Tvorba triedneho brandu

Predmety:

Informatika
Občianska náuka

Ročníky:

SŠ 1. roč.

Trvanie:
12 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Podnik a podnikanie

Urobte zo svojej triedy známu značku – s vlastným logom, identitou a príbehom, ktorý vystihuje to, kým ste a čo vás spája. Definujte svoju jedinečnosť, posilnite súdržnosť kolektívu a naučte sa kľúčové princípy brandingu a marketingu.


Predstavenie projektu

Úlohou študentov je vytvoriť triedny brand vystihujúci ich kolektív. Vlastným výskumom identifikujú najdôležitejšie prvky brandu, analyzujú najúspešnejšie značky a navrhnú svoju vlastnú. Na záver prezentujú svoj triedny brand pred školou a zverejňujú výsledky svojej práce na online platformách školy.

Kľúčová otázka:
Ako môžeme vytvoriť triedny brand, ktorý bude reprezentovať našu jedinečnosť a posilní našu súdržnosť?

Záverečný produkt:
Výsledným produktom projektu tvorby triedneho brandu je jednotná vizuálna identita, ktorá zahŕňa názov, logo, slogan, triedny kódex a komunikačné materiály, ktoré reprezentujú hodnoty a jedinečnosť triedy. 

Výsledky projektu budú zverejnené na školskej webovej stránke, zdieľaním na školských profiloch sociálnych sietí, prezentáciou na školských podujatiach, ako napr. DOD.

Edukačné ciele:

  1. Aplikovať teoretické vedomosti, pochopiť princípy budovania značky (brandu).
  2. Vytvoriť identitu svojej triedy – triedny brand.
  3. Rozvíjať kreativitu, tímovosť, prezentačné, marketingové a digitálne zručnosti.

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Počítač alebo tablet s prístupom na internet
  2. Grafický a prezentačný softvér (Canva, PowerPoint, ...)
  3. Telefón s fotoaparátom 
  4. Tlačiareň
  5. Plán projektu - ciele projektu, časový harmonogram, čiastkové úlohy
  6. Formuláre na spätnú väzbu
  7. Učebnice, knihy a zošity s poznámkami s danou témou

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky

Predstavenie cieľov projektu, harmonogramu a podmienok jeho úspešnej realizácie

Rozdelenie do skupín 

  • učiteľ pracovať žiakov samostatne, aby spoločne prišli na to, ako si čo najefektívnejšie vedia rozdeliť jednotlivé úlohy a aká je dôležitá správna deľba práce

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • plán projektu - ciele, časový harmonogram, čiastkové úlohy

Krok 2: Čo je brand, prieskum úspešných brandov 

Čo je brand, prieskum úspešných brandov 

  • skupiny zhromaždia informácie o tom, čo je to brand, aké sú jeho kľúčové prvky
  • hľadajú príklady úspešných brandov, pracujú na prieskume úspešných brandov a ich histórie, odpovedajú na otázky ako: 

Ako môžeme nájsť informácie o úspešných brandoch?

Ktoré sú považované za najúspešnejšie a prečo?

Ktoré značky sú najrozpoznateľnejšie pre mňa? Prečo? 

Ako tieto informácie môžeme využiť pri tvorbe nášho triedneho brandu?

Čím sa vyznačuje originálnosť?

Aké hodnoty si vážime?

Aká farba sa k nám najlepšie hodí?

Aké sú naše ciele?

