Zahrajme sa na Ezopa

Predmety:

Výtvarná výchova
Slovenský jazyk

Ročníky:

ZŠ 6. roč.

Trvanie:
7 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Bájky, tvorba vlastných bájok

Žiaci sa na chvíľu zmenia na novodobých Ezopov. Bájky, ktoré napíšu, ožijú v nahrávkach, ktoré pobavia a poučia nielen ich, ale aj mladších spolužiakov.


Predstavenie projektu

Žiaci sa v priebehu projektu naučia definovať bájku, osvoja si jej základné prvky a svoje vedomosti si hneď overia v praxi. V skupinách vytvoria vlastné bájky, ktoré nahrajú. Doplnia ich plagátmi s ilustráciami a kartičkami s vlastnosťami hlavných postáv, ktoré budú slúžiť na interaktívny rozbor bájky. Záverečná prezentácia bájok sa môže uskutočniť v triede pred spolužiakmi, no bájky môžu putovať aj k oveľa širšiemu publiku - iné triedy, školský klub, deň otvorených dverí pre verejnosť, ...

Žiaci počas práce na tomto projekte zistia, ktoré správanie či vlastnosti môžu viesť k nežiaducemu správaniu, a naopak, ktoré vlastnosti môžu viesť k žiaducemu správaniu.

Kľúčová otázka: 

Ako bájky menia svet?

Záverečný produkt: 

Audio nahrávka vlastnej bájky

Plagát s ilustráciami k bájke

Kartičky s vlastnosťami charakterizujúcimi hlavné postavy

Edukačné ciele: 

  1. Definovať bájku a identifikovať jej základné prvky.
  2. Rozpoznať inotaj a alegóriu v bájkach.
  3. Vyvodiť mravné ponaučenie z prečítanej bájky; analyzovať, ako inotaj a alegória prispievajú k celkovému ponaučeniu bájky.
  4. Vytvoriť audio nahrávku a plagát na tému bájky spolu s kartičkami vlastností, využiť rôzne výtvarné techniky (kreslenie, maľovanie, lepenie) na vizuálne znázornenie príbehu a jeho ponaučenia

 

Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Lucia Vasiľová (text upravený pre potreby zverejnenia).


Materiály, pomôcky, zdroje

  1. Učebnica literatúry pre 6. ročník – SVITEKOVÁ, Renáta. 2022
  2. Dohoda o skupinovej spolupráci
  3. Projektový denník – tímové úlohy
  4. Výstupenka – zelené a červené karty
  5. Hodnotiaci dotazník
  6. Mobilný telefón s diktafónom 
  7. Počítač s reproduktorom
  8. Kancelárske potreby - výroba kartičiek a plagátu 

Krok 1: Diskusia o prečítaných bájkach

Spoločné čítanie bájok a diskusia 

  • žiaci si spoločne prečítajú vybrané bájky
  • učiteľ kladie žiakom otázky k prečítaným bájkam – upozorňuje nimi na prepojenosť hlavnej postavy a mravného ponaučenia z príbehu
  • žiaci odpovedajú na otázky ako: 

Ktoré bájky sme prečítali?

Aké ponaučenia vyplývali z príbehov bájok?

Ktorá z bájok ma zaujala najviac?

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • učebnica literatúry pre 6. ročník

Krok 2: Oboznámenie sa s projektom

Predstavenie kľúčovej otázky 

Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine

  • učiteľ zdôrazňuje tímovú spoluprácu a vzájomnú zodpovednosť za výsledný projekt
  • žiaci podpíšu dohodu o skupinovej spolupráci, v ktorej si spoločne definujú pravidlá skupiny 
  • žiakom môžeme navrhnúť úlohy, za ktorých splnenie musí niekto niesť zodpovednosť 

Kto vymyslí mravné ponaučenie? 

Kto vyberie, aké zviera bude hlavnou postavou? Aké bude mať vlastnosti? 

Kto vymyslí príbeh bájky? 

Kto vyrobí plagát? 

Kto vyrobí kartičky s vlastnosťami? 

Kto vytvorí audio nahrávku?

Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií

  • žiaci si ujasnia odpovede na nasledujúce otázky: 

Ako má vyzerať audio nahrávka? 

Ako máme vytvoriť audio nahrávku? 

Ako má vyzerať plagát?

Ako majú vyzerať kartičky?

Zápis do projektového denníka

  • žiaci zapíšu svoje úlohy 

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • dohoda o skupinovej spolupráci
  • projektový denník – tímové úlohy
  • výstupenka – zelené a červené karty

Krok 3: Výber hlavnej postavy, tvorba kartičiek s vlastnosťami

Výber hlavnej postavy

  • skupina sa dohodne na hlavnej postave svojej bájky 
  • žiaci napíšu charakteristiku hlavnej postavy - brainstorming a následný výber 
  • žiaci vytvoria kartičky s vlastnosťami
  • učiteľ monitoruje prácu skupín, ak je to potrebné, poradí im a pomôže, žiakom dáva spätnú väzbu

Zápis do projektového denníka

  • žiaci zapíšu priebeh doterajšej práce skupiny 

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • kancelárske potreby na tvorbu kartičiek 

Krok 4: Príbeh a mravné ponaučenie

Tvorba príbehu bájky a mravného ponaučenia

  • žiaci v skupinách tvoria príbeh a mravné ponaučenie vyplývajúce z ich bájky, kladú si otázky ako: 

Čo sú najdôležitejšie udalosti nášho príbehu?

Aké ponaučenie bude mať naša bájka?

Na čo nezabudnúť, aby z príbehu vyšlo ponaučenie?

Čo zdôrazniť v príbehu?

Ako sa bude správať zviera v bájke, aby z príbehu vyplynulo naše mravné ponaučenie? 

Písanie príbehu 

  • žiaci napíšu príbeh bájky
  • učiteľ dá skupine spätnú väzbu

Tvorba plagátu 

Zápis do projektového denníka

  • žiaci zapíšu priebeh doterajšej práce skupiny 

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • písacie a kancelárske potreby na vytvorenie plagátu 

Krok 5: Tvorba audio nahrávky

Tvorba audio nahrávky

  • žiaci trénujú hlasné čítanie – správne dýchanie, artikuláciu a výslovnosť
  • žiaci si rozdelia úlohy pri nahrávaní
  • žiaci si vyskúšajú prácu s diktafónom 
  • vytvoria audio nahrávku svojej bájky 
  • vypočujú si audio nahrávku 

Zápis do projektového denníka

  • žiaci zapíšu priebeh doterajšej práce skupiny 

Kontrola zápisu do projektového denníka 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • projektový denník
  • mobilný telefón s diktafónom
  • PC a reproduktory

Krok 6: Prezentácia bájok

Prezentácia bájok spolužiakom 

  • žiaci prezentujú svoje produkty - kartičky, plagát a audio nahrávku 
  • spoločne diskutujú o vytvorených bájkach 

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • produkty žiakov - kartičky, plagát, audio nahrávka 
  • počítač s reproduktorom 

Krok 7: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu

Záverečná reflexia a hodnotenie projektu

  • žiaci vyplnia hodnotiaci dotazník 

Ako by som zhodnotil svoju prácu? 

Ako by som zhodnotil prácu skupiny?

Ako by som zhodnotil prácu iných skupín?

Ako by som zhodnotil celý projekt?

 

Materiály, pomôcky, zdroje: 

  • hodnotiaci dotazník 

Zverejnené 1.9.2025 | Posledná zmena 1.9.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.