Využitie pomeru v kuchyni

Predmety:

Matematika

Ročníky:

ZŠ 7. roč.

Trvanie:
9 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Pomer, priama a nepriama úmernosť

Palacinky na hodine matematiky? Prečo nie. Veď aj vďaka nim môžu žiaci pochopiť priamu a nepriamu úmernosť. A na spoločnej zbierke úloh sa bude s plným bruchom pracovať oveľa ľahšie.


Predstavenie projektu

Žiaci na príklade normovania palaciniek pochopia pomer a priamu úmernosť a na veľkosti palaciniek nepriamu úmernosť. Okrem toho, že uvidia fungovanie matematiky na hmatateľnom príklade z každodenného života, budú mať možnosť aplikovať naučené pri tvorbe úloh pre spolužiakov. Počas práce na projekte sa stretnú s vedúcou školskej jedálne, ktorá im priblíži normy, s ktorými pracuje, učebnicu matematiky na chvíľu vymenia za panvice na palacinky a popri tom zlepšia aj svoju schopnosť komunikovať a spolupracovať v skupine. 

Kľúčová otázka: 

Ako vytvoriť normu, vďaka ktorej nakŕmime celú triedu? 

Záverečný produkt: 

Zbierka úloh a palacinkový deň

Edukačné ciele: 

  1. Získať schopnosť používať matematiku v reálnych situáciách každodenného života.
  2. Argumentovať, komunikovať a spolupracovať v skupine pri riešení problému.
  3. Čítať s porozumením primerané súvislé texty obsahujúce čísla, závislosti a vzťahy a nesúvislé texty obsahujúce tabuľky, grafy a diagramy.
  4. Využívať pochopené a osvojené postupy a algoritmy pri riešení úloh, matematizovať reálnu situáciu a interpretovať výsledok.
  5. Osvojiť si základné primerané matematické pojmy, poznatky, znalosti a postupy uvedené vo vzdelávacom štandarde. 

 

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Recept na prípravu palaciniek
  2. Ukážka normovacieho listu
  3. Online zdroje k téme pomer
  4. Online zdroje k téme priama a nepriama úmernosť
  5. Príklady na zopakovanie premeny jednotiek hmotnosti a objemu
  6. Ukážka zbierky úloh
  7. Hodnotiaca tabuľka na hodnotenie zostavených zbierok príkladov
  8. Projektový denník 
  9. Suroviny a pomôcky na realizáciu palacinkového dňa 
  10. Pracovný list na vyvodenie pomeru a priamej úmernosti 
  11. Kahoot test 

Krok 1: Úvod do témy projektu

Diskusia 

  • žiaci v, menších skupinách a následne spoločne ako trieda odpovedajú na otázky ako:

Robil som už palacinky?

Pre koľkých ľudí?

Aký bol počet palaciniek na 1 osobu?

Ako to funguje v našej školskej jedálni?

Viem, ako vyzerá normovací list?

Beseda s hlavnou kuchárkou našej ŠJ o normovaní

  • žiaci si pripravia otázky pre hlavnú kuchárku, ktoré v rámci besedy zodpovie 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • ukážka normovacieho listu

Krok 2: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky 

Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine

Čo je dôležité pri práci v skupine?

Ako viem prispieť k úspešnej realizácii projektu? 

Aké činnosti ma bavia? 

V čom môžem byť prínosom pre skupinu?

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Krok 3: Matematicky pomenovať normovanie 

Matematicky pomenovať normovanie 

  • žiaci si pozrú vzdelávacie videá vysvetľujúce priamu úmernosť
  • žiaci v skupinách vypracujú pracovný list s nasledujúcimi otázkami, súčasťou pracovného listu sú aj príklady na výpočet zmeny v určitom pomere a priamu úmernosť 

Čo sa deje pri prepočte palaciniek na iný počet stravníkov?

Ako sa volá prepočet receptu matematicky?

Čo keď je stravníkov menej?

Čo keď je stravníkov viac?

Môžeme recept prepočítať na ľubovoľný počet stravníkov bez problémov?

Od ktorej suroviny najviac závisí prepočet?

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • recept na palacinky nanormovaný na určitý počet osôb
  • pracovný list 

Krok 4: Zdieľanie skúseností medzi skupinami

Zdieľanie skúseností medzi skupinami, spoločná reflexia doterajšej práce

Čo to znamená zmeniť niečo v pomere?

Aký je vzťah medzi pomerom a zlomkom?

Kedy pri prepočte v pomere zmenšujeme?

Kedy pri prepočte v pomere zväčšujeme?

Čo je to priama úmernosť?

Akými spôsobmi môžeme riešiť príklady na priamu úmernosť?

Kahoot test

  • žiaci individuálne riešia Kahoot test 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • Kahoot test 

Krok 5: Príprava na palacinkový deň

Príprava na palacinkový deň - výpočty 

  • skupiny si pripravia recept prepočítaný na požadovaný počet osôb

Na koľko žiakov potrebujem prepočítať recept?

Koľko palaciniek chceme upiecť na jedného žiaka?

Príprava surovín a postupu 

  • žiaci si rozdelia úlohy pri pečení palaciniek 
  • dohodnú sa, kto zaobstará suroviny 

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník

Krok 6: Palacinkový deň

Palacinkový deň 

  • žiaci realizujú palacinkový deň
  • môžeme zakomponovať aj nepriamu úmeru - použitím menšej naberačky, ako bola pôvodne 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • suroviny a pomôcky potrebné na pečenie palaciniek

Krok 7: Vyhodnotenie palacinkového dňa

Diskusia o priebehu palacinkového dňa 

Zavedenie pojmu nepriama úmernosť

Výpočet príkladov na nepriamu úmernosť 


Krok 8: Zbierka príkladov na priamu a nepriamu úmernosť

Zbierka príkladov na priamu a nepriamu úmernosť 

  • žiaci v skupinách tvoria príklady na priamu a nepriamu úmeru, ktoré zahrnú do svojej zbierky (každá skupina pracuje na svojej zbierke)
  • žiaci vytvoria jednoduchý vizuál zbierky 

Zápis do projektového denníka

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • počítač a tlačiareň (v prípade, že sa rozhodneme vytvoriť zbierku týmto spôsobom)

Krok 9: Prezentácia zbierky úloh

Prezentácia zbierky úloh 

  • žiaci prezentujú svoju zbierku úloh a následne riešia úlohy inej skupiny 
  • hodnotia jasnosť a zrozumiteľnosť zadaní, atraktivitu a nápaditosť zbierky, vizuálne spracovanie 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • hodnotiaca tabuľka

Krok 10: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu

Záverečná reflexia a hodnotenie projektu 

Ako by som zhodnotil/a svoju prácu na projekte?

Ako by som zhodnotil/a prácu svojej skupiny?

Ako by som zhodnotil/a prácu iných skupín?

Čo som sa naučil/a?

Čo bolo pre mňa najzaujímavejšie/najťažšie/najľahšie?


Zverejnené 1.9.2025 | Posledná zmena 1.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.