Vplyv klimatických zmien na rast inváznych rastlín

Predmety:

Informatika
Biológia

Ročníky:

ZŠ 5. roč.

Trvanie:
7 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Spoločenstvo organizmov, Lúčny ekosystém

Má globálne otepľovanie vplyv na lúčny ekosystém v našom okolí? Počas tohto projektu sa zo žiakov stanú skutoční výskumníci. Učia sa klásť si otázky, ktorými riadia vlastné bádanie v teréne, získané údaje spracujú aj odprezentujú.


Predstavenie projektu

Cieľom projektu je zistiť, či globálne otepľovanie urýchľuje rast inváznych rastlín v okolí školy porovnaním údajov získaných pred niekoľkými rokmi a údajov získaných meraním v aktuálnom roku. Merania môžeme opakovať niekoľko rokov po sebe. Výsledky meraní žiakov môžu byť prezentované na predmetovej súťaži, napr. Biologická olympiáda, alebo na konferencii GLOBE. Žiaci ich môžu prezentovať tiež ostatným žiakom v rámci rovesníckeho učenia. Informačný panel bude vystavený na chodbe školy. 

Žiaci v priebehu projektu pracujú s rôznymi zdrojmi a získané informácie si overujú. Učia sa klásť si otázky a vďaka nim riadia vlastný výskum.

Projekt prepája biológiu a informatiku. 

Kľúčová otázka: 

Spôsobuje globálne otepľovanie skorší rast aj inváznych druhov rastlín?

Záverečný produkt:

Informačný panel o vplyve klimatických zmien na rast inváznych rastlín

Edukačné ciele:

  1. Získať prvotné informácie, porovnať ich s predchádzajúcimi údajmi a vyvodiť záver – dôsledky otepľovania na rast rastlín.
  2. Naučiť sa spracovávať namerané údaje v Exceli.
  3. Vytvoriť graf. 

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie, Miroslav Micko (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Projektový denník
  2. Počítač s pripojením na internet
  3. Učebnica/iné knižné zdroje
  4. Pracovný list - lúčny ekosystém
  5. Mobil s fotoaparátom
  6. Meradlo
  7. Tlačiareň
  8. Kancelárske potreby 

Krok 1: Oboznámenie sa s projektom

image
image

Predstavenie kľúčovej otázky a pravidiel práce na projekte

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

Rozdelenie žiakov do skupín

  • žiaci sa rozdelia do skupín (3 - 4 žiaci v skupine)
  • skupiny si vytvoria názov a navrhnú logo, ktoré si na hodine informatiky vytlačia na 3D tlačiarni 

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Krok 2: Predstavenie témy projektu

Teoretické informácie o lúčnych ekosystémoch

  • krátka prezentácia, práca s učebnicou 

Rozhovor o inváznych druhoch rastlín 

  • Aj rastliny si môžu škodiť navzájom? Ako?
  • krátky výklad učiteľa/práca so zdrojmi

Prepojenie učebných osnov so životom okolo nás

  • žiaci odpovedajú na otázku, prečo je táto téma dôležitá 

Vypracovanie pracovného listu 

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač s pripojením na internet
  • učebnica/iné knižné zdroje 
  • pracovný list - lúčny ekosystém

Krok 3: Pohánkovec japonský

image

Štúdium informácií o pohánkovci japonskom 

  • žiaci v skupinách si zhrnú, čo už o tejto inváznej rastline rastúcej aj v okolí školy vedia
  • vytvoria otázky, na ktoré by prostredníctvom svojho výskumu chceli odpovedať 
  • štúdium internetových zdrojov

Príprava kvízu Kahoot pre spolužiakov 

  • skupiny si navzájom pripravia otázky na overenie nadobudnutých vedomostí 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • projektový denník 
  • počítač s pripojením na internet 

Krok 4: Globálne otepľovanie

Globálne otepľovanie - brainstorming, pojmová mapa 

  • žiaci v skupinách vytvoria pojmovú mapu na tému globálneho otepľovania, hľadajú odpovede na otázky ako:

Ako sa nás to týka? 

Aký to má vplyv na náš život v regióne, štáte, vo svete?

  • pojmové mapy spoločne prezentujú a porovnávajú si informácie, ktoré o globálnom otepľovaní už majú 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • projektový denník

Krok 5: Pozorovanie a meranie

Stanovenie postupu merania a zapisovania

  • žiaci si naplánujú postup merania a spôsob zapisovania údajov z terénu 
  • spoločne si kladieme otázky, na ktoré chceme získať odpoveď pozorovaním
  • žiaci na mape vyhľadajú v okolí školy lokality vhodné na pozorovanie 

Pozorovanie morfológie rastlín a meranie 

  • žiaci si zapíšu namerané údaje 
  • priebežne vytvárajú fotodokumentáciu k projektu

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • projektový denník
  • mobil s fotoaparátom
  • meradlo

Krok 6: Opakované meranie

Opakované meranie 

  • meranie po týždni zopakujeme 
  • žiaci vyhotovia fotografie pozorovaných rastlín 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • projektový denník
  • mobil s fotoaparátom
  • meradlo

Krok 7: Práca s nameranými hodnotami - hodina informatiky

Práca s nameranými hodnotami

  • na hodine informatiky si žiaci namerané údaje prenesú do prostredia MS Excel, kde sa naučia vytvárať jednoduché tabuľky a grafy z meraní

Porovnanie s hodnotami nameranými v predchádzajúcich rokoch (ak sú dostupné)

  • merania robíme opakovane niekoľko rokov po sebe, žiaci porovnávajú namerané hodnoty

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • projektový denník
  • počítač
  • Excel 

Krok 8: Prezentácia údajov

image

Grafické spracovanie informácií, tvorba plagátu, informačného panelu

  • žiaci spracujú získané informácie do vizuálne atraktívnej podoby 
  • informačný panel umiestníme na chodbu školy 

Prezentácia výsledkov projektového vyučovania

  • projekt prezentujeme ostatným žiakom školy v rámci tematického/projektového dňa, dňa otvorených dverí alebo inej príležitosti 

Zápis do projektového denníka

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač 
  • tlačiareň
  • kancelárske potreby 
  • projektový denník

Krok 9: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu

Zhodnotenie svojej práce na projekte

Vyplnenie formulárov na sebahodnotenie 

Čo som sa naučil pri práci na projekte?

Ako som sa cítil pri spolupráci v skupine?

Ako by som zhodnotil svoju prácu?

Ako by som zhodnotil prácu svojej skupiny?


Zverejnené 1.9.2025 | Posledná zmena 1.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.