou podložkou) jednotlivé skúmané technické materiály
Demonštrácia
- učiteľ predvedie celý postup experimentu - zapaľovanie kahana/sviečky, naberanie materiálu do pinzety, vkladanie materiálu do pinzety, následné vloženie do ohňa, uhasenie v miske s vodou, položenie produktu naspäť na pôvodné miesto na nehorľavej podložke, zápis informácií
Realizáca experimentu
- skupiny pracujú na vlastnom experimente
Materiály, pomôcky, zdroje:
- hárok s inštrukciami
- materiál na horenie (kov - pilina/drôt/pliešok/alobal/hliníkové viečko, plast – kúsok PET, PS, PVC, PP/stuha/sáčok, keramika – črep z keramického pohára/porcelán/kamenina, sklo – sklíčko/časť skleneného pohára, kompozity – včeloobal/tetrapak, textil – vlna/ľan/bavlna/elastan/polyester)
- kahan/sviečka
- zapaľovač/zápalky
- nehorľavá podložka
- Petriho miska
- nádoba s vodou
- pinzeta
- OOP – plášť, okuliare, digestor/vetranie
- BOZP dokument na podpísanie
Krok 4: Vyhodnotenie experimentu a záverečná reflexia
Vypracovanie protokolu
- skupiny vypracujú a odovzdajú laboratórny protokol
Vyhodnotenie experimentu
- so žiakmi diskutujeme o výsledkoch experimentu
- diskutujeme o téme bezpečnosti v domácnosti - vhodnosť umiestňovania jednotlivých materiálov v blízkosti ohňa, nelegálnom spaľovaní plastov v prírode (opekačky, stanovanie), neopatrnom zaobchádzaní s otvoreným ohňom počas suchých období, v blízkosti vysokohorľavých látok, toxicite dymu z horenia, zdravotných následkov popálenia, vdýchnutia, prvej pomoci pri popáleninách, úniku zo zadymeného priestoru, dobrovoľných hasičoch a záchranároch
Záverečná reflexia
- so žiakmi zhodnotíme ich prácu počas aktivity a čo sa počas práce na nej naučili - ústne alebo písomne