Útek z bunky - úniková hra na hodine biológie

Predmety:

Biológia

Ročníky:

ZŠ 8. roč.

Trvanie:
10 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Bunka a jej štruktúry. Život bunky.

Zaži bunku ako nikdy predtým, v napínavej únikovej hre. Žiaci spoja vedomosti o častiach bunky a jej procesoch so záhadami, kódmi a hernými výzvami. Biológia sa tak zmení na dobrodružstvo, z ktorého sa dá „uniknúť“ len s tými kľúčovými vedomosťami.


Predstavenie projektu

V tomto projekte sa žiaci ponoria do fascinujúceho sveta bunky – ale nie len ako bežní pozorovatelia. Stanú sa tvorcami napínavej únikovej hry, v ktorej hráči musia použiť svoje vedomosti o častiach bunky, ich funkciách a procesoch, ktoré v nej prebiehajú, aby sa dostali von.

Žiaci budú kombinovať biológiu, logiku, kreativitu a tímovú spoluprácu, aby navrhli záhady, hádanky, kódy a výzvy, ktoré preveria hráčov zábavnou formou. Projekt podporuje hlboké porozumenie učiva, rozvíja prezentačné a komunikačné zručnosti a zároveň premieňa často nudnú teóriu na dobrodružstvo.

Výsledkom projektu bude reálna hra v triede či na školskom dvore, vďaka ktorej sa o bunke dozvedia niečo nové aj žiaci mladších ročníkov.

Kľúčová otázka: 

Ako šiestakom predstaviť život bunky prostredníctvom únikovej hry?

Záverečný produkt: 

Úniková hra pre žiakov 6. ročníka. 

Edukačné ciele: 

  1. Identifikovať a rozlíšiť základné organely v rastlinnej a živočíšnej bunke (jadro, mitochondrie, chloroplasty, ribozómy, vakuoly).
  2. Opísať hlavné funkcie jednotlivých bunkových organel a chápať ich úlohu v živote bunky (napr. mitochondrie ako energetické centrum bunky)
  3. Vysvetliť základné procesy prebiehajúce v bunke, ako je delenie bunky, fotosyntéza, dýchanie a produkcia energie
  4. Pomocou modelu alebo simulácie, predviesť, ako bunky premieňajú energiu (napr. simulácia mitochondrie alebo fotosyntézy).
  5. Demonštrovať pomocou praktického cvičenia alebo modelu, ako funguje priepustnosť bunkovej membrány, a vysvetliť koncept osmózy a difúzie.

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Alena Hvizdošová (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Návod na tvorbu fyzických hier - jednoduchý postup, ako vytvoriť didaktické hry a úlohy na báze obsahu o bunkách (pexeso, kvarteto, modelové úlohy)
  2. Šablóny kartičiek a hádaniek, pripravené vzory kartičiek s otázkami, obrázkami a úlohami
  3. Digitálne nástroje (Canva alebo PowerPoint) na tvorbu grafických návrhov úloh a vizuálov hier
  4. Biologické databázy, online zdroje ako Khan Academy alebo BiologyOnline pre štúdium procesov buniek
  5. Informačné materiály o Robertovi Hookovi, stručný životopis Roberta Hooka a jeho objavov
  6. Technické vybavenie - projektor, digitálne zariadenia na zdieľanie úloh
  7. Pomôcky na vytvorenie úloh (napr. papiere, perá, nožnice, farbičky...)
  8. Odkazy na inšpiračné zdroje, webové stránky a knihy, ktoré môžu žiaci využiť na prípravu úloh

Krok 1: Oboznámenie sa s témou projektu

Úvod do projektu a jeho témy

  • žiaci získavajú základné poznatky o téme prostredníctvom krátkej prezentácie o základných častiach bunky, rozdieloch medzi rastlinnou a živočíšnou bunkou
  • diskutujú o už nadobudnutých poznatkoch
  • učiteľ sleduje účasť žiakov na diskusii a ich schopnosť vysvetliť základné pojmy 
  • žiaci odpovedajú na otázky ako: 

Čo je bunka?

Prečo je dôležité porozumieť jej životu?

