The Outsiders - kniha v novom šate

Predmety:

Anglický jazyk

Ročníky:

SŠ 2. roč.

Trvanie:
6 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
The Outsiders, Generácia Z

Žiačky a žiaci sa ponoria do sveta knihy The Outsiders a pre svoju postavu vytvoria moderný „online život“, ktorý odráža jej povahu aj dej. Projekt prepája čítanie a digitálnu tvorbu, vďaka čomu sa klasický román stáva pre mladých aktuálnym.


Predstavenie projektu

Projekt The Outsiders je určený pre žiačky a žiakov bilingválneho ročníka a prepája literatúru s aktuálnymi témami Generácie Z. Prostredníctvom kľúčovej otázky „Rieši Gen Z rovnaké alebo podobné problémy ako teenageri v 60. rokoch v Amerike?“ sa žiaci ponárajú do príbehu knihy Susan E. Hinton a porovnávajú svet jej postáv so súčasnosťou. Prostredníctvom fiktívneho profilu postavy na sociálnej sieti majú možnosť ponoriť sa hlbšie do jej charakteru a súčasne rozvíjať svoje digitálne zručnosti. Postavy medzi sebou interagujú prostredníctvom komentárov a správ, čím simulujú, ako by ich komunikácia vyzerala v dnešnom svete, a umožňujú žiačkam a žiakom používať jazyk v prirodzenom kontexte. Záverečná prezentácia dáva žiakom príležitosť predstaviť príbeh z pohľadu svojej postavy a ukázať jej moderný „digitálny hlas“. 

Kľúčová otázka:

Rieši Gen Z rovnaké alebo podobné problémy ako teenageri v 60. rokoch rokoch v Amerike? 

Záverečný produkt: 

Profil postáv z knihy na vybranej sociálnej sieti a jeho prezentácia 

Edukačné ciele:

  1. Naučiť sa pracovať s knihou, interpretovať literatúru.
  2. Rozvíjať komunikačné zručnosti. 
  3. Rozvíjať digitálne kompetencie. 

 

Projekt navrhli a zrealizovali účastníci PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia). 


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Kniha The Outsiders od Susan Eloise Hinton
  2. Rekvizity do "mystery box"
  3. Počítač/tablet/telefón s pripojením na internet 
  4. Prezentačná technika
  5. Tabuľka s hodnotiacimi kritériami 
  6. Formulár s reflexiou 

Krok 1: Tajomná truhlica

Tajomná truhlica 

  • žiačkam a žiakom odhalíme truhlicu, v ktorej sú rekvizity charakterizujúce obdobie, v ktorom sa odohráva dej knihy, aj predmety, ktoré odkazujú na jej príbeh 
  • prezrú si obsah truhlice a ich úlohou je vydedukovať čo najviac 
  • aktivita "think - pair - share" - najprv si premyslia svoje tipy, potom si ich zdieľajú vo dvojiciach a nakoniec odprezentujú svoje návrhy pred celou triedou 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • rekvizity do "mystery box"

Krok 2: Oboznámenie sa s projektom

Oboznámenie sa s projektom

  • žiačkam a žiakom predstavíme kľúčovú otázku a zadanie projektu 

Čítanie úvodných 2 kapitol knihy

  • žiačky a žiaci si individuálne prečítajú prvé 2 kapitoly knihy 

Rozdelenie do skupín

  • žiačky a žiaci sa rozdelia do skupín a vyžrebujú si postavu, s ktorou budú pracovať 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kniha The Outsiders od Susan Eloise Hinton

Krok 3: Tvorba profilu

Tvorba profilu

  • skupiny priebežne čítajú kapitoly knihy a so stanovenou frekvenciou tvoria príspevky na profil svojej postavy

Profil musí obsahovať: bio, príspevky s popismi v dohodnutom počte, citáciu z knihy, ktorá sa týka postavy a príbehy v dohodnutej frekvencii. 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kniha The Outsiders od Susan Eloise Hinton
  • počítač/tablet/telefón s pripojením na internet 

Krok 4: Vzájomné interakcie postáv

Vzájomné interakcie postáv 

  • postavy si počas stanoveného obdobia komentujú príspevky a posielajú správy v súlade so svojim charakterom 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • kniha The Outsiders od Susan Eloise Hinton
  • počítač/tablet/telefón s pripojením na internet 

Krok 5: Záverečná prezentácia a hodnotenie

Záverečná prezentácia 

  • v rámci záverečnej prezentácie (6 minút) žiačky a žiaci prezentujú svoj profil a predstavia príbeh z pohľadu svojej postavy 

Záverečné hodnotenie 

  • žiačky a žiaci si dávajú spätnú väzbu formou "6 hodnotiacich klobúkov" - každý hodnotí niečo iné/iným spôsobom (kreativitu, grafiku, zachytenie charakteru, jazykovú správnosť, pozitíva prezentácie, príležitosti na rast, ...) 

Záverečná reflexia 

  • žiačky a žiaci individuálne vyplia formulár s reflexiou

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • prezentačná technika 
  • tabuľka s hodnotiacimi kritériami
  • formulár s reflexiou

Zverejnené 5.12.2025 | Posledná zmena 5.12.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.