Technické materiály

Predmety:

Fyzika
Technika
Biológia

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
4 vyučovacie hodiny

Téma / oblasť:
Technické materiály a pracovné postupy ich spracovania

Často si neuvedomujeme, aký vplyv majú na naše prostredie materiály, ktoré sú súčasťou nášho každodenného života. V rámci tejto aktivity si žiaci vyskúšajú experiment, ktorý im pomôže preskúmať vlastnosti preberaných materiálov.


Predstavenie projektu

Aktivita pozostáva z dvoch častí. Prvou je teoretické bádanie na tému Plasty, vytvorenie skupinovej myšlienkovej mapy a riešenie uzatvorených otázok a otvorených úloh v pracovných listoch. Druhú časť predstavuje praktický experiment, prostredníctvom ktorého si žiaci overia vlastnosti materiálov v praxi. Prepájame materiály, s ktorými sa už v rámci predmetu stretli, a tie, ktoré sú pre žiakov nové (keramika, guma, sklo, kompozity), čím vytvárame motivačnú zložku výučbového procesu k novej téme. Súčasťou aktivity je diskusia o ochrane životného prostredia - recyklovanie, separovanie, bezpečnosť využívania materiálov, hasenie požiarov). 

Téma má presah do ďalších predmetov:

  • Fyzika – 7. ročník – Teplo, Skúmanie premien skupenstva látok
  • Biológia – 7. ročník – Človek a jeho telo (dýchacia sústava, koža), Poskytovanie prvej pomoci
  • Chémia – 7. ročník – Látky a ich vlastností (pozorovanie vlastností látok), Premeny látok (horľavina, požiar, hasenie látok)
  • Občianska náuka – 7. ročník – Sociálne vzťahy v spoločnosti (dobrovoľníctvo)

Výstup žiakov: 

Laboratórny protokol 

Edukačné ciele: 

  1. Rozlišovať a bezpečne používať prírodné a technické materiály.
  2. Vytvoriť si kladný postoj k životnému prostrediu. 
  3. Navrhovať a realizovať technicky primerané a realizovateľné riešenia a analyzovať súvisiace efekty a nebezpečenstvá. 
  4. Pomenúvať prínos, riziká, obmedzenia vedeckých teórií, aplikácií a technológií v spoločnosti (napr. v súvislosti s bezpečnosťou, environmentálnou udržateľnosťou ako životným cyklom výrobkov).

 

Navrhla účastníčka programu EduPOWER, Andrea Šoporová Chochoľáková (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Pracovné listy - Plasty
  2. Dokument - Reflexia a diskusia 
  3. Učebnica Hravá technika pre 7. ročník
  4. Dobrodružná technika pre 7. ročník
  5. Tablety s pripojením na internet 
  6. Laboratórny protokol
  7. Hárok s inštrukciami
  8. Materiál na horenie (kov - pilina/drôt/pliešok/alobal/hliníkové viečko, plast – kúsok PET, PS, PVC, PP/stuha/sáčok, keramika – črep z keramického pohára/porcelán/kamenina, sklo – sklíčko/časť skleneného pohára, kompozity – včeloobal/tetrapak, textil – vlna/ľan/bavlna/elastan/polyester)
  9. Kahan/sviečka
  10. Zapaľovač/zápalky
  11. Nehorľavá podložka
  12. Petriho miska
  13. Nádoba s vodou
  14. Pinzeta
  15. OOP – plášť, okuliare, digestor/vetranie
  16. BOZP dokument na podpísanie
Upozornenie: Súbory nahraté používateľmi môžu obsahovať škodlivý softvér!

Pracovné listy (Pracovné_listy-a556f015223a.docx)

Reflexia a diskusia (Reflexia_a_diskusia-23b1e42c3620.docx)


Krok 1: Oboznámenie sa s témou

Rozdelenie do skupín 

  • žiaci vytvoria 4-členné skupiny 

Analýza obrázkov - pracovný list 

  • v priebehu 10 minút žiaci zapisujú odpovede na nasledujúce otázky: 
    • Čo ste si na obrázkoch všimli - kľúčové detaily, hlavná myšlienka, motívy (4 - 5 poznámok)?
    • Čo vás pri pohľade na obrázok zaujalo, aké otázky vám pri pohľade naň napadli (4 - 5 poznámok)?
  • následne prebehne diskusia o tom, čo si jednotlivé skupiny všimli a čo ich zaujalo (napr. Prečo je kukurica v sáčku a čo to môže znamenať? - Plasty z kukuričného škrobu. ), diskutujeme o ekológií riešení a alternatívam k plastom 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • pracovné listy 

Krok 2: Získavanie a organizovanie informácií

Získavanie informácií

  • skupiny pracujú s rôznymi zdrojmi informácií k téme (učebnice, internetové zdroje), žiaci spoločne vypracujú myšlienkovú mapu
  • žiaci krátko prezentujú svoje myšlienkové mapy a spoločne vytvárame jednu na tabuli 

