Predstavenie projektu
Žiaci sa v priebehu projektu naučia definovať bájku, osvoja si jej základné prvky a svoje vedomosti si hneď overia v praxi. V skupinách vytvoria vlastné bájky, ktoré nahrajú. Doplnia ich plagátmi s ilustráciami a kartičkami s vlastnosťami hlavných postáv, ktoré budú slúžiť na interaktívny rozbor bájky. Záverečná prezentácia bájok sa môže uskutočniť v triede pred spolužiakmi, no bájky môžu putovať aj k oveľa širšiemu publiku - iné triedy, školský klub, deň otvorených dverí pre verejnosť, ...
Žiaci počas práce na tomto projekte zistia, ktoré správanie či vlastnosti môžu viesť k nežiaducemu správaniu, a naopak, ktoré vlastnosti môžu viesť k žiaducemu správaniu.
Kľúčová otázka:
Ako bájky menia svet?
Záverečný produkt:
Audio nahrávka vlastnej bájky
Plagát s ilustráciami k bájke
Kartičky s vlastnosťami charakterizujúcimi hlavné postavy
Edukačné ciele:
- Definovať bájku a identifikovať jej základné prvky.
- Rozpoznať inotaj a alegóriu v bájkach.
- Vyvodiť mravné ponaučenie z prečítanej bájky; analyzovať, ako inotaj a alegória prispievajú k celkovému ponaučeniu bájky.
- Vytvoriť audio nahrávku a plagát na tému bájky spolu s kartičkami vlastností, využiť rôzne výtvarné techniky (kreslenie, maľovanie, lepenie) na vizuálne znázornenie príbehu a jeho ponaučenia
Projekt navrhla a realizovala účastníčka PBL Akadémie, Lucia Vasiľová (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Učebnica literatúry pre 6. ročník – SVITEKOVÁ, Renáta. 2022
- Dohoda o skupinovej spolupráci
- Projektový denník – tímové úlohy
- Výstupenka – zelené a červené karty
- Hodnotiaci dotazník
- Mobilný telefón s diktafónom
- Počítač s reproduktorom
- Kancelárske potreby - výroba kartičiek a plagátu
Krok 1: Diskusia o prečítaných bájkach
Spoločné čítanie bájok a diskusia
- žiaci si spoločne prečítajú vybrané bájky
- učiteľ kladie žiakom otázky k prečítaným bájkam – upozorňuje nimi na prepojenosť hlavnej postavy a mravného ponaučenia z príbehu
- žiaci odpovedajú na otázky ako:
Ktoré bájky sme prečítali?
Aké ponaučenia vyplývali z príbehov bájok?
Ktorá z bájok ma zaujala najviac?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- učebnica literatúry pre 6. ročník
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky
Rozdelenie do skupín, rozdelenie úloh v skupine
- učiteľ zdôrazňuje tímovú spoluprácu a vzájomnú zodpovednosť za výsledný projekt
- žiaci podpíšu dohodu o skupinovej spolupráci, v ktorej si spoločne definujú pravidlá skupiny
- žiakom môžeme navrhnúť úlohy, za ktorých splnenie musí niekto niesť zodpovednosť
Kto vymyslí mravné ponaučenie?
Kto vyberie, aké zviera bude hlavnou postavou? Aké bude mať vlastnosti?
Kto vymyslí príbeh bájky?
Kto vyrobí plagát?
Kto vyrobí kartičky s vlastnosťami?
Kto vytvorí audio nahrávku?
Predstavenie harmonogramu, očakávaných výstupov projektu a hodnotiacich kritérií
- žiaci si ujasnia odpovede na nasledujúce otázky:
Ako má vyzerať audio nahrávka?
Ako máme vytvoriť audio nahrávku?
Ako má vyzerať plagát?
Ako majú vyzerať kartičky?
Zápis do projektového denníka
- žiaci zapíšu svoje úlohy
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- dohoda o skupinovej spolupráci
- projektový denník – tímové úlohy
- výstupenka – zelené a červené karty
Krok 3: Výber hlavnej postavy, tvorba kartičiek s vlastnosťami
Výber hlavnej postavy
- skupina sa dohodne na hlavnej postave svojej bájky
- žiaci napíšu charakteristiku hlavnej postavy - brainstorming a následný výber
- žiaci vytvoria kartičky s vlastnosťami
- učiteľ monitoruje prácu skupín, ak je to potrebné, poradí im a pomôže, žiakom dáva spätnú väzbu
Zápis do projektového denníka
- žiaci zapíšu priebeh doterajšej práce skupiny
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- kancelárske potreby na tvorbu kartičiek
Krok 4: Príbeh a mravné ponaučenie
Tvorba príbehu bájky a mravného ponaučenia
- žiaci v skupinách tvoria príbeh a mravné ponaučenie vyplývajúce z ich bájky, kladú si otázky ako:
Čo sú najdôležitejšie udalosti nášho príbehu?
Aké ponaučenie bude mať naša bájka?
Na čo nezabudnúť, aby z príbehu vyšlo ponaučenie?
Čo zdôrazniť v príbehu?
Ako sa bude správať zviera v bájke, aby z príbehu vyplynulo naše mravné ponaučenie?
Písanie príbehu
- žiaci napíšu príbeh bájky
- učiteľ dá skupine spätnú väzbu
Tvorba plagátu
Zápis do projektového denníka
- žiaci zapíšu priebeh doterajšej práce skupiny
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- písacie a kancelárske potreby na vytvorenie plagátu
Krok 5: Tvorba audio nahrávky
Tvorba audio nahrávky
- žiaci trénujú hlasné čítanie – správne dýchanie, artikuláciu a výslovnosť
- žiaci si rozdelia úlohy pri nahrávaní
- žiaci si vyskúšajú prácu s diktafónom
- vytvoria audio nahrávku svojej bájky
- vypočujú si audio nahrávku
Zápis do projektového denníka
- žiaci zapíšu priebeh doterajšej práce skupiny
Kontrola zápisu do projektového denníka
Materiály, pomôcky, zdroje:
- projektový denník
- mobilný telefón s diktafónom
- PC a reproduktory
Krok 6: Prezentácia bájok
Prezentácia bájok spolužiakom
- žiaci prezentujú svoje produkty - kartičky, plagát a audio nahrávku
-
spoločne diskutujú o vytvorených bájkach
Materiály, pomôcky, zdroje:
- produkty žiakov - kartičky, plagát, audio nahrávka
- počítač s reproduktorom
Krok 7: Záverečná reflexia a hodnotenie projektu
Záverečná reflexia a hodnotenie projektu
- žiaci vyplnia hodnotiaci dotazník
Ako by som zhodnotil svoju prácu?
Ako by som zhodnotil prácu skupiny?
Ako by som zhodnotil prácu iných skupín?
Ako by som zhodnotil celý projekt?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- hodnotiaci dotazník