Predstavenie projektu
Žiaci na príklade normovania palaciniek pochopia pomer a priamu úmernosť a na veľkosti palaciniek nepriamu úmernosť. Okrem toho, že uvidia fungovanie matematiky na hmatateľnom príklade z každodenného života, budú mať možnosť aplikovať naučené pri tvorbe úloh pre spolužiakov. Počas práce na projekte sa stretnú s vedúcou školskej jedálne, ktorá im priblíži normy, s ktorými pracuje, učebnicu matematiky na chvíľu vymenia za panvice na palacinky a popri tom zlepšia aj svoju schopnosť komunikovať a spolupracovať v skupine.
Kľúčová otázka:
Ako vytvoriť normu, vďaka ktorej nakŕmime celú triedu?
Záverečný produkt:
Zbierka úloh a palacinkový deň
Edukačné ciele:
- Získať schopnosť používať matematiku v reálnych situáciách každodenného života.
- Argumentovať, komunikovať a spolupracovať v skupine pri riešení problému.
- Čítať s porozumením primerané súvislé texty obsahujúce čísla, závislosti a vzťahy a nesúvislé texty obsahujúce tabuľky, grafy a diagramy.
- Využívať pochopené a osvojené postupy a algoritmy pri riešení úloh, matematizovať reálnu situáciu a interpretovať výsledok.
- Osvojiť si základné primerané matematické pojmy, poznatky, znalosti a postupy uvedené vo vzdelávacom štandarde.
Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Recept na prípravu palaciniek
- Ukážka normovacieho listu
- Online zdroje k téme pomer
- Online zdroje k téme priama a nepriama úmernosť
- Príklady na zopakovanie premeny jednotiek hmotnosti a objemu
- Ukážka zbierky úloh
- Hodnotiaca tabuľka na hodnotenie zostavených zbierok príkladov
- Projektový denník
- Suroviny a pomôcky na realizáciu palacinkového dňa
- Pracovný list na vyvodenie pomeru a priamej úmernosti
- Kahoot test
Krok 1: Úvod do témy projektu
Diskusia
- žiaci v, menších skupinách a následne spoločne ako trieda odpovedajú na otázky ako:
Robil som už palacinky?
Pre koľkých ľudí?
Aký bol počet palaciniek na 1 osobu?
Ako to funguje v našej školskej jedálni?
Viem, ako vyzerá normovací list?
Beseda s hlavnou kuchárkou našej ŠJ o normovaní
- žiaci si pripravia otázky pre hlavnú kuchárku, ktoré v rámci besedy zodpovie
Materiály, pomôcky, zdroje:
- ukážka normovacieho listu
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky
Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine
Čo je dôležité pri práci v skupine?
Ako viem prispieť k úspešnej realizácii projektu?
Aké činnosti ma bavia?
V čom môžem byť prínosom pre skupinu?
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
Krok 3: Matematicky pomenovať normovanie
Matematicky pomenovať normovanie
- žiaci si pozrú vzdelávacie videá vysvetľujúce priamu úmernosť
- žiaci v skupinách vypracujú pracovný list s nasledujúcimi otázkami, súčasťou pracovného listu sú aj príklady na výpočet zmeny v určitom pomere a priamu úmernosť
Čo sa deje pri prepočte palaciniek na iný počet stravníkov?
Ako sa volá prepočet receptu matematicky?
Čo keď je stravníkov menej?
Čo keď je stravníkov viac?
Môžeme recept prepočítať na ľubovoľný počet stravníkov bez problémov?
Od ktorej suroviny najviac závisí prepočet?
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- recept na palacinky nanormovaný na určitý počet osôb
- pracovný list
Krok 4: Zdieľanie skúseností medzi skupinami
Zdieľanie skúseností medzi skupinami, spoločná reflexia doterajšej práce
Čo to znamená zmeniť niečo v pomere?
Aký je vzťah medzi pomerom a zlomkom?
Kedy pri prepočte v pomere zmenšujeme?
Kedy pri prepočte v pomere zväčšujeme?
Čo je to priama úmernosť?
Akými spôsobmi môžeme riešiť príklady na priamu úmernosť?
Kahoot test
- žiaci individuálne riešia Kahoot test
Materiály, pomôcky, zdroje:
- Kahoot test
Krok 5: Príprava na palacinkový deň
Príprava na palacinkový deň - výpočty
- skupiny si pripravia recept prepočítaný na požadovaný počet osôb
Na koľko žiakov potrebujem prepočítať recept?
Koľko palaciniek chceme upiecť na jedného žiaka?
Príprava surovín a postupu
- žiaci si rozdelia úlohy pri pečení palaciniek
- dohodnú sa, kto zaobstará suroviny
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
Krok 6: Palacinkový deň
Palacinkový deň
- žiaci realizujú palacinkový deň
- môžeme zakomponovať aj nepriamu úmeru - použitím menšej naberačky, ako bola pôvodne
Materiály, pomôcky, zdroje:
- suroviny a pomôcky potrebné na pečenie palaciniek
Krok 7: Vyhodnotenie palacinkového dňa
Diskusia o priebehu palacinkového dňa
Zavedenie pojmu nepriama úmernosť
Výpočet príkladov na nepriamu úmernosť
Krok 8: Zbierka príkladov na priamu a nepriamu úmernosť
Zbierka príkladov na priamu a nepriamu úmernosť
- žiaci v skupinách tvoria príklady na priamu a nepriamu úmeru, ktoré zahrnú do svojej zbierky (každá skupina pracuje na svojej zbierke)
- žiaci vytvoria jednoduchý vizuál zbierky
Zápis do projektového denníka
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- počítač a tlačiareň (v prípade, že sa rozhodneme vytvoriť zbierku týmto spôsobom)
Krok 9: Prezentácia zbierky úloh
Prezentácia zbierky úloh
- žiaci prezentujú svoju zbierku úloh a následne riešia úlohy inej skupiny
- hodnotia jasnosť a zrozumiteľnosť zadaní, atraktivitu a nápaditosť zbierky, vizuálne spracovanie
Materiály, pomôcky, zdroje:
- hodnotiaca tabuľka
Krok 10: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu
Záverečná reflexia a hodnotenie projektu
Ako by som zhodnotil/a svoju prácu na projekte?
Ako by som zhodnotil/a prácu svojej skupiny?
Ako by som zhodnotil/a prácu iných skupín?
Čo som sa naučil/a?
Čo bolo pre mňa najzaujímavejšie/najťažšie/najľahšie?