Ukážka existujúcej únikovej hry (napr. online verzia)

  • žiaci získajú priamu skúsenosť s únikovou hrou 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • prezentácia - bunka
  • ukážka únikovej hry 

Krok 2: Rozdelenie do tímov a plánovanie

Rozdelenie žiakov do tímov

  • žiaci sa pokúsia rozdeliť do tímov na základe svojich silných stránok
  • v tímoch si žiaci rozdelia úlohy (dizajn, obsah, technická podpora) 

Brainstorming nápadov na herné úlohy a dizajn miestností

  • žiaci v skupinách navrhujú úlohy, ktoré by chceli zahrnúť do svojej únikovej hry 

Reflexia

  • formou krátkej diskusie učiteľ zistí, či žiaci pochopili zadanie projektu a princíp únikovej hry

Krok 3: Budovanie vedomostí o bunke

Štúdium a diskusia o základných biologických pojmoch

  • žiaci používajú odporúčané zdroje na osvojenie si detailných poznatkov o častiach bunky a procesoch, ktoré v nej prebiehajú (fotosyntéza, dýchanie, delenie)

Skupinové aktivity - tvorba plagátov alebo modelov bunky

  • žiaci zhrnú nadobudnuté poznatky vo forme plagátu alebo modelu bunky 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • interaktívne didaktické hry - pexeso (organely a ich funkcie), chemická dráha (procesy bunky)

Krok 4: Návrh úloh do únikovej hry

Návrh jednotlivých úloh do únikovej hry

  • žiaci rozvíjajú svoju schopnosť aplikovať poznatky pri tvorbe zmysluplných úloh do únikovej hry 

  • v skupinách prebieha brainstorming na úlohy (napr. skladanie DNA, identifikácia častí bunky...)
  • skupiny predložia koncepty herných úloh a náčrt herného plánu, učiteľ poskytne spätnú väzbu

  • Návrh didaktických hier: Labyrint bunkových organel, Biologické pexeso, Tajomstvo bunkovej membrány, Bunková štafeta, Rýchlokurz mitózy a podobne


Krok 5: Dizajn hry

Dizajn a technická realizácia hry

  • celá trieda spoločne diskutuje o finálnej podobe hry - úlohy sa dajú usporiadať lineárne (riešenie jednej úlohy vedie k ďalšej miestnosti) alebo ako voľne prístupné stanovištia
  • žiaci navrhujú, ako vytvoriť fyzické prostredie pre únikovú hru - jednotlivé miestnosti alebo stanice
  • spoločne hľadáme spôsob, ako môže hra čo najlepšie reprezentovať jednotlivé časti bunka a procesy, ktoré v nej prebiehajú (napr. každá miestnosť/stanica/aktivita reprezentuje určitú časť bunky (jadro, cytoplazma, membrána...) alebo proces (dýchanie, fotosyntéza)
  • každá skupina do spoločnej únikovej hry prispeje jednou aktivitou (prípadne viacerými, špecifikujeme v zadaní projektu), ktorá je triedou vyhodnotená ako najzaujímavejšia 

Krok 6: Technická realizácia hry

Technická realizácia hry

  • každá skupina pripraví všetko potrebné na úspešnú realizáciu svojej aktivity/časti hry - zadanie úlohy, makety, kartičky, rekvizity, dekorácie, dizajn celej miestnosti/stanice 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • pomôcky na vytvorenie úloh

Krok 7: Testovanie a vylepšenie hry

Testovanie hry v rámci triedy

  • žiaci triedy si vyskúšajú svoj návrh hry, cieľom je otestovať jej funkčnosť, edukatívnosť aj atraktívnosť

Diskusia a spätná väzba

  • žiaci odpovedajú na otázky:

Je hra zábavná a edukatívna?

Fungujú všetky úlohy a prepojenia správne?

Sú úlohy primerane náročné?

Sú úlohy tematicky relevantné? 

Mám nápad na nejaké zlepšenie? 

Úpravy na základe spätnej väzby

  • skupiny upravia herné komponenty na základe spätnej väzby, ktorú dostali od spolužiakov

Krok 8: Prezentovanie hry žiakom 6.ročníka

Prezentácia hry žiakom 6.ročníka

  • žiaci prezentujú svoju hru žiakom z nižších ročníkov - popíšu ciele a priebeh
  • mladší žiaci majú možnosť si ju vyskúšať 
  • spätná väzby od maldších žiakov - diskusia 

Krok 9: Zverejnenie hry na webovej stránky školy

Zverejnenie hry 

  • žiaci spoločne hľadajú možnosť, ako umožniť aj iným učiteľom a ich žiakom využívať nimi vytvorenú únikovú hru 
  • Príprava prezentácie (stručný popis hry a jej cieľov)

  • Zverejnenie hry na školskej stránke alebo iných platformách


Krok 10: Záverečná reflexia

Spoločná diskusia 

  • žiaci v spoločnej diskusii odpovedajú na otázky, ktoré im pomôžu zhodnotiť výsledky projektu, svoju prácu aj učenie, prácu v skupine

Zverejnené 2.9.2025 | Posledná zmena 2.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.