Predstavenie projektu
Cieľom projektu je zistiť, či globálne otepľovanie urýchľuje rast inváznych rastlín v okolí školy porovnaním údajov získaných pred niekoľkými rokmi a údajov získaných meraním v aktuálnom roku. Merania môžeme opakovať niekoľko rokov po sebe. Výsledky meraní žiakov môžu byť prezentované na predmetovej súťaži, napr. Biologická olympiáda, alebo na konferencii GLOBE. Žiaci ich môžu prezentovať tiež ostatným žiakom v rámci rovesníckeho učenia. Informačný panel bude vystavený na chodbe školy.
Žiaci v priebehu projektu pracujú s rôznymi zdrojmi a získané informácie si overujú. Učia sa klásť si otázky a vďaka nim riadia vlastný výskum.
Projekt prepája biológiu a informatiku.
Kľúčová otázka:
Spôsobuje globálne otepľovanie skorší rast aj inváznych druhov rastlín?
Záverečný produkt:
Informačný panel o vplyve klimatických zmien na rast inváznych rastlín
Edukačné ciele:
- Získať prvotné informácie, porovnať ich s predchádzajúcimi údajmi a vyvodiť záver – dôsledky otepľovania na rast rastlín.
- Naučiť sa spracovávať namerané údaje v Exceli.
- Vytvoriť graf.
Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie, Miroslav Micko (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Projektový denník
- Počítač s pripojením na internet
- Učebnica/iné knižné zdroje
- Pracovný list - lúčny ekosystém
- Mobil s fotoaparátom
- Meradlo
- Tlačiareň
- Kancelárske potreby
Krok 1: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
Rozdelenie žiakov do skupín
- žiaci sa rozdelia do skupín (3 - 4 žiaci v skupine)
- skupiny si vytvoria názov a navrhnú logo, ktoré si na hodine informatiky vytlačia na 3D tlačiarni
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
Krok 2: Predstavenie témy projektu
Teoretické informácie o lúčnych ekosystémoch
- krátka prezentácia, práca s učebnicou
Rozhovor o inváznych druhoch rastlín
- Aj rastliny si môžu škodiť navzájom? Ako?
- krátky výklad učiteľa/práca so zdrojmi
Prepojenie učebných osnov so životom okolo nás
- žiaci odpovedajú na otázku, prečo je táto téma dôležitá
Vypracovanie pracovného listu
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- počítač s pripojením na internet
- učebnica/iné knižné zdroje
- pracovný list - lúčny ekosystém
Krok 3: Pohánkovec japonský
Štúdium informácií o pohánkovci japonskom
- žiaci v skupinách si zhrnú, čo už o tejto inváznej rastline rastúcej aj v okolí školy vedia
- vytvoria otázky, na ktoré by prostredníctvom svojho výskumu chceli odpovedať
- štúdium internetových zdrojov
Príprava kvízu Kahoot pre spolužiakov
- skupiny si navzájom pripravia otázky na overenie nadobudnutých vedomostí
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- počítač s pripojením na internet
Krok 4: Globálne otepľovanie
Globálne otepľovanie - brainstorming, pojmová mapa
- žiaci v skupinách vytvoria pojmovú mapu na tému globálneho otepľovania, hľadajú odpovede na otázky ako:
Ako sa nás to týka?
Aký to má vplyv na náš život v regióne, štáte, vo svete?
- pojmové mapy spoločne prezentujú a porovnávajú si informácie, ktoré o globálnom otepľovaní už majú
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
Krok 5: Pozorovanie a meranie
Stanovenie postupu merania a zapisovania
- žiaci si naplánujú postup merania a spôsob zapisovania údajov z terénu
- spoločne si kladieme otázky, na ktoré chceme získať odpoveď pozorovaním
- žiaci na mape vyhľadajú v okolí školy lokality vhodné na pozorovanie
Pozorovanie morfológie rastlín a meranie
- žiaci si zapíšu namerané údaje
- priebežne vytvárajú fotodokumentáciu k projektu
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- mobil s fotoaparátom
- meradlo
Krok 6: Opakované meranie
Opakované meranie
- meranie po týždni zopakujeme
- žiaci vyhotovia fotografie pozorovaných rastlín
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- mobil s fotoaparátom
- meradlo
Krok 7: Práca s nameranými hodnotami - hodina informatiky
Práca s nameranými hodnotami
- na hodine informatiky si žiaci namerané údaje prenesú do prostredia MS Excel, kde sa naučia vytvárať jednoduché tabuľky a grafy z meraní
Porovnanie s hodnotami nameranými v predchádzajúcich rokoch (ak sú dostupné)
- merania robíme opakovane niekoľko rokov po sebe, žiaci porovnávajú namerané hodnoty
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- počítač
- Excel
Krok 8: Prezentácia údajov
Grafické spracovanie informácií, tvorba plagátu, informačného panelu
- žiaci spracujú získané informácie do vizuálne atraktívnej podoby
- informačný panel umiestníme na chodbu školy
Prezentácia výsledkov projektového vyučovania
- projekt prezentujeme ostatným žiakom školy v rámci tematického/projektového dňa, dňa otvorených dverí alebo inej príležitosti
Zápis do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač
- tlačiareň
- kancelárske potreby
- projektový denník
Krok 9: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu
Zhodnotenie svojej práce na projekte
Vyplnenie formulárov na sebahodnotenie
Čo som sa naučil pri práci na projekte?
Ako som sa cítil pri spolupráci v skupine?
Ako by som zhodnotil svoju prácu?
Ako by som zhodnotil prácu svojej skupiny?