Predstavenie projektu
Projekt The Outsiders je určený pre žiačky a žiakov bilingválneho ročníka a prepája literatúru s aktuálnymi témami Generácie Z. Prostredníctvom kľúčovej otázky „Rieši Gen Z rovnaké alebo podobné problémy ako teenageri v 60. rokoch v Amerike?“ sa žiaci ponárajú do príbehu knihy Susan E. Hinton a porovnávajú svet jej postáv so súčasnosťou. Prostredníctvom fiktívneho profilu postavy na sociálnej sieti majú možnosť ponoriť sa hlbšie do jej charakteru a súčasne rozvíjať svoje digitálne zručnosti. Postavy medzi sebou interagujú prostredníctvom komentárov a správ, čím simulujú, ako by ich komunikácia vyzerala v dnešnom svete, a umožňujú žiačkam a žiakom používať jazyk v prirodzenom kontexte. Záverečná prezentácia dáva žiakom príležitosť predstaviť príbeh z pohľadu svojej postavy a ukázať jej moderný „digitálny hlas“.
Kľúčová otázka:
Rieši Gen Z rovnaké alebo podobné problémy ako teenageri v 60. rokoch rokoch v Amerike?
Záverečný produkt:
Profil postáv z knihy na vybranej sociálnej sieti a jeho prezentácia
Edukačné ciele:
- Naučiť sa pracovať s knihou, interpretovať literatúru.
- Rozvíjať komunikačné zručnosti.
- Rozvíjať digitálne kompetencie.
Projekt navrhli a zrealizovali účastníci PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Kniha The Outsiders od Susan Eloise Hinton
- Rekvizity do "mystery box"
- Počítač/tablet/telefón s pripojením na internet
- Prezentačná technika
- Tabuľka s hodnotiacimi kritériami
- Formulár s reflexiou
Krok 1: Tajomná truhlica
Tajomná truhlica
- žiačkam a žiakom odhalíme truhlicu, v ktorej sú rekvizity charakterizujúce obdobie, v ktorom sa odohráva dej knihy, aj predmety, ktoré odkazujú na jej príbeh
- prezrú si obsah truhlice a ich úlohou je vydedukovať čo najviac
- aktivita "think - pair - share" - najprv si premyslia svoje tipy, potom si ich zdieľajú vo dvojiciach a nakoniec odprezentujú svoje návrhy pred celou triedou
Materiály, pomôcky, zdroje:
- rekvizity do "mystery box"
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom
Oboznámenie sa s projektom
- žiačkam a žiakom predstavíme kľúčovú otázku a zadanie projektu
Čítanie úvodných 2 kapitol knihy
- žiačky a žiaci si individuálne prečítajú prvé 2 kapitoly knihy
Rozdelenie do skupín
- žiačky a žiaci sa rozdelia do skupín a vyžrebujú si postavu, s ktorou budú pracovať
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kniha The Outsiders od Susan Eloise Hinton
Krok 3: Tvorba profilu
Tvorba profilu
- skupiny priebežne čítajú kapitoly knihy a so stanovenou frekvenciou tvoria príspevky na profil svojej postavy
Profil musí obsahovať: bio, príspevky s popismi v dohodnutom počte, citáciu z knihy, ktorá sa týka postavy a príbehy v dohodnutej frekvencii.
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kniha The Outsiders od Susan Eloise Hinton
- počítač/tablet/telefón s pripojením na internet
Krok 4: Vzájomné interakcie postáv
Vzájomné interakcie postáv
- postavy si počas stanoveného obdobia komentujú príspevky a posielajú správy v súlade so svojim charakterom
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kniha The Outsiders od Susan Eloise Hinton
- počítač/tablet/telefón s pripojením na internet
Krok 5: Záverečná prezentácia a hodnotenie
Záverečná prezentácia
- v rámci záverečnej prezentácie (6 minút) žiačky a žiaci prezentujú svoj profil a predstavia príbeh z pohľadu svojej postavy
Záverečné hodnotenie
- žiačky a žiaci si dávajú spätnú väzbu formou "6 hodnotiacich klobúkov" - každý hodnotí niečo iné/iným spôsobom (kreativitu, grafiku, zachytenie charakteru, jazykovú správnosť, pozitíva prezentácie, príležitosti na rast, ...)
Záverečná reflexia
- žiačky a žiaci individuálne vyplia formulár s reflexiou
Materiály, pomôcky, zdroje:
- prezentačná technika
- tabuľka s hodnotiacimi kritériami
- formulár s reflexiou