Prezentácia výsledkov 

  • skupiny odprezentujú svoje zistenia 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet

Krok 3: Tvorba triedneho moodboardu

image

Brainstorming - triedny moodboard 

  • študentom vysvetlíme podstatu brainstormingu, povzbudíme ich, aby zapisovali všetky nápady, ktoré im prídu na myseľ, bez ohľadu na to, ako sa im
    zdajú byť neobvyklé alebo netradičné
  • pomocou brainstormingu študenti vytvoria zoznam kľúčových slov, prípadne obrázkov, ktoré vystihujú triedu a jej jednotlivých členov, môžu sa
    zamerať na hodnoty, záujmy, obľúbené aktivity, farby, symboly a iné charakteristiky
  • výsledkom spoločnej diskusie je vytvorenie moodboardu, do ktorého zahrnú najrelevantnejšie informácie 

 Plán práce 

  • spoločne spíšeme zoznam čiastkových úloh potrebných na úspešnú realizáciu projektu 

Vytvorenie expertných tímov

  • študenti vytvoria expertné tímy zodpovedné za konkrétne úlohy súvisiace s tvorbou triednej značky (tím pre návrh vizuálnej identity(loga), tím pre tvorbu
    sloganu a triedneho kódexu, tím pre komunikačné materiály, tím pre merchandising, tím pre online svet, ...)

Koľko tímov potrebujeme?

Ako by sme si mali rozdeliť úlohy v tímoch?

Ako môžeme zabezpečiť, aby každý člen tímu pracoval?

Ako budeme komunikovať v tíme?

Ako budeme riešiť konflikty v tíme?

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet
  • prezentačné nástroje (Canva, PowerPoint, ...)
  • prístup k tlačiarni 
  • kancelárske potreby 

Krok 4: Práca v tímoch - plnenie čiastkových úloh

image

Práca v tímoch na zadaných úlohách

  • skupiny plnia jednotlivé čiastkové úlohy - návrh názvu, loga, sloganu, triedneho kódexu, triedneho maskota, výber farieb a štýlu (typografia), merchandising –
    implementácia brandu, tvorba komunikačných materiálov, návrh online komunikácie
  • v priebehu práce si kladú otázky ako: 

Aké logo je ľahko zapamätateľné?

Aké obrázky môžeme použiť v našom logu?

Aké slová sa odporúča použiť pri slogane?

Ako zistím či je slogan zrozumiteľný a zaujímavý?

Plagáty a letáky majú byť všetky v jednom dizajne?

Aké typy písma sú najvhodnejšie?

Môžeme kombinovať rôzne typy písma?

Aké sociálne médiá využijeme?

Aké obrázky alebo videá môžeme použiť?

Ako môžeme získať viac sledovateľov?

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítače s prístupom na internet
  • papier, farby, fixky, lepidlo
  • fotoaparáty alebo telefóny s kamerou
  • prezentačné nástroje (napr. PowerPoint, Canva)
  • prístup k tlačiarni

Krok 5: Finalizácia návrhu triedneho brandu

Stretnutie všetkých tímov - finalizácia návrhu triedneho brandu 

  • vedúci každého tímu odprezentuje výsledky ich práce
  • ostatné skupiny poskytujú spätnú väzbu 
  • trieda ako celok dolaďuje jednotlivé detaily, v prípade viacerých návrhov študenti hlasovaním rozhodujú, ktorý návrh riešenia sa zrealizuje

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítače s prístupom na internet
  • prezentačné nástroje (napr. PowerPoint, Canva) 

Krok 6: Predstavenie triedneho brandu škole

Záverečná prezentácia 

  • študenti spoločne prezentujú triedny brand a jeho jednotlivé zložky 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítače s prístupom na internet
  • prezentačné nástroje (napr. PowerPoint, Canva) 

Krok 7: Hodnotenie projektu a záverečná reflexia

Záverečná reflexia 

  • študenti spoločne hodnotia svoju prácu na projekte

Ktoré aktivity boli najzaujímavejšie?

Bolo niečo, čo ťa prekvapilo alebo čo si neočakával?

Ako hodnotíš tímovú prácu?

Bolo jednoduché spolupracovať s ostatnými?

Ktoré zručnosti si si zlepšil alebo sa naučil počas tohto projektu?

Cítil si, že máš dostatočnú podporu od učiteľa?

Ako hodnotíš celkovú organizáciu a priebeh tohto projektu?

Hodnotenie projektu 

  • na základe hodnotiacich kritérií zhodnotíme záverečný produkt 

Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.