Doplnkové otázky k téme 

  • žiaci v skupinách riešia doplnkové otázky k téme, môžu si pomôcť učebnicou, poznámkami, tabletom
    • Aké sú hlavné rozdiely medzi termoplastami a reaktoplastami? 
    • Uveďte tri príklady použitia polyvinylchloridu (PVC). 
    • Okrem valcovania, lisovania, aké ďalšie metódy (aspoň dve) sa používajú na spracovanie plastov v priemysle? 
  • následne si skupiny odprezentujú svoje odpovede a spoločne zhodnotíme ich správnosť 

Diskusia a reflexia

  • žiaci vytvoria nové skupiny, v ktorých prebehne krátka diskusia k nasledujúcim otázkam:
    • V texte sa písalo o tom, ako sa plasty používajú v rôznych oblastiach nášho života. Zamyslite sa nad tým, ako plasty ovplyvňujú váš každodenný život. Kde všade sa s nimi stretávame a aké sú ich výhody a nevýhody pre nás? 
    • Existujú rôzne vlastnosti plastov, napríklad odolnosť voči korózií a tepelná izolácia. Zamyslite sa nad tým, aké vlastnosti plastov sú pre nás najdôležitejšie a prečo. Ako by sa náš život zmenil, keby im tieto vlastnosti chýbali? 
    • Už vieme, ako sa plasty spracúvajú v priemysle. Zamyslite sa nad tým, aké sú vaše názory na výrobu a používanie plastov. 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • pracovné listy 
  • Hravá technika pre 7. ročník
  • Dobrodružná technika pre 7. ročník 
  • tablet s pripojením na internet 

Krok 3: Experiment

Rozdelenie do skupín

  • žiaci vytvoria 4-členné skupiny a rozdelia si úlohy - zapisovateľ, výskumník (praktizuje experiment) a pozorovatelia (dodávajú zapisovateľovi informácie z pozorovania experimentu)

Stanovenie hypotézy 

  • učiteľ žiakom vysvetlí, čo je to výskumná otázka a hypotéza.
  • skupiny k otázke „Horia všetky materiály rovnako?“ stanovia hypotézu
  • žiaci si hypotézu zapíšu do laboratórneho protokolu 

Oboznámenie sa s BOZP pri práci s ohňom 

  • uistíme sa, že sú dodržané všetky bezpečnostné podmienky 

Príprava pomôcok

  • pripravíme pomôcky a materiál 
  • na pomocnom papieri s inštrukciami, ktorý je pod nehorľavou podložkou, sú napísané jednotlivé zmeny a okolnosti, ktoré majú žiaci pozorovať (farba plameňa, veľkosť plameňa, rýchlosť horenia, čmudivosť/farba dymu, zápach, zmeny v štruktúre materiálu), na nehorľavej podložke sú položené v Petriho miskách na krúžkoch (nakreslených miestach na papieri, označené číslom, aby každá skupina mala v rovnakom poradí rovnaký materiál, ktorý leží pod nehorľavou podložkou) jednotlivé skúmané technické materiály

Demonštrácia 

  • učiteľ predvedie celý postup experimentu - zapaľovanie kahana/sviečky, naberanie materiálu do pinzety, vkladanie materiálu do pinzety, následné vloženie do ohňa, uhasenie v miske s vodou, položenie produktu naspäť na pôvodné miesto na nehorľavej podložke, zápis informácií

Realizáca experimentu 

  • skupiny pracujú na vlastnom experimente

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • hárok s inštrukciami
  • materiál na horenie (kov - pilina/drôt/pliešok/alobal/hliníkové viečko, plast – kúsok PET, PS, PVC, PP/stuha/sáčok, keramika – črep z keramického pohára/porcelán/kamenina, sklo – sklíčko/časť skleneného pohára, kompozity – včeloobal/tetrapak, textil – vlna/ľan/bavlna/elastan/polyester)
  • kahan/sviečka
  • zapaľovač/zápalky
  • nehorľavá podložka
  • Petriho miska
  • nádoba s vodou
  • pinzeta
  • OOP – plášť, okuliare, digestor/vetranie
  • BOZP dokument na podpísanie

Krok 4: Vyhodnotenie experimentu a záverečná reflexia

Vypracovanie protokolu 

  • skupiny vypracujú a odovzdajú laboratórny protokol

Vyhodnotenie experimentu

  • so žiakmi diskutujeme o výsledkoch experimentu 
  • diskutujeme o téme bezpečnosti v domácnosti - vhodnosť umiestňovania jednotlivých materiálov v blízkosti ohňa, nelegálnom spaľovaní plastov v prírode (opekačky, stanovanie), neopatrnom zaobchádzaní s otvoreným ohňom počas suchých období, v blízkosti vysokohorľavých látok, toxicite dymu z horenia, zdravotných následkov popálenia, vdýchnutia, prvej pomoci pri popáleninách, úniku zo zadymeného priestoru, dobrovoľných hasičoch a záchranároch 

Záverečná reflexia 

  • so žiakmi zhodnotíme ich prácu počas aktivity a čo sa počas práce na nej naučili - ústne alebo písomne

Zverejnené 10.10.2025 | Posledná zmena 13.10.2025

Autori

Projekt vytvoril ambasádor programu EduPOWER, ktorý realizuje Erudo vďaka podpore od Nadácie Slovenských elektrární. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.